Muusikoiden.net
17.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ensimmäisen kitaran rakennu (perustietoja)
1 2 3
seventh son
03.03.2005 21:31:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ensinnäki, kannattaako minun vielä edes yrittää tuollasta hommaa?
 
paljonko tulis maksamaan rakentaa kitara? mitä osia kannattais hankkia valmiina?
onnistuuko kitaran rakennus koulussa, kun siellä on kerran viikossa 2 ½ tuntia?
 
oman kitaran rakennus kiinnostaisi, mutta en oikeen tiedä onko edes viisasta yrittää. kun on kai se jonku hintasta hommaa..
 
prööt....
WT
03.03.2005 22:39:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ensinnäki, kannattaako minun vielä edes yrittää tuollasta hommaa?
 
Paha mennä sanomaan, kun ei tiedä sinusta ja taidoistasi mitään.
 
paljonko tulis maksamaan rakentaa kitara? mitä osia kannattais hankkia valmiina?
onnistuuko kitaran rakennus koulussa, kun siellä on kerran viikossa 2 ½ tuntia?
 
oman kitaran rakennus kiinnostaisi, mutta en oikeen tiedä onko edes viisasta yrittää. kun on kai se jonku hintasta hommaa..

 
No siis, rahan säästämiseksi hommaan ei kannata ryhtyä. Samantasoisen kitaran, kuin ensimmäinen yleensä on, saa kaupasta hyvinkin halvalla. Mutta muuten se on kyllä varsin antoisaa hommaa.
 
Nimim. yhtään en ole vielä rakentanut, mutta aloittelen parhaillaan.
 
"In the battle between you and the world, bet on the world."
Tim
03.03.2005 23:12:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitä osia kannattais hankkia valmiina?
 
Ainakin sanoisin, että otelauta kannattaa ostaa valmiiksi uritettuna ja radius valmiina. Ei maksa paljoa enempää, eikä tarvitse sitten erikoistyövälineitä, eikä tarkkaa mittailua uria sahatessa.
Toki on valmiita kittejäkin, missä on kaikki osat valmiina, mutta nekin maksavat.
 
Kyllähän tuon kitaran teko paljon työtä vaatii. Ja jos ei ole osaajaa keltä kysellä, täytyy lueskella kirjoja ja nettiä pitkät tovit. Englanninkielen taito melkeinpä vaaditaan kun melkein kaikki lähteet ovat englanniksi.
Ekaksi projektiksi kannattaa ehkä valita suht yksinkertainen. Itsellä eka projekti kesken, ja tuli haukattua vähän liian isoja paloja suunnitteluvaiheessa :) Nyt niitä sitten kirotaan. Viimeksi tuli todettua, että multiply-binding ei ole meikäläisen kuppi teetä :).
 
spyykko
04.03.2005 07:32:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ensinnäki, kannattaako minun vielä edes yrittää tuollasta hommaa?
 
No tuolla asenteella ehkä ei :-) Kitara on mun mielestä kohtuu helppo puutyö. Toki siinä on pari kohtaa jotka pitää olla justiinsa eikä vain vähän sinne päin, mutta muuten kyse on kuitenkin aika helposta esineestä.
 
paljonko tulis maksamaan rakentaa kitara?
 
Alkaen vajaat 200e mikäli kaikki osat ostaa uusina kaupasta, eikä joudu investoimaan työkaluihin. Taivas on kattona mikäli alkaa haluamaan jotain erikoisempaa.
 
mitä osia kannattais hankkia valmiina?
 
Kaikki rautatavara, mikit ym. tietysti. Lisäksi ainakin valmiiksi uritettu (ja ehkä tosiaan myös pyöristetty) otelauta on pop.
 
onnistuuko kitaran rakennus koulussa, kun siellä on kerran viikossa 2 ½ tuntia?
 
Mulla meni ekan straton tekemiseen n. 70 tuntia. Pintakäsittelyjen tekeminen vei tuosta melkein puolet, mutta hiomista ym. voit varmaan tehdä omalla ajalla kotonakin?
 
kun on kai se jonku hintasta hommaa..
 
Elämä on... Tosiaan, hinnan säästön takia kitaraa ei kannata itse tehdä. Harrastuksena se on kuitenkin kohtuu edullista ja pirun hauskaa :-)
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Joel Harald
04.03.2005 12:17:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No siis, rahan säästämiseksi hommaan ei kannata ryhtyä. Samantasoisen kitaran, kuin ensimmäinen yleensä on, saa kaupasta hyvinkin halvalla. Mutta muuten se on kyllä varsin antoisaa hommaa.
 
Onneksi näin ei ihan aina ole ;) Esim. tuota muuttuvalla radiuksella olevaa otelautaa et löydä mistään hieman yli 200e kitarasta. Oma kitarani tuntuu jo nyt huippupeliltä, syynä voi olla se että sitä on rakennettu kitaranrakennuskurssilla jota ohjaa soitinrakentaja.
 
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
Aakoo
04.03.2005 12:45:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps..
 
Vähän karsastan myös tuota ajatusta, että 1. kitarasta tulee automaattisesti surkea vekotin. Teki sen sitten ohjauksessa tai yksikseen. Eiköhän kitaran lopputulokseen vaikuta melko paljon tekijän kädentaidot, työvaiheiden tuntemus ( jotka kummatkin toki kehittyy tekemisen myötä ), käytössä olevat materiaalit, työkalut jnejne..
 
Suurimmat virheet rakentelun suhteen onsattuneet syystä ,että olen jättänyt työvaiheiden suunnittelun puolitiehen, tyyliin "jos mä tästä ny vähän otan, niin kyllä mä tuon toisen palikan sitten tuohon jotenkin sovitan".. Varsinkin helppojen työvaiheiden kohdalla usein on käynyt näin. Ja kylläpä sitten ollankin soviteltu. No vielä ainakin kummatkin projektit on hengissä =) Katsotaan nyt lopputulos. Ehkä niistä tulee surkeita, tai sitten ei.. Se on jo nyt varmaa, että aivan priima kamaa on enää turha odottaa. Siitä piti huolen jyrsimen rajoittimen pettäminen lepakon kantta jyrsiessä.
 
Jos koulussa aikoo kitaran väsätä, niin tuskin se oppituntien puitteissa tulee tehtyä. Eli myöskin vapaa-aikana joutuu kitaran kimpussa painimaan. Toisaalta kouluilla on yleensä melko hyvä valikoima tarvittavia työkaluja ja puutyö opettajasta on varmasti enemmän tai vähemmän hyötyä, kunhan ensin itselleen selvittää mitä työvaiheita rakentamisessa on.
 
Eli jäitä hattuun ja tekee harkitusti ja rauhallisesti _kaikki_ työvaiheet, niin eiköhän se ensimmäinenkin keppi onnistu suht hyvin. Heti kun tuntuu, että projektin kanssa tulee kiire, niin kannattaa pitää tauko.
 
jarmos
04.03.2005 13:09:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Esim. tuota muuttuvalla radiuksella olevaa otelautaa.....
 
No tuossahan toi oli, olenkin ihmetellyt mistä johtuu kun oma-tekemät kitarat on niin helvetin helppoja ja mukavampia soittaa kuin kauppa vastaavat.
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
Joel Harald
04.03.2005 13:24:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuossahan toi oli, olenkin ihmetellyt mistä johtuu kun oma-tekemät kitarat on niin helvetin helppoja ja mukavampia soittaa kuin kauppa vastaavat.
 
Eiköhän niitä ole paljon muitakin ominaisuuksia jotka aiheuttavat tätä :)
 
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
PPG
04.03.2005 13:38:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No tuossahan toi oli, olenkin ihmetellyt mistä johtuu kun oma-tekemät kitarat on niin helvetin helppoja ja mukavampia soittaa kuin kauppa vastaavat.
 
Millaisia radiuksia olet muuten käyttänyt? 12" ->14" vai tiukempia 10"-14"? Pitäis vaan tehdä nimittäin yksi compound-kaula.
 
Safaweb
04.03.2005 13:48:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisia radiuksia olet muuten käyttänyt? 12" ->14" vai tiukempia 10"-14"? Pitäis vaan tehdä nimittäin yksi compound-kaula.
 
Itse tein 10"-16". Ei ollut mitenkään vaikea homma. Ensin vain koko kaula 16" ja sitten alkupäästä 10" ja sen jälkeen suurennetaan radiusta pitemmälle mentäessä.
 
Frozen Flamen uusi The Burning Breeze EP on saatavilla. OSTA!!!!! 5 euroa + pk....
jarmos
04.03.2005 14:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisia radiuksia olet muuten käyttänyt? 12" ->14" vai tiukempia 10"-14"? Pitäis vaan tehdä nimittäin yksi compound-kaula.
 
Itseasiassa koskaan en sitä ole mitannut, lähinnä mutu pohjalta ja hyvä on tullut. Mutta ehkä toi 10-14 olis lähellä?
 
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
poppamies
04.03.2005 18:31:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaisia radiuksia olet muuten käyttänyt? 12" ->14" vai tiukempia 10"-14"? Pitäis vaan tehdä nimittäin yksi compound-kaula.
 
Compoundit olen aina tehnyt perstuntumalla.
Siinä ei menen yhtään (korkeintaan 5 min.) kun sellaisen pyöräyttää isossa nauhahiomakoneessa.
Ei sitä radiusta kannata ruveta mittailemaan. Tekee vain sellaisen käteen sopivan. Se on customia se.
 
Itserakennetun hinnasta sen verran että alle 250-300 on vaikea päästä ja ylärajaa ei tietenkään ole.
Kallein Tele minkä olen tehnyt tuli osien ja aineiden osalta maksamaan n. 500 €.
Kallein basso n. 700 €, mutta siinä oli sitten jalopuitten lisäksi kaikki EMG'n aktiivi herkut.
 
"G-strings are for strippers"
poppamies
04.03.2005 18:31:20 (muokattu 04.03.2005 18:31:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin käy kun käsi vapisee...
 
"G-strings are for strippers"
seventh son
04.03.2005 19:36:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kertokaas muuten että miten tuo kitaran piirtäminen onnistuu kun en oikeen mikään taiteilija ole? mistä sais valmiin mallin? vai pitääkö lähteä musiikki liikkeeseen ja ottaa paperia ja kynä mukaan, ei saattais omistaja tykätä...
 
prööt....
Explorer
04.03.2005 19:39:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vai pitääkö lähteä musiikki liikkeeseen ja ottaa paperia ja kynä mukaan, ei saattais omistaja tykätä...
 
Itse tein työn alla olevan projektin kanssa juuri noin! Kysyin toki myyjältä ensin luvan, ja sitten kitara hyllystä ja ääriviivat paperille.
 
This fractal illusion burning away all structure toward the obscene.
spyykko
04.03.2005 20:50:55
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kertokaas muuten että miten tuo kitaran piirtäminen onnistuu kun en oikeen mikään taiteilija ole?
 
Monissa kirjastoissa on lainattavissa soitinpiirustuksia (paitsi tietysti täällä jyväskylässä ei ole, lupasivat kyllä harkita sellaisten hankkimista kun asiasta natkutin).
 
Myöskin netistä löytyy joidenkin rakentajien ystävällisesti ilmaiseksi jakoon laittamia kuvia, mm. osoitteesta http://www.guitarbuild.com/modules/mydownloads/. Koska nämä ovat yleensä yksityisten rakentajien tekemiä ei niihin välttämättä kannatta luottaa ihan sokeasti, vaan mitat kannattaa tarkistaa pariinkin kertaan ennen rakentamista.
 
Piirustuksia myös myyvät monet soitinrakentajat, mm. soitinrakentajatAMF.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Joel Harald
04.03.2005 21:32:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vai pitääkö lähteä musiikki liikkeeseen ja ottaa paperia ja kynä mukaan, ei saattais omistaja tykätä...
 
Samalla kurssilla oleva kaveri meni musiikkiliikeeseen Jyväskylässä ja kysyi että saako piirtää stingrayn paperille niin tottakai se kävi. Itse löysin piirrustukset Lahden kirjastosta. Menin omaan kirjastoon ja kerroin tästä niin asia hoitui. 2 euroa maksoi kaukolaina.
 
Turpa kii tai tuun teille soittaa.
tommi_899
05.03.2005 09:33:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun lespaul projekti on nyt maksanu 140€ ja enää puuttuu potikat ja virityskoneisto
 
aarre on siellä mistä sen löytää http://www.brokenfuture.tk/ pastilli. R.I.P - victims of tsunami http://muusikoiden.net/extra/paita/
spyykko
05.03.2005 10:31:45
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun lespaul projekti on nyt maksanu 140€ ja enää puuttuu potikat ja virityskoneisto
 
Onks tossa jo maalit ja lakat? Jos on niin olet selvinnyt varsin edullisesti.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
Aakoo
05.03.2005 10:49:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mun lespaul projekti on nyt maksanu 140€ ja enää puuttuu potikat ja virityskoneisto
 
TÄH??? Mä laskeskelin että mun LP:hen pelkästään puut on maksaneet abaut tuota luokkaa (mahonki runko ja vaahtera kaula & kansi ).. Siihen päälle siitten kaikki rauta ja muu härdelli. Halvalla menee tuo sun projekti.
 
Viimeviikolla tilasin viritsykoneistot, tallat yms rautaa ja niistä tulee hintaa n. 150 € ja näiden jälkeen pitää hankkia vielä mikit ja potikat yms päälle. Veikkaan että lopullinen hinta noisee johonkin 450 - 550 €:n väliin?? Mahdollisesti jonkun euron ylikin. Toivoa saattaa, että soittimesta tulee käteensopiva.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «