Aihe: Soittokunta
1 2 3
FoolOnTheHill
03.03.2005 19:53:36
Pientä nostatusta. Tuli sitten eilen kutsu koesoittoon. 21.4. on. Pitäisi vetää yksi omavalintainen biisi ja sitten primavistaa päälle. Minkäköhän siinä räväyttäisi? Mietin Sir Dukea... Mitäs konkarit on mieltä?

Hyvä valinta mihin tahansa pääsykokeisiin, on komppaamista ja unistilut. Kun sen treenaa niin, että voi vetää uskottavasti vaikka ilman muuta bändiä, niin antaa varmasti positiivisen vaikutelman. Sitä prima vistaa kannattaa myös treenaa (vähintään) sen verran, että voi säestää sujuvasti sointulapuista ja mahdolliset läpikirjoitetut kohdat menee pienen miettimisen jälkeen.

btw. Menisit sivariin... ;)
kalzu
03.03.2005 19:58:58
Pientä nostatusta. Tuli sitten eilen kutsu koesoittoon. 21.4. on. Pitäisi vetää yksi omavalintainen biisi ja sitten primavistaa päälle. Minkäköhän siinä räväyttäisi? Mietin Sir Dukea... Mitäs konkarit on mieltä?

Itseäni en nyt todellakaan konkariksi laske, mutta vastaan kuitenkin. Ei hullumpi vaihtoehto tuo Sir Duke. Hyvä biisi, ei liian monimutkainen, mutta haastetta on silti jos haluaa sen vetää uskottavasti. Ajattelin itsekin koittaa soittokuntaan sitten kun aika on, ja todennäköisesti jotain tuontapaista soittaa. Tsemppiä koesoittoon!
Rasisti? Fasisti? Basisti? Näistä tunnetusti fiksuin on Basisti. (Eikä sekään niin fiksu ole.)
Wil-J
03.03.2005 20:01:51 (muokattu 03.03.2005 20:03:13)
Jep, kiitos vaan. Pitää kattoa että soitanko taustanauhan kanssa vai ilman... Mutta tosta prima vistasta sen verran että kyllä sitä on tullut harjoiteltua jo 3-vuotiaasta lähtien. Tosin bassoavaimeen siirtyminen aiheutti sekaannutsta tuossa 6,5 vuotta sitten, mutta kyllä sen pitäisi olla kohtuullisesti hallussa. Ja sointumerkeistä komppaaminen on ihan selvää kauraa.

Edit: Ja ton Sir Duken joskus aikoinaan olen aika uskottavaksi treenannut kun sitä piti eräässä bändissä soittaa. Se on kyllä itseasiassa jopa helpompi biisi kun äkkiseltään luulisi. Mutta tyylikkäästi ja hyvällä saundilla kun räväyttää niin eiköhän aja asiansa.
Niskamies
03.03.2005 20:06:48
Itse ajattelin mennä virveliä soittokuntaan soittamaan, mutta pitää sittenkin kattoa jos bassolla pääsis sisään. Pitänee kattoa kun vakituisen opettajan saan.
Meitsi on meshissä.
Wil-J
03.03.2005 20:29:31
Itse ajattelin mennä virveliä soittokuntaan soittamaan, mutta pitää sittenkin kattoa jos bassolla pääsis sisään. Pitänee kattoa kun vakituisen opettajan saan.

Virveli vaikuttaa varsin... eh, kiehtovalta valinnalta. Bassolla sinne pitää yrittää. Mutta tietty paremman puutteessa virvelillä. Luulenpa vaan että rumpalit jotka sinne pyrkii vetää aika hyvin myös sitä pikkurumpua. Tai ainakin mun kaveri on treenannut aika paljon nimenomaan soittokuntaa silmälläpitäen noita marssirumpu hommia. Ja siis ihan rumpuja soittamaan sinne pyrkii.
Niskamies
03.03.2005 20:48:28
Virveli vaikuttaa varsin... eh, kiehtovalta valinnalta. Bassolla sinne pitää yrittää. Mutta tietty paremman puutteessa virvelillä. Luulenpa vaan että rumpalit jotka sinne pyrkii vetää aika hyvin myös sitä pikkurumpua. Tai ainakin mun kaveri on treenannut aika paljon nimenomaan soittokuntaa silmälläpitäen noita marssirumpu hommia. Ja siis ihan rumpuja soittamaan sinne pyrkii.

Kun olen tässä itsekkin ruvennut pikkurumpua treenailemaan aika tehokkaasti, rummut kun omistan. Ja onhan tässä vielä 2-3 vuotta aikaakin:)
Meitsi on meshissä.
NYdoll
03.03.2005 21:14:16

sinuna en menis koko armeijaan... saa soitella niin paljon kun huvittaa...
metalli sykkii...
ozmo
03.03.2005 21:54:07
Tuli muuten mieleen, et mitenkäs tuolla armeijas yleensä onnistuu treenaaminen, vai onnistuuko se ollenkaan?
losers do the best they can... winners go home and fuck the promqueen!
balzary
03.03.2005 21:59:47

Tuli muuten mieleen, et mitenkäs tuolla armeijas yleensä onnistuu treenaaminen, vai onnistuuko se ollenkaan?

mikkelissä oli ainakin kälynen bändikämppä, missä pysty iltasin käymään. paskat vehkeet oli siel. kylhän niillä tietty paremman puutteessa soitti. normaali jakke jääkäreille oli siis tämä, eikä soittokunnan puolella.
Why be in when you can be out?
isorokko
03.03.2005 22:35:51
Itsellekkin tuli kutsu tonne koesoittoihin nyt ja tuli ihan mieleen notta onko pääsykokeissa muuta kuin sitä soittoa ja joku haastattelu? ELi onko jotain teoriaa/säveltapailua?

J-P
PASSO kuuluu...
Ville S
03.03.2005 23:19:10
joo ehottomasti vaan soittokuntaan se on vähän kuin armeijahenkinen siviilipalvelu 4 kk lyhyempänä :D

itse kävin kans soittokunnan ja vaikka paskanakkeja tulikin paljon ku luulivat ettei soittajapojalla ole mitään hommaa (vitutti rankasti olla joku päivystäjä melkein kerran viikossa!!) niin sai sitä kuiten treenata hyvin bassoa ja muitakin soittimia mitä löyty!

jossei nuotit ole vielä hanskassa niin ala treenaamaan primavistaa ehdottomasti. se ei mullakaan ole vahva puoli mutta osasin kuiten poimia walking-bass line tyyppisiä kuvioita kun he sellaisia pisti soittaan.
Ja sitten tosiaan kiinnitin huomiota kun täppäilin porilaisten marssin 4-kielisellä bassolla melodian+bassolinjan kanssa. en tiiä auttoko se sisäänpääsyssä mutta ei se ainakaan haitannu.

Joo muuten yleensä armeijan normaali treenikämpät on aika pas-oja. vehkeet on aika hirveitä eikä niitä huolleta...soittokunnan vehkeet yleensä onkin sit paljon parempia (vähän yleistän Lapin soittokunnalla mut tällasen kuvan sitä saa helposti)
turson
04.03.2005 01:03:21
Meitsi välttelee sivariakin viimoseen saakka :)
Jalmus
04.03.2005 12:28:15
Olen pari kertaa ollut nyt soittokunnan mukana keikoilla, ensin ihan vaan keikkasoittajana ja sitten "kertausharjoituksissa" ja mikäli joistakin tekemistäni huomioista on teille hyötyä, niin tässäpä niitä:

- basisti joutuu aika monesti soittamaan tuubanuoteista. Tuubanuoteissa on yleensä kirjoitettuna niin matalia ääniä, ettei niihin pääse käsiksi edes 5-kielisellä bassolla. Toisin sanoen paitsi prima vistasta niin myöskin lennosta oktaavilla transponoimistaidolla tulee todennäköisesti olemaan käyttöä. Ja primavistasoitossa se on yllättävän hankalaakin. Pitää tietää, missä kohdin heittää sen linjan oktaavia ylemmäs, ettei siitä tule epäloogisesti pomppiva.

- stemmalapuissa on erittäin harvoin sointumerkkejä mukana työtä helpottamassa

- sävellajit voivat joskus olla aika pahojakin, olen joutunut soittamaan primavistaa mm. Ab- ja Db-molleista. Ei kuulosta pahalta sinällään, mutta kun ne tosiaankin oli primavistoja.

- puhaltajilla tuntuu olevan aina kiusallinen tapa vetää taimin takana. Siihen ei saa lähteä mukaan.

Tässä joitakin äkkiseltään mieleentulleita havaintoja, kirjoittelen lisää, mikäli tulee mieleen.
Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi.
Wil-J
04.03.2005 13:06:31
Kun olen tässä itsekkin ruvennut pikkurumpua treenailemaan aika tehokkaasti, rummut kun omistan. Ja onhan tässä vielä 2-3 vuotta aikaakin:)

Ai niin sä ootkin vielä niin junnu. ;)

Mutta siis kuten tuossa äsken sanoin niin prima vista ei pitäisi mikään ylitsepääsemätön ongelma olla ellei ne heitä jotain törkeen vaikeeta siihen. Sellanen walking bass henkinen homma menee kyllä yleensä ihan sujuvasti nuoteista, mutta tuottaa vaikeuksia jos menee niin korkealle, että pitäisi tyyliin 7 nauhalta vedellä. Sillon prima vista taitoni hyytyvät :)

Ja ei kai ne nyt siinä kokeessa sentään pasuuna nuotteja siihen iske?
Jalmus
04.03.2005 17:08:40
Kah, Kirkako se siihen pölähti?
Laulaminen ravintolassa ilman siitä suoritettavaa korvausta tulkitaan häiriöksi.
0301876
04.03.2005 17:10:07
Kah, Kirkako se siihen pölähti?

Meitsi duunaa
Wil-J
04.03.2005 17:14:37
Vai oot soittanut spainia keikalla, vitun spede!

Mitä?
0301876
04.03.2005 17:17:57
Mitä?
älä soita sir dukea, jengi ärsyyntyy siitä.
Wil-J
04.03.2005 17:29:23
älä soita sir dukea, jengi ärsyyntyy siitä.

Mul on vähän sellanen fiilis että sä ärsytät nyt...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)