Aihe: Virvelin alakalvo rikki
1
orfus
03.03.2005 15:07:37
Minullapa on eräs treenikämppä vastuullani. Kämpässä on yhteisessä käytössä olevat rummut. Muutama hetki sitten virvelin ALAKALVO rikkoontui. Tarkastin tilanteen ja totesin sen olevan täysin riekalaina. Miten tämä voi olla mahdollista? Saako virvelin alakalvoa soittamalla rikki? Onko nyt kyseessä mahdollinen ilkivalta vai onko joku tosiaan lyönyt niin saatanan kovaa?
Tama (Royal Star)
03.03.2005 15:18:11 (muokattu 03.03.2005 16:17:57)
enpä ole koskaan kuullut, että kukaan sitä soittamalla paskaksi saa. alakalvo on sinänsä aika ohut, sen kyllä saa siihen suoraan lyömällä vaivatta paskaksi.

muokataan: siis jos maton kulutusta ei oteta mukaan, niin en ole kuullut, että se tuosta vaan leviäisi.
mikä ihmeen zildjian.....?
Bobana
03.03.2005 15:39:25
1. Yleensähän alakalvo on erittäin ohut ja vedetään aika piukeelle ja jos kyseessä on vanha kalvo niin mattomekanismi kyllä kuluttaa kalvoa varsinkin reunoista joista kiristysmekanismi menee.

2. Tarkista maton kunto että on kaikki langat paikallaan. Jos ei ole niin tarkista onko jokin katkennut lanka aiheuttanut kalvon hajoamisen. Lähinnä päissä olevaan tinaukseen
katkennut lanka yleensä jättää terävän piikin joka takuuvarmasti hajoittaa kalvon.

3. Kokoa kalvon rämmäleet yhteen ja tarkastele että onko jossain kapulan jättämä jälki, lähinnä kuoppa. Tällöin kyseessä on ollut ilkivalta. Kaksi edellistä ovat normaalia kulumista.

Empä tähän hätään nyt oikeen muuta keksi...
Ruoste
03.03.2005 16:07:21
Mullakin hajos alakalvo joskus pari vuotta sitten. Ensin oli ihan normaali saundi ja sitte yhtäkkiä hävis maton tuottama räminä ja ääni muuttu muutenkin ihan ihmeelliseksi. Sitte kurkkasin virpan alle ja alakalvo oli ihan säpäleinä... Toisen alakalvon olen onnistunu hajottamaan virittämällä.
savu nuolee raunioita, tiedäthän miltä tuntuu, kaivella persettään likaisella kakkulapiolla...
samantien
03.03.2005 17:36:24
ihan soittamalla olen myös onnistunu hajottamaan alakalvon.
bATE bASARI
03.03.2005 17:51:26
Itelläkin hajos alakalvo jonkin aikaa sitten. Ei se ensin ollu paljon hajalla mutta se koko ajan hajos lisää. En tiiä mistä johtui, vaikka pari kertaa tulikin soitettua virveli väärinpäin (kivat marssiäänet ;))
lateq
03.03.2005 17:52:42
Jos se ohkanen kalvo on niin kireelle vedetty niin se voi hajota vaikka omia aikojaan.
Joskus eräiden treenien jälkeen oltiin lähdössä pois ja just olin sulkemassa ovea niin kuulu setin takaa joku hiljainen pamahdus. Seuraavissa treeneissä oli virvelin alakalvo riekaleina
`
tthei
03.03.2005 19:44:14

Itelläkin hajos alakalvo jonkin aikaa sitten. Ei se ensin ollu paljon hajalla mutta se koko ajan hajos lisää. En tiiä mistä johtui, vaikka pari kertaa tulikin soitettua virveli väärinpäin (kivat marssiäänet ;))

Hmm.. Mistäköhän mahtaa johtua ;D

Virpan alakalvo on niin ohut, että vaikka siihen löis kevyestikin niin saattaa kärsiä. Saatika jos siihen alkaa kunnolla rummuttelee niin rikkihän se menee.
Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist -------------------------- www.innervision-fin.tk
Garri Hunes
03.03.2005 22:36:07
mulla ainakin hajos virvelin alakalvo itsestään jotain puol vuotta sen jälkeen kun olin sen virvelin se kalvo mukanaan hankkinut.

eikä ollu edes soittotilanne,mulla oli virveli huoneen lattialla ja olin muualla ja sit vaan kuulu epämääräinen ääni ja se kalvo meni kahtia.
Tama (Royal Star)
04.03.2005 20:58:35
minä kun kiristin virpan alakalvoo (ihan huonoo sellasta(setin mukana tullu)) kuulu pamauns ja kalvo perskele irtos siitä "renkulasta"!!! normaalia???

tuskin on normaalia:). kyllä sen kiinni pitäis pysyä. varmaan... :)
mikä ihmeen zildjian.....?
Alpha
04.03.2005 21:01:21
...normaalia???

Jos siinä luki esim. notta Millenium, ni ei kait tuon luulis mikään ihme olevan...
hgr
04.03.2005 21:37:46
Meikä sai uuden Aquarianin kalvonkin kiristämällä rikki. Siinä taisi olla jokin valmistusvirhe, sain uuden tilalle ja se on pysynyt ehjänä. Saattaa olla samanlainen tapaus tämäkin.
NiQo
06.03.2005 00:59:46

minä kun kiristin virpan alakalvoo (ihan huonoo sellasta(setin mukana tullu)) kuulu pamauns ja kalvo perskele irtos siitä "renkulasta"!!! normaalia???

Luulen, että liikaa kiristämällä virvelin reunat painavat kalvoon liikaa, ja se repeää reunoilta.
drummer88
06.03.2005 02:22:51
johtuu siitä että jos matto sattuu olemaan samassa kohti kun snare ständin joku kolmesta "kynnestä" niin se painaa sen maton sitä kalvoa vasten ja se repeää
krapula on yliarvostettua
Bobana
08.03.2005 08:54:48
Kalvoa vaihdettaessa täytyy myös muistaa putsata rummun reunat huolellisesti. Pienikin paska(varsinkin virvelin alakalvossa) aiheuttaa tuhoisia seurauksia jäädessään reunan ja kalvon väliin.
KoRn88.
13.03.2005 18:59:18
just olin äskön soittamassa ja virveliin soittelin jotain tekniikkareenejä. Yhtäkkiä (niin kuin joku tuossa aikaisemmin sanoikin) ääni muuttui virvelissä aivan ihmeelliseksi ja sit ku katoin sinne alle nii oli mullaki se alakalvo napsahtanu paskaks. Sonorin noin 1 ja puoli vuotta vanha tehdaskalvo siinä oli kiinni ja eilen sen viritin. Luultavasti kiristin sitten sen alakalvon liian kireälle tai jotain. No, ei se auta ku lähteä uutta ostamaan.
KoRn88.
13.03.2005 19:18:41 (muokattu 13.03.2005 19:19:32)
Tuplaviesti tuli vahingossa, mutta kirjotetaan nyt jotaki tähän.
Kattelin tossa netissä nuita alakalvoja virveliin ja aattelin et hommaisin siihen ton ambassadorin (lyöntikalvona remo CS). Mutta mitäs eroa näillä kahdella kalvolla on?

http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … mp;pid=287&mgid=47&sgid=211

http://www.soitinlaine.fi/index.cfm … mp;pid=284&mgid=47&sgid=211
hgr
13.03.2005 20:26:03 (muokattu 13.03.2005 20:27:20)
Tossa Renaissancessa taitaa olla se erikoinen pinnoite. Itsekään en oikein tiedä sen funktiota.
Niq
13.03.2005 21:03:45

Kalvoa vaihdettaessa täytyy myös muistaa putsata rummun reunat huolellisesti. Pienikin paska(varsinkin virvelin alakalvossa) aiheuttaa tuhoisia seurauksia jäädessään reunan ja kalvon väliin.

Jep. Kaverilta hommasin Tama Rockstar -virpan ja se oli ollut käyttämättömänä muutaman vuoden jossain varaston nurkassa ja sieltä sitten oli jotain paskaa mennyt alakalvon ja vanteen väliin ja niinhän siinä kävi että heti ensimmäisissä treeneissä tuolla virvelillä paukahti alakalvo rikki. Ja tosiaankin kun ruuvasin kalvon irti, putosi kalvon reunan ja vanteen välistä pieni puunsäle juuri siitä kalvon halkeaman alkukohdasta. Jäljistä päätellen pieni puutikku oli painanut viritettäessä pienen reiän kalvoon ja halkeama lähti siitä.
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)