Aihe: Räkki on Rack
1 2 3 4
otto_t
03.03.2005 13:06:45
Kolmannekseen en tiedä, muista tai osaa sanoa montakaan asiaa kuten ei varmaan moni muukaan ja olisi hyvä jos joku, jolla on jostakin asiasta enemmän tietoa kirjoittaisi siitä, eikä vain vittuilisi siitä, että unohdin kirjoittaa siitä kuinka räkkiin asennetaan tehosekoitin tai muuta vastaavaa(insert hymiö(puoli vittuuntunut/puoli hymyilevä))

Varmastikkaan ne muutama tarkentava kysymys eivät olleet puoleltani vittuilua. Mikäli kritiikkiä ei kestä, voi musiikista muodostua aika ilkeä harrastus. Mutta asiaan...

1. Mitä tavaraa ja millaiseen räkkiin?
Räkit jakautuvat materiaalinsa puolesta ABS muovi- ja vaneriräkkeihin. Mutta perusräkkejen lisäksi on olemassa "shockmount" räkkejä jotka ovat toteutettu joko vaijereiden tai solumuovin avulla. Systeemin tarjoituksena on vaimentaa räkin sisältöön kohdistuvia iskuja, eli on omiaan putkivahvistimien kanssa sählätessä. Mikäli tulee keikkailtua ja varsinkin jos kamojasi roudaa joku muukin kuin sinä itse niin shockmoutatulla räkillä säästyy monilta putkien uusimisilta. Olen jopa nähnyt tapauksen, kun hyvää tarkoittava kaveri tulee auttamaan roudauksessa ja kippaa räkin rampilta nenälleen... ei tullut hirveän kaunista jälkeä vaikka vankkarakenteinen Transitcase olikin.
Ja ABS muoviräkkeihin ei kannata ladata hirveää määrää painoa, sillä ne ei kestä. Yhden 8U räkin olen itse omistanut ja se kesti ehjänä yhden keikkareissun verran.

2. Mitä on linjamikserit, ja miksi niitä käytetään?
Hyvä artikkeli löytyy linjamiksereiden käytöstä osoitteesta http://www.tubefreak.com/mixers.htm

3. Miten kaapeloinnit tulisi tehdä ja miksi?
Kaapelointi on usein sellainen asia mihin räkkiä suunnitellessa ei tule budjetoitua juuri yhtään rahaa. Mutta se saattaa helposti haukata muutamankin satasen mikäli setupissa on switcheri/loopperi. Ja kannattaa käyttää piuhoituksessa mahdollisimman hyvälaatuisia plugeja & piuhoja niinkuin muutenkin soittokamojen kanssa. Virta- ja audiokaapelit tulisi pitää mahdollisimman kaukana toisistaan. Eli audio kiinni toiseen seinään, vastakkaiselle puolelle virtajohdot. Mikäli piuhat roikkuu miten saattuu räkin peräpuolella tai vedät virran ja audion samassa nipussa niin voit olla varma että räkkisi saattaa pitää samanlaista meteliä kuin vanha jääkaappi.

Ja niinkuin jokainen putkivahvistimen omistaja tietää, niin nuppi/pääte tarvitsee aina päällä ollessaan kuorman, muuten saattaa vahvistin muuttua savukoneeksi. Ja mikäli käytät kahta, tai useampaa nuppia/päätevahvistinta ja vain yhtä kaappia niin switcheri/loopperi ei riitä kuormaksi vaan tarvitset jonkun amp switcherin väliin. Tälläisiä ovat mm. Mesan High Gain Amp Switcher tai Axess Electronicsin HS2 Head Switcher.

Hyödyllistä räkkitavaraa:
http://www.skrydstrup.com/
http://www.axess-electronics.com/
http://www.customaudioelectronics.com/

Sekavaa teksiä ja pomppimista sinne tänne... koittakaa kestää ja seuraava jatkakoon.
E pur, si muove! - Ei perkele, se on muovia!
Jormaz
03.03.2005 13:38:37
Eikun tarkoitin niitä "isoja" pedaaleita, millä nimellä niitä nyt kutsutaan, millainen on esim. Line6:n floorboard jne. Mitä vaihtoehtoja tällaiseksi kannattaisi harkita? Esim se Behringerin FCB1010? Ground Control?

Kannattaa miettiä mitä tarttee. Mulla on toi FCB1010 ja se on ehkä aavistuksen verran hankala ohjelmoida ennen kuin sen oppii (tietenkin) ja se on iso ja painava ja siinä on kaksi kaasupoljinta joilla mä en ainakaan tällä hetkellä tee mitään. Nyt mulle riittäis ihan vaikka tämmönen: http://www.promusic.net/images/029989.jpg

Line6 floorboard on tarkoitettu Line6-tavaralle, ei oo midi-lähtöä. Midi-kontrolleriksi käy mikä tahansa midi-lauta.

Mua kiinnostaisi myös Patchmaten kaltaiset laitteet, onko edullisia olemassa? Tai ehkä pitää vaan hommata se Patchmate kun sen aika koittaa.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
Jormaz
03.03.2005 13:50:34
Tämä vielä eli Harmony-centralin Monsterrack-foorumi: http://acapella.harmony-central.com … 65a2b682fb8d2a7ffa5c&forumid=35
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
kimurantti1
03.03.2005 15:25:35
No mä tarvisin varmaan aika ison laudan. Haluan ainakin volume-pedaalin kokoajan ja siihen rinnalle sitten toinen pedaali joka hoitaa wahin tai whammyn paikkaa. Sellainen n. 100 muistipaikkaa olisi hyvä (enemmästäkin ei ole haittaa). Ja tosiaan ne viisi kanavaa + loopit ja vaikka G-major pitäisi hoitua. Joten olisikohan sitten esim. tämä yhdistelmä passeli: Nobels MS-8 + Behringer FCB1010? Tuossa Noblesissa ei tainnut olla sitä looppisysteemiä, vai oliko? Jokatapauksessa tarvisin sellaisen myös. Jos kehittelen jonkin systeemin + kytkennät siihen ja lisään tänne niin voit varmaan katsoa olenko ymmärtänyt asiat oikein?
Metronomi on muusikon paras ystävä.
M-Juhana
03.03.2005 15:30:38

No mä tarvisin varmaan aika ison laudan. Haluan ainakin volume-pedaalin kokoajan ja siihen rinnalle sitten toinen pedaali joka hoitaa wahin tai whammyn paikkaa. Sellainen n. 100 muistipaikkaa olisi hyvä (enemmästäkin ei ole haittaa). Ja tosiaan ne viisi kanavaa + loopit ja vaikka G-major pitäisi hoitua. Joten olisikohan sitten esim. tämä yhdistelmä passeli: Nobels MS-8 + Behringer FCB1010? Tuossa Noblesissa ei tainnut olla sitä looppisysteemiä, vai oliko? Jokatapauksessa tarvisin sellaisen myös. Jos kehittelen jonkin systeemin + kytkennät siihen ja lisään tänne niin voit varmaan katsoa olenko ymmärtänyt asiat oikein?

Huh, mie menisin jo ihan sekaisin... :-)
NO REMORSE ! -Lemmy-
Jormaz
03.03.2005 16:36:54
Jos kehittelen jonkin systeemin + kytkennät siihen ja lisään tänne niin voit varmaan katsoa olenko ymmärtänyt asiat oikein?

Mä voin toki yrittää :)
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
Kapane
03.03.2005 16:45:56 (muokattu 03.03.2005 16:46:42)

Varmastikkaan ne muutama tarkentava kysymys eivät olleet puoleltani vittuilua. Mikäli kritiikkiä ei kestä, voi musiikista muodostua aika ilkeä harrastus. Mutta asiaan...

Noo en minä sinusta puhunut tarkalleen. Kiitos tästä, mutta ketjukaipaisi siivousta, jotta maksimaalinen hyöty saavutetaisiin.
Archetype H.D
In Goth We Trust! The 666 Club #555
kimurantti1
03.03.2005 18:02:54
No kiitoksia. Laitan tänä iltana jonkinlaisen ehdotuksen jos ehdin, tai sitten viikonlopun jälkeen kunhan saan pari keikkaa alta.
kimurantti1
03.03.2005 22:52:17 (muokattu 03.03.2005 23:03:22)
1) Laitteet:

Pedaali = Behringer FCB1010
Midiohjain = Rocktron Patchmate
Pedaaleja = Boss GE-7
Preampit = Mesa/Boogie Studio Preamp, Carvin Quad-X (midiohjattava versio)
Multiefekti = TC G-Major
Poweramp = Engl 930/60

Olisiko jokin seuraavista välttämätön tai vahvasti suositeltava:

- Amp-selector
- EQ, esim. 31-kaistainen graafinen. Näitä näkyy aika monissa räkeissä.
- Virtalähde
- Noisegate

2) Kytkennät:

Behringeristä midipiuha Patchmateen, GE-7:sta piuhat Patchmaten looppiin, Mesasta ja Carvinista piuha Englin powerampiin, Carvinista myös midipiuha Patchmateen ja Mesasta G-Majoriin, G-Majorista midipiuha Patchmateen.

Unohdin varmaan jotain...

3) Kysymyksiä:

Mistä lähdöstä mihin noi kaikki kytkennät pitäisi tehdä?
Jotain näitä kerroit aiemmin, mutta jos jaksat tuossa järjestyksessä kuin ylhäällä kertoa.

Kun tämä kerran osaa vaihdella kanavia, niin jos Carvinia voi ohjata suoraan midillä, niin voin varmaan G-Majorilla hoitaa Mesan Studio Preampin kanavanvaihdon (2-kanavaa)?

Jos vaihdan midilla Carvinin kanavia ja G-Majorilla Mesan kanavia, niin tarvitsenko siihen lisäksi vielä jonkin amp-selectorin, pitäisikö laittaa Mesa Patchmaten looppin vai mitä?

Sitten haluaisin jonkin virittimen siihen Behringerin viereen, mutta en haluaisi ruveta erikseen kytkemään piuhoja lavan poikki räkkiin. Ehdotuksia?
kunnasja
03.03.2005 23:31:06 (muokattu 03.03.2005 23:32:05)
- Virtalähde
- Noisegate

Sitten haluaisin jonkin virittimen siihen Behringerin viereen
Boss TU-2.
Jormaz
04.03.2005 00:21:11
1) Laitteet:

Pedaali = Behringer FCB1010
Midiohjain = Rocktron Patchmate
Pedaaleja = Boss GE-7
Preampit = Mesa/Boogie Studio Preamp, Carvin Quad-X (midiohjattava versio)
Multiefekti = TC G-Major
Poweramp = Engl 930/60

- Amp-selector
- EQ, esim. 31-kaistainen graafinen. Näitä näkyy aika monissa räkeissä.
- Virtalähde
- Noisegate

Ylimäärästä selectoria et tartte jos ei systeemi ole monimutkainen. EQ:ta et tartte jos ei siltä tunnu, jonkinlainen virtalähde on tietenkin pakollinen, olkoon sitten normaali jakorasia tai "Power conditioner", jälkimmäisen avulla pysynee piuhat paremmin kurissa. G-majorissa on ihan hyvä noise gate joten ulkoista et välttämättä tartte.

2) Kytkennät:

Behringeristä midipiuha Patchmateen, GE-7:sta piuhat Patchmaten looppiin, Mesasta ja Carvinista piuha Englin powerampiin, Carvinista myös midipiuha Patchmateen ja Mesasta G-Majoriin, G-Majorista midipiuha Patchmateen.

Unohdin varmaan jotain...

Esim. Behringeristä midipiuha Patchmateen, siitä midipiuha Carviniin, siitä G-majoriin ja lopuksi G-majorista Englin päätteeseen vaikken sen midiominaisuuksista sen enempää osaa sanoa. Siinä midipiuhat kokonaisuudessaan. Takasin päin midipiuhaa ei tartte turhaan vedellä, riittää kun käsky saadaan kertaalleen joka laitteelle.

3) Kysymyksiä:

Mistä lähdöstä mihin noi kaikki kytkennät pitäisi tehdä?
Jotain näitä kerroit aiemmin, mutta jos jaksat tuossa järjestyksessä kuin ylhäällä kertoa.

Tossa tuli toi midipuoli selostettua.

GE-7, eli EQ-pedaali muistaakseni. Pistät vaikka ekaan luuppiin ja sitten luupin out-liitännästä seuraavan luupin in-jakkiin, olkoon kakkosluupissa vaikka Mesa ja sitten samalla tavalla kolmosluuppiin Carvin. Nelosluuppiin sitten G-major ja nelosluupin outista Power amp iniin. Tässä tosin tulee vastaan se että pääte ja efektimasiina on stereolaitteita joten kannattaa vetää viimesestä luupista piuha G-majoriin (joka ei siis olis Patchmaten luupissa) josta sitten lähtee signaali stereona päätteelle.

Kun tämä kerran osaa vaihdella kanavia, niin jos Carvinia voi ohjata suoraan midillä, niin voin varmaan G-Majorilla hoitaa Mesan Studio Preampin kanavanvaihdon (2-kanavaa)?

Mä en taas tiedä tarkalleen miten noi Mesan kanavanvaihdot menee mutta mä vaihdan G-majorilla Englin etusessa clean- ja särökanavan välillä. Joten jotenkin noin se Mesassakin menee.

Jos vaihdan midilla Carvinin kanavia ja G-Majorilla Mesan kanavia, niin tarvitsenko siihen lisäksi vielä jonkin amp-selectorin, pitäisikö laittaa Mesa Patchmaten looppin vai mitä?

Et tartte mitään muuta, Patchmaten avulla voit valita kumman (tai vaikka molempien) etuasteen läpi haluat signaalin menevän.

Sitten haluaisin jonkin virittimen siihen Behringerin viereen, mutta en haluaisi ruveta erikseen kytkemään piuhoja lavan poikki räkkiin. Ehdotuksia?

Se Bossin vehje on hyvä.

Lisäilkää ja korjailkaa jos siltä tuntuu.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
kimurantti1
04.03.2005 00:50:04 (muokattu 04.03.2005 01:04:35)
Nelosluuppiin sitten G-major ja nelosluupin outista Power amp iniin. Tässä tosin tulee vastaan se että pääte ja efektimasiina on stereolaitteita joten kannattaa vetää viimesestä luupista piuha G-majoriin (joka ei siis olis Patchmaten luupissa) josta sitten lähtee signaali stereona päätteelle.

Miten mä voin kytkeä G-Majorin neloslooppiin ilman että se on siinä Patchmaten loopissa? Sitten jos G-Majorista menee piuha loopin in:iin, ja loopin outista powerampin in:iin, niin eihän siihen enää G-Majorista yhtään piuhaa mahdu. Taisin käsittää nyt jotain väärin...?

Sanopa hyvä esimerkkilaite sellaisesta "power conditioner"-tyylisestä virtalähteestä?

Nyt tuli tyhmä kysymys tähän väliin, mutta olen nyt kaikesta tuosta tietomäärästä sekaisin, joten kytketäänkö kitara tuossa Behringeriin?

Onko muita vaihtoehtoja käyttää tuota viritintä, muuta kuin käyttää sitä pattereilla ja laittaa se kitaran ja Behringerin (tai mihin ihmeeseen se kitara sitten kiinni tulisi) väliin?
Jormaz
04.03.2005 01:12:35
Sanopa hyvä esimerkkilaite sellaisesta "power conditioner"-tyylisestä virtalähteestä?

Kokemusta noista ei ole joten en voi kuin antaa pari esimerkkiä tunnetumpien merkkien edullisimmista laitteista:

http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_furman_pl8e_prodinfo.html
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_samson_pb11_prodinfo.html

Nyt tuli tyhmä kysymys tähän väliin, mutta olen nyt kaikesta tuosta tietomäärästä sekaisin, joten kytketäänkö kitara tuossa Behringeriin?

Ei oo olemassa tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmiä kysyjiä :)

Ei kytketä. Behringer on olemassa vain midi-käskyjen antamisen, midi-piuhojen kautta ei kulje mitään audio-signaalia.

Onko muita vaihtoehtoja käyttää tuota viritintä, muuta kuin käyttää sitä pattereilla ja laittaa se kitaran ja Behringerin (tai mihin ihmeeseen se kitara sitten kiinni tulisi) väliin?

Viritin tulee kitaran ja Patchmaten väliin ja toki sitä voi muuntajalla käyttää. G-majorissa on kans viritin mutta mä en tykkää siitä ollenkaan. Joskus pakosta käytän.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
kimurantti1
04.03.2005 01:25:14 (muokattu 04.03.2005 01:30:09)
Viritin tulee kitaran ja Patchmaten väliin ja toki sitä voi muuntajalla käyttää.

Toki voi, mutta ajattelin että jos se viritin on siinä Behringerin vieressä niin jos sitä käyttäisi muuntajalla, niin silloin joutuisi "alvalta" vetämään vielä yhden piuhan jonnekkin, joka ei ole minusta kivaa. Mutta nyt siis jos kitarasta ja Behringeristä menee piuha Patchmateen niin se tekee yhteensä kaksi piuhaa. Jos siihen lisäisi vielä kolmannen niin käytännöllisyys kärsisi.

Jos mulla olisi sellainen 31 kaistainen graafinen eq, niin se tulisi varmaan myös Patchmaten looppiin?

Käytännön asioista kysymys vielä, että minne Patchmaten loopeissa olevat pedaalit kannattaisi tunkea? Minun tapauksessani varmaan se GE-7 ja joku Wah.
McNulty
04.03.2005 01:36:06 (muokattu 04.03.2005 01:38:43)
Kysymys tähän räkkiaiheeseen liittyen...

Olen miettinyt tässä räkin kasaamista johon tulisi:
t.c. electronics g-major
behringer ultra curve pro dsp8024
(ja korgin rack tuner... mutta se siitä)

Lattialle ajattelin tuota Rocktron Midi Matea... onko mahdollista hallita tuolla Midi Matella sekä EQ:ta että G-Majoria, ilman midi-routeria tai switcheriä? On jäänyt niin vähälle huomiolle tuo räkin kanssa puljaaminen. Eli mitäs jos haluan yhdellä lankulla hallita kahta midilaitetta...?

EDIT: niin ja tuon lisäksi lattialta löytyy 535Q multiwah ja DD-11 Dime distortion... räkistä pitäis lähteä sitten piuha tuonne marsun nupille...
Jormaz
04.03.2005 01:38:15
Toki voi, mutta ajattelin että jos se viritin on siinä Behringerin vieressä niin jos sitä käyttäisi muuntajalla, niin silloin joutuisi "alvalta" vetämään vielä yhden piuhan jonnekkin, joka ei ole minusta kivaa. Mutta nyt siis jos kitarasta ja Behringeristä menee piuha Patchmateen niin se tekee yhteensä kaksi piuhaa. Jos siihen lisäisi vielä kolmannen niin käytännöllisyys kärsisi.

Näin on, jää oikeataan vaan semmonen vaihtoehto että hommaisit räkkimallisen virittimen.

Jos mulla olisi sellainen 31 kaistainen graafinen eq, niin se tulisi varmaan myös Patchmaten looppiin?

Vain jos et haluaisi että se on koko ajan mukana signaaliketjussa.

Käytännön asioista kysymys vielä, että minne Patchmaten loopeissa olevat pedaalit kannattaisi tunkea? Minun tapauksessani varmaan se GE-7 ja joku Wah.

Ennen etuastetta molemmat. Wahin jos pistäsit luuppiin niin sitten menis kitarasta piuha räkkiin, sieltä takas lattialle wahiin ja wahista takas räkkiin, eli taas tulis piuhasotkua. Ja sitten semmonenkin että mielipideasioita nuokin että kummalla puolella etuastetta pedaalit kuulostaa paremmalta. Jos on overdrive-pedaaleja niin ne nyt ainakin ennen etuastetta. Ja EQ-pedaalilla ennen etuastetta saa aikaan halutessaan tosi hassuja ääniä, ja tietenkin hyviä kun jaksaa säätää. Eli sanon että EQ-pedaalikin ennen etusta.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
Jormaz
04.03.2005 01:45:11
Eli mitäs jos haluan yhdellä lankulla hallita kahta midilaitetta...?

Voit yhdellä lankulla hallita niin montaa midilaitetta kuin vaan omistat. Midilaitteista pitää vaan löytyä Midi Out/Thru-liitäntä jotta piuha voidaan vetää aina midilaitteesta seuraavaan. Ylimääräsiä vempaimia et tartte.
In Goth We Trust!
The 666 Club #4
kimurantti1
04.03.2005 01:53:29 (muokattu 04.03.2005 02:00:54)
Näin on, jää oikeataan vaan semmonen vaihtoehto että hommaisit räkkimallisen virittimen.

Mutta jos haluaisin lukea viritintä Behringerin vierestä?

Jos taas haluaisin että se 31kaistainen eq on kokoajan mukana signaaliketjussa, niin sitten enne päätevahvistinta G-Majorin jälkeen? Vai ennen?

Luonnollisesti ajattelin noin ne kytkeä, mutta tarkoitin ihan käytännössä niitä bokseja. Minne ne kannattaisi sijoittaa?
ReBeat
04.03.2005 02:20:59

Mun mielestä joku aktiivinen A/B-boksi voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, mikäli päädyt pedaalimalliseen virittimeen ja jos lattialla ei ole mitään muuta koko ajan päällä olevaa pedaalia. Passiivimikkisen kitaran kanssa jonkinlainen signaalitien alussa oleva bufferi voi tehdä ihan hyvää. Aktiivinen A/B-boksi ajaisi sen asian (myös silloin kun/jos GE-7 ei olisi päällä). Riippuu tietysti, että millainen rooli tuolla EQ:lla olisi sun setupissa.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)