Jotkut teistä ovat varmaan jo perillä tästä uudesta formaatista, joka uudistaa DVD-levyä siten, että se tulee käyttämään punaisen laserin sijasta sinistä sellaista. Näin saadaan enemmän mahtumaan ja tiuhempaan. Nykyisen 4.3g/4.7 gigan sijasta levylle mahtuisi helposti jopa 50g ja neljä(!) kertaa parempaa kuvaa! Koska kuvanlaatu on hienoa, se vaatii myös kovat teräväpiirtovehkeet, jotka maksavat aluksi varmasti maltaita. Ei eroja normaalilla telkkarilla heti helposti huomaa. Amerikassa on kuitenkin jo elokuvalähetyksiä ks. formaatilla ja siellä myydään HDTV:itä.
Äänimaailma mullistuu myös...ääniraitoja tulee erikseen vaikka linnunlauluille...ja tietysti terävämpänä.
Formaatin tulevaisuudesta kilpailevat kaksi leiriä: HD-DVD ja Blu-ray.. Kummallakin on monia isoja elokuvayhtiöitä takanaan. Toivonpa vaan, että kilpa saataisiin pian päätettyä ja lopullinen formaatti valittua.
Nyt moni jo varmaan rätisee siellä suuttumuksesta, että "onko mun koko DVD-kokoelma nyt sitten pelkkää kuraa täynnä?". Uusien soittimien pitäisi soittaa myös kyllä DVD:itä, mutta ei ne tietenkään yhtä isolla resoluutiolla niitä soita. Pitää vaan yksinkertaisesti ostaa leffat uudestaan HD(high definition) muodossa jos haluaa nauttia leffasta uuteen malliin.
Henkilökohtaisesti vituttaa ihan perkeleesti jos dvd:t alkaa olemaan n. 5 vuoden päästä mennyttä ja ollutta. Monet hyssyttelevät, että "siinähän menee jotain 5 vuotta ennen kuin ne yleistyy"...but let me tell you, darling: 5 vuotta ei ole todellakaan pitkä aika. 10-20 vuotta olis parempi.
Ite olen päättäny vaan vähän chillata tätä dvd-keräilyä ja ostaa vaan välttämättömimmät. Katon pari vuotta miten homma kehittyy...olen toisen sopivasti armeijassa.
Teknologia tietenkin kehittyy, mikä on hyvä asia, mutta nyt DVD tuntuu kämäseltä "väliformaatilta" kunnon formaattien välissä.
Tässä mielenkiintoinen linkki asiasta:
http://www.cornbread.org/FOTRCompare/ p.s. shot 6 on jotain aivan järjetöntä...panee myös miettimään, että onkohan DVD-kuvat otettu "rehellisesti"...