Aihe: vhs-->dvd-->HD-DVD
1
MrFunk
02.03.2005 23:37:48 (muokattu 02.03.2005 23:45:52)
Jotkut teistä ovat varmaan jo perillä tästä uudesta formaatista, joka uudistaa DVD-levyä siten, että se tulee käyttämään punaisen laserin sijasta sinistä sellaista. Näin saadaan enemmän mahtumaan ja tiuhempaan. Nykyisen 4.3g/4.7 gigan sijasta levylle mahtuisi helposti jopa 50g ja neljä(!) kertaa parempaa kuvaa! Koska kuvanlaatu on hienoa, se vaatii myös kovat teräväpiirtovehkeet, jotka maksavat aluksi varmasti maltaita. Ei eroja normaalilla telkkarilla heti helposti huomaa. Amerikassa on kuitenkin jo elokuvalähetyksiä ks. formaatilla ja siellä myydään HDTV:itä.

Äänimaailma mullistuu myös...ääniraitoja tulee erikseen vaikka linnunlauluille...ja tietysti terävämpänä.

Formaatin tulevaisuudesta kilpailevat kaksi leiriä: HD-DVD ja Blu-ray.. Kummallakin on monia isoja elokuvayhtiöitä takanaan. Toivonpa vaan, että kilpa saataisiin pian päätettyä ja lopullinen formaatti valittua.

Nyt moni jo varmaan rätisee siellä suuttumuksesta, että "onko mun koko DVD-kokoelma nyt sitten pelkkää kuraa täynnä?". Uusien soittimien pitäisi soittaa myös kyllä DVD:itä, mutta ei ne tietenkään yhtä isolla resoluutiolla niitä soita. Pitää vaan yksinkertaisesti ostaa leffat uudestaan HD(high definition) muodossa jos haluaa nauttia leffasta uuteen malliin.

Henkilökohtaisesti vituttaa ihan perkeleesti jos dvd:t alkaa olemaan n. 5 vuoden päästä mennyttä ja ollutta. Monet hyssyttelevät, että "siinähän menee jotain 5 vuotta ennen kuin ne yleistyy"...but let me tell you, darling: 5 vuotta ei ole todellakaan pitkä aika. 10-20 vuotta olis parempi.

Ite olen päättäny vaan vähän chillata tätä dvd-keräilyä ja ostaa vaan välttämättömimmät. Katon pari vuotta miten homma kehittyy...olen toisen sopivasti armeijassa.

Teknologia tietenkin kehittyy, mikä on hyvä asia, mutta nyt DVD tuntuu kämäseltä "väliformaatilta" kunnon formaattien välissä.

Tässä mielenkiintoinen linkki asiasta:

http://www.cornbread.org/FOTRCompare/

p.s. shot 6 on jotain aivan järjetöntä...panee myös miettimään, että onkohan DVD-kuvat otettu "rehellisesti"...
"Ensin vedetään tää riffi hitaasti ja sitten sama grindillä"
askomiko
03.03.2005 00:04:12 (muokattu 03.03.2005 00:07:16)
Eiköhän se ole, onhan resoluutiossa hirmuinen ero, ja parhaiten se tulee esiin juurikin paljon yksityiskohtia sisältävässä kuvassa. Minua on ärmystänyt DVD:n pieni resoluutio koko ajan, eihän siitä seinän kokoiseksi ammuttuna tule kuin legopalikoita, mikä haittaa kotiteatteripelleilyä. Hyvä vaan että tuloo. Kiinassa on jossain määrin käytössä jo HD:tä järeämpi formaatti, en vaan muista speksejä.

Vai pitäisköhän odotella siihen asti että digiresoluutio vastaa jotakuinkin 35mm-filmiä ennenkun ostan yhtään mitään. Eli noin 3000x4000 pikseliä per ruutu. Sitten vasta ollaan kuvan suhteen CD-tilanteessa, eli resoluutio riittää toistamaan analogisen wanhan välineen koko informaation. Se vaihe kestänee pitkään käytössä. Ja sit mennään siitä yli niin että heilahtaa. :)
"Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Robert
03.03.2005 00:56:43
Kuulostaapa hianolta. Mutta näinköhän eroa tavallisella kuvaputki-töllöllä huomaa... Saavat nuo lcd-ektoplasma-näytöt halventua aika lailla, ennenkö tuosta on tavikselle iloa...
Mä seuduilla näillä oon tunnettu... kalamies#4 >-)))>
Mark-Ken
03.03.2005 02:19:11
Oliskohan ihan viisasta myydä dvd:t pois ja odotella noita?
VÄKIPÄÄ
03.03.2005 04:24:11
Helvetin helvetti! Taidan kohta siirtyä c-kasettinauhuriin musiikkipuolella ja kattelen dioja seinältä, kun ei mikään formaatti kestä! Koko ajan pitäisi olla ostamassa uusia (kalliita) vehkeitä että voi katsoa jotain.
Dimebag Darrell in memoriam. "I shake my fists at skies above Mad at God"
Late_
03.03.2005 08:46:00
Kaks isoa pelitaloa on jo mennyt tuon Blu-Rayn puolelle, ja toinen on EA Games, joka varmasti vaikuttaa aika isosti tohon standardin valintaan.
"Opettaahan jo luontokin teille, että pitkä tukka on miehelle häpeäksi" 1.Kor 11:14
Rakkikoira
03.03.2005 09:26:08
Oliskohan ihan viisasta myydä dvd:t pois ja odotella noita?

Ehkä kannattaa odottaa vielä tuon seuraajaa, jos on pakko olla aina sitä parasta.
...And Justice For All
03.03.2005 10:29:25
Huh... Tekniikka edistyy mutta minä en, taidan tyytyä ihan vaan mun halpaan ja luotettavaan normaali-dvd-soittimeen.
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
Toveri
03.03.2005 10:48:59

Mitäs jos aletaan vaikka käydä enemmän teatterissa ja oopperassa...
Oon vaarallinen(Pastilli?). Janoatko mua?
Muovinen
03.03.2005 10:51:21

Mitäs jos aletaan vaikka käydä enemmän teatterissa ja oopperassa...

Aivan! Nakataan se TV, DVD-soitin ja digiboksi ikkunasta pihalle ja syvennytään taidekulttuurin alkujuuriin...
Kaikki hyvä tulee etupäässä peräpäästä
MV
03.03.2005 16:25:27
Onhan toi hienoa että homma kehittyy ja näin mutta samalla kyllä vituttaa justiinsa se että kun on itse ostanut jonkunnäköiset uudet vehkeet ja meinaa että nyt on kaikki niin parasta ja heti kahen viikon päästä tulee uudet laitteet missä ei toimikkaan vanhat levyt sun muut...

Hyvänä esimerkkinä vaikka joku pleikkari. Ihan perseestä kun tulee koko ajan uusia eikä siihen ensimmäiseenkään tehdä enää pelejä...
mitä tähän pitäis laittaa perkele?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)