Aihe: Rekisterivaihdosten vaikeus..
1
miredritr
21.02.2005 12:35:14
Mitenhän pystyisi treenaamaan tuota rintaäänen ja pää-äänen vaihdosta sujuvampaan suuntaan? tuossa välillä F1-G#1 on todella orpo olo, mutta kun pääsee vaihdoksen yli niin sujuu paremmin. Tämä rekisterivaihdos on vissiin kaikilla aloittelevilla laulajilla ongelma?
jazzy
21.02.2005 17:23:02
Kyllähän se on vaikeaa, mutta ei siihen oikein muu auta kuin treenaminen. Vedät sellasia harjotuksia, jotka osuu juuri siihen sinun rekisterivaihdokseen. Toisin sanoen kiusaat itseäsi niin kauan kunnes se vaihto menee sujuvasti.
Näin ainakin kaikki laulunopettajat on minulle sanoneet.
"This story's gonna grab people. It's about this guy, he's crazy about this girl, but he likes to wear dresses. Should he tell her? Should he not tell her? He's torn, Georgie. This is drama." -Ed Wood
tanjuli
25.02.2005 12:17:19
yritä miksata ennen ja jälkeen rekisterinvaihtumisen pää- ja rintasoinnit keskenään. ts. jos laulat alhaalta ylös, kokeile ottaa pää-ääntä käyttöön jo matalammalta, sitten vähitellen lisäät sen osuutta äänessäsi - ja sama toisinpäin. kyllä se sitten siitä pikkuhiljaa.
[i hear voices but at least they're on tune]
marke-
28.02.2005 14:05:36 (muokattu 28.02.2005 14:06:48)
EDIT:

Siis prkl ku epäselvää.. niin
itellä auttaa rek. vaihto kohdassa se kun laulaa paljon normaalia kevyemmin. on se vaikeahkoa silti saada pehmeästi.
moi
lentokalanen
01.03.2005 23:55:45
Niinpä niin, meikäläisen rekisterinvaihdos on ainakin niin ylitsepääsemätön että järkihän tässä lähtee, etenkin kun ne"pää-äänet" on tonne c2:een asti täysin käyttökelvotonta hönkäilyä. Siitä ylöspäin alkaa taas toimia. Täysin kaksi eri äänialaa joita en pysty mitenkään kauniisti yhdistämään.

Joku heitti tähän joskus sellaisen teorian että ehkä se ei olekaan mun ohenne se ylä-ääni, vaan että teen sen falsettitekniikalla. Onko kukaan koskaan kuullut tällaisesta naisihmisen kohdalla vai onko kaikki urbaanilegendaa?
LNA
02.03.2005 10:10:44

Hullupäivä: Älä laula tissirekisteristä ollenkaan, vaan käytä päätäsi! ;) ;) ;)
You have 13 hours in which to solve this Labyrinth..
tanjuli
02.03.2005 21:11:51
Joku heitti tähän joskus sellaisen teorian että ehkä se ei olekaan mun ohenne se ylä-ääni, vaan että teen sen falsettitekniikalla. Onko kukaan koskaan kuullut tällaisesta naisihmisen kohdalla vai onko kaikki urbaanilegendaa?

kaikki ei aina ole urbaanilegendaa, mutta toisaalta kaikki voi olla urbaanilegendaa ;)

saatat laulaa päärekisterillä liian alas miksaamatta sitä rintarekisteriin. olen kuullut varsinkin naisilla voimakaan rintarekisterin harjoittamisen muuttaneen ylemmän rekisterin vihellysrekisteriksi ts. ohennerekisteri on hävinnyt äänihuulten raskaan ja yksipuolisen treenauksen takia(rintarekisterissähän äänihuulet värähtelevät toisiaan vasten koko pinta-alaltaan, ohenteessa vain yläreunoistaan ja vihellysrekisterissä ne eivät enää värähtele toisiaan vasten vaan toimivat ikäänkuin huulet vihellettäessä - ilma siis menee niiden läpi suoraan).

yleensä naisihmisillä tuo paha rekisterinvaihdos johtuu siitä, että yritetään laulaa joko pelkällä rintaäänellä tai pelkällä ohenteella. miehillä asia on hieman toisin, mutta koska naisten ääni on korkeampi, naisella "rintarekisteri" on suurilta osin samaa kuin miesten "mixed", eli sekoitus rinta- ja ohennerekisterejä. korkeilla sävelillä ohenteen osuus kasvaa, matalammilla taas rintarekisteriä on suhteessa enemmän. pikkuhiljaa treenaamalla rekisterinvaihdokset saa lähes kuulumattomiksi.

kevyen musiikin parissa on ok käyttää rekisterejä kuten kahta eri rekisteriä (selkeä saundiero) jolloin rintaäänellä lauletaan mahdollisimman ylös ja ohenne on efektiä, mutta ohenne muuttuu vihellykseksi mikäli hengitystekniikka on pielessä. tästä nimitysero "ohenne" = tuettu pää-ääni vs. "falsetti" = tueton pää-ääni.

minkätyylistä musaa vedät, onko sulla opettajaa?
Cutter
04.03.2005 13:01:36
Glissando-harjoitukset on hyviä rekisteriongelmissa (esim. kvintti ylhäältä alas). Yritä tehdä glissando rekisterinvaihdoksen yli niin, että ei kuulu, missä kohtaa vaihdat rekkaria. Siinä oppii sen, missä tuki pitää olla kun vaihdos tapahtuu, jottei tule koukkuja.
"Niin, kunhan jaksais vaan sammuttaa tän huoneen pyörimisen..."-bändikaverin suusta-
lentokalanen
07.03.2005 12:37:02
Vastaus Tanjulille...

Vedän sellaista pop/rock-meininkiä. On mulla opettaja, on ollut montakin mutta tuntuu silti että mitään edistystä ei tapahdu.
Tuosta, rekisterien miksaamisesta, en kyllä yhtään tajua miten sillai voi ihminen tehdä. Min ä en osaa. En tiedä laulanko päärekisterillä liian alas kun yleensä välttelen sen käyttöä, mutta pystyn kyllä laulaan sillä ihan yhtä alas kuin rintarekkarillakin, eli tonne pienen f:n tienoolle...
Luulisin kyllä osaavani hengittää, ainakin sisäänpäin, mutta en tiedä sit, kyl mun tukijutut taitaa silti olla aika hukassa vieläkin...

On nää maagisia juttuja, sano.
Lentsikka
tanjuli
07.03.2005 14:19:50
Vedän sellaista pop/rock-meininkiä. On mulla opettaja, on ollut montakin mutta tuntuu silti että mitään edistystä ei tapahdu.
Tuosta, rekisterien miksaamisesta, en kyllä yhtään tajua miten sillai voi ihminen tehdä. Min ä en osaa. En tiedä laulanko päärekisterillä liian alas kun yleensä välttelen sen käyttöä, mutta pystyn kyllä laulaan sillä ihan yhtä alas kuin rintarekkarillakin, eli tonne pienen f:n tienoolle...

usko mua, kyllä ihminen voi niin tehdä, se vaan vaatii h*lvetisti duunia - onneksi se on kannattavaa duunia; ääniala laajenee ja saa paremmat saundinsäätelymahdollisuudet. kyse kun on kuitenkin vaan äänihuulten värähtelystä ja siitä, että miltä osin ne värähtelee toisiaan vasten - ja äänihuulia kontrolloivat lihakset, joita voi lihasten tapaan harjoittaa. laulunopettajalta kannattaa kysellä näistä, jotkut ovat sitä mieltä että liika tieto on haitaksi eivätkä siksi kerro, mutta uskallan olla eri mieltä ;)

päärekisterillä ei kannata laulaa yhtä alas kuin rintarekisterillä (ainakaan jatkuvasti), sillä saundista ei saa hyvää ja se rasittaa äänihuulia. ihmisillä on se rintarekisteri sitä varten, että voi laulaa niitä matalampia taajuuksia, miksi siis tuhlata herkempää päärekkaria siihen.

(edistymisestä vielä vähän: jos alkaa treenaamaan vaikkapa nyt laulamista, alkaa myös analysoimaan itseään. mitä enemmän oppii, sitä enemmän myös kuulee virheitä. todellisuudessa kehitystä tapahtuu, mutta sitä ei itse kuule. kannattaa nauhoittaa esim. puolen vuoden välein säännöllisesti ja analysoida sen perusteella, verrata myös vanhimpaan nauhaan. nimim. ekan kerran tajusin edistyneeni kun kuuntelin lähes 10 vuotta vanhaa demoa).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)