WT 03.03.2005 07:53:38 | |
---|
Olen nyt vihdoin, pitkällisen pohtimisen, jahkailun ja perehtymisen jälkeen vihdoin aloittamassa bassoni rakennusprosessia. Ensimmäisenä aion tehdä bodylle vanerisapluunan. Tällä hetkellä piirrustukseni ovat voipaperilla. Mitä metodia ehdottaisitten muodon siirtämiseen vanerille? Omasta mielestäni järkevin vaihtoeho olisi voipaperin liimaaminen suoraan vanerin pintaan, mutta mahtaako voipaperi liimautua nätisti, vai liukuuko? Mitäs muita ideoita keksitte? Mietin myös muodon paperista irti leikkaamista, minkä jälkeen reunoja pitkin jäljentäisi.. mutta siinäkin pitää saada paperi pysymään jotenkin tiukasti paikallaan vanerin päällä. "In the battle between you and the world, bet on the world." |
jarmos 03.03.2005 08:01:01 (muokattu 03.03.2005 08:01:43) | |
---|
Mä olen ottanut valokopion piirustuksesta ja sen liimannut sapluuna aihion päälle, saa kätevästi mikkokolot ymm. muut mahdolliset reijät ja merkinnät kohdalleen. Erikeepperillä ihan liimannut. Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä. |
miktol 03.03.2005 09:17:45 | |
---|
Mä tein niin, että teippasin voipaperin kartongin päälle ja piirtelin voipaperisen piirustuksen viivat uudelleen painaen kynällä aika kovaa. Kartonkiin jäi urat, joita pitkin kynä kulki sitten siististi piirtäessäni viivat kartonkiversioon. Leikkelin kartonkimallin viivoja pitkin ja sain aika tukevan sapluunan, josta piirsimme viivat kahteen kitaraan. |
WT 03.03.2005 09:21:46 | |
---|
Haa, hyviä vinkkejä. Voisinkin kokeilla niin, että teippaisin ensin voipaperin paikalleen, ja sen jälkeen piirtäisin kovaa painamalla viivat uudelleen.. Voisi tosin ensin käydä ottamassa kopiot, ettei pääse itku jos jotain menee vikaa. Ehkä sitten kannattaakin liimata se kopio. Mitenhän hyvin mahtaa mitat pysyä kopioidessa.. "In the battle between you and the world, bet on the world." |
miktol 03.03.2005 09:42:51 | |
---|
Saattaa kynä vähän lipsuilla siihen voipaperiin piirtäessä, kun kovaa painaa. Eli ei kannata siitä suoraan puuhun piirtää. |
Mä tein niin, että teippasin voipaperin kartongin päälle ja piirtelin voipaperisen piirustuksen viivat uudelleen painaen kynällä aika kovaa. Kartonkiin jäi urat, joita pitkin kynä kulki sitten siististi piirtäessäni viivat kartonkiversioon. Leikkelin kartonkimallin viivoja pitkin ja sain aika tukevan sapluunan. Samalla tavalla itsekin tuon vaiheen suoritin eikä suurempia murheen kryynejä tullu... Kaiken takana on nainen... |
Haku Robotti 04.03.2005 12:01:39 | |
---|
...teippasin voipaperin kartongin päälle ja piirtelin voipaperisen piirustuksen viivat uudelleen painaen kynällä aika kovaa... Näin, ja sitten kirjakaupoista saatavaa A4-kalkkeripaperia väliin ja suoraan bodyyn. Voi tehdä useammankin. Ei tarvitse edes painaa kovaa, jolloin kynä ei lipsu, ja tulos on taattu. Näin meillä koristeveistossa jo vuosikymmeniä. Sigut on lapsellisia. |
kivi 05.03.2005 13:52:40 | |
---|
Näin, ja sitten kirjakaupoista saatavaa A4-kalkkeripaperia väliin ja suoraan bodyyn. Voi tehdä useammankin. Ei tarvitse edes painaa kovaa, jolloin kynä ei lipsu, ja tulos on taattu. Näin meillä koristeveistossa jo vuosikymmeniä. Hiilipaperi tosiaan toimii, mutta jos ei nyt huvita lähteä hiilipaperiostokseille, niin hommaan on helpompikin metodi: -Osta kaupasta pehmeä lyijykynä (4B, 5B, 6B) tai grafiittipuikko. -Hankaa lyijykymää tai grafiittipuikkoa läpipiirtopaperin takapuolelle niihin kohtiin joissa jäljenne6tävät viivat siajitsevat. -Teippaa paperi kiinni vanerille ja ala jäljentää. Viivojen "treisaamiseen" (tracing) eli jäljennöspiirtämiseen sopii parhaiten kuiva kuulakärkikynä, joka ei sotke alkuperäistä piirrosta. -Muista käyttää viivotinta ja harppia tai muotoviivainta linjojen tekoon. Käsivaralta tehdyt tekniset piirrokset eivät palvele ketään. |