Aihe: Miten saa kolmannen sormen mukaan?
1 2 3 4
Novis_3
25.02.2005 16:28:20 (muokattu 25.02.2005 16:33:32)
Mulla on pari sen kirjaa ja hyi hitto mitä sontaa. Olkoon kuin guru vaan, mutta aika kamalalta se sen soittelu kuulostaa paikotellen.

No Saundistahan en puhunut mitään, jätetään se pois tästä keskustelusta.

Ja en vielä ole ymmärtänyt että mikä pointti niissä treeneissä on. "Tän jutun voi soittaa tällee vuorotellen eri oktaaveista! *raikuvat aploodit*" tai "nauhattomalla voi slaidata makeesti ja mulla o harrikka" ja tämän jälkeen kymmenen sivua slaidailua nuotista toiseen, ilman mitään musiikillista yhteyttä mihinkään.

En tiedä mikä kirja sulla on, mutta toi meikäläisen "Advanced Rock Bass" kyllä pitää sisällään helvetin hyviä tekniikka harjoituksia vasemmalle kädelle sekä sorminäppäryyden että kaulan oppimisen kannalta. Joku niitä tarvii, joku ei, minulle niistä on ollu hyötyä.

Tosin puolessa välissä kirjaa alkaa Harmonics-pelleily, johon en lähtenyt mukaan, nauhatkaan ei välistä riitä, mutta kirjan eka puolisko on täyttä asiaa mielestäni.

(okei, bass extremesillä se vetelee välilä ihan kivoja "leuka lattiaan"-juttuja)

Nimenomaan tätä tarkotin, kun puhuin "gurusta". Eli arvostan Steveä sen tekniikan takia ja se mitä kaveri on tehnyt sen eteen. Pystyy suurin piirtein tekeen sillä 6-kielisellä ja kolmella oikeen käden sormella ihan mitä vaan..

Mulla on myös 2 niitä bass extremes-levyjä ja toisesta on viellä puolikas video ja nuottikirja sekä "opetus-cd". Ihan jees homma, hyviä juttuja sieltä saa poimittua sooloiluun sun muihin, mutta yleisesti ottaen steve käyttää sitä nauhatonta sikxaria ja victor taas tenori-bassoaan, niin eipä niistäkään suoranaisesti paljon iloa ole..

EDIT:Piti ihan tarkastaa, eli takakannen sisällä oli YKS kuva harrikasta ja kaikki slaidit (siis ne muutamat), mitä kirjassa on, ovat ihan perusteltuja esim. tyyliin jotain aseman vaihdoksia tms.

Ihan mielenkiinnosta Sam, mitkä pari kirjaa sulla on Steveltä? hymiö.
Karlsson
25.02.2005 16:49:44
No Saundistahan en puhunut mitään, jätetään se pois tästä keskustelusta.

Emmäkää. Ihan siitä musiikillisesta annista.

En tiedä mikä kirja sulla on, mutta toi meikäläisen "Advanced Rock Bass" kyllä pitää sisällään helvetin hyviä tekniikka harjoituksia vasemmalle kädelle sekä sorminäppäryyden että kaulan oppimisen kannalta. Joku niitä tarvii, joku ei, minulle niistä on ollu hyötyä.

Sama mullakin on ja aikoinaan kovassa käytössä, mutta munsta se olis ihan mahtawaa jos noi treenit olis liitetty johonkin musiikilliseen yhteyteen. Tekniikasta on hyötyä jos tietää mihin sitä käyttää, mutten se vähän ko runkkaaminen, iha jees, mutta hedelmätöntä.

Tosin puolessa välissä kirjaa alkaa Harmonics-pelleily, johon en lähtenyt mukaan, nauhatkaan ei välistä riitä, mutta kirjan eka puolisko on täyttä asiaa mielestäni.

Heh, toi on muute melkei ainut mitä edelleen joskus tulee katottua siitä kirjasta. No, *humalaisella äänellä*: "Shinusha ja minusha on she ero, etthä.."

Nimenomaan tätä tarkotin, kun puhuin "gurusta". Eli arvostan Steveä sen tekniikan takia ja se mitä kaveri on tehnyt sen eteen. Pystyy suurin piirtein tekeen sillä 6-kielisellä ja kolmella oikeen käden sormella ihan mitä vaan..

Juu, mutta kun mun mielestä taas musiikillinen anti on vähä niin ja näin. Mutta niinhän se on, toiselle kolahtaa tekniikka toiselle joku muu.

Mulla on myös 2 niitä bass extremes-levyjä ja toisesta on viellä puolikas video ja nuottikirja sekä "opetus-cd". Ihan jees homma, hyviä juttuja sieltä saa poimittua sooloiluun sun muihin, mutta yleisesti ottaen steve käyttää sitä nauhatonta sikxaria ja victor taas tenori-bassoaan, niin eipä niistäkään suoranaisesti paljon iloa ole..

Oon mää niitä joskus kahlannu läpi ja sittemmin tullu järkiini.

EDIT:Piti ihan tarkastaa, eli takakannen sisällä oli YKS kuva harrikasta ja kaikki slaidit (siis ne muutamat), mitä kirjassa on, ovat ihan perusteltuja esim. tyyliin jotain aseman vaihdoksia tms.

No, lisäksi mulla on fretless bass kirja ukkelilta, siitä kait muistan noi. Ja Harrikoita o joka kirjassa ja nettisivuilla ja... Ei siinä mitään, mutta musta hassu ja pikanttiyksityiskohta.

Ihan mielenkiinnosta Sam, mitkä pari kirjaa sulla on Steveltä? hymiö.

Eli rokkibasso ja naahaton. Ainaki, jääny vähä homehtumaantonne hyllyyn..

Mutta, siis toine tykkää äiteestä toine tyttärestä. Turha siitä vääntää kättä.
"Itse panostan laatuun" -Niskamies
Novis_3
25.02.2005 23:47:26
Mutta, siis toine tykkää äiteestä toine tyttärestä. Turha siitä vääntää kättä.

No eipä tässä mitää kädenvääntöskaboja tarvita. Mukavaa ajatustenvaihtoahan tämä vaan, ainakin mun mielestä. Ei muuta ku samaan malliin..
jjhjelt
01.03.2005 12:08:06

Mulla on pari sen kirjaa ja hyi hitto mitä sontaa. Olkoon kuin guru vaan, mutta aika kamalalta se sen soittelu kuulostaa paikotellen. Ja en vielä ole ymmärtänyt että mikä pointti niissä treeneissä on. "Tän jutun voi soittaa tällee vuorotellen eri oktaaveista! *raikuvat aploodit*" tai "nauhattomalla voi slaidata makeesti ja mulla o harrikka" ja tämän jälkeen kymmenen sivua slaidailua nuotista toiseen, ilman mitään musiikillista yhteyttä mihinkään. Ajan haaskausta.

(okei, bass extremesillä se vetelee välilä ihan kivoja "leuka lattiaan"-juttuja)

Joskus noireena ku piti olla kymmenen nakkia ja slerba otelaudalla, niin tuota kolmisormihommaakin tuli treenattua. Sellaisen seikan havaitsin, että kun lopettaa sormien järjestyksen miettimisen, niin se alkaa sujua kuin itsestään. Ennemmin kuuntelee vaikka sitä kuinka tasaiseksi soundin saa eri näppäilevien sormien kesken. Ja ei sitten liikaa tempoa heti alussa. Pikkuhiljaa..

TAAS PUHUTAAN ASIAA.
"Se joka naaman valitsee,se vähän nai." -J.Slabalowsky,Super Sika Show.
phantasio
02.03.2005 00:09:17

Mie aloitin bassonsoiton ensiksi yhdellä sormella - aivan uusi maailma sitten aukenikin kun tajusi että oikeasta kädestä voi ottaa myös sen keskisormen avuksi. Eikä kestänyt kauaa kun jo piti testata että toimisiko se nimetönkin vielä. Kyllä se aika pitkän aktiivisen treenauksen vaati että sai tuon kolmen sormen tekniikan uppoamaan selkäytimeen asti. Tasaisia neljäsosia, kahdeksasosia, kuudestoistaosia ja trioleita sekä tuplatrioleita tuli hakattua tuntikaupalla.

Itse kyllä käytän tuon 3-2-1 (nimetön-keski-etu) -sormituksen sijaan 1-2-3-2 (etu-keski-nimetön-keski) -sormitusta. Osuu aina ykköset mukavasti etusormelle jos soittaa 4/4-tahtilajissa tasaista biittiä. Laukkakomppiin tuo 3-2-1 on kuitenkin ehdoton.
Ville S
02.03.2005 10:14:55
höh miksei pitäisi opetella 3-sormitekniikkaa, eihän siitä haittaakaan ole?
jos biisi on hidas niin mikä estää soittamasta kahdella tai jopa yhdellä sormella?
Yksi amerikan huippu-session basisteistä monesti käyttää vain etusormea saadakseen hyvän tasaisen saundin.

Itse käytän fiiliksestä riippuen yhdestä neljään sormea.
Siinä kyllä menee melko lailla aikaa että saa pikkurillistäkin tasaisen saundin suhteessa muihin mut se on vaan harjoittelukysymys. Ei mulla ainakaan tahdo onnistua 64-osa nuotit 60 bpm ilman neljää sormea. Se että tarviiko näin nopeita nuotteja normaalimusiikissa ei ole oleellista. jos tuntuu siltä että välillä haluat soittaa nopeasti (esim. soolossa tai makee filli jne.) niin et ole ainakaan rajoittunut tekniikan puolesta ja sitä kautta keksi syitä miksi olla soittamatta.

Joo tosiaan treenamalla saa 3-sormi tekniikan ´toimimaan.
Itse silloin en osannut 4-sormi tekniikkaa ja harjoittelin kolmella niin yksinkertaisesti pakotin itseni käyttämään kolmea sormea biiseissä jossa olisi pärjännyt yhdelläkin. sitä kautta tuli tuntumaa sormen päihin ja siitä on hyvä lähteä jatkamaan...
Johannes_t
02.03.2005 10:44:21

Ei mulla ainakaan tahdo onnistua 64-osa nuotit 60 bpm ilman neljää sormea.

Eli 1/32-nuottia 120 bpm eli 1/16-nuottia 240 bpm. Itselleni vaan selvennän... ...ja totean jälleen kerra, että kerrassaan Ä L L I S T Y T T Ä V Ä Ä ! Lyhyt matemaattinen laskutoimitus kertoo näet, että 16 iskua sekunnissa pistää poika puputtaen. En ole ihan varma, mutta kyllä sillä kai Guinnesin ennätysten kirjaan pääsee?
kalzu
02.03.2005 10:58:43
Eli 1/32-nuottia 120 bpm eli 1/16-nuottia 240 bpm. Itselleni vaan selvennän... ...ja totean jälleen kerra, että kerrassaan Ä L L I S T Y T T Ä V Ä Ä ! Lyhyt matemaattinen laskutoimitus kertoo näet, että 16 iskua sekunnissa pistää poika puputtaen. En ole ihan varma, mutta kyllä sillä kai Guinnesin ennätysten kirjaan pääsee?

Luultavasti pääsee ennätyskirjaan, sillä eihän tuohon tempoon pysty tietääkseni yksikään kitaristikaan soittamaan 16-osia. Onneksi olkoon vaan, taidat olla maailman nopein soittaja!
Rasisti? Fasisti? Basisti? Näistä tunnetusti fiksuin on Basisti. (Eikä sekään niin fiksu ole.)
Wil-J
02.03.2005 10:59:59

:D
Keny
02.03.2005 11:08:54

*reps*
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
paavi
02.03.2005 11:22:36

HEh! Jos tosiaan käyttää kaikkia neljää sormea, kyllähän kädellä ehtii pyyhkäsemään neljä kertaa sekunnin aikana. ERI ASIA on, miltä se kuulostaa.
karpela diem (tartu tanjaan)
balzary
02.03.2005 11:31:02 (muokattu 02.03.2005 11:31:15)

vaan mitens nopeesti se manring soitteli? muistelen nähneeni jotain mainosta joskus bassolehdessä, missä oli mitattu miten nopeesti se veti. ja tällä en vihjaa, että manring muka olisi nopeampi kuin tämä herra ville s.
Why be in when you can be out?
Keny
02.03.2005 11:56:33
Eikös Bill Dickensiä oo sanottuu maailman nopeimmaks sbasitiks.Se hulu siis joka soittaa niitä 9 kielisä Conklin bassoja.
Lucifer Leskinen
02.03.2005 12:14:38
Luultavasti pääsee ennätyskirjaan, sillä eihän tuohon tempoon pysty tietääkseni yksikään kitaristikaan soittamaan 16-osia.

No OT:ksihan tämä nyt menee, mut kun sattu just kohalle: Lainasin lähikirjastosta männä viikolla ties minkä nostalgiakohtauksen vallassa Reign in Bloodin nuottivihkon. Kitaristipari Hanneman/King sahaa sen mukaan jatkuvasti 16-osia >200 bpm ja parhaimmillaan Necrophobicissa 248 bpm. Ettei ihan ennätystenkirjaan. Luulen (en ole varma!), ettei Araya vedä ihan samoja tykityksiä, ja tiedän, ettei hän ainakaan millään sormitekniikalla niitä räplää, joten sikäli tämä on paha OT. Anteeksi!
Blemished by haziness / I won't feel the era
mr.bungle
02.03.2005 13:16:29

Eikös Bill Dickensiä oo sanottuu maailman nopeimmaks sbasitiks.Se hulu siis joka soittaa niitä 9 kielisä Conklin bassoja.

:D kävin miehen kotisivuilla, ja intro kuulosti enemmän kirjoituskoneelta ku bassolta.
bassolla hanuriin
Keny
02.03.2005 13:56:38
:D kävin miehen kotisivuilla, ja intro kuulosti enemmän kirjoituskoneelta ku bassolta.

Heh joo.Bass playerissa oli juttuu siitä ku se vetä 64 osia kammo vauhtii ja wooteni ihmetteli.
Ville S
02.03.2005 23:19:14 (muokattu 02.03.2005 23:22:09)
joo tarkistin just kyllä se on 16 nuottia sekunnissa mutta eihän sillä mihinkään ennätysten kirjaan todellakaan päästä!

victor wootenit ja nämä ihmelapset ovat niitä todella ällistyttäviä tyyppejä. siis tarkoitan victoria myös musikaalisesti koska mm. hänen versio amazing grazesta on aivan loistava! (se missä tulee groove-peukkua tuohon huilu-äänien mukaan)

edit: ja tosiaankin saahan niitä ääniä muulla laillakin helposti nopeesti, esim. täppäilee vaikka vasen+oikea käsi oktaaveissa vaikka C-säveltä silleen että jokainen sormi luonnollisesti eri välissä tyyliin john myung metropolis part 1...
hollstro
02.03.2005 23:31:39

No tähän ihmeeseen oli pakko tutustua. Äimistyksen mentyä ohi jäi vain kysymys: mitä järkee? Tuolla jonglöörauksella ei ole mitään tekemistä musiikin kanssa. Silloin kuin vauhti on maksimissa on musikaalisuus minimissä tämän jäpikän kohdalla, pelkkää pärinää.

Osaa se Buddha soittaa ihan asiallistakin kamaa. Jättäis silti kitaristien hommat kitaristeille. Suurimman osan ajasta tuolla nettimateriaalilla kaveri näyttää kikkailevan ylärekisterissä ja bassohommelit jää kokonaan hoitamatta.
sirdickyj
02.03.2005 23:50:12 (muokattu 02.03.2005 23:52:44)
edit: ja tosiaankin saahan niitä ääniä muulla laillakin helposti nopeesti, esim. täppäilee vaikka vasen+oikea käsi oktaaveissa vaikka C-säveltä silleen että jokainen sormi luonnollisesti eri välissä tyyliin john myung metropolis part 1...

Nii, sille helposti, tiättekste? Että ei se mitään vaikeeta oo, ei muuta kun pistät ääninäytettä johonkin ja linkki tänne, niin nääkin humpansoittajat tajuu! sssssoita minuutti putkeen niin kukaan ei edes tohdi epäillä tuota nopeutta.

Mäki osaan muuten soittaa noin nopeesti, ei mitään ongelmaa, mut mä jaksa ku 0,02 sekuntia, haittaaxe?
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)