Miikathebest 02.03.2005 12:10:21 (muokattu 02.03.2005 12:12:06) | |
---|
Aha... mitä lähempänä syttymislämpötilaa ollaan, niin sitä parempi... hö, mutta sittenhän eristelakat sulaa. Primary softening temperature: 35 °C-45 °C Mitäköhän mahtaa tuo ensisijainen pehmenemislämpötila tarkoittaa...? Tieto lisää tuskaa. |
fox 02.03.2005 12:14:18 | |
---|
Toisekseen, vesihauteella on helpompi kontroloida vahan lämpötilaa: mitä kuumempaa vaha on, sitä juoksevampaa se on ja sitä paremmin se tunkeutuu kelan syövereihin. Joten mitä lähempänä syttymislämpötilaa vaha on, sen parempi. Kolmanneksi, sen mikin pitäisi lillua siellä vahassa tietyn aikaa - ainakin niin kauan, ettei ilmakuplia enää nouse pintaan... Juurikin näin. Eli erona vaikka bunsenlampulla sulatettuun ja vesihauteessa sulatettuun on se, että pistelämmöllä ei saada sellaista tasaista lämpötilaa, saattaa siellä purkin alaosassa olla reilusti eristelakan sulattavat lämmöt kun taas vahan yläkerroksissa on hädin tuskin juoksevaa vahaa. Ja jos ei sula eriste, ainakin vahaus on epätasainen eikä siten kovin pro. Nostaisin jälleen esille koko vahaustarpeen aiheuttaneen ylenmääräisen etuasteboostauksen lukuisine effu-pedaaleineen ja vastaavineen.. Jos esiintyy mikrofonista kiertoa, kannattais ehkä aivan ensimmäiseksi kokeilla pienentää signaaliketjussa olevien vehkeitten gain-säätöjä.. Se vinkuna voi nimittäin joissain tapauksissa sieltä käsinkin helpottua ellei kokonaan loppua. Ja tähän loppuun kitaranrakennus/korjausguru D.Erlewinen varoituksen sana "Too much boost can fry an amp" eli liika boostaaminen saattaa joissain tapauksissa kyykätä etuasteen, ellei suorastaan "kypsentää" sieltä jotakin. Toki kannattaa mikitkin vahata, jos siltä tuntuu, ja jos niitä ei ole jo valmiiksi tehtaalla vahattu, vallankaan vanhempia mikkejä. Mutta maltti kannattaa myös signaaliketjun boostauksessa. |
fox 02.03.2005 12:15:38 (muokattu 02.03.2005 12:27:11) | |
---|
Aha... mitä lähempänä syttymislämpötilaa ollaan, niin sitä parempi... hö, mutta sittenhän eristelakat sulaa. Primary softening temperature: 35 °C-45 °C Mitäköhän mahtaa tuo ensisijainen pehmenemislämpötila tarkoittaa...? Tieto lisää tuskaa. Tarkoittanee lämpötilaa jossa vahasta tulee muotoiltavaa, ei kuitenkaan vielä juoksevaa. Lisälisä: Useimmiten mikkien käämilanka on "Class 105" joka tarkoittaa eristeen sulamislämpötilaa 105 astetta.. Toki mitä juoksevampaa vaha on, sitä paremmin se tunkeutuu keloihin, vallankaan kun kotikonsteihin ei kuulu painevahausta..Uppovahauksessa kuitenkin on huolehdittava riittävän pitkästä upotusajasta, toki äkkiä sen mikin kastamalla ei ehdi eristeet sulaa ja mikin päälle tulee kaunis vahakerros, mutta muuta varsinaista hyötyä ei ole. 80-luvulla kirjat kehoittivat jopa tunnin upotukseen, ja tämähän ei onnistu muuten kuin vesihaudepurkilla vahaa sulattamalla. Parafiinista vielä: Se on huomattavasti synteettistä mehiläisvahaa huonompaa Suomessa, sillä parafiini muuttuu kylmässä murenevaksi. Ja Suomessahan on aina joskus kylmä. Mehiläisvaha on sitkeää ja elastisempaa. |
pusero 02.03.2005 12:19:39 | |
---|
Onpa hurjat lämpötilat jos vahan syttymispisteeseen asti kuumennellaan. kannattaa muistaa että ne mikitkin ovat vain muovia, joka kyllä sulaa kun tarpeeksi kuumennetaan. Vesihaude on ilman muuta paras tapa. Tällöin se sisempi purnukka ei kuumene liiaksi ja tosiaan sulata sitä mikkiä. |
fox 02.03.2005 12:32:36 | |
---|
Niitä mikkejä tosiaan kannattaa keitellä niin kauan kunnes ilmakuplia ei enää nouse. käytännössä 5-10 min. Tuolla ajalla saadaan pintaan ja kelojen päällimmäiseen kerrokseen kaunis vahapäällyste, mutta sisälle ei juurikaan. Sitten voidaankin kysyä, että onko osittain vahattu mikki parempi kuin kunnolla uppovahattu. Toki pintakerroksen vahaus vaikuttaa myös, jopa saattaa riittää joissakin tapauksissa, siinähän ne kaikkein "pisimmät" ja usein löysemmät kierrokset on. Toki pitkällisempi uppokuumennus vaikuttaa mikrofonin muoviosiin, käämin päätenastoihin ynnä muihin, varovaisuus on tarpeen..
|
pusero 02.03.2005 12:42:37 | |
---|
Totta on että aina tuo 10 minuuttiakaan ei riitä, eräitä epiluurin mikkejä keitin lähemmäs 20 minuuttia, kunnes ilmakuplia ei enää tullut. Tapaus- ja mikkikohtaista. Tuo 5-10 oli Varovainen arvio kaikille muille DIY-tyypeille. |
fox 02.03.2005 12:54:20 | |
---|
Totta on että aina tuo 10 minuuttiakaan ei riitä, eräitä epiluurin mikkejä keitin lähemmäs 20 minuuttia, kunnes ilmakuplia ei enää tullut. Tapaus- ja mikkikohtaista. Tuo 5-10 oli Varovainen arvio kaikille muille DIY-tyypeille. Innostuin lukemaan yhtä kirjaa tuossa tämän säikeen innoittamana.. Seymour Duncan-setä siinä kommentoi mikkien vinkunaa ja syitä siihen..siis _ilman_ signaaliketjun boostaamista. Suurin syy on kuulemma liian suurella nopeudella suoritettu käämiminen, päätelköön tästä itse kukin mitä lystää.. Jos paljon kitaroita tehdään, on tehtävä runsaasti mikkejä -> aikaa säästetään nostamalla käämimisnopeutta, seurauksena "vinkuvat" mikit. Joillakin merkeillä esiintyy tätä "ominaisuutta" |
Minä ostin parafiiniä Sinooperista. Kilon sai kympillä. Pidin mikit vahassa noin tunnin. |
Migo 02.03.2005 15:58:11 | |
---|
Elikkäs kun mulla on noi emg hz-h4 niin otan mikin irti kitarasta ja upotan vahaan?? Annan olla siellä ja otan pois laitan takasin kitaraan? Pitääkö sitä vahaa poistaa siitä mikistä`? Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....? |
JuniperThree 02.03.2005 16:03:39 | |
---|
kysyn vaikka en olekaan vahaamassa mikkejäni... Mulla on sincle-coil humpparin kääminlangan ympärillä sellanen kangasnauha. Tämä ilmeisesti jätettäisiin paikalleen? |
JuSu 02.03.2005 16:05:02 | |
---|
Mulla on sincle-coil humpparin kääminlangan ympärillä sellanen kangasnauha. Tämä ilmeisesti jätettäisiin paikalleen? Kyllä. JuSu Minä olen myyrä. |
JuSu 02.03.2005 16:16:18 | |
---|
Elikkäs kun mulla on noi emg hz-h4 niin otan mikin irti kitarasta ja upotan vahaan?? Annan olla siellä ja otan pois laitan takasin kitaraan? Pitääkö sitä vahaa poistaa siitä mikistä`? Jeps. En tunne tarkemmin noitten HZ:ien rakennetta, mutta jos se muovikuori lähtee helposti irti, niin sen voi irroittaa. Pakko ei ole. Pikaliitin kannattaa suojata vaikka teipillä. Lopuksi vain rapsuttelet kuoren päältä ylimääräiset vahat pois. Jos kuori oli irti vahauksen ajan, niin eipähän tarvitse siivota sitäkään. Ja kärsivällisyyttä hommaan. Pitkiä aikoja ei sovi olla poissa katilan viereltä, lämpätilaa ja kuplimista kannattaa seurata tarkasti. JuSu Minä olen myyrä. |
kulmahiomakone 02.03.2005 16:33:56 | |
---|
Onpa hurjat lämpötilat jos vahan syttymispisteeseen asti kuumennellaan. Ei mulla ole kyllä mitään käsitystä noiden käyttämieni aineiden syttymislämpötiloista, joten sinänsä kirjoitin ehkä hassusti... ainakin jos tuo syttymislämpötila on kovin korkea. Noin 70 asteessa olen itse mikkejäni liottanut, ja ihan hyvää jälkeä on tullut. |
SoulMan 02.03.2005 17:27:47 (muokattu 02.03.2005 17:43:04) | |
---|
En tiedä onko ollut aiemmin esillä, mutta nyt on ainakin. Hyvä apu mikkien vahaukseen on lasten maidon lämmityslaite. Ne ei maksa paljon ja ei tarvitse kattiloiden ja kuumien levyjen kanssa pyöriä. Tuossa pari malli kuvaa niin tiedättä mistä puhutaan. http://w1.278.telia.com/~u27805779/images/Pa010218s.jpghttp://w1.278.telia.com/~u27805779/images/Pa010219s.jpgMonessa mallissa on asteen tarkuudella säädettävät säätimet ja homma hoituu kuin tanssi. Pitää vaan varmistaa että lämpötila riittää. Ei kun vaan tutkimaan mitä paikallisesta "baby shopista" löytyy. Kannataa ehkä kuitenkin kertoa tyttöystävälle etukäteen ennen kauppan menoa, ettei se sitten kuule outoja huhuja kaupungilta. Milk is Rock! Edit> Joissakin malleissa on jopa 12V liitäntä, joten kun muut juo keikkabussisa kaljaa, sä voit vahata sillä aikaa mikkejä, heh Minds are like parachutes.
They only function when they are open. |
Migo 02.03.2005 17:40:52 | |
---|
En tiedä onko ollut aiemmin esillä, mutta nyt on ainakin. Hyvä apu mikkien vahaukseen on lasten maidon lämmityslaite. Ne ei maksa paljon ja ei tarvitse kattiloiden ja kuumien levyjen kanssa pyöriä. Tuossa pari malli kuvaa niin tiedättä mistä puhutaan. http://w1.278.telia.com/~u27805779/images/Pa010218s.jpg http://w1.278.telia.com/~u27805779/images/Pa010219s.jpg Monessa mallissa on asteen tarkuudella säädettävät säätimet ja homma hoituu kuin tanssi. Pitää vaan varmistaa että lämpötila riittää. Ei kun vaan tutkimaan mitä paikallisesta "baby shopista" löytyy. Kannataa ehkä kuitenkin kertoa tyttöystävälle etukäteen ennen kauppan menoa, ettei se sitten kuule outoja huhuja kaupungilta. Milk is Rock!No jos tuo ei montaa kymppiä maksa niin tommosenhan vois hommata. Hyvä hyvä. Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....? |
SoulMan 02.03.2005 17:44:37 (muokattu 02.03.2005 17:44:56) | |
---|
No jos tuo ei montaa kymppiä maksa niin tommosenhan vois hommata. Hyvä hyvä. Noitten pitäis olla tosi halpoja luokaa vanha satku tai max pari. Voi löytyä ihan Citymarket/Prisma meiningeistä Minds are like parachutes.
They only function when they are open. |
McNulty 02.03.2005 19:24:06 | |
---|
Miulla vois olla pääsy aika suuriin parafiini-varastoihin "ilmatteeksi" kun äitee työskentelee hierojana ja käyttävät parafiinia hoitotarkoituksiin. Sitä vois jonkun verran sieltä lainailla =)) |
JulliH 25.10.2005 16:32:11 | |
---|
Miulla vois olla pääsy aika suuriin parafiini-varastoihin "ilmatteeksi" kun äitee työskentelee hierojana ja käyttävät parafiinia hoitotarkoituksiin. Sitä vois jonkun verran sieltä lainailla =)) Mikkihierontaa? Aika pårnåå! -Ei kyntömies vakoaan valitse. |
efunkelist 28.10.2005 21:49:49 | |
---|
Mitäs tuo vaha tekee sille mikille? Väheneekö gain? |
fox 29.10.2005 02:00:59 | |
---|
Mitäs tuo vaha tekee sille mikille? Väheneekö gain? "Waxing solidifies the coil windings and reduces squeals in hi-gain/hi-volume situations" Eli siis vahaaminen estää ei-toivottuja kiertoja kovilla volatasoilla ja etuaste-boosteilla. Muuten viittailen aiempiin postauksiin.. Ei se sen mikin muihin ominaisuuksiin vaikuta, kela pysyy samana, ja kaikki muukin. Voihan ne mikit valaa myös esim. epoksiin, mutta tuo vahaus mahdollistaa sen mikin "purkamisen" jos tarvetta on. |