Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikkien vahaus pk-seudulla
1 2 3 4
Eläin
02.03.2005 00:29:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarani soundi on muuten loistava, mutta mikit pitävät ärsyttävää vinkunaa jos säröä/trebleä/äänenvoimakkuutta on paljon. Olen lukenut Harmony Centralista muidenkin saman mikin (Rio Grande Muy Grande) käyttäjien kokemuksia asiasta, ja ongelma ilmeisesti korjaantuu vahauksella.
 
Mikä liike/soitinrakentaja hoitaa pääkaupunkiseudulla asian varmasti ja osaavasti? Itse en halua toimenpidettä tehdä.
Miikathebest
02.03.2005 10:21:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se kumma jos et itse halua mikkejä vahata... itse nimittäin vahasin juuri pari päivää sitten, ja ei vingu mikit enää.
 
Ihan vaan hellan levyllä sulattaa vaikkapa kaljatölkissä vahaa, johon sitten vaan upottaa mikin, nostaa ylös ja antaa jäähtyä.
Mikin ympärillä olevat teipit kannattaa poistaa, jotta vaha pääsee paremmin tunkeutumaan joka paikkaan.
 
Jos rahalla on sinulle mitään merkitystä, niin suosittelen vahaamaan itse. Vaha ei nimittäin paljoa maksa, ja työstä et joudu maksamaan mitään kun sen itse teet.
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Migo
02.03.2005 10:26:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se kumma jos et itse halua mikkejä vahata... itse nimittäin vahasin juuri pari päivää sitten, ja ei vingu mikit enää.
 
Ihan vaan hellan levyllä sulattaa vaikkapa kaljatölkissä vahaa, johon sitten vaan upottaa mikin, nostaa ylös ja antaa jäähtyä.
Mikin ympärillä olevat teipit kannattaa poistaa, jotta vaha pääsee paremmin tunkeutumaan joka paikkaan.
 
Jos rahalla on sinulle mitään merkitystä, niin suosittelen vahaamaan itse. Vaha ei nimittäin paljoa maksa, ja työstä et joudu maksamaan mitään kun sen itse teet.

Minkälaista vahaa tuohon tarvitsee? Tarttis varmaan tehdä omallekkin kitaramikille sama kun vinkuu. Eli mistä vahaa saa?? Ja miten tuo ihan vaihe vaiheelta toimii?
 
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
JuSu
02.03.2005 10:37:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaista vahaa tuohon tarvitsee? Tarttis varmaan tehdä omallekkin kitaramikille sama kun vinkuu. Eli mistä vahaa saa?? Ja miten tuo ihan vaihe vaiheelta toimii?
 
http://www.guitarnuts.com/technical/electrical/index.php
 
Tuolla on hyvät ohjeet, tuo Miikathebestin menetelmä on aikalailla yksinkertaisettu ja karu sekä hiukan riskialtis, mutta jos toimii niin hyvä sitten.
 
Mutta ei ole vahaaminen vaikeata, vaikka tekisi ns. viimeisen päällekin. Kärsivällisyyttä vaatii, hätiköivä sohii.
 
JuSu
 
Minä olen myyrä.
Miikathebest
02.03.2005 10:43:28 (muokattu 02.03.2005 10:45:18)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minkälaista vahaa tuohon tarvitsee? Tarttis varmaan tehdä omallekkin kitaramikille sama kun vinkuu. Eli mistä vahaa saa?? Ja miten tuo ihan vaihe vaiheelta toimii?
 
Itse käytin muotoiluvahaa "Modelling wax". Sellaista mitä hammasteknikot käyttää.
Kai siihen käy ihan vaikka mehiläisvahakin, tai joku kynttiläkin.
 
1. Laita metallinen purkki(oluttölkki, josta on leikattu "kansi" pois) lämpenemään hellan levylle.
2. Tunge purkkiin vahaa sellainen määrä jonka arvioisit riittävän.
3. Vahan sulettua laske mikrofoni vaikkapa johdosta kiinni pitäen purkkiin.
4. Mikrofonia ei tarvitse kauaa liotella, vaan sen voi nostaa melkein samantien pois.
5. Anna vahan kovettua mikrofonissa ja heitä ylimääräiset naapurin kissalle.
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Migo
02.03.2005 10:47:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytin muotoiluvahaa "Modelling wax". Sellaista mitä hammasteknikot käyttää.
Kai siihen käy ihan vaikka mehiläisvahakin, tai joku kynttiläkin.
 
1. Laita metallinen purkki(oluttölkki, josta on leikattu "kansi" pois) lämpenemään hellan levylle.
2. Tunge purkkiin vahaa sellainen määrä jonka arvioisit riittävän.
3. Vahan sulettua laske mikrofoni vaikkapa johdosta kiinni pitäen purkkiin.
4. Mikrofonia ei tarvitse kauaa liotella, vaan sen voi nostaa melkein samantien pois.
5. Anna vahan kovettua mikrofonissa ja heitä ylimääräiset naapurin kissalle.

No pitääkös mun hamppilääkäristä käydä tuota vahaa kysymässä? :). Jätetääkös ne vahat sitten siihen mikkiin?? En ole koskaan tuota tehnyt...
 
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
JuSu
02.03.2005 10:50:51 (muokattu 02.03.2005 10:51:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pitääkös mun hamppilääkäristä käydä tuota vahaa kysymässä? :).
 
Vahaa saa apteekista, kulkee parafiinin nimellä. Jos laittaa sekaan vähän mehiläisvahaa (myös apteekista), niin tulee mikkiin vinkeä tuoksu... =)
 
Kantsii lueskella tuo Guitar Nuts -sivusto, siellä on tosiaan hyvää ohjeistusta.
 
JuSu
 
Minä olen myyrä.
Migo
02.03.2005 10:52:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vahaa saa apteekista, kulkee parafiinin nimellä. Jos laittaa sekaan vähän mehiläisvahaa (myös apteekista), niin tulee mikkiin vinkeä tuoksu... =)
 
Kantsii lueskella tuo Guitar Nuts -sivusto, siellä on tosiaan hyvää ohjeistusta.
 
JuSu

Joo kyllähän tuo hyvä sivu on muttakun on tuota enklantia joutuu oikein miettien lukemaan. Nooh.
 
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
Miikathebest
02.03.2005 10:54:53 (muokattu 02.03.2005 10:57:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.kemdent.co.uk/LabProduct … GroupCode=LMODWX&PRODUCTCODE=WAX611
tuommoista vahaa se oli...
 
Ei se nyt kyllä palamaan syty... vesihauteet my ass.
 
http://www.2spi.com/catalog/knives/cavex-set-up-dental-wax-sh.shtml
tuo on kuulemma parempaa.
 
Jätetään mikkiin kiinni vahat. Tai voihan ne siitä päältä hinkata poiskin jos haluaa nätimmän lopputuloksen.
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Migo
02.03.2005 10:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.kemdent.co.uk/LabProduct … GroupCode=LMODWX&PRODUCTCODE=WAX611
tuommoista vahaa se oli...
 
Ei se nyt kyllä palamaan syty... vesihauteet my ass.
 
http://www.2spi.com/catalog/knives/cavex-set-up-dental-wax-sh.shtml
tuo on kuulemma parempaa.

Myydääköhän noitakin apteekissa?
 
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
Miikathebest
02.03.2005 10:58:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myydääköhän noitakin apteekissa?
 
Ei sitä sieltä saa.
 
Plandent Oyj.
 
tai Hammaslab Oy Kouvola.
www.hammaslab.tk
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
Mikko Kankaanpää
02.03.2005 11:18:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parafiinia saa edullisimmin kun ostaa kynttilöitä joissa lukee 100% parafin. Eräästä apteekista kysäsin ensin eikä löytynyt edes tilaamalla(???).
 
http://www.uraltone.com
JuSu
02.03.2005 11:20:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei se nyt kyllä palamaan syty... vesihauteet my ass.
 
Noh, kukin uskokoon mitä haluaa. Miikalla taitaa olla vuosien/kymmenien mikkien kokemus, joka puhuu.
 
http://www.2spi.com/catalog/knives/cavex-set-up-dental-wax-sh.shtml
 
Tuo tökötti kun lämpenee 350 asteiseksi, niin syttyy. Tosin kiehuu ennen sitä, mutta roiskuessaan kuumalle keittolevylle kyllä syttyy.
 
Mitäs muuten maksoi nuo hammaslääkärin vahat?
 
JuSu
 
Minä olen myyrä.
Eläin
02.03.2005 11:24:59
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep, siis nyt en kysynyt ohjeita mikin vahaamiseen itse, vaan jonkun ammattilaisen nimen, joka hoitaa homman puolestani. Voin sitten joskus harjoitella itse vahaamista jollain halvalla mikillä, mutta nyt en halua ottaa mitään riskiä, että tuhoaisin kalliit jenkeistä tilaamani mikit.
 
Eli kenelle mikit kannattaisi viedä vahattavaksi?
JuSu
02.03.2005 11:31:30 (muokattu 02.03.2005 11:31:42)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kenelle mikit kannattaisi viedä vahattavaksi?
 
Helsingissä ainakin Kitarapajalla moista palvelua on saanut, tiedä sitten tekevätkö omana työnä vai kiikuttavatko jollekulle korjaajalle ja ottavat provikat välistä.
 
Kristian Oesch, Erkki Tolsa, Juha Lottonen... Yhteystiedot löytyvät netistä. Soita ja kysy.
 
JuSu
 
Minä olen myyrä.
Eläin
02.03.2005 11:32:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, kiitoksia!
Miikathebest
02.03.2005 11:32:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tiedä hinnasta.
 
No eipähän syttynyt ainakaan se minun käyttämäni vaha kun sitä putosi siihen hellan levylle.
 
Ja kyllä sitä lämpötilaa nyt saa kontrolloitua pelkän levynkin päällä täysin riittävästi. Kun on kiehumispisteestä 100°C matkaa palamiseen. Ja keittamiseenkään ei ole mitään tarvetta kun vaha sulaa jo reilusti alle 100°C.
 
No isälläni on kymmenien vuosien kokemus noilla vahoilla pelleilemisestä, ja juuri hän sanoi ettei mitään vesihauteita tarvita.
Punsenin päällä vahoja sulattaneena hän varmaan tietää "jotain" ainakin noiden kyseisten vahojen syttymisestä.
 
Miksi kaikki pitää tehdä niin vaikeasti... ei miksikään.
 
Ota se mikä on paras, äläkä valita!
Miika Rocks It
fox
02.03.2005 11:41:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja keittamiseenkään ei ole mitään tarvetta kun vaha sulaa jo reilusti alle 100°C..
 
Eikä passaa keittääkään sillä ennen kiehumista sulaa mikin käämilangan eristelakka/formvar, siksi kannattais ehkä tuota synteettistä mehiläisvahaa laittaa, sulamispiste on alhaisempi sillä.
Erityisen hyviä paperipainoja tulee liian kuumassa vahatuista mikeistä..
kulmahiomakone
02.03.2005 11:46:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miksi kaikki pitää tehdä niin vaikeasti... ei miksikään.
 
Siksi ettei talo pala. Periaatteessahan tien ylikin voi tietyissä paikoissa kävellä katsomatta tuleeko niitä autoja vai ei, koska niitä tulee niin harvoin. Mutta moniko on niin tyhmä ettei katso?
 
Ja vahauksessa normaalisti käytettävien parafiinin ja mehiläisvahan syttymislämpötilat ovat tiettävästi alhaisempia kuin tuon sinun käyttämäsi vahan. Toisekseen, vesihauteella on helpompi kontroloida vahan lämpötilaa: mitä kuumempaa vaha on, sitä juoksevampaa se on ja sitä paremmin se tunkeutuu kelan syövereihin. Joten mitä lähempänä syttymislämpötilaa vaha on, sen parempi. Kolmanneksi, sen mikin pitäisi lillua siellä vahassa tietyn aikaa - ainakin niin kauan, ettei ilmakuplia enää nouse pintaan...
 
pusero
02.03.2005 12:09:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon myös vahaillut omia mikkejä hyvällä menestyksellä sulattamalla tavallisia lämpökynttilöitä, jotka ovat 100% parafiinia.
 
Oon myös heittänyt sekaan myös mehiläisvahaa sisältävää kenkäplankkia, tällöin vahan ei pitäisi kuivuessa halkeilla yhtä helposti. Lisäksi tökötti myös tuoksuu hyvältä:)
 
Mikkien vahaus on toimenpiteenä hyvin yksinkertainen ja suosittelen tekemään sen itse, koska välineet eivät käytännössä maksa juuri mitään. Kun vielä muistaa ettei sen vahan tarvitse olla
paljoakaan sulamispistettään kuumempaa, niin hyvä tulee.
 
Niitä mikkejä tosiaan kannattaa keitellä niin kauan kunnes ilmakuplia ei enää nouse. käytännössä 5-10 min.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «