Aihe: Mesa Dual Rectifier
1 2 3 4
McNulty
28.02.2005 16:30:47
Noita näyttää nyt olevan Englannin ja Jenkkien markkinoilla niin halvalla, että on alkanut kiinnostamaan. Kertokaas kokemuksia Dual Rectifierista. Millä kaapeilla olette soittaneet jne. Pitäis käydä Levytukussa testaamassa, mutta heillä ei todennäköisesti ole kuin Mesan omia kaappeja.

Tässä jotain kokemuksia kun pääsin DR:ää kokeilemaan...

Kaappina oli Mesan oma 3/4 suljettu 4x12" kaappi (en tiedä oliko orkkis vaiko itse fiksattu se takapaneeli). Ensiksi tietysti piti vetästä EQ:sta middleä pois ja korostaa bassoja ja trebleä. Gainit kaakkoon ja jalka nostaa lähimmälle tuolille. Tulpat päässä tuli soiteltua niin että kassit lepatti =) Kyllä läks sellaset junttaukset ja rälläkät tuosta vermeestä. Miedommalla gainilla ja middleä enemmän mukaan napanneena siitä sai ulos hienot leadit ja se rupes muistuttaan enempi sellasta kasarihevi-konetta. Lopuksi soittelin clean-meininkiä ja pitää kyllä sanoa ettei ne Mesan cleanit ole sieltä parhaasta päästä minun saundikorvalle. Aikas kaposet, ohuet ja "hengettömät". Tietysti jos tykkää sellaisista kireistä ja yli-erottelevista "ping ping" tyyppisistä cleaneista niin tuo on varmasti omiaan. Itse kun tykkään enempi sellaisista vintage-henkisistä puhtaista.

Tuon jälkeen otin tulpat pois ja koitin soitella nuppia ns. himavolalla ja siitähän ei tullut juur mittään. Kyllä sillä soitteli, ei siinä mitään mutta eipä se saundi ollut lähellekään sitä luokkaa kun ruvetaan luukuttamaan. Eli eipä tuota välttämättä kannata pienimmälle reenikselle ja klubikeikalle ottaa mukaan, puhumattakaan kotisoittelusta jossain kerrostalossa tai rivarissa =)

Myöhemmin kuulin ko. nuppia keikalla toisen bändin lainaamana ja silloin oli alla 4x12" Marshall 1960B jonka päällä tuo nupikka kuulosti myöskin hyvältä. Aggressiivinen ja sopivasti palleille potkiva verme mikä ei ainakaan ko. livessä jäänyt jalkoihin. Cleaneja en tuolla keikalla kuullut mutta hevitykitys onnistuu paremmin kuin hyvin.

sellasta...
Ben_D
28.02.2005 19:14:57

no huh. hinta kohdallaan, mistä pirusta niitä tuohon hintaan saa.

Varsinkin Jenkkien eBay on niitä niin täynnä, että tarvii paskimmat yksilöt potkia jaloista ;)
Ben_D
28.02.2005 20:25:31

Tässä jotain kokemuksia kun pääsin DR:ää kokeilemaan...

Kaappina oli Mesan oma 3/4 suljettu 4x12" kaappi (en tiedä oliko orkkis vaiko itse fiksattu se takapaneeli). Ensiksi tietysti piti vetästä EQ:sta middleä pois ja korostaa bassoja ja trebleä. Gainit kaakkoon ja jalka nostaa lähimmälle tuolille. Tulpat päässä tuli soiteltua niin että kassit lepatti =) Kyllä läks sellaset junttaukset ja rälläkät tuosta vermeestä. Miedommalla gainilla ja middleä enemmän mukaan napanneena siitä sai ulos hienot leadit ja se rupes muistuttaan enempi sellasta kasarihevi-konetta. Lopuksi soittelin clean-meininkiä ja pitää kyllä sanoa ettei ne Mesan cleanit ole sieltä parhaasta päästä minun saundikorvalle. Aikas kaposet, ohuet ja "hengettömät". Tietysti jos tykkää sellaisista kireistä ja yli-erottelevista "ping ping" tyyppisistä cleaneista niin tuo on varmasti omiaan. Itse kun tykkään enempi sellaisista vintage-henkisistä puhtaista.

Tuon jälkeen otin tulpat pois ja koitin soitella nuppia ns. himavolalla ja siitähän ei tullut juur mittään. Kyllä sillä soitteli, ei siinä mitään mutta eipä se saundi ollut lähellekään sitä luokkaa kun ruvetaan luukuttamaan. Eli eipä tuota välttämättä kannata pienimmälle reenikselle ja klubikeikalle ottaa mukaan, puhumattakaan kotisoittelusta jossain kerrostalossa tai rivarissa =)

Myöhemmin kuulin ko. nuppia keikalla toisen bändin lainaamana ja silloin oli alla 4x12" Marshall 1960B jonka päällä tuo nupikka kuulosti myöskin hyvältä. Aggressiivinen ja sopivasti palleille potkiva verme mikä ei ainakaan ko. livessä jäänyt jalkoihin. Cleaneja en tuolla keikalla kuullut mutta hevitykitys onnistuu paremmin kuin hyvin.

sellasta...

Jaahas, jaahas. Kai se on sitten käytävä Levytukussa testaamassa. Mua todellakin alko kiinnostamaan toi soundi. Ja kun esim. Testamentin Gathering levyä kuuntelee niin siinä on referenssiä.
Samu1i
28.02.2005 23:34:50

Toin itse Jenkkilästä tollasen DR:n tuossa reilu kuukausi sitten. Hinnaksi tuli tullien jälkeen 1500 euroo ja laite on brand new. Ite oon käyttäny sitä tollasen "step- down"-muuntajan kanssa, joka muuttaa jännitteen 120V:iin enkä oo huomannu mitään lisääntynyttä hurinaa mihinkään suuntaan..laite on erittäin hiljainen ja toimii normaalisti. Tollaset muuntajat maksaa(riittävän tehokkaat..mesan max ottoteho n.480W) suomessa melko paljon n.80-250euroo. Kannattaa sellanenki tilata jenkeistä..siellä ne on tosi halpoja. Kysäsin levytukusta mesan alkuperäsen muuntajan vaihtoa, nii ite muuntaja maksaa n.150-200euroo plus työt päälle..eli ei mikään mahdoton. Ajattelin itse vaihdatuttaa jossain vaiheessa sen. Mesa ei suoraan toimita export-muuntajia kenellekkään yksityiselle, eli pitää hoitaa levytukun kautta.

Itse laite on kerrassaan mahtava! Soitan sitä kahden marshallin kaapin kautta ja potkua kyllä löytyy. Useat spekuloivat marshallin kaappien toimimattomuutta DR:n kanssa, mutta itse oon ainakin saanut mielettomän hyviä saundeja niilläkin. Kaapeissa vaan kannattaa olla vintage30:set, mitä mesankin orkkiskaapeista löytyy. Recto Standard kaappi antaa kyllä vielä tuhdimpaa alakertaa kuin marsut, mutta kyllä botnen määrän marsuillakin saa sairaaks..piti marsut vaan vähän jämäköittää kun resonoi niin pirusti... Nupista saa irti todella paljon erilaisa saundeja. Sen kanssa kannattaa vaan viettää tarpeeksi aikaa ja tutkia kaikki moodit läpi kunnolla...esim eq ei toimi todellakaan samalla tavalla kuin marshalleissa! Tuottaa kaikki saundit bluesista metalliin erittäin uskottavasti eikä löysyydestä tietookaan! Hyvä ostos. Suosittelen.
Linjakutonen on antirokin huipentuma.
ReBeat
01.03.2005 04:41:02

Jep. Mielestäni USA-versioita ei tarvitse pelätä. Nykypäivänä pystyy parilla hiiren klikkauksella tilaamaan edullisen, hiljaisen, pienen, sievän ja tarpeeks voimakkaan step-down muuntajan. Ostaa sellasen niin sitä pystyy vaihtelemaan vaikka kuinka monen USA-vahvistimen välillä eikä tarvi miettiä mitään modifikaatioita ja tuntitaksoja.

Oon tehnyt kaappiveikkauksen, että elämme parhaillaan kynnysaikoja, jolloin 120V sekä "only 120V" musakama alkaa yleistyä maassamme. Se johtuu netin tarjoamista mahdollisuuksista. Oma-aloitteinen 'maahantuonti' lisääntyy ja kaikenmaailman Euro-tuontiväliportaat sivuutetaan yhä useammin. Tulevaisuudessa joka toiselta löytyy kotoa step-down muuntaja :) Se nyt vaan on tyhmää maksaa vahvistimesta liikaa jos saman voi saada rutosti halvemmalla. Lisäksi ne "only 120V" laitteet... esim. SIB Varidrive on yhä useamman säröpedaalina tulevaisuudessa. Hyväkuntoisen 120V Soldanon voi saada puolet halvemmalla kuin mitä uusien hinnat Euroopassa ovat. Se vie pohjaa myös kalliiden mallintavien vahvistimien markkinoilta, koska kokeilunhalu johonkin aitoon... se kokeilunhalu syttyy siellä täällä entistä useammin.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
Niskamies
01.03.2005 07:40:03
Jep. Mielestäni USA-versioita ei tarvitse pelätä. Nykypäivänä...

Samaa mieltä olen. Joillekkin se vaan tuntuu olevan niin suuri kynnys tilata kamaa Jenkeistä. Esimerkiksi Music123.com:sta saa tilattua kaman aivan samalla tavalla kuin esim. Thomannilta, ja toimitusajatkin ovat samaa luokkaa, elleivät peräti lyhyemmät.
Meitsi on meshissä.
Ben_D
01.03.2005 08:27:38

Yks juttu mikä mua nyt vähän epäilyttää on Dual Recton toimivuus mun Marshallin 1960 kaapin kanssa. Siinä on Celestionin G12T-75 elementit. Toisaalta. Onhan toi toiminut 5150:n ja Powerballinkin kanssan loistavasti.
askomiko
01.03.2005 10:11:46
Nyt on hyvä aika ostaa, kun eurolla saa 1.35 dollaria. Pari vuotta sitten oli päinvastoin. Mitenkähän alas tuo dollari pystyy luisumaan..
"Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
Samu1i
01.03.2005 10:42:06

Yks juttu mikä mua nyt vähän epäilyttää on Dual Recton toimivuus mun Marshallin 1960 kaapin kanssa. Siinä on Celestionin G12T-75 elementit.

Mulla se toinen kaappi on kans 1960A kyseisillä elementeillä..on se kyllä vähän kireen(sikana yläpäätä) kuulonen verrattuna V30- kaappiin, mut kyllä senkin saa toimii..! Vintage-moodilla parempi. Kaapit yhdistettynä aika killeri.
Samu1i
01.03.2005 10:43:39

Oho, menipäs vahingossa väärin noi hakaset. Noviisi mikä noviisi..
Ben_D
01.03.2005 10:46:39

Mulla se toinen kaappi on kans 1960A kyseisillä elementeillä..on se kyllä vähän kireen(sikana yläpäätä) kuulonen verrattuna V30- kaappiin, mut kyllä senkin saa toimii..! Vintage-moodilla parempi. Kaapit yhdistettynä aika killeri.

Juu, ok.
Dumb
01.03.2005 12:43:12

Marsun 1960A löytyy minultakin Sinkku Recton kaverina ja vähän on sellainen ei-paras yhdistelmä. Pitää jatkaa vielä säätämistä, mutta kyllä uusi kaappi saattaa tulla ostettavaksi tässä...
Ben_D
01.03.2005 13:05:40 (muokattu 01.03.2005 13:10:03)

Marsun 1960A löytyy minultakin Sinkku Recton kaverina ja vähän on sellainen ei-paras yhdistelmä. Pitää jatkaa vielä säätämistä, mutta kyllä uusi kaappi saattaa tulla ostettavaksi tässä...

Single ja Dual/Triple Rectoilla on käsittääkseni kuitenkin soundillisesti eroa? Ulkomaisilta foorumeilta olen lukenut, että soundi ei olisi 1960 kaapin kanssa ollenkaa paskempi. Täytyy käydä Levytukussa huomenna testaamassa.
trih
01.03.2005 15:18:33 (muokattu 01.03.2005 15:21:35)
Single ja Dual/Triple Rectoilla on käsittääkseni kuitenkin soundillisesti eroa?

Eikös ainoa ero ole watit ja se, että dualissa(E: ja triplessä) on nimensä mukaan valinnaisena joko putki- tai dioditasasuuntaus? Sinkussahan on pelkät diodit jotka edustaa "modernimpaa" tiukempaa soundia.

E: Ja jos kirjoitin puutaheinää niin joku paremmin elektroniikasta tietävä voisi mielellään korjata.
Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?" Dad: "It's a universal acronym." Danae: "An acronym of what?" Dad: "We Are Right." — from the cartoon Non Sequitur by Wiley
Ben_D
01.03.2005 18:23:54 (muokattu 01.03.2005 18:26:16)

Eikös ainoa ero ole watit ja se, että dualissa(E: ja triplessä) on nimensä mukaan valinnaisena joko putki- tai dioditasasuuntaus? Sinkussahan on pelkät diodit jotka edustaa "modernimpaa" tiukempaa soundia.

E: Ja jos kirjoitin puutaheinää niin joku paremmin elektroniikasta tietävä voisi mielellään korjata.

Joo tekniikasta en tiedä, mutta mitä olen käyttäjien kokemuksia lukenut niin eroa soundissa on; tiedä sitten mistä johtuu? Varmaksi en voi sanoa kun en ole singleä kuullut.
zepeteus
01.03.2005 21:05:32
Joo tekniikasta en tiedä, mutta mitä olen käyttäjien kokemuksia lukenut niin eroa soundissa on; tiedä sitten mistä johtuu? Varmaksi en voi sanoa kun en ole singleä kuullut.

Single Rectifier oli ainakin Mesa Boogien itsensä mukaan uutta kehittelyä, jakaen tonaalisen yhtäläisyyden Dual Rectifierin ja Trem-O-Verbin kanssa.

Kaksikanavaisia, joissa kanava 1 kokonaan uusi piiri. Kanava 2 sitten kokoelma vanhempien Rectifier-piirien parhaimpia paloja.

Skemoja ei ole näkynyt, mutta jo pelkkä Mesan oma kuvaus antaa olettaa, että erilaisia ovat muutenkin kuin pelkältä tasasuuntauksen toteutukseltaan. Soundeiltaan tuttuja eivät ole kuin Dualit, joten tähän tyssää oma vertailuni.
Ben_D
01.03.2005 22:12:46

No huomenna sitten kuulee ton Dualin kun menen sitä Levytukkuun testaamaan.
Eemil
01.03.2005 23:53:20
No huomenna sitten kuulee ton Dualin kun menen sitä Levytukkuun testaamaan.

Vähän tulee ehkä myöhässä mutta: Millä kaapeilla olette soittaneet jne. Pitäis käydä Levytukussa testaamassa, mutta heillä ei todennäköisesti ole kuin Mesan omia kaappeja.

Levytukussa on kaappeja enemmän kun sulla sukkia joten ei hätää, mutta varmaan huomasitkin asian kun siellä kerran kävit.

Kyllä tuo nuppi toimii muidenkin kaappejen kanssa, mutta mesan kanssa musta oli paras. Vahvistin itessään on taustarynttäykseen paras mitä olen soittanut mutta lead ja soolo hommissa saundi on laulava muttei läheskään yhtä erotteleva ja selkeä kuten esim. Engleissä.
Kuka muuten on se punapaitainen kalju ja parroitettu heppuli joka pilaa monta otosta heiluttamalla pahvista viinipänikkää yleisössä? -Jaristoteles K100 #2
Ben_D
02.03.2005 00:10:34

Vähän tulee ehkä myöhässä mutta:

Levytukussa on kaappeja enemmän kun sulla sukkia joten ei hätää, mutta varmaan huomasitkin asian kun siellä kerran kävit.

Kyllä tuo nuppi toimii muidenkin kaappejen kanssa, mutta mesan kanssa musta oli paras. Vahvistin itessään on taustarynttäykseen paras mitä olen soittanut mutta lead ja soolo hommissa saundi on laulava muttei läheskään yhtä erotteleva ja selkeä kuten esim. Engleissä.

Joo no mä en juurikaan sooloja soittele.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)