Aihe: Käytetyn Fenderin arvo?
1 2
arehrola
01.03.2005 13:06:57
Strato-friikit huomio!

Paljonko kannattais maksaa USA- fender stratosta? Ilmeisesti vuosimallia 1991 (sarjanumero N1063118) ja varustettuna lace sensorin red-blue-gold-mikityksellä. Väri erikoinen viinipunainen sunburst ja ruusupuinen otelauta.

Kitara on ihan kohtuullisessa kuosissa, naarmuja siellä täällä ja nauhat vaativat hiontaa/vaihtoa. Teknisesti toimii hyvin ja istuu käteen mainiosti.

Olisin kiitollinen sille, joka voisi myös "lonkalta" heittää hieman tarkempia tietoja mallista ym. Myyjä kun ei tunnu tietävän kitarasta muuta kuin että siinä lukee "MADE IN U.S.A.". Ei siinä mitään, en minäkään sen enempää stratoista tiedä..
weelie
01.03.2005 14:31:40
Stratoja on maailma täysi. Vuosimalli sen verran tuore että vintagesta ei puhuta, ja jos nauhat kuluneet, hinta laskee. Virittimet, tallapalat jne voi olla jo aikansa eläneet. Ekat Lace Sensorit ei olleet kovin suuri suksee, joten mielestäni niistä ei lisää kannata maksaa. Tietysti jos ne on alkuperäismikit, niin malli voi olla tuon ajan joku deluxe, mutta niiden rulla/lukitus-viritin-häkkyrät käsittääkseni eivät toimi kuten voisi toivoa ja ne mielestäni laskevat arvoa. No-load-potikoita ei tuohon aikaan ollut, ja otelautaakaan ei liene pyöristetty kuten nykyään (no ehkäpä on jo luonnostaan pyöristynyt). Eli ei varmaan mikään kovin kuuma kitara.

Uusi USA Fenkku on jotain 1100-1400€, joten käytetty on ehkä 700-800€.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
arehrola
01.03.2005 17:04:51
Noi Lace-mikit on myyjän muisteloiden mukaan ilmeisesti vaihdettu jälkeen päin. Kitaran ikäkin tarkentui vuodelle 1992, kaulan päässä on leima "OCT.30.1992".

Virityskoneisto on hiukan erilainen mitä olen stratoissa nähnyt. Lavan takapuolella jokaisessa virittimessä on jännä ruuvi, joka ilmeisesti lukitsee koneiston. Liekö alkuperäinen?

Myyjä pyytää kapistuksesta 700eskoa, joka edellisten kirjoittajien mukaan voisi olla suunnilleen oikeaa luokkaa. Nauhojen vaihto tosin kustantaa 120euroa lisää, joten tinkaamista täytyy vielä harrastaa.

Miten laadukkaat noi Lacen mikit kaiken kaikkiaan on?
Crossroad
01.03.2005 17:24:42
nuo virittimet kävisi kyllä lace sensoreiden kanssa plus-malliin eli sehän on periaatteessa american standard jossa on muutamia "parannuksia"..jos siinä on 22-nauhaa ja talla kiinni kahdella pultilla karsii se muutamat halpamallit joissa myöskin lukee usa.plussassa on myös rullasatula.noissa sensoreissa on hyvää häiriöttömyys ja muutama nimiukkokin käytti niitä..clapton,blackmore, jeff beck..
arehrola
01.03.2005 17:39:34
Täs kitarassa on todellakin 22 nauhaa ja talla kiinni kahdella pultilla. Rullasatulasta ei ole jäljellä kuin paikka, eli se puuttuu.

Olisikohan tämä kuitenkin sellainen plus-malli? Eli American standard plus, niinkö.
fox
01.03.2005 18:19:31

Virityskoneisto on hiukan erilainen mitä olen stratoissa nähnyt. Lavan takapuolella jokaisessa virittimessä on jännä ruuvi, joka ilmeisesti lukitsee koneiston. Liekö alkuperäinen?

Vaikuttaa Sperzelin lukkovirittimiltä.. Noita Äffiä en niin hyvin tunne..
SoulMan
01.03.2005 18:55:22
Minds are like parachutes. They only function when they are open.
ReBeat
01.03.2005 19:20:18

'91 U.S. Stratocaster Plus:
Lace Sensors (3 Gold)
Master Vol, Tone (Neck), TBX (Mid/Bridge)
Schaller locking tuners
Fender/Wilkinson roller nut
American Standard tremolo

'91 U.S. Stratocaster Deluxe Plus
Lace Sensors (neck Blue, mid Silver, bridge Red)
Master Vol, Tone (Neck), TBX (Mid/Bridge)
Schaller locking tuners
Fender/Wilkinson roller nut
Deluxe American Standard tremolo
Hipshot Tremsetter

Deluxe-tallan tunnistaa siitä, että siinä on "snap in" kampi, joka vain painetaan paikalleen. Kummatkin nuo tallat ovat kaksipulttisia. Deluxessa oli siis Tremsetter vakiona. Jos se on otettu pois, niin siitä voi olla vieläkin näkyvissä reikä rungon takana jousilokeron keskellä, kaulan puoleisessa seinämässä. Tremsetterin piikki oli painuneena siihen reikään jotta se pysyi paikallaan. Seinämässä kummallakin sivuilla olevissa ruuveissa oli omat "koukkunsa" (ei yhteistä peltilevyä), koska Tremsetterin täytyi täytyi päästä nojaamaan niiden ruuvien välistä kaulan puoleisessa seinämässä olevaan reikään.
Satula noissa oli vanhemman mallinen leveä Wilkinson, johon mahtui maksimissaan 0.11"-0.49" kielisetti. Irtotavarana oli kyllä saatavana sama talla leveämmillä kieliurilla. Siihen meni max 0.12"-0.52" kielisetti.
Mikkikolojen routtaus on suorakaiteen muotoinen "uima-allas". Schallerin virittimet ovat väriltään hopeanharmaat (mattaväri) eikä niissä lue mitään siinä lukitusmutterissa. Joissain saman vuoden Fendereissä (bassoissa?) oli Sperzelin virittimet, mutta niiden muttereissa oli tähtikuvio.
Ainakin Deluxe Plussan kaulassa oli "Bi-Flex" kaularauta, jonka olemassaolon voi havaita kaulan takimmaisten kiinnitysruuvien välissä viidentenä reikänä. Siitä reiästä säätämällä pystyy pakottamaan kaulan ylimpien nauhojen osuutta ylöspäin.
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
arehrola
01.03.2005 20:31:36
Kiitoksia asiantuntevista kommenteista!

Edellisen kirjoittajan antamien tietojen mukaan kitara mahdollisesti on Fender Stratocaster American Deluxe Plus vuosimallia 1992. Kitarassa on nimittäin mattaväriset hopeanharmaat virittimet (schaller) ja Lace sensorin red-blue-silver-mikitys. Kaularaudassa on myös se viides reikä, eli olisiko tämä nyt sitten se "Bi-Flex".

Onko kellään tietoa, että paljonko tällainen soitin on uutena maksanut? Kannattaako tästä maksaa 700euroa nykyisin?
Mustafa
01.03.2005 20:51:03

Mulla on samanlainen Stratocaster Deluxe Plus, sarjanumeron perusteella myös mallia -91.

Kustansi muistaakseni vuonna 1992 tai 1993 ostettuna Pro Centeristä uutena jotain 8000-9000 markan väliltä. En ihan tarkkaan enää muista.

Omani on varsin hyvin tehty ja viimeistelty kitara. Akustinen soundi on ehkä vähan ponneton, mutta vahvistettuna smooth ja laulava. Sustain OK. Ehkä aavistuksen lattea soundi kuitenkin.

Smooth kuvaa muuten hyvin noiden Lacejen soundia. Sininen kaulamikkinä on mielestäni oikein hyvä, mutta punainen tallassa on vähän ponneton, liian vähän bassoa mun makuun.

Omani on kuitenkin hyvä työhevonen, sillä se taipuu moneen musiikkiin. Se on tuon kitaran vahvuus.
ReBeat
01.03.2005 21:44:20 (muokattu 01.03.2005 23:45:49)

Hmm, saunassa ajatus selkeytyi. Puhuin kyllä täyttä sontaa tosta Bi-Flexistä. Se viides reikä ei liity mitenkään Bi-Flexiin vaan reikä on Micro-Tilt™ säätöreikä, josta voi tosiaan nostella sitä kaulan perää ylemmäksi. Ja tuo ominaisuus löytyy kyllä monesta muustakin stratosta (USA-mallien joukosta ainakin).
Bi-Flexiä ei voi varmaan mitenkään havaita kun se on pelkkä molempiin suuntiin toimiva kaularauta, eli sillä voi korjata sekä liian isoa koveruutta että kuperuutta.

'90-'91 paikkeilla Deluxe Plussan ovh oli 6950mk.

Lace Sensorien esite; elettiin 90-luvun alkua ja Suomessa alkoi lama:
http://www.geocities.com/rebeat_2005/graphics/lacesensor/
Ihmiskunta on ylittänyt rajan. Pakokeinoja nopeutuvalta tuhoutumiselta säästymiseksi ei ole.
MKK
02.03.2005 07:30:25
'90-'91 paikkeilla Deluxe Plussan ovh oli 6950mk

Muistaakseni muutama vuosi sitten näin (Pietarsaaren muusiikki?) weppisivuilla "uuden" plus deluxen myynnissä ja hintaa tällä oli muistaakseni noin 2290€.

Itse olen kyseisen kepukan omistanut ja mielestäni oikein hyvä työjuhta. Mikit menivät vaihtoon välittömästi. Kaulan profiili on mielestäni hieman erikoinen "perusstratoon" verrattuna. Mielestäni tuo n. 700€ on erittäin käypä hinta jos muuten kaikki säädöt ovat kohdillaan ja kaikki toimii.

-Mika-
Kadonneen soundin jäljillä....
juukeli
02.03.2005 22:56:45
Muistaakseni muutama vuosi sitten näin (Pietarsaaren muusiikki?) weppisivuilla "uuden" plus deluxen myynnissä ja hintaa tällä oli muistaakseni noin 2290€.

Itse olen kyseisen kepukan omistanut ja mielestäni oikein hyvä työjuhta. Mikit menivät vaihtoon välittömästi. Kaulan profiili on mielestäni hieman erikoinen "perusstratoon" verrattuna. Mielestäni tuo n. 700€ on erittäin käypä hinta jos muuten kaikki säädöt ovat kohdillaan ja kaikki toimii.

-Mika-

Samanlainen kitara täällä ja alkuperäiset mikit. Mitä mikkejä suosittelette, vähän lisää pontta soundiin pitäisi saada. Kantri on lähellä sydäntä, mutta ei raskis vaihtaa teleen, tykästynyt sen verran olen tähän keppiin.

Juukeli
MKK
03.03.2005 07:36:34
Mitä mikkejä suosittelette, vähän lisää pontta soundiin pitäisi saada. Kantri on lähellä sydäntä

Itse voisin suositella yhdeksi vaihtoehdoksi esim, tallaan sd lil´59 ja keskelle ja kaulaan sd hotit. Tallamikille puolitusmahdollisuus.

Tällöin tallassa on yksikelaisen kokoinen hummpari, jonka saa puolitettua esim käytettäessä talla+keskimikkiä.

Nuo sd:n hotit ovat todella kuumat mikit sinkuiksi, jos kaulamikiltä haluaa enempi kirkkautta sitten kannattaa harkita jotain muuta, itse pidän siitä, että kaulamikki on kuuma, lähtee tosi mageet bluesrosot pienellä etuastevahvistuksella putkivahvistimella. *IMO*

-Mika-
Kadonneen soundin jäljillä....
Les Fender
10.03.2005 20:00:06
Deluxe-tallan tunnistaa siitä, että siinä on "snap in" kampi, joka vain painetaan paikalleen. Kummatkin nuo tallat ovat kaksipulttisia. Deluxessa oli siis Tremsetter vakiona.

Kiitoksia vaan asiantuntemuksesta!! Ostin tuollaisen kitaran vm-91. Mallin olin kyl jo saanut selville, mutta luulin että tallaan oli väkisin runnottu kampi jostain toisesta kitarasta! Siinä kun ei tietenkään ollut kierteitä. luulin väkivallan ne vieneen. Ilmeisesti mulla on siis oikea kampi, tosin se ei enää snapsahda/lukitu. Jotain ruuveja tallassa näkyy bodyn sisäpuolella.. Saako niistä kiristettyä jotain lukitus mekanismia?? Omasta mielestäni kitarassa oleva mikitys on todella monipuolinen, jokaisella mikillä selkeästi oma luonteensa! Vastaus/kommentti vähän myöhässä, koska jutun vasta luin. Mutta enikey... Mielestäni parempi kitara kuin standardi eli hyvä vaihtoehto.
Mustafa
10.03.2005 21:38:30

Ilmeisesti mulla on siis oikea kampi, tosin se ei enää snapsahda/lukitu. Jotain ruuveja tallassa näkyy bodyn sisäpuolella.. Saako niistä kiristettyä jotain lukitus mekanismia??

Saa kiristettyä. Mulla ei nyt tässä ole kyseistä kitaraa paikalla, mutta muistelen, että kun laitat kammen paikoilleen ja painat sitä alas niin että kielet löystyvät reilusti ja talla nousee pystympään, paljastuu tallan perästä oikealta puolelta kiristysruuvi (vai olikohan se kuusiokolo?)

Siitä vaan kiristät jäykkyyden sopivaksi. Ei sen munkaan kampi "napsahda" mitenkään, mutta kyllä se paikoillaan pysyy.
Les Fender
12.03.2005 12:06:53
Saa kiristettyä. Mulla ei nyt tässä ole kyseistä kitaraa paikalla, mutta muistelen, että kun laitat kammen paikoilleen ja painat sitä alas niin että kielet löystyvät reilusti ja talla nousee pystympään, paljastuu tallan perästä oikealta puolelta kiristysruuvi (vai olikohan se kuusiokolo?)

No jotta! Näinhän se oli, kuusiokolo löytyi. Meinasi usko loppua ruuvaamisessa, taisi olla sekin "tehtaan säädöissä -91" Nyt toimii.. Tän kitaran säädöt oli kyllä ostaessa niin pielesssä kun mahdollista.
arehrola
18.03.2005 15:05:41
No niin. Tuli nyt sitten hankittua se kitara, josta aikaisemmin oli puhetta. Kitara on mallia deluxe plus vuodelta 1992. Löytyy tremsetter, "napsahtava" kampi tallassa ja lukittava virikoneisto. En ole vielä treenivolilla päässyt kokeilemaan, mutta kotiolosuhteissa kitara soi kyllä vallan mainiosti. Mikeistä lähtee todella monipuoliset soundit!

Kitarassa oli ostaessa jotkut rimpulakielet, joten vaihdoin 11-50setin paikoilleen. Kaula meni aikas reilusti notkolle, joten täytyi hieman kaularautaa kirrata. Katotaan nyt, josko se alkaisi pysymään sopivassa notkossa... Kielten korkeus on nyt jotain 1mm, kun painaa paksun-E:n 1. ja 15.välistä ja mittaa sitten 7.välin kielten korkeuden. Jotenkin tuntuu, että voisi yrittää saada pikkasen alemmaksi.
askomiko
18.03.2005 15:31:57 (muokattu 18.03.2005 15:34:19)
Tuommoinen se miullakin oli/on, koskapa uusiokäytössä on kaula virittimineen, runko on toisessa kepissä. Ekaksi vaihdoin pleksin, valkea pleksi ja candy apple red ei minusta toimi ollenkaan. Sitten siitä tuli tämän näköinen:
http://koti.mbnet.fi/~fisq/Kuvat/Omat/Vermeet/fenda.jpg

Sitten vaihdoin mikit Kinmanin blues-settiin, enkä voisi tyytyväisempi olla. Paljon eläväisempi soundi ilmaantui Laceen verrattuna. Eikä hurise lain. En ollut tyytyväinen kitaran akustieen sointiin, joten vaihdoin siis seuraavaksi rungon ja tallankin, ja sain haluamaani kolinaa lisää. http://koti.mbnet.fi/~fisq/Kuvat/Omat/Vermeet/RunkoSuojaus.jpg

Mutta kaula on mukava, siihen olen tottunut, kun se on pitkäaikaisin omistukseni. Kaiverrutin vielä 6 viimeistä nauhaväliä kuopalle, jolloin sieltäkin on mukava tarttua ja vinguttaa...

Viimeisenä tuhoavana silauksena oli koko skitan päällystäminen härskillä materiaalilla... :)

http://koti.mbnet.fi/~fisq/Kuvat/Omat/Vermeet/KiiltoKeppi04.jpg

Hehe.

Hmm. Pitäisiköhän pyöräyttää customointimylly taas käyntiin ja nykäistä pinta takaisin normaaliksi ja musta helmiäispleksi ja humbuckeri sisään...
"Helevetin nopia kairata, ku on näin ohut jiä!" RÖYTÖ!!1
Kitarakamakaavio -inspired by AFIL :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)