Aihe: Kaulan skaalan vaikutus??
1 2
Locrian
18.03.2003 14:43:06
Tällainen mielenkiintoinen kysymys:

ESP mainostaa hevikeppejänsä muunmuassa sillä että kaulan skaala,25 1/2", sopii mainiosti aliviritykseen kun taas yleisemmässä 24 3/4" skaalassa esiintyy alavireessä vireongelmia.
Pitääkö tämä paikkansa?Ja jos pitää niin onko tuo mainittu "vireongelma" todella kuultavissa vaiko vain teoreettista löpinää?
Kossu
18.03.2003 15:23:16
Kitaran mensuuri ei ole koskaan mitään teoreettista höpinää, vaan yksi kaikkein suurimmista soundiin ja soitettavuuteen vaikuttavista seikoista.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
LaXu
18.03.2003 15:25:13 (muokattu 18.03.2003 15:26:52)
Veikkaisin lähinnä sitä, että kielet menevät aika löysiksi jos 24.75" skaalaisella kitaralla virittää johonkin B:hen tai A:han tms., jolloin vire ei välttämättä pysy hyvin, koska kielet ovat käytännössä makkaraa. :)

Tämän takiahan näkee 26, 27 ja 28 tuuman skaaloilla varustettuja baritonikitaroita, joissa kielet pysyvät tiukempina alaspäin viritettynä, kuin normaaleissa 24.75-25.5" skaalaisissa kitaroissa.

Korjatkaa jos meni ihan metsään.
"Walking the fine line between bacon and Christian."
Höpötystä omista soittimista ja vempeleistä.
A. Järvinen
18.03.2003 15:56:02
Vaikuttaahan käytettyjen kielien paksuuskin...
Locrian
18.03.2003 16:54:32 (muokattu 18.03.2003 16:58:24)
OK.Eli jos aion hommata kitaran noita alavire-juttuja ajatellen niin paras sijoitus on 25-skaalainen emg81:llä ja 0.12-setillä varustettu kitara joka ei kelluvaa tallaa ole nähnytkään.ROCK!! :-)
Kiitän.
Edit
Lisäkysymys Kossulle jos tässä threadissa vielä pyörähdät.Sain vastauksestasi käsityksen että tuo mensuuri vaikuttaa muuhunkin kuin vireen stabiiliuteen?Was?Ei oo juuri tullut matalia vireitä käytettyä.
Boge
18.03.2003 17:34:31
miten mikit vaikuttaa siihen mikä on sopiva kitara alavire juttuihin :), tosin oon kuullu semmostä läppää täällä enenkun että noi EMG:t on kovii pelei, ne kuulemma vaikuttaa sustainiinkin
geeta shredda
18.03.2003 18:30:42
Tällainen mielenkiintoinen kysymys:

ESP mainostaa hevikeppejänsä muunmuassa sillä että kaulan skaala,25 1/2", sopii mainiosti aliviritykseen kun taas yleisemmässä 24 3/4" skaalassa esiintyy alavireessä vireongelmia.
Pitääkö tämä paikkansa?Ja jos pitää niin onko tuo mainittu "vireongelma" todella kuultavissa vaiko vain teoreettista löpinää?

25 1/2 on aivan normaali modernin sähkökitaran skaala. Ibanezeissa, Jacksoneissa jne jne lähes kaikissa on 25.5 skaala. Jos tahdot käyttää jotain tosi matalaa virettä, kannattaa tarkkailla esim. 27 " skaalan kitaroita. Tai ostaa basso :)
-K-
18.03.2003 18:39:36

25 1/2 on aivan normaali modernin sähkökitaran skaala. Ibanezeissa, Jacksoneissa jne jne lähes kaikissa on 25.5 skaala. Jos tahdot käyttää jotain tosi matalaa virettä, kannattaa tarkkailla esim. 27 " skaalan kitaroita. Tai ostaa basso :)

Kyllä A-vire menee vielä 25.5" skaalalla, mutta en sano etteikö minulle 27" skaalalla varustettu 7kielinen iban prestige kelpaisi.
Ei suotta elämys.
Locrian
18.03.2003 18:55:41
Nonii.
Eli toi EMG juttu ihan sen takia että oon kiinnostunu uudestaan kunnon örinä metallista ja EMG on ainoo oikee vaihtoehto.
Floydia vast. en halua koska kitaraa tulisi tietenkin käytettyä eri vireissä ja kelluva talla hidastaa esim. e->d tiputusta keikalla niin paljon että seuraavaa biisiä päästäisiin kuuntelee vasta jouluna.Sitäpaitsi tilukitara kammella löytyy jo.Vieläpä nuolasen ja kiitän vastauksista.
-K-
18.03.2003 19:06:16
Jos kieltä pitää esim keikalla kahdessa eri vireessä niiin voin sanoa kokemuksesta että lopulta käy niin että kieli ei pidä kumpaakaan virettä kunnolla. Ja lähtee sitä örinää varmasti niin duncanilla kuin dimarziollakin, eli ei EMG ole se ainoa oikea, hyviä mikkejä nuo kaikki 3 valmistavat
Ei suotta elämys.
Locrian
18.03.2003 19:13:42
Sorisori.
Mä vaan diggaan EMG:n saundista.Tämänhetkisessä kitarassa on DiMarzio fred ja PAF Pro ja niillä oon noita örinämättö biisejä vetänyt mutta en halua virittää kelluvatallaista kitaraani alavireeseen kun käytän sitä normaalivireessä ja tallan säädöt on kohdallaan.
Kun nyt hankin/kasaan kitaran jota haluan käyttää alavireessä niin hankin siihen EMG:t ja jätän floydin pois jotta minulla toimenpiteen jälkeen löytyy eri tyyppisiä saundeja jos tarvis.
En kai hermostu??Ei ole tarkoitus...
-K-
18.03.2003 19:19:26
Joo meillä on täällä mnetissä tapana hermostua jos jotain kysytään =) eli ei minulla ollut tarkoitus vastata mitenkään töykeästi. Btw Js-modelin fred on mielestäni jännän soundinen eikä oikeen metalliin sovi. Olen myös itse huomannut tarpeen ostaa aina eri kitaran eri vireeseen. Tällä hetkellä niitää on 3
Ei suotta elämys.
Locrian
18.03.2003 19:29:45
Joo se on helvetin ärsyttävää.Vielä ärsyttävämpää on mun tapa aina pistää uuden kitaran ostettuani vanha osiks ja päättää että kustomoin sitä hieman ja sit homma jää.

Mulla on tällä hetkellä 3 sähkökitaraa (2 osina),2 bassoa (revin varmaan toisesta kohta kaulan tulevaan UltimateDoomKitaraani) ja 2 akustista (toisen hajotan joku päivä ihan huvikseen).
Mä en arvosta itteeni enää yhtään...tana..tyhmä mikä tyhmä...
P.S.:noi puretut kitarat on sitten hommattu halvalla käytettynä ettei kukaan tuu haukkumaan rikkaaks siaks.
Juzzu
19.03.2003 08:07:18
Toi skaala vaikuttaa muutenkin, kuin pelkästään kielen tiukkuuteen. Kitaran kielien pituushan on varsin "epäloogisesti" toimiva asia, eikös vaan. Muutenkin tallatkin olisi suoria, eikä kompensoituja satuloita olisi keksittykään.

Ja mitä tulee tuohon matalalle viritettyihin keppeihin, tulee niihin tarvetta modifioida myös satulaa. Eli paksujen kielien kohdalla satulan sopisi tulla sitä lähemmäksi tallaa, mitä matalampivireisiä vireitä käytetään (muuten esim kvartit soivat rumasti). Eli kai optimi matavireinen hevikeppi omaisia pitkän skaalan (27" tms.) ja kompensoidun satulan. Tosin sitä en tiedä, kuinka paljon satulan komponsoinin tarve pienene skaalan pidetessä, mutta olettaisin, että 24 3/4" kepeissä olnee tarvetta kompensointiin jo huomattavastikin.

Itse tuossa teen itse tehtyyn Teleen sijainniltaan kompensoitua satulaa periaatteella "no tuossa vois olla hyvä, kokeillaan". Saas nähdä miten toimii, pitänee raportoida sitten. Niin, eikä ole edes tarkoitus soittaa alavireillä, kyllähän tuota kompensointia voi tehdä tav. vireiseen satulaankin.
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Zammy
19.03.2003 08:31:09
Päädyin eilen tuohon Ibanezin RG2077XL malliin, eli siihen 27" skaalalla olevaan olevaan seiskakieliseen. Suomessa niitä ei nyt ole, eli menee jokunen viikko ennenkuin kitarani saan, pitänee sitten jotain kokemuksia kertoo. Kokemusta on muutamasta Ibanezin 7-kielisestä ja niissä on aina ollut fiilis, että kielet tuntuu ihan liian löysältä minulle ja se alimman H:n soundi ei oo tarpeeksi tiukka. Pienellä riskillä nyt siis ostin tuon kyseisen kitaran, koska en ole päässyt kokeilemaan, mutta innolla odottelen. Mutta sitten toinen asia mikä tuohon veti oli edullinen hinta. Täytyy kehua Kuopion musiikkiliike Flangeria sekä palvelualttiudesta ja varmasti kohdallaan olevista hinnoista. Ei meinaan Thomann pääse lähellekään meidän sopimaa hintaa, useampia satoja euroja jää väliin.
geeta shredda
19.03.2003 13:44:50
Päädyin eilen tuohon Ibanezin RG2077XL malliin, eli siihen 27" skaalalla olevaan olevaan seiskakieliseen. Suomessa niitä ei nyt ole, eli menee jokunen viikko ennenkuin kitarani saan, pitänee sitten jotain kokemuksia kertoo. Kokemusta on muutamasta Ibanezin 7-kielisestä ja niissä on aina ollut fiilis, että kielet tuntuu ihan liian löysältä minulle ja se alimman H:n soundi ei oo tarpeeksi tiukka. Pienellä riskillä nyt siis ostin tuon kyseisen kitaran, koska en ole päässyt kokeilemaan, mutta innolla odottelen. Mutta sitten toinen asia mikä tuohon veti oli edullinen hinta. Täytyy kehua Kuopion musiikkiliike Flangeria sekä palvelualttiudesta ja varmasti kohdallaan olevista hinnoista. Ei meinaan Thomann pääse lähellekään meidän sopimaa hintaa, useampia satoja euroja jää väliin.

Jaahas... kerrohhan lisää kitarasta, alkoi minuakin kiinnostaa.. hinta ? Ominaisuudet, mikä talla ? Mikit?
Jemsitellä sanottiin tosin että tuo malli on discontinued, eli tuon täytyy olla vuoden 2002 tuotantoerästä.
Zammy
19.03.2003 14:10:49

Jaahas... kerrohhan lisää kitarasta, alkoi minuakin kiinnostaa.. hinta ? Ominaisuudet, mikä talla ? Mikit?
Jemsitellä sanottiin tosin että tuo malli on discontinued, eli tuon täytyy olla vuoden 2002 tuotantoerästä.

Sinänsä kummallista, että Ibanezin sivuilta tuosta en mitään löytänyt. Uusimmassa Ibanezin painetussa katalogissa on kylläkin. Eli tämä on RG1077XL:n uudempi versio ja mikäli oikein olen ymmärtänyt poikkeaa ainoastaan uuden tallansa osalta. Eli tässä on se juuri esitelty uusi Edge-Pro jossa kielet voi laittaa paikoilleen katkaisematta sitä palloa sieltä päästä. Dimarzion mikit. Speksejä löytyy esimerkiksi http://www.levytukku.fi/ibzrg7.htm Thomanilla hintaa on 1299 http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-160066.html ja itse sain paikallisesta tingittyä edullisemmin. Lisää sitten kun kitara on testailtu.
Boge
19.03.2003 18:06:42
mikä on kompensoitu satula?
-K-
19.03.2003 19:00:26
Päädyin eilen tuohon Ibanezin RG2077XL malliin, eli siihen 27" skaalalla olevaan olevaan seiskakieliseen.

Onneksi olkoon hyvä valinta, olen kokeillut kyseistä peliä ja tykkäsin itse paljon.
Ei suotta elämys.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)