Aihe: paikallaan junnaaminen
1
peikkonen
26.02.2005 11:06:07
oon nyt jauhanut pari vuotta akustisella sointuja, barreita, näppäillyt, opetellut power-soinnut sun muut, jotain asteikkoja, helppoja soolonpätkiä.. ongelma on että kun en käy tunneilla niin miten voisin edetä soittamisessa? mitä opetella seuraavaks? joo ja tiedän että teoriaa pitää opetella, en osaa sitä paskan vertaa mutta kova yritys on päällä. siis joten miten voin edetä kitaransoitossa? toivottavasti joku ymmärsi pointin..
Nuages
26.02.2005 11:25:57 (muokattu 26.02.2005 11:27:04)
Opettele soittamaan kokonaisia biisejä. Teoriassa kannattaa varmaan perehtyä asteikoiden ja sointujen rakenteisiin. Tuolta teoriapalstalta löytyy hyviä FAQ-kirjoituksia.

Ja tietysti tuo allekirjoitukseni on avain harmonian ihmeelliseen maailmaan. :)
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
käsi
26.02.2005 12:00:40

laita bändi tai sellainen mies ja kitara juttu kasaan ja keikoille.

itseäni piristi kummasti kun pääsi bändiin soittamaan, alko sitä treenaus motivaatiota tulemaan ja sitä kautta sitä alko etsimään uusia juttuja joilla voisi kehittyä.

maailman teknisin soittaja en ole enkä halua olla, kunhan musas on siulukkuuttaa

kokonaisien biisien opettelus oon jumalattoman laiska, mutta bändin biisit on ollut pakko opetella.
jos olet korvias myöten paskas ja kuses on paras pitää suu kiinni
pira
27.02.2005 18:37:26
Kerää kasaan vaikka joku pieni setti biisejä. Suosittelisin kans paneutumaan teoriaan.

Ite olen soittanut kans pari vuotta. Kehitys on ollut tasaisen hidasta ja varmaa, kun olen tehnyt tekniikka- ja teoriaharjoituksia.
Tekniikkaharjoituksena opettelen kappaleita, bendausta, vibratoa yms. Metronomista on apua ihan pirusti. Klikki naksuu melkein koko ajan.

Kaiken aikaa ei jaksa jauhaa tekniikkaa, niin silloin hissutellaan hiljaa teoriaharjoituksilla. Opettelen esim. arpeggioita jokaisena käännöksenä eri oktaaveissa, otelaudan tuntemista yms. Otan jonkun sointukulun ja kehitän siitä pienen melodiapalan arpeggiona, siten että sointu vaihtuu kaksi kertaa tahdissa.
Teoriaharjoituksilla yritän parantaa improvisointitaitoa, että joku päivä isona pystyn päräyttämään kunnon oman soolon johonkin tuttuun kappaleteemaan.

Kannattaa hommata vaikka joku kirja, mistä vois löytää ideoita harjoitteluun. Ite varastan kaikki ideat teoriaharjoituksiin Kaj Backlundin kirjasta Improvisaatio pop- ja jazzmusiikissa.

Teoriaharjoittelu on mulle aika tuskaisan hidasta, mutta siitä saa parhaimman mielen, ku joku teoriajuttu alkaa aukeemaan.
peikkonen
28.02.2005 19:01:19
kiitän.täytyypi kokeilla noita..tänään vähän yritin ymmärtää/opetella teoriaa ja tulin siihen tulokseen että mulla on erittäin paha asennevamma sitä kohtaan tai yksinkertasestioon en vaan pysty tajuumaan uusia juttuja nopeesti, muuta kyllä se ehkä tästä vielä:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)