Spatial 28.02.2005 10:13:20 | |
---|
Olen soitellut nyt tollasta neljää tuntia päivässä ja kyselisinkin, olisko vinkkejä mahdollisimman tehokkaaseen harjoitteluun? Reenaan ihan tilunopeutta ja sitten komppipuolta. Olen ottanut jotain vinkkejä Petrucci-videosta. |
...And Justice For All 28.02.2005 10:18:40 | |
---|
Hyvältä kuulostaa. Soittele vaikka skaaloja esim. 20 min. sitten just tota komppia, tilunopeutta yms. Sillain järjestelmällisesti. Jos 4h päivässä treenaa niin hyväks tulee. Pitäis varmaan ittekki pidentää treeniaikoja muttakun on m.net. :) © ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä. |
Ben_D 28.02.2005 10:56:27 (muokattu 28.02.2005 10:57:29) | |
---|
Hyvältä kuulostaa. Soittele vaikka skaaloja esim. 20 min. sitten just tota komppia, tilunopeutta yms. Sillain järjestelmällisesti. Jos 4h päivässä treenaa niin hyväks tulee. Pitäis varmaan ittekki pidentää treeniaikoja muttakun on m.net. :) Se vaan alkaa 2-3 tunnin jälkeen meneen aikamoiseksi pään seinään hakkaamiseksi ja tervanjuonniksi toi soittaminen jos puuduttavia skaaloja soittelet esim. metronomin kanssa. Jos haluaa monta tuntia per päivä treenata niin kannattaa hoitaa homma esim. parin tunnin periodeissa; pari tuntia aamulla ja pari tuntia illalla. |
Krice 28.02.2005 14:01:45 | |
---|
Joskus on tullut mieleen, että todellista nopeutta voisi saada sillä, että ei käytä pulloffia tai hammer-onia ollenkaan, vaan soittaa pick-per-notella. Vastaavasti ei käyttäisi sweeppiä vaan sen tilalla alternatea. Jooh. |
Torniojaws 28.02.2005 14:04:38 | |
---|
Joskus on tullut mieleen, että todellista nopeutta voisi saada sillä, että ei käytä pulloffia tai hammer-onia ollenkaan, vaan soittaa pick-per-notella. Vastaavasti ei käyttäisi sweeppiä vaan sen tilalla alternatea. Jooh. Eli Zakk Wylde -metodi. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. |
Jzci 28.02.2005 15:23:24 | |
---|
Sillain järjestelmällisesti. Jos 4h päivässä treenaa niin hyväks tulee. Pitäis varmaan ittekki pidentää treeniaikoja muttakun on m.net. :) Tuo järjestelmällisyys on kyllä se avainsana jos oikeasti meinaa saada kaiken hyödyn siitä irti. 4h treeniä (siis nimenomaan harjoittelua) on jo itseasiassa todella paljon. Kyllähän niitä kaikkia sankareita on jotka soittaa 12h päivässä, mutta todellisuudessa sitä harjoittelua tuohon sisältyy (monissa tapauksissa) ehkä tunti jos sitäkään. |
Ostinaatio 28.02.2005 15:43:24 | |
---|
Tässä threadissä oli aika monien vinkkejä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=66056&o=80 Lainaan myös itseäni sieltä, koska olen kaiken oikean tiedon oraakkeli: Kannattaa tosiaan kehittää jonkinlainen treenausrutiini. Toimiva on vaikkapa sellainen, että ensin jonkun tunnin jauhaa skaaloja läpi. Skaalojen soitossa on tärkeää, että ei katsele sitä otelautaa vaan käyttää korvaa ohjaamisessa, ja muutenkin kuulostelee ja yrittää sisäistää kyseisen skaalan ääntä ja eri intervalleja. Samallahan tämä toimii hyvänä lämppäritreeninä sormille. Ei kannata samoina päivinä yrittää kaikkia mahdollisia skaaloja kelata läpi, ryhmittää ne jotenkin eri päiville. Sen jälkeen kätevä väline on jonkinlainen pitkä sointukiertoja sisältävä paperi. Minulla on ainakin jossain tuolla sellasia loppumattomia kiertoja sisältävä (tärkeää on, että niitä kiertoja ei opi ulkoa) Niitä sitten yrittää temmossa soitella ja tietysti käyttäen erilaisia käännöksiä soinnuista. Muutenkin eri sointukäännöst opetteleminen tuo hirveästi uusia mahdollisuuksia sovittamiseen, joten homma on mukavaa. Tähän harjoitukseen voi vaikka lisätä rytminluku treenin. Ainakin rummuille on olemassa tuollaisia melodisten rytmien papereita, joissa on käytännössä A4 täynnä erilaisia synkopaatioita ja hämäriä rytmejä. Yhdistelee sitten noita sointukiertoja noihin rytmeihin. Tähänkin vierähtää helposti tunti. Sen jälkeen kannattaakin blokkailla cd:iltä juttuja ja opetella niitä. Homma vaatii (ainakin minulta) melko paljon kärsivällisyyttä, joten ei kannata haukata liikaa kerrallaan. Aloittaa sieltä täältä plokkailemalla, ja jos ei millään tunnu aukeavan siirtyy toiseen juttuun. Kyllä ne huomenna sitten lähtee taas. Blokatut asiat kannattaa ehdottomasti nuotittaa, siinä oppii hahmottamaan nuotteja ja rytmityksiä jälleen. Tähän kannattaa käyttää ainakin muutama tunti. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
Henkka Hevimies 28.02.2005 17:20:07 | |
---|
Ostinaatio puhuu asiaa...ja niistä skaaloista,niin ne kannattaa (kuten kaikki muutkin) soittaa mahdollisimman puhtaasti. Eli pikkurilli aivan otelaudan tuntumassa,eikä päästä sitä karkaamaan sinne otelaudan alle kippuraan. Soittaa vaan mahdollisimman hitaasti,ja pikkuhiljaa nostaa vauhtia.Laatu on nopeutta tärkeämpää. Suomi Finland Perkele! |
overthewall 28.02.2005 18:24:52 | |
---|
Joskus on tullut mieleen, että todellista nopeutta voisi saada sillä, että ei käytä pulloffia tai hammer-onia ollenkaan, vaan soittaa pick-per-notella. Äläs nyt. Mä olen alusta asti soittanut pick-per-notella. Mulla väsyy vaan vasen käsi jos alan vetää jotain pull of /hammer on juttuja. |
ite oon aina vaan harjotellu kappaleita enkä niinkään tekniikka... eli voisko joku pistää että mitä pitäs treenata vähintään joka päivä joku 1-2 tuntia... nimittäin oon 1 ja ½ vuotta soittanu vaan aina jotain kappaleita(30-40) ja nyt aattelin että ois hyvä aloittaa ihan kunnon tekniikoiden treenaus ku on nyt ois jo vähän hyvällä mallilla lähtee opiskelee tota komppi ja tilutus puolta että sais soiton kuulostamaan puhtaalle ja hienolle... vinkkejä... ja kannattaako opetella esim. jotain jazzia tai bluessia ku en oo muuta soittannu ku vaan heviä |
Henkka Hevimies 28.02.2005 20:08:10 | |
---|
Bluesia kandee,se on hyvä pohja esim. Heville ja Rockille Suomi Finland Perkele! |
Kassu 28.02.2005 20:48:53 | |
---|
Eli Zakk Wylde -metodi. Ei kovat jätkät mitään sweeppaakkaan. On vaan oltava aikamoinen käsi jos meinaa tiluttaa pikkaamalla jokaisen, niinkuin Wylde. Eipä kauheasti tilutus kiinnosta, onneksi. Musatunneilla tulee joskus amishevikepillä pelleiltyä, "täpättyä" ja "tilutettua" koska se on parin uunon mielestä siistii, kun vetää nopeet settii. |
Eddie 28.02.2005 20:51:04 (muokattu 28.02.2005 20:51:59) | |
---|
Ei kovat jätkät mitään sweeppaakkaan. Ei todellakaan. Steve Morse vetelee vaikeitakin sweeppaamalla helpommin vedeltäviä kuvioita alternatella. |
moottorisaha 28.02.2005 22:01:35 | |
---|
Ei kovat jätkät mitään sweeppaakkaan. On vaan oltava aikamoinen käsi jos meinaa tiluttaa pikkaamalla jokaisen, niinkuin Wylde. No nimenomaan pikatessa ei ainakaan minun kädet väsy. Jos vetelee legatolla, niin vasen käsi kyllä hyytyy saatanan nopeasti, koska niihin pull-offeihin ja hammer-oneihin tarvitsee nopeissa jutuissa oikeasti aika paljon sormi- ja rannevoimaa. "Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P. |
PepeAngst 01.03.2005 00:48:16 | |
---|
Älä reenaa. Soittele vaan. ILMAPALLI |
ejhfi 01.03.2005 07:01:20 | |
---|
Älä reenaa. Soittele vaan. Juuri näin ja soittele toisten soittajien kanssa. Se on parasta treeniä. Liiallinen itsekseen nyplääminen voi johtaa siihen, että on vaikea koskaan soittaa muiden kanssa. Pelkkien tilujuttujen räplääminen päivästä toiseen ei välttämättä vastaa sitä mikä kitaristin paikka on bändissä, ellei sitten sen bändin tehtävä ole vain olla egotrippailevan kitarasankarin komppiryhmä. No, sellasta menoa ei kukaan jaksa kuunnella, joten soittele vaan :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
Jzci 01.03.2005 09:10:01 | |
---|
Älä reenaa. Soittele vaan. Ei taas tätä.. |
wrshredder 01.03.2005 10:05:53 | |
---|
mun mielestä kannattaa harjoitella sweepit sun muut ensin pikkaamalla ja sitten vasta sweeppaamalla, saa paremman näppituntuman mihe sormien kuuluu mennä.. kokeilkaapas tätä.. soittakaaa ensin vaikka tunnin akustisella, tiluttakaa tms. sitten vaihtakaa sähkökitaraan. wow! mikä tatsi.. nopeus kasvaa dramaattisesti kun siirtyy kankeasta akustisesta hevikeppiin.. May the Tilu be with you! |
Ostinaatio 01.03.2005 11:06:21 | |
---|
Juuri näin ja soittele toisten soittajien kanssa. Se on parasta treeniä. Liiallinen itsekseen nyplääminen voi johtaa siihen, että on vaikea koskaan soittaa muiden kanssa. Pelkkien tilujuttujen räplääminen päivästä toiseen ei välttämättä vastaa sitä mikä kitaristin paikka on bändissä, ellei sitten sen bändin tehtävä ole vain olla egotrippailevan kitarasankarin komppiryhmä Höpöhöpö, kuka tässä on puhunut pelkistä tilujuttujen treenailuista? Jos olet itse liian laiska treenaamaan se on oma ongelmasi, mutta hommasta ei varmasti ole mitään _haittaa_ bändisoittoon. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
rockpock 01.03.2005 11:45:07 | |
---|
noniin, olen soittanut 6 vuotta bändissä, vedetty Tavastiallakin jne. mutta ongelma on, että en oikeastaan ole juuri teknisesti kehittynyt moneen vuoteen ja en oikein osaa soittaa mitään liidejä. Se nyt ei bändissä haittaa, kun ei tuolla indiepuolella oikein sooloja tarttekaan, mutta haluaisin oppia kyllä skaaloja. Eli, Onko jotain hyvää kirjaa, jossa olisi skaaloja ja teoriaakin (liittyen nimenomaan kitaraan ja sen soittamiseen)? Kun noita skaalojakin on niin miljoona, että mitä sitä sitten opettelisi? |