Aihe: Ei prkl! Koviksen osio pyyhkiytyi!
1
Timo JM
27.02.2005 22:00:43

Kuinka voi olla mahdollista, että aivan yhtäkkiä yksi osio on muuttunut tunnistamattomaksi ja Windows XP ilmoittaa vain, että se on alustamaton ja kysyy halutaanko alustaa? Asennus CD:kin ilmoittaa osion tunnistamattomaksi. Kone on koko ajan toiminut ihan mukavasti, eikä mitään poikkeavaa ole tapahtunut.

Onko kenties enää mitään tehtävissä, vai pitääkö mennä suosiolla lääkepurkille rauhottavaa hakemaan?
...siis mun mielestä.
Daunt
28.02.2005 09:13:18
Mulla kävi duunissa sama homma, paitsi että kyse oli kokonaisesta kiintolevystä. Vein tsekattavaksi Tietoasemalle (entinen LJH). Ei mennyt takuuvaihtoon, koska ongelma oli ohjelmallinen. Tietoja pystyttiin pelastamaan n. 40 gigaa 120 gigasta. Pelastus ja tsekkaus maksoi muistaakseni suunnilleen parisataa euroa.
Dauntless -Death/Thrash Metal-
Santtu_123
28.02.2005 10:41:21

Kuinka voi olla mahdollista, että aivan yhtäkkiä yksi osio on muuttunut tunnistamattomaksi ja Windows XP ilmoittaa vain, että se on alustamaton ja kysyy halutaanko alustaa? Asennus CD:kin ilmoittaa osion tunnistamattomaksi. Kone on koko ajan toiminut ihan mukavasti, eikä mitään poikkeavaa ole tapahtunut.

Onko kenties enää mitään tehtävissä, vai pitääkö mennä suosiolla lääkepurkille rauhottavaa hakemaan?

Moikka,
on tainnut sulla mennä master boot -sektori vituralleen. Erittäin epämiellyttävää. Omalla vastuulla voit bootata XP:n cd:llä ja sieltä Recovery Console, ja ajaa fixmbr device_name -komennon. Device_name:n saa näkyviin map-komennolla. http://www.microsoft.com/windowsxp/ … g/productdoc/en/bootcons_fixmbr.asp
tuolla tietoa asiasta...Mulle kävi kerran samanlailla, ei pystyny mitään, kaik män :/
Timo JM
28.02.2005 12:59:19

Oon tainnut sulla mennä master boot -sektori vituralleen. Erittäin epämiellyttävää. Omalla vastuulla voit bootata XP:n cd:llä ja sieltä Recovery Console, ja ajaa fixmbr -komennon. Device_name:n saa näkyviin map-komennolla.

Kiitti vastauksesta. Koneessani on kaksi kovalevyä. Ensimmäisessä C:ssä on käyttis ja softat ja toisessa on kaikki muu data. Ongelma on tuon toisen koviksen ensisijaisella (ensimmäisellä) osiolla. Samalla levyllä on myös vielä kolme loogista asemaa.

Arvelluttaa vain kun kaikki loogiset osiot toimivat vielä normaalisti, että miten niiden kanssa käy jos menen ronkkimaan ensisijaisen osion boot sektoria?
...siis mun mielestä.
eLead
01.03.2005 10:27:31
Word ja muut tekstitiedostot ovat pelkkää siansaksaa avattuina. Myöskään zipit eivät aukea jne.

Mulle on käynyt näin. Näin käsittääkseni käy kun tiedostot ovat fragmentoituneet. Kun allokointitaulukko menee paskaksi, menee info siitä missä kohdin tiedostonpirstaleet ovat. (MUTUVAROITUS) Käsittääkseni hävinneiden tiedostojen pelastusohjelmat löytävät kaikki tiedostojen alut, joista ne sitten lukevat bittejä eteenpäin kunnes tulee seuraava tiedoston alku. Jos tiedostot ovat olleet pahasti fragmentoituneita, niistä tulee osittain siansaksaa. Eli joku block on jostain toisesta tiedostosta (ristiinviittaus, Win95, anyone?). Eli äänitiedostojen kanssa väliin tulee rätinää/kohinaa tai vaikka pätkä jostain toisesta äänitiedostosta. Videotiedostot muuttuvat värikkääksi LSD-tripiksi ja Zip-tiedostot eivät tietenkään avaudu enää ollenkaan, koska niissä on CRC (eheystarkiste).

Elikkä defragmentoinnista on myös muuta hyötyä kuin se marginaalisen hidastelun estäminen.
Olen WANHA!!11
Timo JM
01.03.2005 12:53:46

En tiedä olisko kyse kuitenkaan tiedostojen pirstoutumisesta (eheytyksestä ei ollut kauan) koska mikään ei oikeastaan aukea omassa ohjelmassaan. Ainoat mitkä aukeavat ovat .doc ja .txt tiedostot ja niiden sisältö on kokonaan turkin- tai kreikankielen näköistä tekstiä.
...siis mun mielestä.
Timo JM
02.03.2005 19:51:00

Jaahas, nyt sitten katos loputkin kolme osiota. Sinne meni kaikki keskeneräiset musaprojektit vuoden ajalta! Ei kyllä naurata yhtään.

Että meninkin luottamaan uuteen "laadukkaaseen" kovalevyyn pitkine takuineen...
...siis mun mielestä.
porta
03.03.2005 15:19:57 (muokattu 03.03.2005 15:21:31)
Jaahas, nyt sitten katos loputkin kolme osiota. Sinne meni kaikki keskeneräiset musaprojektit vuoden ajalta! Ei kyllä naurata yhtään.

Että meninkin luottamaan uuteen "laadukkaaseen" kovalevyyn pitkine takuineen...

millä tavalla pelastit datan ekalla kerralla? mulla on osioita kadonnut selittämättömästi pari kertaa viime vuoden lopulla (ok, ensimmäisella kertaa buuttasin winxp-rompulla asentaakseni käyttiksen uudelleen). toisella kertaa ei mitään sen kummepaa selitystä ollutkaan, häipyi vain.

molemmilla kerroilla tilanteen pelasti kuitenkin http://www.runtime.org/ löytyvä getdataback. kannattaa tolla evaluointiversiolla kokeilla, tiedostot ovat todennäköisesti paikallaan. itse sain palautettua tuolla kaiken jo menetetyksi luulleeni. uuden kovon joutui silti hommaamaan, sillä tuolla saa ilmeisesti vain kopioitua tiedostot turvaan eikä sattunut olemaan tarpeeksi tilaa muilla levyillä.
Timo JM
04.03.2005 19:49:57

millä tavalla pelastit datan ekalla kerralla?

En ole onnistunut palauttamaan mitään.

molemmilla kerroilla tilanteen pelasti kuitenkin http://www.runtime.org/ löytyvä getdataback.

Olen kysellyt neuvoja myös Cubasen foorumilla ja siellä oli ainakin yksi joka oli onnistunut palauttamaan biisejä tuolla ohjelmalla. Mulla se ei kuitenkaan toiminut. Se ei löytänyt edes biisien kansioita. Lisäksi kaikki tekstitiedostot (.txt .doc .htm ym.) olivat täysin käyttökelvottomia. Ne olivat vain täynnä jotain turkin- tai kreikankielen näköistä siansaksaa.
...siis mun mielestä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)