Aihe: Mikkejä sg:hen
1
Aakoo
25.01.2005 14:34:48
Terve!

Alkaa tuo omakuvassa ylempänä näkyvä SG kohta olemaan siillä mallilla, että siihen pitäisi alkaa rautaa tilailemaan.

Mulla on mikrofoneista aika vähän tietoa, joten toivoisin vähän infoa siitä millaisia vaihtoehtoja mulla on. Humbuckerit tuohon tulee, kuten arvata saattaa. Soundi puolelta toivosin aika tuhtia, mutta selkeää soundia. ´

Jossakin vaiheessa mulla oli mielessä tuollainen EMG:n Zakk Wylde setti ( EMG 81 & 85 ), mutta kun nuo on niin prkleen rumia ;-P.. Ainakin SG:ssä.

Heittäkääs villejä ehdotuksia, kuvauksia soundista yms.. SG on läpikotaisin mahongista, läpirungon kaulalla ja ruusupuu otalaudalla. omakuvassa näkyy tosiaan kuukauden tai jotain vanha kuva sen hetkisestä tilanteesta.
Juzzu
25.01.2005 15:05:27 (muokattu 25.01.2005 15:12:20)
Sulla on tuskin tulossa ihan hirvittävän kirkassoundinen peli, joten sillä silmällä voisi valkata ehkä sellaiset mikit joissa ei ainakaan ole hirvittävä keski-alueen korostus. Mutta toisaalta vaikea sanoa kokeilematta. Sellaista arpomistahan tuo mikkien osto on.

No minä ostaisin hyvässä rahatilanteessa jotkut Duncanin mikit, jotain perinnelinjan '59 -mallia voisi laittaa tai vaikka sitten kenties tehokkaampiakin jos siltä tuntuu. Duncanin sivuilla on osuvia kuvauksia malleista.

Pienemmällä budjetilla lähtisin kokeilemaan Kent Armstrongin mikkejä. Halapoja ovat mutta kehuttuja kuitenkin. Harmi vaan että niitä saapi 'open coileina' vain mustana.

Kitarakamapuolella on miljardeja mikkiketjuja, niitä voisi sieltä lähteä haulla etsimään.
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
P2
25.01.2005 15:10:53
Joo, ei ainakaan niitä emg:itä. Nyt riippuu aika paljon minkälaista soundia ja minkälaiseen musaan on tarkoitettu. Itse laittaisin tallalle sd:n customin tai diMarzion super distortionin, kaulaan esim. sd:n 59:n, jazzin tms.
Kuolema kuittaa velat ja univelat
moottorisaha
25.01.2005 22:12:30

Seymor Duncanin sivuilta voi kuunnella ääninäytteet niistä mikeistä. Ei niistä suurimmassa osassa mitään maailmaa mullistavia eroja loppujenlopuksi ole.
"Blow me up. I'm pre-blown, dude. It's like pre-heat ya know? You know how you set it up to blow up? I'm already pre-blown, so I'm already hooked up. Does that make no sense? Of course it don't. Dimebonics." - Dimebag Darrell 1966-2004 R.I.P.
StJerky
26.01.2005 10:31:14
Minun kokemuksen mukaan ero esim. 59'n ja Jeff Beck mallin välillä on isompi kuin tuolta Seymour-Duncanin ääninäytteistä voisi päätellä. Voi tietysti olla kitarakohtaistakin.
fox
26.01.2005 12:32:25

Minun kokemuksen mukaan ero esim. 59'n ja Jeff Beck mallin välillä on isompi kuin tuolta Seymour-Duncanin ääninäytteistä voisi päätellä. Voi tietysti olla kitarakohtaistakin.

Valitettavasti on kitarakohtaista, joten nuo ääninäytteet parhaimmillaankin on vaan suuntaa-antavia. Ison maailman gurut (Brosnack, Erlewine) kirjoissaan tähdentävät juur tuota asiaa, esim. vanta vintage PAF voi olla loistava jossain kitarassa ja aivan jotain muuta toisessa.
Soundien pienessä viilauksessa, siis jos kaikki muut säätömahdollisuudet on jo käyty läpi, on mikkien vaihtoa halvempikin lähestymistapa: kokeilee kitaran tone-säätökondensaattorin vaihtoa. Konkan arvon pienentäminen leikkaa bassotaajuuksia. Ja toki tietenkin päinvastoin.
Mikäli taas ongelmana on tuo pahamaineinen "kiertoherkkyys", niin siinäkin saattaa olla vika, joka löytyy peiliin katsomalla. Onko gainia liikaa? Onko esim. pedaaleja laudallinen ja vielä etuasteesta ja päätteestä gainit täysillä? Halvemmaksi tulnee kääntää säätönappulaa pienemmälle..
No joo, kevät lähestyy, ja kitaroiden tuuninki on kivaa, kyllä.. Mutta useimmiten mikkien vaihdolla ei niin ylettömän suuria vaikutuksia aikaansaada, ja kyllä niissä tehtaan jäljiltäkin jonkunmoiset ääni-siepot on. ;)
Juzzu
26.01.2005 12:37:56
Mutta useimmiten mikkien vaihdolla ei niin ylettömän suuria vaikutuksia aikaansaada, ja kyllä niissä tehtaan jäljiltäkin jonkunmoiset ääni-siepot on. ;)

Mutta tässähän onkin nyt kyse mitkä tulevat olemaan "tehtaan" ensiasennusmikit! ;o)
Shaft
26.01.2005 12:39:48
Käytettynä voisi saada edullisesti vaikka Tokain orkkismikkejä, jotka ainakin vahattuna ajavat asiansa varsin kelvollisesti.
Aakoo
26.01.2005 12:56:54
Kiitos vain aktiivisuudestanne..

Kuten ehkä kitaran lavasta näkyy, niin sillä ei ainakaan ole tarkoitus soittaa gospelia =) Eli melko heavya särö meininkiä noin niinkuin oletuksena.

Soundista en hae mitään alapää voittoista huminaa, mutta taas toisaalta mitään kirjasta poppikitaraakaan ei tuosta ole tehdä. Tuon kummemmin mä en oikein osaa kuvailla mitä soundista haen.

Välttämättä en ihan budjetti mikkejä siihen laita. Jos rakenteluun on tuhlattu aikaa _paljon_, niin ei se n.50 € enää vaikuta loppuhintaan juurikaan. Enemmän jurpii, jos säästää sen 50 ja sen vuoksi soundi on surkea.. Kuitenkin nuo armstrongit kiinostaa vähän. Löytyykö keneltäkään tarkempaa kokoemusta näistä?
Aakoo
26.02.2005 12:02:08
Nojuu..

Aikani tässä intternettiä kaiveltuani oon tullut sellaiseen tulokseen, että tuollainen Kent Armstrongin motherbucker voisi toimia aika lujaa tallamikkinä meikäläisen tarpeisiin. Varsinkin, jos sg:hen ottaisi ja laittaisi ylimääräisen switchin käpistelemään ko. mikin outputtia.

Alla oleavsta linkistä kun lueskelee, niin mikki vaikuttaisi olevan aika lähelle sitä mitä haen. Kiitoksia vain arvostelun kirjoittajalle!
http://muusikoiden.net/artikkelit/artikkeli.php?id=231

Nyt tulle hakisin pariksi sitten sellaista hiukan tummempi soundista kaulamikkiä. Samaisen valmistajan "Rocker Humbucker" ( HRO-1 Millbrookilla) tai "Distortion Humbucker" ( HSDO-1 ).

Onkos muita ehdotuksia pariksi tuolle motherbuckerille?
85423321
27.02.2005 12:57:29
Älä viitsi jättää tuota headstockia tuon näköiseksi, koska se on pöliä.
Batman: "Planting a timebomb in a local library is a felony."
Aakoo
27.02.2005 22:40:34
Älä viitsi jättää tuota headstockia tuon näköiseksi, koska se on pöliä.

Jaa.. No kyllä mä viitin.. Pöljä tai ei mutta tuollaseksi se jää.. Eipä tuu toista vastavaa vekotinta vastaan. Kiitos vaan mielipiteestäsi.. Ja muutenkin valaisevasta postistasi.
Dr. Muff
27.02.2005 23:36:48 (muokattu 27.02.2005 23:43:52)
Ei niistä suurimmassa osassa mitään maailmaa mullistavia eroja loppujenlopuksi ole.

No niinno. Ihan miten sen nyt ottaa.

Mä pistäisin '59n tallaan ja kaulaan samanlaisen tai alnico II pron. Dimarziolla peruspahvia vastaa Air Classic joka on omalla tavallaan hyvä, vähän sellanen tsääz. Tallassa tykkäsin myös Customista. Gibsonin 490R (vai oliko se nyt T, en muista) oli hyvä kaulamikki myös, voisin ottaa takaisin. JB oli Hi-Gaineilla hyvä, puhtailla ei niinkään minun mieleen. EMG 81&85-settikin on ihan hauska, joskaan ei ihan mua varten kun tykkään retroilla. Kannattaa koittaa.

EDIT: Ja onhan se tosiaan niin että eri kitaroihin sopii erillaiset mikit mutta noita olen muunmuassa sovitellut kokomahonkiseen kitaraan, joskin mallia LP.
Tuumasta toiseen.
Puavali
28.02.2005 08:58:03
Jaa.. No kyllä mä viitin.. Pöljä tai ei mutta tuollaseksi se jää.. Eipä tuu toista vastavaa vekotinta vastaan. Kiitos vaan mielipiteestäsi.. Ja muutenkin valaisevasta postistasi.

No sitten se lapa jää rumaksi.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
Niq
28.02.2005 09:15:25

Mun mielestä sopii kyseiseen kitaraan hyvin. Itselläkin oli joskus tuon muotoinen lapa mielessä SG:hen.

Makuasia sanoi kissa kun vehjettään nuoli.
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
Aakoo
28.02.2005 10:32:47

Njaa.. Puhutaanko otsikossa lavasta vai mikeistä?

Ruma tai ei, mutta siinä toistuu aika pitkästi koko SG:n bodyn malli.. Siitä koko ajatus lähti liikkeelle. Voidaan siis oikeastaan todeta, että koko SG:n malli on hanurista.

Oon kyllä ihan samaa mieltä, että perus lapa on siistimpi, mutta tuosta nyt tulee tuollainen, vähän rujompi. Joskus ruma voi olla kaunista ..tai sitten ei. Ihan sama mitä mieltä lavasta olette, siitä en kysellyt. Enkä kysy ennen kuin kitara on valmis. Eikös se mene niin, että keskeneräistä työtä ei pitäisi arvostella?

- ARi
Juzzu
28.02.2005 13:06:39
Pitäisi tehdä les paul vastaavalla lavalla...

Suunnitteilla :o)
Tosin itselleni en moista tekisi. Ja malli ei tule ihan samanlainen olemaan.
Aakoo
28.02.2005 13:22:20 (muokattu 28.02.2005 13:24:08)
Tuli ekana vaan mieleen sarvipää. Ei hoksinut verrata sitä rungon malliin. Pitäisi tehdä les paul vastaavalla lavalla... Ei ehkä pöllömpi ajatus! Tai.

Juu.. Kyllähän se sarvipää tuli mullekin vähän mieleen. Toisaalta myös Jamiroquain "maskotti" vai mikä se nyt mahtaa olla.. Mutta faktaa on että lähdin hakemaan rungon muotoja tuosta lavasta. Ja mä ainakin pidän tuosta muodosta. Voipi olla, että "livenä" näyttää paremmalta, kuin kuvassa ja taas toisaalta voi olla vähän oman lapsen rakkautta mukana, kun itse katselen.

Pitänee vähän tehdä lyhemmäksi ala sarvea ja vähän muotoilla vastaavat viisteet lapaan, niin saattaa muistuttaa enemmän runkoa.

No edelleenkin kukin saa olla lavasta mitä mieltä hyvänsä. En vain oikein pidä tuosta että täysin eri aihetta käsittelevässä threadissa aletaan arvostelemaan keskeneräistä työtä, etenkin että piilotellaan täysin anomnyymin numerosarjan takana. Erittäin asiallista sanoisin. Jos joku haluaa siitä nalkuttaa ja valittaa, niin aloitetetaan siitä erillinen threadi.. Pistäkä pikaviestäi, niin mä aloitan sen itse ja jatketaan sitten sielä =) Jatketaan täällä mikeistä tai sitten ei jatekta ollenkaan.

- ARi

ps. ja jos joku uskaltaa olla erimieltä, niin mennään pihalle koittamaan ;-P Revitään paidat päältä ja uhotaan hulluna.
Puavali
28.02.2005 22:41:34
...Jatketaan täällä mikeistä tai sitten ei jatketa ollenkaan...

Kun mulla ei ollu mitään kunnon mielipidettä sg mikeistä, niin ehdottanutkaan. Sanotaan että avokelahumbuckerit. Vaikka sellaiset musta/kerma seeprat.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)