Aihe: Fender Dual Showman Reverb
1
Artzi
26.05.2004 12:08:52
Onkos kenelläkään kokemusta otsikon ilmoittamasta vahvarista. Itselläni on tuollainen nuppi jostain 70-luvun lopulta, tehot vissiinkin 135W.
Eli jos joku on modaillut tollasta niin kiinnostaisi tietää, mitä olette omillenne tehneet. Tuossahan on 2 kanavaa (normal ja lead, eli reverb&vibrato), eikä muuta säröä kuin luonnonkaunis putkisärö, kun volat vääntää kaakkoon. Tuo normal-kanava jotenkin vaan käskee tehdä itselleen jotain, kun ei sitä oikein tule käytettyä muutoin..
Myöskin kiinnostaa tietää, mitä kaappeja tuollaisen kanssa kehtaa käyttää, kun ei tuommoinen pehringeri, jota nyt käytän, oikein ole samaa tasoa nupin kanssa..
Mitä taakseen jättää, siihen seuraava kompastuu.
Chemo
26.05.2004 20:35:44

Moi,

Onnittelut hienosta vahvistimesta. Tuon nuppisi kaveriksi sopisi oikein mainiosti se Fenderin alkuperäinen 2 x 15"-kaappi...

Mutta muitakin vaihtoehtoja on toki. Tuohon samaan vahvistimeen perustuu aika moni Fenkun saman aikakauden kombokin. Käyttämällä kombomaista avointa kaappia voit haeskella noiden vahvistinten sointia - itse haalisin ehkä käyttöön useampiakin erilaisia! Muistathan tsekata että Ohmit ovat oikein. Nämä mallit ovat niitä jotka perustuvat aika pitkälti siihen samaan vahvistimeen (kaiutinelementit suluissa):

-Twin Reverb (2x12")
-Quad Reverb (4x12")
-Super Six Reverb (6x10")
-Vibrosonic Reverb (1x15") (ja VibrAsonichan on ihan eri vahvistin..)

Itse omistan Quad Reverbin vuodelta 1977. Mun ajatukseni on pitää se sellaisena kuin on - tuon ikäinen vahvistin saattaa kyllä kaivata jo kondensaattoriremppaa normaalien putkien vaihdon lisäksi. Aika yleinen modi tuntuu olevan se, että tehdään noista Twin Reverbejä. Jotkut ovat myös muutelleet jotain malleja blackface-aikakauden mukaisiksi.

Nuo vahvistimethan ovat tyypillisesti käytössä puhtaille äänille, itse en edes etsisi siitä säröääniä muuten kuin kokeilumielessä... Tuota asiaa lisää vielä sinun vahvistimesi kohdalla se, että uskoisin sen olevan ns. ultralineaarista mallia: ajankohta tuntuisi täsmäävän, ja tuo teho 135 W viittaa vahvasti siihen suuntaan (ei-ultralineaariset vastaavat ovat 100 W). Mulla ei ole kovin kummoista käytännön tuntumaa noihin ultralineaarisiin, mutta käsittääkseni ne ovat aikaisempia vielä tehokkaampia, ja vielä puhdassointisempia. Noistakin jotkut tykkäävät, mutta ehkä useammat eivät: noiden katsotaan olevan soinniltaan neutraalimpia vahvistimia kuin aikaisempien ei-ultralineaaristen.

Mutta yhtäkaikki kiinnostava ja omanlaisensa verme tuo on - ja ihka oikea Fenderin vintagevahvistin myös. Sinuna en päästäisi tuota käsistäni. Enkä hakisi säröjä tai muuta modaamalla normaalikanavaa - mutta tämä vain mun mielipiteenäni. Jokainenhan tietysti tekee niinkuin itse parhaaksi katsoo (ja kuulee ;-)

Tässä vielä pari linkkiä joista saattaa olla sinulle hupia:

www.ampwares.com/ffg/
www.fenderforum.com
Ramalamadingdong.
Chemo
28.05.2004 20:29:27 (muokattu 28.05.2004 20:29:44)

Näytti muuten torilla olevan 70-luvun 100 W Dual Showman Reverb-nuppi myynnissä. Ajattelin vain mainita, jos kiinnostaa vilkaista mitä joku tuollaisesta ihanuudesta pyytää tuolla.

Edit: typo vaan
Ramalamadingdong.
Artzi
31.05.2004 09:41:58
Mutta yhtäkaikki kiinnostava ja omanlaisensa verme tuo on - ja ihka oikea Fenderin vintagevahvistin myös. Sinuna en päästäisi tuota käsistäni. Enkä hakisi säröjä tai muuta modaamalla normaalikanavaa - mutta tämä vain mun mielipiteenäni. Jokainenhan tietysti tekee niinkuin itse parhaaksi katsoo (ja kuulee ;-)

Onhan siinä niin pirun kaunis ääni, että tulee soiteltua aina pieni seisokki päällä ;). Tällä hetkellä mulla on zoomin gfx-8, joka hoitaa säröt, vaikka luulenpa, että tuon nupin läpi soitettaessa ihan mikä tahansa kuulostaa hyvältä. Ostin sen kaverilta, joka oli soittanut bassoa sen läpi ja mies kertoi, että sitä on käytetty keyboardille ja lauluunkin... Ja en todellakaan aio päästää tuota käsistäni, niin kauan kuin tuo toimii ja kuulostaa hyvältä, se on minun ja pysyy!
PIM
31.05.2004 11:11:17
Ostin sen kaverilta, joka oli soittanut bassoa sen läpi ja mies kertoi, että sitä on käytetty keyboardille ja lauluunkin... Ja en todellakaan aio päästää tuota käsistäni, niin kauan kuin tuo toimii ja kuulostaa hyvältä, se on minun ja pysyy!

En ihmettele yhtään koska ultralineaarisen pääteastee takia se varmaan paremmin sopiikin johokin muuhun kuin kitarakäyttöön, mihin se on liian hifiä. Joku kunnon mallinnusboxi kaiutinmallinus pois kytkettyä vois toimia aika komeasti tuo edessä.
Muuttokuorman kevennysmyynti nyt menossa. Tsekkaa tarjonta tästä.
Artzi
26.02.2005 15:56:20 (muokattu 26.02.2005 15:59:35)
Tuosta kun joskus aiemminkin ihmettelin, niin yritetäänpä nyt uudestaan kartuttaa viisautta... Eli, kertokeepa tietämättömälle, miten toimii tuo otsikon mukainen värkki, siinä kun on normaali- ja "lead" kanaville omat volyymisäätönsä ja lisäksi master volume. Vaikuttavatko nuo volumet ja kanavat eri putkiin (6 kpl etu, 4 kpl pääte)? Tuossahan on 4 inputtia (2 per kanava), jotka toimivat kaikki yhtäaikaa.

Tarkoituksena on käyttää moista vekotinta hyväkseni raa'asti pistämällä kitara lead-, eli tremolo/reverb-kanavaan ja laulumikki normal -kanavaan ja kiinnostaisi tietää, miten tuommoinen käyttö rasittaa putkia, kun ei ole ihan halpaakaan vaihtaa koko settiä. Laulukäytössä normalkanavan volumea ja eq:a on aika lailla pidettävä 9-10 tienoilla ja mastereita jossain 4-5 välissä, että jotain kuuluu.. leadkanavassa ei sitten tarvitsekaan pahemmin ruuvata volaa, koska kitara kuuluukin aika hyvin.

EDIT: Niin, ja tietääkseni sen pitäisi olla piireiltään ihan alkuperäisessä kuosissa.
kivi
26.02.2005 16:59:32 (muokattu 26.02.2005 17:07:12)
Tuosta kun joskus aiemminkin ihmettelin, niin yritetäänpä nyt uudestaan kartuttaa viisautta... Eli, kertokeepa tietämättömälle, miten toimii tuo otsikon mukainen värkki, siinä kun on normaali- ja "lead" kanaville omat volyymisäätönsä ja lisäksi master volume. Vaikuttavatko nuo volumet ja kanavat eri putkiin (6 kpl etu, 4 kpl pääte)? Tuossahan on 4 inputtia (2 per kanava), jotka toimivat kaikki yhtäaikaa.

Tarkoituksena on käyttää moista vekotinta hyväkseni raa'asti pistämällä kitara lead-, eli tremolo/reverb-kanavaan ja laulumikki normal -kanavaan ja kiinnostaisi tietää, miten tuommoinen käyttö rasittaa putkia, kun ei ole ihan halpaakaan vaihtaa koko settiä. Laulukäytössä normalkanavan volumea ja eq:a on aika lailla pidettävä 9-10 tienoilla ja mastereita jossain 4-5 välissä, että jotain kuuluu.. leadkanavassa ei sitten tarvitsekaan pahemmin ruuvata volaa, koska kitara kuuluukin aika hyvin.

EDIT: Niin, ja tietääkseni sen pitäisi olla piireiltään ihan alkuperäisessä kuosissa.

Dual Showman Reverb on Twin Reverbin nuppiversio, eli teknisesti tarkalleen sama kone. Tehoa on iästä ja versiosta riippuen noin 60 - 100 wattia, mikä riittää ihan mihin tahansa.

Molemmille kanaville on omat etuasteputket, mutten suosittele laulamaan tuon läpi, vaan kannattaa käyttää koko vahvistin sille kitaralle laittamalla "hyppylangalla" eli jollain lyhyellä piuhanpätkällä kanavat yhteen. Soundi paranee olennaisesti, varsinkin kun kaiku ja tremolo sitä muuten ihan korvin kuullen syövät.

Se laulaminen on kyllä periaatteessa mahdollista, mutta ongelma on siinä, että kitarakaappi ei tykkää laulusta, ja laulukaapit ei tykkää kitarasta. Ja ainakaan molempia ei sais ängetä samaan aikaan - eikä toisaalta kaappeja voi vaihtaa lennossa. Sama koskee minkä tahansa kahden instrumentin laittamista samaan kitaravahvistimeen - mikkihiirivolyymilla menee oikein, mutta heti kun esim rumpali astuu kehiin, ollaan vaikeuksissa.

(Mä tiedän, mä yritin laulaa twinin läpi koko vuoden 1982 juuri kuvailemallasi tavalla. Ongelmia tuli.)

PeteH:
En ihmettele yhtään koska ultralineaarisen pääteastee takia se varmaan paremmin sopiikin johokin muuhun kuin kitarakäyttöön, mihin se on liian hifiä. Joku kunnon mallinnusboxi kaiutinmallinus pois kytkettyä vois toimia aika komeasti tuo edessä.

Höpsis. Tuo erittäin niinsanottu "ultralineaarisuus" on aikansa lapsi, peräisin Popular Mechanics -lehden kilpailusta "miten toteutan yleisvahvistimen mahdollisimman halvalla" - ja siihen aikaan oli vaan noi putket. Samaa kytkentää seuraavat niin Fender Bassmanit kuin ekat Marshallit; kun Leo Fender oli nokkelasti ripannut kilpailun voittajatyön omaan käyttöönsä, teki Jim Marshall Bassmanista oman version.

Hyvin soi kitarakäytössä. Dual Showman on aina ollut yksi suosikkinuppejani, niitä vain ei tahdo halvalla löytää.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
carhu
26.02.2005 18:17:43
vaan kannattaa käyttää koko vahvistin sille kitaralle laittamalla "hyppylangalla" eli jollain lyhyellä piuhanpätkällä kanavat yhteen. Soundi paranee olennaisesti, varsinkin kun kaiku ja tremolo sitä muuten ihan korvin kuullen syövät.

Nyt seuraa tyhmä kysymys:

Hyppylangalla,siis piuha mistä mihin? Olen joskus kuullut asiasta jotain mut en ole uskaltanut koittaa.
Mulla on itellä 65 twin reverb reissue.
javia
26.02.2005 18:51:01
hieman poiketaan mutta..

Nykyisin Dr.Z:takin käyttää joissain vahvareissaan tuota ultralineaarista kytkentää, ja nuo putiikki vehkeet soundaa kyllä hyvältä...
Vehkeitten räpläys kuulluu asiaan...
Artzi
28.02.2005 09:52:52
Dual Showman Reverb on Twin Reverbin nuppiversio, eli teknisesti tarkalleen sama kone. Tehoa on iästä ja versiosta riippuen noin 60 - 100 wattia, mikä riittää ihan mihin tahansa.

Olen ymmärtänyt tuossa olevan tehoa 135W, tosin kaapissa on 8 ohmia sen optimi 4:n sijaan, joten eipä siitä ihan täysiä tehoja taida saada irti.

Molemmille kanaville on omat etuasteputket, mutten suosittele laulamaan tuon läpi, vaan kannattaa käyttää koko vahvistin sille kitaralle laittamalla "hyppylangalla" eli jollain lyhyellä piuhanpätkällä kanavat yhteen. Soundi paranee olennaisesti, varsinkin kun kaiku ja tremolo sitä muuten ihan korvin kuullen syövät.

Eli piuha vaan inputista toiseen? Tuotahan pitänee kokeilla.. olen varsin ummikko näissä asioissa, tiedän vaan, että tuo kuulostaa nyt jo hyvältä :)

Se laulaminen on kyllä periaatteessa mahdollista, mutta ongelma on siinä, että kitarakaappi ei tykkää laulusta, ja laulukaapit ei tykkää kitarasta. Ja ainakaan molempia ei sais ängetä samaan aikaan - eikä toisaalta kaappeja voi vaihtaa lennossa. Sama koskee minkä tahansa kahden instrumentin laittamista samaan kitaravahvistimeen - mikkihiirivolyymilla menee oikein, mutta heti kun esim rumpali astuu kehiin, ollaan vaikeuksissa.

Kuten sanoin, normikanavalla on kaikki nupit lähes kaakossa ja masteri jossain 5:ssa, hyvin kyllä kuuluu laulut. Kaappina on 269 € maksanut behringeri, joten eipä tuossa paljoa menetetä, vaikkei se tykkäisikään siitä laulusta...

Hyvin soi kitarakäytössä. Dual Showman on aina ollut yksi suosikkinuppejani, niitä vain ei tahdo halvalla löytää.

Tosiaan soi hyvin, omastani maksoin vähän päälle 500€ + uudet putket ~300€, eli tulihan sille jotain hintaa, mutta mielestäni silti soundiin nähden edullinen. Ja soundihan ratkaisee :)
kivi
28.02.2005 09:57:15 (muokattu 28.02.2005 10:01:16)
Olen ymmärtänyt tuossa olevan tehoa 135W, tosin kaapissa on 8 ohmia sen optimi 4:n sijaan, joten eipä siitä ihan täysiä tehoja taida saada irti.

Se on putkivahvistin. Kaapin ohmit eivät vaikuta tehoon, vaan sama hönkä lähtee niin kahdeksalla kuin neljälläkin ohmilla - mutta ohmivalitsin pitää _aina_ olla samalla kuormalla kuin kaappi tarjoaa.

Ohmien puolituksessa tuleva tehonlisäys on transistorivahvistimien juttu (eikä niissäkään saa alittaa minimikuormaa). Putkikoneilla mennään aina tarkalleen oikeilla ohmeilla.

Eli piuha vaan inputista toiseen?

Täsmälleen. Siksihän siinä on ne rinnankytketyt kaksi jakkia per kanava.
:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Feggy
28.02.2005 10:09:20 (muokattu 28.02.2005 10:11:14)

Olen samaa mieltä siitä, että soundi on parhaimmillaan tuollaisessa vehkeessä kun kiinni on vain yksi vempele, mutta hiukan eri mieltä tuosta yhdistämisen eduista. Periaatteessa soundille tulee enemmän variaatiota ja ehkä botneakin, mutta toisaalta kaiun ja tremolon käyttö ei onnistu ihan samalla tavalla, kun yhdistäminen vaimentaa niitä selkeästi. Jos näitä ei tarvitse, se on sitten ihan eri juttu.
Less is more.
PIM
28.02.2005 10:18:35
Olen samaa mieltä siitä, että soundi on parhaimmillaan tuollaisessa vehkeessä kun kiinni on vain yksi vempele, mutta hiukan eri mieltä tuosta yhdistämisen eduista. Periaatteessa soundille tulee enemmän variaatiota ja ehkä botneakin, mutta toisaalta kaiun ja tremolon käyttö ei onnistu ihan samalla tavalla, kun yhdistäminen vaimentaa niitä selkeästi. Jos näitä ei tarvitse, se on sitten ihan eri juttu.

Kanavien yhdistämisessa tulee kuvioihin sellainenkin seikka että kanavat saattavat olla vastavaiheessa keskenään. Varsinkin jos toisessa kanavassa on lisävahvistusasteita, kaikuja tai muita härpäkkeitä niin on melkeinpä todennäköisempää että kanavat on vastavaiheessa.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
Feggy
28.02.2005 10:37:27

Kanavien yhdistämisessa tulee kuvioihin sellainenkin seikka että kanavat saattavat olla vastavaiheessa keskenään. Varsinkin jos toisessa kanavassa on lisävahvistusasteita, kaikuja tai muita härpäkkeitä niin on melkeinpä todennäköisempää että kanavat on vastavaiheessa.

No mä olen yleensä tehnyt sen niin, että siitä kanavasta, jossa ei ole kaikua, vola ylös ja tumma soundi. Siitä piuha kaikukanavaan, jossa kirkas soundi kyseeseen ja volaa sopivasti niin, että yhdistelmä kuulostaa hyvältä. Eri kokeilujen perusteella tuo toimii hyvin, tosin eri kitaroilla yksityiskohdat vaihtelevat.
Less is more.
kivi
28.02.2005 11:07:00 (muokattu 28.02.2005 11:07:51)

Ei se ole mitenkään todennäköisempää, se on edelleen se 50% mahdollisuus
:-)

Toisessa kanavassa on muistaakseni kaksi putkea enemmän; kaiun ja tremolon ohjausputket. Eli lopputuloksena pitäisi olla sama vaihe.

Ja totta kai kahden kanavan käyttö loiventaa tremoloa - osa soundistahan vaeltaa sen ohi. Sen sijaan kaiun kanssa on ihan kiva, että saa toisessa kanavassa tuotua osan signaalia kaiun ohi.

Jos soundi on selvästi ohut, voi kokeilla kääntää hyppylangasta vaiheen, eli askarrella ristiinkytketyn välipiuhan. Sille voi olla muutakin käyttöä erityisesti äänitellessä.

Ja tietysti, jos käyttää säröpolkimia, kannattaa kokeilla laittaa säröt vain toiseen kanavaan, ja antaa toisesta tulla puhdasta twangia mukaan. Säröpoljin saattaa myös kääntää vaiheen, riippuen siitä, montako vahvistusastetta siinä on...
(Handsome Dick Manitoba)    
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)