Aihe: Uke!
1 2 3 4 527 28 29 30 31
kivi
24.02.2005 20:58:06
Onko kenelläkään vinkkiä miten saisi hihnan viritettyä ukuleleen? En ole uskaltanut ruuvailla mitään tappeja bodyyn, joten kaipailisin vaihtoehtoisia metodeja.

Perinteistä kitaranhihnaa ei varmaan kannattaisikaan laittaa, mutta jos kaulan tyveen yläpuolelle ruuvaisi silmukan, voisi koko uken ripustaa esim saksofonin kaulahihnaan. Kannattaa katsoa kohta sillä silmällä, että soitin pysyy tasapainossa, ja että kaikkiin saumoihin on ainakin sentti, puolitoista.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
rattledad
24.02.2005 23:12:59

miten saisi hihnan viritettyä ukuleleen? En ole uskaltanut ruuvailla mitään tappeja bodyyn

Mites tollainen naikkarin hihna niinkuin Nellie Wilsonilla:
http://web.telia.com/~u52303751/bilder/willie.JPG
" How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears
FinnUkeFan
25.02.2005 07:22:37
Tuommoinen hihna on yleinen klassisissa kitaroissa, mutta pitänee olla varovainen uken kanssa, koska aukon reuna on kovin ohkonen. Parin kympin ukeen raaskii varmaan ruuvailla silmukkaruuvin joko siihen kaulan tyveen, tai jos uken pohjassa, tai miten se nyt pitäis sanoa "siellä kopan perällä" näkyy palikka niin uskaltaa siihenkin ruuvin laittaa. Täytyy kehitellä tuota kaulakannatinta niin, että se ei kiertys aukkoon, vaan jollain siistillä pehmustetulla tuella piteliskin vaan alapuolelta kiinni.

Mä tein jo virheen. Kotona tuntu tuo uke pysyvän t-paitaa vasten aika hyvin ihan vaan "käsissä". No sitte oliki keikkaa ja pistin lämpimämpää vaatetta ja olo oli ku olis pidelly näätää sylissä!

Sepi
FinnUkeFan
28.02.2005 08:02:35 (muokattu 28.02.2005 11:28:20)
Kuulostaa hyvältä, tauti sen kuin leviää... ;-)

Gewa on varmaan hintaansa nähden toimiva, tuskin sen kummempi kuin muutkaan. Jostain kumman syystä mua kiinnostas kuitenkin enemmän Risan mahonkinen sopraanouke täältä:

http://www.risa-music.de/English/Products/Acoustics/acoustics.html

Jos tilaat Thomannilta, niin posti- ja muita kuluja tulee vielä kummasti. Mun käsittääkseni tää Risa hinnoitellaan postikuluineen. (Voihan sen Rigk Sauerilta varmistaa, hän vastaa kovin mielellään maileihin!) Risaa voit kuunnella tuolla sivulla.

Sepi
weelie
28.02.2005 13:38:36
Muistaakseni kymppi tulee vielä posteja päälle RISA-Ukelle.
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
FinnUkeFan
28.02.2005 21:01:26
Pitäis varmistaa Risalta.
Mut tänään viimein Jenny saapui ja sykähdytti mielen. Niin on kaunis kuin koru, ei meinannu uskaltaa koskettaakaan. Ääni ei jätä kylmäksi, se soi jopa epävireessä! No kun kielet tuosta toppaa ja huomenna lähtee tää lasta kourasta niin muuta kuntoutusta tuskin tarvitaan - ilman lääkärin määräystä!
Tuli hänestä kuluja kun tullauksenkin joutu teettämään postilla, mutta eipä olis kaksista kitaraa vielä saanu.

Soitellaan!

Sepi
FinnUkeFan
01.03.2005 08:17:20
Robert Hultman puuhaa säännöllistä uke-kokoontumista Tukholmaan. Hän informoi tällä sivulla kuulumisiaan:

http://ukulele.meetup.com/

Olisko asiaa ja porukkaa jo tarpeeksi omille sivuille/tapaamisille?
Ilmeisesti UOGB:n konserttiin Espooseen tulee kansaa?

Sepi
weelie
04.03.2005 13:48:27 (muokattu 04.03.2005 13:49:11)
Ei siis taida olla tarpeeksi väkeä, tai se taitaa ainakin olla kaikkien vastanneiden kesken konseksusena? :P Niin minähän ainakin Ukulele orkkaa olen menossa katsomaan...
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
FinnUkeFan
04.03.2005 16:56:01
Hyvä pitää kuitenkin tuo meetinkifoorumi mielessä, jos aikanaan tulee käyttöä niin sitä pystyy kaikki lukemaan. - Jos vaikka saatais joku uke-hemmo kaukaakin kylään...

Aikani kytistelin laukkua ja rahalla sais, kuten arvattua. Hoidankin puuhan nyt toisin. Menin kangaskauppaan ja ostin kovaa huonekalukangasta, sopivan tropiikkihenkistä. Samasta kaupasta löyty viininpunaista turkista, sellaista sopivan kornia luksusta. Sitten taidekaupasta sitkeetä pahvia rungoksi ja suutarin puheille lopuksi. Hän tekee valjaskoneella ruskeesta nahasta kanttaukset ja ompelee ne valkealla langalla. Solkia vielä kattelen, tai teen sitten nahkasta suutarin kanssa.
Tätä nyt väsään ja katotaan meneekö roskikseen - tuskin!

Sepi
XBreed
07.03.2005 12:55:36
Kiitos hihnavinkeistä. Ajattelin viritellä jonkinlaisen ulkoisen ja irrallisen ripustussysteemin, koska en haluaisi muokata itse soitinta. Ensin siis suunnittelupöydälle.
Soittakaa Paradroid! Eiku...
weelie
11.03.2005 09:59:09
Mites niistä kielistä? Mistä hankitte vai voiko nailonkielisen kitaran setistä ottaa kielet?
FinnUkeFan
13.03.2005 09:32:33
Minä Todella suosittelen Aquilaa. Oon ollu yhteydessä mm. JAM'ii Ruotsissa ja heiltä saa puhelinsoitolla tilattua. Tänään tuli viestiä Italiasta, jossa myös myytäis kielet. Kysyttiin vaan VAT numeroo ja sitähän mulla ei oo, mutta tiedustelin, voisko he myydä yksityiselle. Oottelen vastausta.
Mutta GHS lienee helpoiten saatavista paras.

Mä sovittelin vanhoista kitarasatseista (d'Addario) sopivan paksuiset tuohon Bentoniin, mutta kyllä ne Aquilaan nähden jäivät lörtöiksi. Vois kokeilla D -virettä.

Sepi
weelie
14.03.2005 10:41:27 (muokattu 14.03.2005 10:48:22)
Eli paljonko setin hinnaksi tulee? Kitaran kieliä käyttäisin siksi että jotta kun ne maksaa 3€ setti (USAsta tilaten) ja ukekielet tuntuu maksavan vähintään 3€ kappale, tai sitten yhtä paljon kuin uusi soitin. :D
FinnUkeFan
14.03.2005 13:20:30
Oon ollu suoraan tänne yhteydessä:
http://www.aquilacorde.com/catalogo1variantem.htm

Oon tehny kyselyn yhdestä kitarasatsista (12,50 €) ja kahdesta ukesatsista (á 6.80 €) Nää olis postikuluineen yhteensä 32.20 €, eli reilu 6 euroo noihin kuluihin.
Olisin tehny jo tilauksen, mutta varmistan vielä, onkohan "Gianni" ihan oikeesti Aquilacordissa hommissa, hän antoi visatunnuksia varten oman mailiosoitteensa, tosin aquilacord.com'in kautta. No joo.
Ruotsissa JAM myy noin kympillä ukesatsia. Andras Novak odottelee puhelinsoittoa ja visavarmistuksia, jos tilais sieltä. (nro: +46 8 41051091 ) Onhan se Bentonissakin kohtuullisen kova hinta kielistä.

Sepi
dfloreno
18.03.2005 10:18:55

Ruotsissa JAM myy noin kympillä ukesatsia. Andras Novak odottelee puhelinsoittoa ja visavarmistuksia, jos tilais sieltä. (nro: +46 8 41051091 ) Onhan se Bentonissakin kohtuullisen kova hinta kielistä.
Sepi

Eikös millbrookista löydy uken kieliä?
I'll Play The Blues For You.
weelie
18.03.2005 10:45:00
PepeAngst
21.03.2005 14:55:49
Tilasin tässä kanssa itselleni ukulelen. Sen vireet on vähän kysymysmerkki vielä? Voiko siis uken virittää samanlailla kuin kitarassa on perusvire. (E, A) D, G, H, E tyyliin? Muistakaa ettei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä.
ILMAPALLI
FinnUkeFan
21.03.2005 18:06:40 (muokattu 21.03.2005 18:20:38)
Tervetuloa!
Nyt meitä täytyy olla jo yli kymmenen ukesoittajaa täällä Suomessa. Mahtavaa! Ulos vaan kaapeista loputkin...

Uken tyypillisin vire on kuin kitaran vitosväliin laitettu capo, GDEA. Eka kieli on vaan kitaraan verrattuna oktaavia korkeammalla. Täällä päin maailmaa on sävelaskelta korkeampi vire myös tavallinen ja se sopinee joillekin ukuleleille paremmin. Silloin yhteissoitto vaan menee toisin. Tään uke-tarinan varrella on annettu hyviä nettiosoitteita, käy ihmeessä selaamassa!

Ukesoiton parhaita puolia näyttää olevan ympäri maailmaa se, että kukaan ei asetu guruksi tai oikeaoppiseksi. Jotkut soittaa hulahulaa ja toiset bendailee bluesia. Kaikki musiikki tuntuu taipuvan enemmän tai vähemmän uken neljälle kielelle ja kaikki tekee sen laillisesti. Soittimillakaan ei pääse paljon rehvastelemaan. Eräs The Ukulele Orchestra of Great Britain'in jäsenistäkin sanoi että on samantekevää millä soittaa, kunhan se antaa riittävästi bängiä soittajalle. Sitä sitten haetaan ja hankitaan puolenkymmentä eri kokoista ja näköistä soitinta fiilisten mukaan.

Jos vielä kehuu sun uutta hankintaa, niin huomaat, että se on kokoelma kitaran, banjon ja mandoliinin parhaita puolia pieneen kokoon pakattuna. Sillä voi soittaa mitä vaan, mutta ehkä huomaat, että joidenkin mielestä et voi soittaa missä vaan...

Sepi

P.S. E.m. orkesteri muuten konsertoi Espoossa huhtikuussa!
simwave
24.03.2005 15:10:39
Hittolainen nyt innostun sit ukuleleista... onkos kellään kokemusta tollasesta Gewan halpis ukulelesta, et miten pitää vireen yms. hyödyllistä tietoa?

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … 3_gewa_ukulele_512830_prodinfo.html

Vois samalla ostaa kun bändin kaa ollaan tilaus tekemässä. Voi myös ehdottaa muita saman hintaluokan ukeja.

Minulla on tuollainen, ostin 38 eurolla viime kesänä Musiikki-Hellakselta. Pihkura vain, kun en osaa soittaa yhtään mitään, en siis tätäkään. Pitäs saada joku opetus-DVD tai jotain, kun olen niin toivoton tapaus:).
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)