hörhö 27.02.2005 16:34:01 | |
---|
En ole koskaan ymmärtänyt syitä kitaran normaaliin vireeseen. Eikös kvinttivire olisi kätevämpi? "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen |
toxic 27.02.2005 16:37:55 | |
---|
Punotut vai punomattomat kielet liian lösöjä? useimpien .11 settien punotut kielet on ohuemmat kuin 10-52 setissä. Punotut ovat lösöjä. |
Ostinaatio 27.02.2005 18:06:32 | |
---|
En ole koskaan ymmärtänyt syitä kitaran normaaliin vireeseen. Eikös kvinttivire olisi kätevämpi? No duuri/molli barreiden kannaltahan tuo normaalivire on huomattavasti kätevämpi. Perusavosointujen varmaan myös. Soololinjojen kannalta kvinttivire olisi kyllä huomattavasti kätevämpi. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
toxic 27.02.2005 18:34:16 | |
---|
No duuri/molli barreiden kannaltahan tuo normaalivire on huomattavasti kätevämpi. Perusavosointujen varmaan myös. Soololinjojen kannalta kvinttivire olisi kyllä huomattavasti kätevämpi. Siis onko kvinttivire juuri esmeks dadghe? |
Ze Kink 27.02.2005 18:42:29 | |
---|
Hmm.. Laitoin kitarani juuri DGCFAD (meniköhän oikein?) vireeseen, on ainakin munaa mutta ei mikään hirimu selvä soundi :) Kertokaa gurut että oisko joku .11 setti sopiva? Kitaran skaala on 24.75 011-052 24.75 -skaalasessa E -vireessä toimi mulla hyvin. Vähän löysty D:ssä mutta enpä siinä vireessäkään soittanut kuin muutaman kerran huvikseni. Jos siihen pistäis pidemmäksi aikaa niin 012-054 tms. varmaan ois hyvä |
Pande 27.02.2005 18:53:23 (muokattu 27.02.2005 18:54:18) | |
---|
Siis onko kvinttivire juuri esmeks dadghe? Eiköhän kvinttivire olisi sellanen jossa jokaisen kielen välillä on kvintti, eli esim. D-A-E-B-F#-C#, eli aikamoinen muutos. When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness." |
Eiköhän kvinttivire olisi sellanen jossa jokaisen kielen välillä on kvintti, eli esim. D-A-E-B-F#-C#, eli aikamoinen muutos. Aijaa, no arvasinpahan sentään pari kieltä oikein :) Onkos kellään tunnetulla skebaatikolla tuollaista? |
Ostinaatio 27.02.2005 18:59:34 (muokattu 27.02.2005 19:02:53) | |
---|
Aijaa, no arvasinpahan sentään pari kieltä oikein :) Onkos kellään tunnetulla skebaatikolla tuollaista? Fripp ainakin jossainvaiheessa viritti kvintteihin. Ilmeisesti käytteli virettä: CGDAEG, jossa siis kaikki kielet paitsi ylin ovat kvinttien päässä. Viulut ja tälläiset vastaavathan viritetään kvintteihin. Duuri/molliskaalojen kannalta huomattavasti järkevämpi vire, kun vetää neljänuottia peri kieli niin pääsee kaikki skaalat läpi muuttelemalla vain kolmea kuviota perkieli (valitsemalla niistä sen oikean) Muutenkin tarjoaa luonnollisesti laajemman äänialan. Toisaalta vaatii silloin myös kitaran kaulalta enemmän ja aika vaihtelevan kielisetin (paksuuden pitää vaihtella huomattavasti jyrkemmin) "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
hörhö 02.03.2005 15:23:31 | |
---|
Onkos kellään tunnetulla skebaatikolla tuollaista? Baritonikitarat viritetään yleensä noin. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
juhist 03.03.2005 12:45:09 | |
---|
Total Guitar -lehti (#120) listasi top 10 erikoisissa vireissä soitetut biisit: 1. Goo Goo Dolls - IRIS (BDDDDD) 2. Queens Of The Stone Age - NO ONE KNOWNS (CFBbEbGC) 3. Sonic Youth - Death Valley 69 (F#F#F#F#EB) 4. Nick Drake - TIME HAS TOLD ME (CGCFCE) 5. Led Zeppelin - BRON-Y-AUR STOMP (ECGCAC) 6. Coldplay - YELLOW (EABGBD#) 7. Slipknot - WAIT AND BLEED (BF#BEG#C#) 8. The White Stripes - SEVEN NATION ARMY (EAEAC#E) 9. Joni Mitchell - THIS DLIGHT TONIGHT (GGDGBD) 10. Jeff Buckley - LAST GOODBYE (DGDGBD) Semmosia.. nahkakolo #1 |
overtake 03.03.2005 17:18:25 | |
---|
Punotut ovat lösöjä. Itse pistin juuri GHS:n low tune setin 11-53. Mukavan jämäkät vielä Db vireessäkin. Suosittelen! www.stonetabs.tk |
hörhö 04.03.2005 18:10:59 (muokattu 04.03.2005 18:15:47) | |
---|
No duuri/molli barreiden kannaltahan tuo normaalivire on huomattavasti kätevämpi. Perusavosointujen varmaan myös. En jaksa nyt humalassa alkaa pohtimaan kuuden kielen sointuja, koska en ole kitaristi, mutta tuntuisi nyt äkkiseltään, että käännökset vain muuttuisivat laajemmiksi soinniltaan, mutta kuitenkin olisivat yhtähelposti sormitettavissa. EDIT: no duurisoinnun jaksoin miettiä
-0- -0- -2- -3- -0- -1- Mikäjottei menisi barrenakin. Myös luultavasti mollit, seiskat, yms. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
juhist 12.03.2005 22:11:37 (muokattu 12.03.2005 22:12:00) | |
---|
Minkä kielisetin sitä seuraavaksi testaisi, kun kitaraa tulee käyteltyä dropped-C:ssä (CGCFAD)? Mulla on nyt muistaakseni 9-46 setti, ja aina kauhea säätöhlvetti tuon virityksen kanssa. Kitara on ibanez rg1550. Voiko nuo suuret viritysongelmat johtua juurikin kielisetin ohuudesta? Näin mä sen näkisin, kun kitara on kuitenkin pakasta vedetty ja tuon edge pron ainakin pitäsi pitää vire hyvin.. STAM1NA !!! |
overtake 13.03.2005 17:23:54 | |
---|
Minkä kielisetin sitä seuraavaksi testaisi, kun kitaraa tulee käyteltyä dropped-C:ssä (CGCFAD)? Mulla on nyt muistaakseni 9-46 setti, ja aina kauhea säätöhlvetti tuon virityksen kanssa. Kitara on ibanez rg1550. Voiko nuo suuret viritysongelmat johtua juurikin kielisetin ohuudesta? Näin mä sen näkisin, kun kitara on kuitenkin pakasta vedetty ja tuon edge pron ainakin pitäsi pitää vire hyvin.. 10-52 kannattaa ensimmäisenä testata. Toimii. Sehän on käytännössä astetta vahvempi versio tuosta 9-46 setistä. www.stonetabs.tk |
waukku 14.03.2005 15:17:56 | |
---|
Kertokaaha nyt mitä pitäs ottaa huomioon ku laskee virettä kitarasta? dropattuun c:ehen tai H:hon Pitäs päästä. Epin 6-kielinen sg on kitara. Mitä nyt oon koittanu noita vireitä on ne ihan soittokelvottomia. Kielet on aivan liian löysät ja epävireiset. Mikäs setti ois hyvä? Ja kielet varmaan kannattaa nostaa aika ylös? How can it mean anything to me if I really don't feel anything at all? |
Kassu 14.03.2005 15:32:35 | |
---|
joo joo näin zakk selittää videossa tricks of metal god ja itekki tesmasin ni kyllä se toimii jotenki? kuuntele esim queen of sorrow(bls) ja kato mite se mättö kohta on soitettu ni huomaat että ei norm vireellä saa yhellä kielellä sellasii soundeja. ei vittu oon itekki nytte iha pihalla, voi vittu iha sama, kato se zakin trikc of metal god paitti sitä ei saa kai muualta ku netistä imuttamalla jollai dc++ ? no comments hahahahahahahahahahahah..... Ei Zakk käytä mitään avoimia virityksiä. Droppivireitä pääasiassa. |
noir 14.03.2005 16:03:26 | |
---|
Kertokaaha nyt mitä pitäs ottaa huomioon ku laskee virettä kitarasta? dropattuun c:ehen tai H:hon Pitäs päästä. Epin 6-kielinen sg on kitara. Mitä nyt oon koittanu noita vireitä on ne ihan soittokelvottomia. Kielet on aivan liian löysät ja epävireiset. Mikäs setti ois hyvä? Ja kielet varmaan kannattaa nostaa aika ylös? Mitä paksumpi kieli, sitä kireämpi samassa vireessä ohuemman kanssa. Toisin sanoen, soittokelpoiset kielet matalissa vireessä ovat paksumpia, korkeammassa vireessä ohuempia, minkä voi keksiä jo ihan kielisettiä katsomalla. Tuo kielten nostaminen ei varmaankaan sopivalla kielisetillä ole mikään akuutti asia, vaikka matalammassa vireessä kieli enemmän värähteleekin. Liian ohuet kielet liian alhaisessa vireessä kuitenkin heiluvat kuin sotamies rannalla. Jos drop-c tai h kiinnostaa, niin mitään 52-lankaa pienempää ei varmaan kannata edes katsoa. Omasta mielestäni tuo 10-52 -setti ei drop-c:tä alemmas kestä. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus. |
Ostinaatio 14.03.2005 16:17:59 | |
---|
EDIT: no duurisoinnun jaksoin miettiä
-0- -0- -2- -3- -0- -1- Mikäjottei menisi barrenakin. Myös luultavasti mollit, seiskat, yms. Tuossa ongelmia tuottaa tuo toiseksi alimmalta avoimelta otettu duuriterssin tuplaus, sillä olisi suotavaa, että soinnun saisi vaihdettua helposti molliksi (terssin tuplaus on muutenkin kiva saada jossain tilanteissa pois) Sen voisi kyllä korottaa kvintiksi, mutta silloin korkeinta ääntä on hiukan hankala ottaa. Kyllähän tuollaisia jotain sointumuotoja keksii, kun tarpeeksi pohtii ja joskus olen niitä miettinytkin, mutta "normivireellä" tuntuu yhdistelmä löytyvän vain helpommin. Voi kyllä johtua tottumuksestakin. "Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein |
waukku 21.03.2005 20:40:12 | |
---|
Jos drop-c tai h kiinnostaa, niin mitään 52-lankaa pienempää ei varmaan kannata edes katsoa. Omasta mielestäni tuo 10-52 -setti ei drop-c:tä alemmas kestä. Entäs norm. E-vireessä, onko paksut kielet ihan pirun tiukat? Naksahtaako kaula poikki?:) How can it mean anything to me if I really don't feel anything at all? |
elbowski 21.03.2005 23:04:23 | |
---|
Tällä hetkellä on Dropped-B, mutta yleisimmin ihan stankku tai Dropped-D Se en ollut minä, se oli Pastilli??? | IMIK #25 |