Aihe: Kielet katkeilee..
1
Hassusatan
27.02.2005 16:20:46
Ihan vastaavaa topikkia en haulla löytäny joten siis tein oman.

Omgelma on siis kielten jatkuva katkeilu. Kitarana on fenderin meksikovalmisteinen perustele ja kielisettiniä oon yleensä käyttäny 013.. Kielet katkee siitä suurinpiirtein tallankohilta. Ja itseasiassa pelkästään kolme alinta.

Eli mitä asialle vois tehä. Jotain teräviä kulmia tallasta pitäs kait hioa pois, mut eikös se kromi oo aika kovaa materiaalia, eikä siinä ainakaan silmä ja sormituntumalla mitään rosoa oo ollu..

Vai onks tässä nyt ongelmana toi kielten paksuus? Ihan normaalivireellä vielä soitan. Auttaiskohan ehkä vireen hienoinen alentaminen asiaan?
toxic
27.02.2005 16:35:32
Ihan vastaavaa topikkia en haulla löytäny joten siis tein oman.

Omgelma on siis kielten jatkuva katkeilu. Kitarana on fenderin meksikovalmisteinen perustele ja kielisettiniä oon yleensä käyttäny 013.. Kielet katkee siitä suurinpiirtein tallankohilta. Ja itseasiassa pelkästään kolme alinta.

Eli mitä asialle vois tehä. Jotain teräviä kulmia tallasta pitäs kait hioa pois, mut eikös se kromi oo aika kovaa materiaalia, eikä siinä ainakaan silmä ja sormituntumalla mitään rosoa oo ollu..

Vai onks tässä nyt ongelmana toi kielten paksuus? Ihan normaalivireellä vielä soitan. Auttaiskohan ehkä vireen hienoinen alentaminen asiaan?

Virettä kannattaisi laskea jotain puolisävelaskelta vissiin. Nuo on nimittäin aika kireät tuollaisessa kitarassa :)
LaXu
27.02.2005 17:44:48
Ei nuo tallapalat mitään kovaa materiaalia ole. Ihan hienolla hiekkapaperilla niitä saa hiottua. Ensin kyllä kokeilisin tuota luopion ehdottamaa ohuempaa kielisettiä.
Krice
27.02.2005 17:46:20

Joo, vaihda ne puhelinlangat 9- tai 10-settiin.
P2
27.02.2005 19:31:43
Kyllä telen pitäis .13-setti kestää. Vika on luultavasti peltisissä tallapaloissa tai siinä, että kielet tulevat liian suuressa kulmassa tallapaloille. Suosittelen palojen vaihtoa stringsavereihin.
Laatukitaran nauhanpäitä ei tarvitse viilata tehtaalta lähdön jälkeen. Jos pitää, kyseessä ei ole laatukitara. -SoulMan
Hassusatan
27.02.2005 19:37:42
Kiitoksia vastauksista. Mistäköhän näit stringsavereita sais täältä pääkaupunkiseudulta? Ohuempaan settiin en mielellään menis vaihtelemaan, koska sit häviäis se tatsi minkä noi antaa... eikä niitä kieliä kyllä oikein hiplata voi
P2
27.02.2005 19:45:17
Millbrook Musiikki ( www.millbrook.fi ) ainakin myy. Hintaa on n. 50e. Kannattaa ottaa vanha tallapala mukaan, että tulee varmasti sopiva.
Laatukitaran nauhanpäitä ei tarvitse viilata tehtaalta lähdön jälkeen. Jos pitää, kyseessä ei ole laatukitara. -SoulMan
kimurantti1
27.02.2005 22:19:49 (muokattu 27.02.2005 22:25:58)
Kertokaapas muuten lääke kielten katkeiluun 9-setillä floikkakitarassa. Kampea käytän paljon, dive bombeja, pinchi ja vireen nostoa jne. Mutten mitään sen erikoisempaa. Ei ole tapana esim. roikottaa kitaraa kammesta (vaikka Steve Vai niin tekeekin=)... Ihmettelin vain, kun laitoin Elixirit kitaraan ja kuukauden päästä katkesi h-kieli. Välillä ihan normaalissa komppauksessakin katkeaa.
Soitan ihan kaikenlaista Stevie Wonderista Whitesnakeen, Steve Vaihin, Anssi Kelaan ja Nylon Beatiin (ihan oikeasti) kun välillä erilaiset keikat tai projektit sitä vaativat. Jos biisiin kuuluu sitten vaikkapa aggressiivinen komppaus niin tottakai sellaisen soitan. Mainittakoon, että ei minulla mielestäni kuitenkaan ole ihan hirveän aggressiivinen soittotapa.

Edit: Niin ja ongelma ei ollut pelkästään tuossa ko. kielisetissä vaan muillakin merkeillä on esiintynyt tuota mm. GHS, D'Addario, Ernie Ball...

Olisiko minullakin ongelma niissä tallapaloissa?
Ei nimittäin aluksi katkeillut tuolla tallalla kieliä, vaan nyt kun tarkemmin miettii, niin ne ovat alkaneet katkeilla pikkuhiljaa useammin.
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
kivi
27.02.2005 22:34:29

Jos soitat .013-setillä ja se sulle sopii, sittenhän soitat. Se on ihan hyvä valinta, ja kyllä tele sen kestää.

Nyt sun asemessasi menisin jollekin hyvälle soitinkorjaajalle tai soitinrakentajalle tuon kitaran kanssa, ja kertoisin ongelman. Se on jollain tavalla säädöistä kiinni, ja saattaa olla että tallaa ja satulaa joudutaan hiomaan, se kannattaa antaa ammattilaisen tehtäväksi.

Lisäksi noin paksulla setillä loppuu tallasta säätövara aika helposti. Saattaa olla että kitarasi hienovire ei ole kohdallaan, eikä ehkä voikaan olla, ellei asialle tee jotain. Soitinkorjaaja osaa laittaa senkin kuntoon, ja omistaa luultavasti myös paremman mittarin kuin sinä.

Eikä välttämättä tuu kalliiksi. Varaudu kuitenkin siihen, että laiton yhteydessä kitaraan vaihdetaan uusi, mieleisesi kielisetti, ja mahdollisesti kitaran joutuu jättämään yön yli kaularaudan säätöön.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
anticube
28.02.2005 07:08:30
Anteeksi kun lainaan tätä sinun aihettasi omaa kysymystäni varten, mutta en näe kuitenkaan järkeä uuden samaa aihetta sivuavan aiheen tekemisessä. :)

Eli minun kitarani toistaiseksi on Yamaha Pacifica 112. Voinko huoletta laittaa siihen jonkun 11 vahvuisen kielisetin? Meneekö siinä vain intonaatio perseelleen?

Tällä hetkellä on 10-45 kielisetti käytössä ja vakio taitaa olla 09.. Pikkaisen tuo alin kieli on pomppinut paikaltaan, että voisikohan tälle tehdä jotain? Itse kuitenkin tykkään vähän jämäkämmistä kielistä..
Spez
28.02.2005 08:17:32
Pikkaisen tuo alin kieli on pomppinut paikaltaan, että voisikohan tälle tehdä jotain?

Viilata kielenpätkällä sen kielen satulan uraa leveämmäksi.
"All the good music has already been written by people with wigs and stuff." - Frank Zappa.
Jungleman
28.02.2005 16:14:04
Uusi strato, ja ylä-e -kieli on ottanut tavaksi katkeilla YLÄPÄÄSTÄ.

Terävä reuna virityskoneistossa. Joskus viime vuosituhannella minulla oli jonkin aikaa Peavey Reactor -telekopio, josta katkaisin h-kielen kolme kertaa ensimmäisenä iltana. Takaisin kauppaan seuraavana päivänä, vähän viilaa virittimen kolon reunaan ja ongelma katosi. Jos tuossa Stratossasi on lukittavat, saattaa mennä vaihtoonkin. Jos kitara on uusi, eikun kauppaan keskustelemaan asiasta.
Ei se ole vika. Se on ominaisuus.
kimurantti1
28.02.2005 16:55:02
Niin osaisiko joku sanoa tuohon minunkin ongelmaani jotain. Voisiko tallapalojen vaihtamisesta olla apua?
On tosi naiivia liimautua toisen torsoon, mutta seura tekee kaltaisekseen, mutta pitää silti muistaa, että elämä on laiffia ja jokainen chanssi on mahdollisuus. Kalapuikkohiustenkuivaaja mutta kun popkorni.
McNulty
28.02.2005 17:01:38
Niin osaisiko joku sanoa tuohon minunkin ongelmaani jotain. Voisiko tallapalojen vaihtamisesta olla apua?

Osaatko sanoa mistä kohtaa se kieli katkeaa? onko tallan kohdalta, keskeltä vaiko satulasta? Meinaan joskus olen joutunut hiomaan hienolla santapaprulla satulasta terävän reunan pois kun on katkonut kieliä. Kannattaa tarkistaa tallapalat läpi yksitellen. Itse kokeilin sellaisella keittiörätillä ja hyvin se jäi kiinni siihen satulan pieneen rösöön =)) Ja tosiaan jollain 600:lla tai 800:lla paprulla vaan hioo sitten ainakin terävimmän kohdan pois.
weelie
28.02.2005 17:13:16 (muokattu 28.02.2005 17:15:30)
Kimu1:
Ei kai se kumma ole jos kerran kuussa kielet menee poikki, muutenkin joutaisivat vaihtoon. Eikä kai ne elixiirit sen kestävämpiä ole, muulta kuin saundiltaan. Itse olen ratkaisut ongelman valitsemalla edullisen kielimerkin ja vaihdan useammin kuin joka toinen kuukausi. :D

(Tallapaloja olen toki myös vesihiomapaperilla hionut, ja se alkuperäisen ongelma omalla kohdallani pääasiassa pois vei)
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
Klezberg
28.02.2005 20:03:01

Terävä reuna virityskoneistossa. Joskus viime vuosituhannella minulla oli jonkin aikaa Peavey Reactor -telekopio, josta katkaisin h-kielen kolme kertaa ensimmäisenä iltana. Takaisin kauppaan seuraavana päivänä, vähän viilaa virittimen kolon reunaan ja ongelma katosi. Jos tuossa Stratossasi on lukittavat, saattaa mennä vaihtoonkin. Jos kitara on uusi, eikun kauppaan keskustelemaan asiasta.

Täytynee ottaa kauppaan yhteyttä. Ongelma kuitenkin alkoi vasta kun vaihdoin itse kielet muutaman kuukauden käytön jälkeen. Viittaisi kenties siihen että terävä reuna on vain toisella puolella.
kimurantti1
28.02.2005 20:10:17 (muokattu 28.02.2005 20:11:39)
Tallasta ne kielet katkeilee. N. 1,5 kk välein olen vaihtanut.
On se minun mielestäni ainakin kummallista jos ihan normaalissa soitossa katkeilee kielet kuukauden välein. Ja kun tosiaan ottaa huomioon, että vielä vuosi sitten samalla kitaralla kieliä ei katkeillut läheskään niin usein. Mutta koitan siis märällä pyykkirätillä seuraavan kieltenvaihdon yhteydessä että jääkö kiinni? Taidanpa tehdä tuon vielä tänään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)