Aihe: Ikärajattomat keikat - katoava perinne?
1 2
Bonham
26.02.2005 11:09:25 (muokattu 26.02.2005 11:14:47)
Kartoitetaan hieman maan tilannetta.. missä ja paljonko on enää ikärajattomia keikkoja?

Mua oikeasti huolestuttaa, että nyt on kasvamassa sukupolvi, joka ei totu käymään keikoilla. Stadioneille pääsee katsomaan maailmantähtiä, jonka jälkeen oman kylän pojat ei tunnu livenä miltään..

Netistä saa imuroitua leffat ja levyt, himasta ei tarvitse lähteä mihinkään..

Samoin olen sitä mieltä, että nuo ikärajattomat keikat eivät saisi aina olla ilmaisia - tällä totutetaan porukka väärään uskomukseen ja kun 18 v kolahtaa, ei enää haluta maksaa klubeille.. tästä olen jutellut paljon tapahtumajärjestäjien kanssa. Rahasta se ei voi olla kiinni, sen verran tuntuu olevan kuitenkin hilloa, että ei varmaan löydy yhtään 15 vuotiasta, jolla ei esimerkiksi olisi kännykkää?

Ja myös siihen olen törmännyt, että bändit ja ohjelmatoimistot eivät edes halua tehdä ikärajattomia keikkoja... mites täällä toimivat keikkailevat bändit, kiinnostaako soittaa alaikäisille?

Lieneekö turhaa pessimismiä, vai minkälaisia kokemuksia muilla on?
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
Dumb
26.02.2005 11:36:14

Omalta kohdalta voin sanoa, että kyllä ikärajattomat keikat kiinnostaa enemmän kuin ikärajalliset. Siis soittajana, katsojana saattaa olla eri asia, mutta ei aina silloinkaan.

Meidän musa nyt on kuitenkin sellaista, että se helpommin alaikäisille tipahtaa, joten luonnollisesti myös ikärajattomilla keikoilla (joita meillä melkein kaikki onkin olleet tähän asti) on parempi meininki.
...And Justice For All
26.02.2005 11:39:04
Tekis mieli itkeä kun tämmönen 14-v. jannu ei pääse mitään mieleistä bändiä kattoon johtuen niistä saatanan ikärajoista. Kaikki hyvät "pikkukeikat" on jossain pakkahuoneella/tavastialla mihin ei ole alaikäsillä asiaa. Mulla ei oo esim. paljookaan mahdollisuuksia nähdä esim Hanoi Rocksia ilman sitä että maksan 50€ festarilipusta ja seison koko päivän sateessa kattelemassa anttituiskut ja hannapakariset ennen itse Hanoita. Toi oli esimerkki. Siitä olen tosin kiitollinen että Sauna Open Airin ratinankeikoille ei ole ikärajaa, muuten jäisi Slayer tai Megadeth näkmättä....
© ...And Justice For All. Kaikki naiset pidätetään, muut saa mennä.
Ostinaatio
26.02.2005 12:16:43
Joo kyllä hatutti kun en ollut vielä täysikäinen ja katselin hyvien keikkojen lipuvan käsistä.

Suurinsyyhän keikkojen ikärajallisuuteen on yksinkertaisesti se, että tuotto tulee noissa paikoissa lähinnä alkoholimyynnistä ei niinkään lippujenhinnoista, kuitenkaan kalliimmista lipunhinnoista eivät nuoremmat oikein ole niin halukkaita maksamaan joten jää keikat kokonaan pois.

En tiedä tuosta perinteen katoavuudesta kyllä, onko tilanne joskus ennen ollut paljonkin parempi? Nykyään on nosturi lepakon tilalla täällä, muuten on nähdäkseni aika sama meininki ikärajojen suhteen kuin aina on ollut.

Onneksi nuoremmille on kuitenkin olemassa rockfestivaalit, tosin jotkut niistäkin ovat nykyään ikärajallisia ja monet ah-niin-kypsät ördärit tuntuvat vaativan muitakin festareita ikärajallisiksi jotta saisivat alkoholitottumuksensa holtittomimmiksi. No, onneksi tälläistä muutosta tuskin tullaan näkemään.

Kyllä minä väitän että nykyäänkin on paljon potentiaalista keikkayleisöä kasvamassa.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
Reddie
26.02.2005 13:22:47
Tarjoile ikärajaton keikka niin me Formedin kanssa tullaan. Tää on ollut meidän periaate useastakin syystä, ja ollaan itse aktiivisesti hakeuduttu ikärajattomille keikoille. Syitä on nyt ainakin se että bändissä on kaks alaikäistä, meidän faneista aika moni on alaikäisiä, mut yks aika iso on varmaan meikäläisen oma agenda. Meikä ku kuiteski pääasiallisesti järkkäilee noita meidän keikkoja ja oon nuorisotyöstä erittäin kiinnostunut niin tulee luonnostaan ajateltua nuorta väkeä ennemmin. Mä oon koittanut itse nostaa paljon meteliä Espoon ja Helsingin nuorisotyön piireissä siitä, kuinka Espoossa on tasan yksi (Dico) varteenotettava keikkapaikka mihin pääsis alaikäisetkin kattelemaan. Muuten paikat on aika vähissä. Ja sekös harmittaa.
"Tilanne on traagisuudessaan koominen"
Formed - Nu-metallia Espoosta
Adam & Santtu
mechanic
26.02.2005 13:26:32

Kyllähän teinit musasta tykkää ja kyllä mun mielestä niilläkin pitäs olla mahollisuus päästä kuuntelee muutakin kun jotain antti tuiskua. Semmosta mikä voi olla oikeesti hyvää.. Mekin lähinnä noita kuppiloita kierretty. Onhan se kiva kun humalaiset äijät tanssii ja örisee, mut joitain nuoria kiinnostaa oikeesti.
arancia
26.02.2005 13:26:43
Itselläni on vielä vajaa vuosi täysi-ikäisyyteen, ja monta keikkaa jäänyt väliin ikäni takia.

Helsingissä tilanteen pelastavat osittain kuitenkin Oranssi ja Nosturi, ja alaikäisetkin pääsevät keikkoja katsomaan. Kyseisiin paikkoihin sisäänpääsy maksaa, ja täällä en ainakaan usko bonhamin esittämään ajatukseen, että täysi-ikäisyyden tullessa keikoilla käynti lopetettaisiin pääsymaksun takia.

Monissa kaupungeissa ei taida nuorisotalojen lisäksi kuitenkaan olla keikkapaikkoja, joihin alaikäiset pääsisivät sisään?
möhköfanttimies
26.02.2005 13:30:56
Just oli Mikkelissä ikärajaton Räntä Rock. Monet bändien soittajat olivat jo täysi-ikäisiä. Viisi bändiä soitti ja lippuja myytiin n. 200. Kaikki toimi hyvin ja yleisöä oli monenikäistä. Yläastelaisista yli kaksikymppisiin.
"If bullshit was music, that fellow would be a brass band." Paddy Crosbie.
kivi
26.02.2005 14:58:01
Kaikki hyvät "pikkukeikat" on jossain pakkahuoneella/tavastialla mihin ei ole alaikäsillä asiaa.

Pakkahuoneella on mun käsittääkseni useinkin alkoholiton ja ikärajaton alue, ja kaljanryystäjät tungetaan sitten aitaukseen salin perälle. (Samassa talossa sijaitsevalla Tullikamarilla tosin ei ikärajattomia keikkoja ole.)

Sama käytäntö on pääkaupunkiseudulla mm. Nosturissa ja Vernissassa. Itse asiassa alkoholittomalta alueelta näkee paremmin, joten hyvien bändien aikana ainakin mä saatan jättää tuopin ostamatta.

Ja kyllä, Kätyrien kanssa ainakin soitetaan mielellään ikärajattomia keikkoja aina kun mahdollista, silläkin uhalla ettei niistä saa edes naftakuluja. Pitää vain katsoa sopiva päivä, että saa muista keikoista ne kulut pois.

Tää on asia, jota oon usein itsekin miettinyt. Sitten seuraava murhe on se, että kun niitä keikkoja järjestää vaikka persnetolla, ja takkiin tulee helposti tosi komeasti, niin odottais kyllä että yleisö vaivautuisi myös paikalle, eikä jäisi talon nurkalle koko illaksi pussikaljojen kanssa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
...And Justice For All
26.02.2005 15:07:51
Pakkahuoneella on mun käsittääkseni useinkin alkoholiton ja ikärajaton alue, ja kaljanryystäjät tungetaan sitten aitaukseen salin perälle. (Samassa talossa sijaitsevalla Tullikamarilla tosin ei ikärajattomia keikkoja ole.)

Sama käytäntö on pääkaupunkiseudulla mm. Nosturissa ja Vernissassa. Itse asiassa alkoholittomalta alueelta näkee paremmin, joten hyvien bändien aikana ainakin mä saatan jättää tuopin ostamatta.

Ja kyllä, Kätyrien kanssa ainakin soitetaan mielellään ikärajattomia keikkoja aina kun mahdollista, silläkin uhalla ettei niistä saa edes naftakuluja. Pitää vain katsoa sopiva päivä, että saa muista keikoista ne kulut pois.

Tää on asia, jota oon usein itsekin miettinyt. Sitten seuraava murhe on se, että kun niitä keikkoja järjestää vaikka persnetolla, ja takkiin tulee helposti tosi komeasti, niin odottais kyllä että yleisö vaivautuisi myös paikalle, eikä jäisi talon nurkalle koko illaksi pussikaljojen kanssa.

Ok. Olin väärässä pakkahuoneen suhteen sit´. Jos tuut joskus ikärajattomalle keikalle Lempäälän seudulle Kätyrien kanssa niin lupaan tulla eturiviin kattomaan!
kivi
26.02.2005 15:17:20
Ok. Olin väärässä pakkahuoneen suhteen sit´. Jos tuut joskus ikärajattomalle keikalle Lempäälän seudulle Kätyrien kanssa niin lupaan tulla eturiviin kattomaan!

Katotaan sitten kun Vastavirta järjestää jalkapalloturnauksen, jos vaikka siellä soittais. Eikse oo se Lempäälän vuotuinen 'ikärajaton keikka'?

EQ:ssa ei ainakaan viimeks ollut liikaa porukkaa. Taisivat olla nurkalla pussikaljojen kanssa.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
...And Justice For All
26.02.2005 15:23:49 (muokattu 26.02.2005 15:27:57)
Katotaan sitten kun Vastavirta järjestää jalkapalloturnauksen, jos vaikka siellä soittais. Eikse oo se Lempäälän vuotuinen 'ikärajaton keikka'?

EQ:ssa ei ainakaan viimeks ollut liikaa porukkaa. Taisivat olla nurkalla pussikaljojen kanssa.

Taitaa se olla. Onkos EQ:ssa ikärajaa? En oo siä ainakaan käynyt, vaikka asunkin siitä kilometrin päässä.
kivi
26.02.2005 15:25:19
Onkos EQ:ssa ikärajaa?

Taitaa olla. Kapakkahan se on.

Mut tämä tästä. Ei mennä ihan offtopiciksi.
(Handsome Dick Manitoba)    
...And Justice For All
26.02.2005 15:26:05 (muokattu 26.02.2005 15:27:34)
EDIT: Oho, taas sähläsin viestin kanssa. Mutta todellakin, ärsyttävää se että joka paikkaan on ikärajat. Jäänyt monta hyvää bändiä näkemättä sen takia.

On se vaan kumma juttu kun saan aina Kiven kanssa offtopikin tehtyä. :)
Pämppy
26.02.2005 17:55:41

Vähän jäi esim. eilisestä Fuckin Femalesin ja Takiaisen kanssa soitetusta Palatsin keikasta pettynyt maku suuhun just sen nuoren yleisön suhteen. Pohdittiin että missä ne nykyteinit viettää viikonloppua, ryyppää jonkun kotona vai mitä? Oli niin vähän porukkaa eilen, että oikein pahaa teki. Kyllä menen soittamaan nuorille, mutta harmittaa kun niin nihkeästi tulee jengiä paikalle. Ei ymmärrä. Toki meidän bändin kohdalla oli varmasti se, että meitä ei oikein kukaan vielä tiedä ja siksi meidän setin aikana (tai sitten jostain muusta syystä...?!) katos neki vähät teinit jonnekki taka-alalle.Mutta ei Takiaisenkaan aikana, joka on aika tunnettu ja nouseva bändi, ollut myöskään paljon ketään diggailemassa. Voi olla että kun netistä näki eilisenkin keikan, niin sitten ne teinit katsoi sitä monitorin äärellä, toisaalta hyvä toisaalta huono. Esiintyjille huono, koska tyhjälle salille soittaessa ei sitä fiilistä meinaa oikein saada...
Music makes the people come together.
punk
26.02.2005 19:45:26
Kyllähän noita bändejä kävisi katsomassa mutta kun ei hämeenlinassa pahemmin ole ikärajattomia keikkoja.
ja se varmaan johtuu siitä että täällä ei ole hirveästi paikkoja jossa noita voisi järjestää.taikka täällä nyt ei muutenkaan ole hirveästi mitään keikkoja.
we fight to live we live to fight
Jani The Rock
26.02.2005 20:50:30

Mieluummin soittaisin teineille kuin kännisille idiooteille jossain tupakansavuisessa räkälässä. Mutta kun ei ne teinit tosiaan nykyään liiemmin missään tommosissa tapahtumissa käy. Siispä en enää nykyisin välitä keikkailla ollenkaan.
The road never ends for me, kid.
Teijo K.
26.02.2005 21:29:20

Onko tosiaan niin, että keikoilla käy vain teinejä ja kännisiä idiootteja?
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Jani The Rock
26.02.2005 22:11:37

Onko tosiaan niin, että keikoilla käy vain teinejä ja kännisiä idiootteja?

Valtaosaltaan kyllä. Ensinmainittuja siedän mainiosti, jälkimmäisiä en ollenkaan.

Sanoisin että 10 prosenttia yleisöstä voi olla muunlaista ainesta, toisinaan ehkä jopa 20. Mutta se on ehdoton maksimi.

Nämä siis puhtaasti omiin kokemuksiini perustuen.
The road never ends for me, kid.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)