Aihe: Boss gt6 vai me-50 tai joku muu??
1 2 3 4
Boltsa
23.02.2005 19:00:44
Olen itsekin miettinyt tuon ME-50:n ostamista. Onkohan tuo EQ mikään tärkein asia noissa efekteissä kumminkaan? Kyllähän vahvistimesta saa aika hyvin säädettyä hyvän äänenvärin ja siihen sitten vain laittaa efektin päälle.

No jotkut tarvitsee, jotkut ei. Ite olisin kaivannut sitä, mutta kyllä sitä ilmankin pärjää.
Ja ne "Tone Modifyt" ovat aikalailla turhat...
No jo on ristuksen isoo krilli sanoo lapualaanen ku mäkronaldsin näki!
SininenIII
23.02.2005 23:40:18

Mä oon kyllä kallistumassa GNX2:een päin. Oon kyllästynyt hankaliin käyttöliittymiin enkä tarvitse välttämättä 8-raituria, kun tavaraa voi syöttää koneelta digitechiin ja ulos sieltä. Onhan se varmasti kätevä ominaisuus, mutten tiedä viittinkö maksaa siitä, kun mulla on kuitenkin hyvä äänikortti. Lukekaas tää
http://groups.google.fi/groups?q=di … 0000705%40mb-m07.aol.com&rnum=3
Molemmissa malleissa GNX3 ja 2 on liitäntöjä paljon ja miikinkin saat siihen liitettyä XLR:nä, jos haluat. Koko eroa on leveydessä noin 8cm. Eikä toi 8-raituri ole laadukaskaan, kun 16-bittinen on. Haluan kuitenkin korostaa, että se on varmasti hyvin kätevä ja voi olla, että ei tule mitään purkitettua koneelle vaikka sisäiselle kasiraiturillle tulisikin :(

Raiturin näppäryys on mielestäni siinä kun soitan raidalle esim jonkun riffin ja haluan hahmotella siihen toisen jutun päälle. Laitan raidan soimaan jatkumona ja saan hiottua sitä toista riffiä tai melodiaa niin kauan kuin alkaa miellyttää. Se ensiksi soitettu raita tulee samalla volyymilla ja kuulostaa samalta kuin se on soitettu, kuten muutkin raidat, minä en ainakaan kuule eroja laadussa. Sitten teen välillä eri variaatioita eri raidoille, sitten vertailen mikä kuulostaa mukavimmalta. Raidan pyyhkiminen käy parissa sekunnissa.
Omasta mielestä parhaat jutut tai kehityskelpoiset tallennan sitten cdlle. Itselleni on ollut suuri apu musan teossa ja piristys soittointooni. Meniköhän vähän mainospuheeksi:)
Tietokoneen käytössä musiikin teossa olen kyllä täys noviisi, ne ulottuvuudet ovat vielä näkemättä. Jos et tarvitse raituria niin ei sitä sitten kannata ostaa.
LesPaul70
24.02.2005 09:30:49 (muokattu 24.02.2005 09:37:00)
(ME-50 on karvalakkimalli.)

No eikä ole. ME-50:n toimintaperiaate ja idea on ihan eri kun GT-6. Joku sanoi että siitä puuttuu se säätämisen ilo. Mä sanon että siitä on poistettu se säätämisen "ilo".

No tämä on vähän sellainen "riippuu mistä katsoo" -juttu. Jos haluaa ikäänkuin setin erillispolkimien korvaajia, niin ME-50 sopii kuin nakutettu. Helppokäyttöinen ja toimii.

Jos taas saa kiksinsä siitä, että laitteessa on maksimaaliset säätömahdollisuudet custom-säröistä/waheista polkimien ohjelmointimahdollisuuksiin, GT-6 täyttää unelmat paremmin. Itselleni ehdottomasti hyödyllisimmät GT-6:n ominaisuudet (joita ME-50:ssä ei ole) ovat olleet vapaasti muokattava efektijärjestys External-looppia myöten sekä runsaat EQ-mahdollisuudet (B/M/T, 4-kanavainen parametrinen EQ ja Sub-EQ sekä Global EQ, joiden paikalla ME-50:ssä on vain se naurettava Tone Modify -potikka). Oikeastaan jo pelkästään nuo kaksi ominaisuutta ratkaisivat minun valintani GT-6:n hyväksi.

Miten voi olla noin halpa uusi malli?

Kilpailutilanne on koventunut. Bossin GT-6:lla oli aikanaan niskalenkki muista halvan/keskihalvan hintaluokan laitteista joko monipuolisuudessa (esim. Podiin verrattuna), efektien tasossa (esim. Korgiin, Zoomiin jne. verrattuna) tai siinä, että laitteessa oli valmiina (ohjelmoitavat) polkimet ekspressiopedaalia myöten (toisin kuin esim. Podissa ja G-Majorissa). GT-6:n jälkeen markkinoille on kuitenkin tullut esim. Vox Tonelab SE ja Line 6 Pod XT Live, jotka selvästikin kilpailevat samoista markkinoista kuin Bossin GT-sarja. Bossin vahvarimallit eivät ole niin hyvässä maineessa kuin Line 6:n (jolla on artistilistallaan vaikuttavia nimiä), ja Tonelab puolestaan ratsastaa putkikomponentilla. Bossin on pakko taistella hinnalla. No, onhan GT-8:ssa toki tuo mahdollisuus käyttää päällekkäisiä tai rinnakkaisia vahvarimalleja, mutta ainakaan minua se ei innosta vaihtamaan GT-8:aan, kun Bossin mallit nyt kuitenkin ovat mitä ovat.

On toki tuossa GT-8:ssa yksi merkittävä parannuskin, ja se on tietysti se, että kompura on saatu irti FX1-blokista. Toisaalta olen viime aikoina yrittänyt vieroittua kompuran ylikäytöstä (koska sillä on liian helppo maskeerata omaa lepsuilua soitossa), ja toisekseen on minulla erillinenkin kompura olemassa tarvittaessa (tällä hetkellä varastossa laatikossa).
"Lahjattomat harjoittelee" (sinfoniaorkassa kuultua)
Nazareth
25.02.2005 14:57:26
Mä oon kans pikkasen kiinnostunu tosta ME-50:stä. Minkäköhänlaatuiset modulaatioefektit tos on, Univibe kuulostaa mielenkiintoselta tollasessa laitteessa.
"man who buys a drowned cat pays for wet pussy"IMIK #27
Nazareth
25.02.2005 14:59:57
Kuten edellä raapustellut henkilö jo sanoikin - ei ole pakko.
MUTTA Bossin takuuehtojen mukaan Bossiin saa käyttää
vain Bossin omaa virtalähdettä, muuten takuu raukeaa.

SE miten Rolandin heput saavat takuutilanteessa selville
mitä virtalähdettä on käytetty, onkin jo suurempi
mysteeri. Itse epäilen että kyseessä on meedio ja olen jo
päättänyt kysellä Japanista seuraavan viikon lottonumeroita...

Tuo on muuten aika hyvä pointti, mistä ne sen tietäis? Kait niien omat poverit sisällyttää jutai nyansseja siihe sähkövirtaa ja sit ne jää jemelii johokki mistä ne Rolandin sällit sen tarkistaa...
"man who buys a drowned cat pays for wet pussy"IMIK #27
Tim
25.02.2005 16:53:00

Vaikealta tuntuu näitten multiefektien osto.
Eri malleja on, mutta jokainen mainostaa eri nimellä olevaa huipputeknologiaansa, eikä noita oikein vertailla missään.
GNX4:sta löysin pari kehuvaa juttua.
http://www.soundtech.co.uk/images/s … ech/GNX4GuitaristMagazineReview.pdf
http://www.soundtech.co.uk/images/s … facturer/digitech/GNX4Review_GB.pdf
Täytyy noista muista vielä etsiä, bossista ja voxista.
Vai onko jollain laaja-alaisempaa tietoa/kokemuksia/huhuja?
pkangas
26.02.2005 10:46:22

Mä oon kans pikkasen kiinnostunu tosta ME-50:stä. Minkäköhänlaatuiset modulaatioefektit tos on, Univibe kuulostaa mielenkiintoselta tollasessa laitteessa.

Tuo univibe on laitteen parhaimpia efektejä. Todella aidon kuuloinen vintage henkinen saundi.

Siihen kun vielä pistää analog tai space delayn mukaan päälle,
niin johan soi Konewitsan kirkonkellot kauniisti. heh.

Todella hyvä efektilauta mielestäni.
Jackson Dinky
26.02.2005 12:05:10

Eihän ne mitkään paskat ole :) Olen ite ollu erittäin tyytyväinen tohon peliin.
Jau jau!
Rakoni
26.02.2005 15:23:16
Joku sanoi että siitä puuttuu se säätämisen ilo. Mä sanon että siitä on poistettu se säätämisen "ilo".

Tuo on kyllä täysin totta. Kaikki aina valittaa ettei ole tarpeeksi säätömahdollisuuksia. Mielestäni on kuitenkin äärimmäisen ärsyttävää vääntää laitetta esim. 3 tuntia putkeen löytämättä mitään järkevää. Eräs myyjäkin sanoi mulle että saatat joutua säätämään GT-8:ia monta päivää ennen kuin löydät sieltä niitä hyviä soundeja. Hermothan siinä menee.

Päädyin ostamaan ME-50:n sen takia, että sitä on helpompi käyttää ja se maksaa paljon vähemmän kuin esim. GT-6. Ja jos ME ja GT kuulostavat edes suunnilleen samalta, ei ole järkeä maksaa vähintään 100 euroa enemmän.
Sanokaa DT kun haluatte hyvää
PoLFus
27.02.2005 15:51:32

Ajattelin muuten kysyä, että kun käyttää multiefektiä vahvistimen kanssa niin onko sen soundin pohjana aina vahvistimen omat soundit? ME:ssähän on kuulokkeilla soitettaessa omakin cleani ja sen takia tämä on jäänyt askarruttamaan mieltä. Eli siis miten tämä homma toimii, meneekö äänet päällekkäin vai mitä?

On, niissä ainakin, joissa ei ole vahvistin ja/tai kaappimallinnuksia. ME-50 on käsittääkseni vain multiefekti, jossa ei näitä mallinnuksia ole.
"Hippi mieheksi." - Mirrinsane
Migo
27.02.2005 19:16:48 (muokattu 02.03.2005 23:40:11)
Väärin meni...
Jotenkin tuntuu että olisin käynyt täällä ennenkin....?
Migo
02.03.2005 23:40:57
Raiturin näppäryys on mielestäni siinä kun soitan raidalle esim jonkun riffin ja haluan hahmotella siihen toisen jutun päälle. Laitan raidan soimaan jatkumona ja saan hiottua sitä toista riffiä tai melodiaa niin kauan kuin alkaa miellyttää. Se ensiksi soitettu raita tulee samalla volyymilla ja kuulostaa samalta kuin se on soitettu, kuten muutkin raidat, minä en ainakaan kuule eroja laadussa. Sitten teen välillä eri variaatioita eri raidoille, sitten vertailen mikä kuulostaa mukavimmalta. Raidan pyyhkiminen käy parissa sekunnissa.
Omasta mielestä parhaat jutut tai kehityskelpoiset tallennan sitten cdlle. Itselleni on ollut suuri apu musan teossa ja piristys soittointooni. Meniköhän vähän mainospuheeksi:)
Tietokoneen käytössä musiikin teossa olen kyllä täys noviisi, ne ulottuvuudet ovat vielä näkemättä. Jos et tarvitse raituria niin ei sitä sitten kannata ostaa.

Minkälaiset toi wahi on tuossa digitechissä?? Oiskos sulla näytteitä?
VÄKIPÄÄ
03.03.2005 03:57:27
ME-50 on hyvyyttä. Kaikki tarpeellinen, ei mitään ylimääräistä (paitsi muistipankki joka menee silloin tällöin vahingossa päälle kun sohaisee modu- ja delaypedaleja yhtaikaa.)
Dimebag Darrell in memoriam. "I shake my fists at skies above Mad at God"
januszian
03.03.2005 06:51:42 (muokattu 03.03.2005 06:54:30)

Meikä heittää tähän muutaman vuoden kokemuksella että VOX tonelab on kirkkaasti se "aidoin" saundiltaan noista mallintavista. Mulla on ollut POD 1:sestä lähtien noita Line6 vehkeitä ja pyörinyt noissa mallintava foorumeissa joissa kaikki vuorollaan postaa clippejä kaikilla mahdollisilla mallintavilla tehtyinä ja Tonelabin clipit on ainoot jotka on oikeesti vakuuttanut. Miinuksena siinä ei sitte ole kuin muutama high gain malli joita itse suosin. Mutta kaikkia siitä alaspäin toi VOX tekee todella vakuuttavasti.

Itte vaihdoin täysputkiläjään vaikka PODxt:täni ajoinkin putkipäättärillä ja oikeella kaapilla. Siltikään siitä ei saanut oikeen veroista. Ne kaappimallinnukset on mun mielestä se heikoin kohta noissa. Ne pois kytkettyäni sain hetkeksi mielenrauhan mutta silti heti "aitoa" kokeiltuani tajusin ettei 400 Euron loota voi tehdä samaa kuin 1500 euron nuppi.

Edit: noi Line6:set ei ole efektinäkään kovin vakuuttavia. Nykyään G-Major hoitaa efektipolitiikan ja olen enemmän kuin tyytyväinen.
Ja vielä että Line6:sen eteen ei voi minkäänlaista säröpedaalia tökätä. Tai oikeestaan mitään pedaalia. Saundi menee heti oudoksi.

Nyt sitten ootellaan sitä oikeesti "next generaation" laitetta. Line6 Vetta III tai POD III tai Vox Valvetronix 2:sta...
"Oma kämppä on aina plussaa." - Aristoteles.
SininenIII
03.03.2005 07:05:56 (muokattu 03.03.2005 07:09:28)

Minkälaiset toi wahi on tuossa digitechissä?? Oiskos sulla näytteitä?

Aika käyttämättä on tuo wahwahi mulla, enkä osaa oikein verrata oikeisiinkaan waheihin, en kehua enkä haukkuakkaan. Eilen Illalla sitä testailin ihan sillä kun olit kysellyt ja kyllähän se sen suuntaselta kuulosti kuin olen jossain kuullut. Näytettä ei valitettavasti ole.
spellbound
03.03.2005 07:19:08
Mulla on gnx2, oon saanu ruuvattua huomattavast parempia soundeja tosta kuin tuttujen gt-6 ja podxt...Bossin multihärpäkkeistä en oo tykänny koskaan, säröt on huonoja...Ei digitechissäkään putkipelin veroisia, itselleni on powerball tulossa kotiin...:) Monipuolinen vehje, waheja 3 erilaista, cry, fullrange ja boutique...Kiinnostais tietää miten tosta sais ohitettuu ne mallinnokset ja käyttää pelkkiä efektejä voimapallon säröjen kanssa?
Ei muuta kun lisää paskaa housuun vaan!
momo
04.03.2005 02:01:10 (muokattu 04.03.2005 13:40:30)
Ostin juuri tuon gnx3:sen, ostoperusteena monipuoliset soundit ja mahdollisuus soittaa treeneissä suoraan PA:n kautta (ei jaksa joka s*****an kerta roudata isoa vahvistinta toiselta reenikseltä toiselle). Nyt olis sellainen kysymys, että minkälaisten kotivahvarien kautta olette tuon kanssa soitelleet? Tarvis jonkun halvan 10-20W trankkupelin, jolta ei vaadita muuta kuin että ei onnistu pilaamaan tuon gnx:än omaa soundia. Ehdotuksia?
hanipai
04.03.2005 15:30:27
Ostin juuri tuon gnx3:sen, ostoperusteena monipuoliset soundit ja mahdollisuus soittaa treeneissä suoraan PA:n kautta (ei jaksa joka s*****an kerta roudata isoa vahvistinta toiselta reenikseltä toiselle). Nyt olis sellainen kysymys, että minkälaisten kotivahvarien kautta olette tuon kanssa soitelleet? Tarvis jonkun halvan 10-20W trankkupelin, jolta ei vaadita muuta kuin että ei onnistu pilaamaan tuon gnx:än omaa soundia. Ehdotuksia?

Rolandin Cube?
Kehittymisesi esteenä voivat olla laiskuus, lyhytjännitteisyys, muut intressit, ylimielisyys, epärealistinen kyky arvioida omat kyvyt, kannustamaton ilmapiiri, ajanpuute, nalkuttava vaimo (vaimon suusta:)!
Migo
04.03.2005 21:05:12
No kummasta saa paremmat raskaat säröt irti?? Tämä valinta on todella vaikeaa.. Yksinkertaisesti kumpi olisi parempi??
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)