Aihe: laulumikit
1 2
PRS
13.01.2005 20:00:18
Mitähän tulisi ottaa huomioon laulumikki valinnassa? Minkä verran mikki vaikuttaa saundiin vai lähteekö kaikki mikin ja mahalaukun väliltä. Soitan ja laulan kotona omaksi iloksi ja perheen harmiksi. Joskus nuorempana ostin EV:n MC100 mikin kun silloin ei ollut niin väliä kunhan sai halvalla ja kuului "kovaa".
Apricot
13.01.2005 21:28:10 (muokattu 13.01.2005 21:45:20)
Mulle tärkeää mikissä on soundin lisäksi korkea feedback -kynnys ja alhaiset käsittelyäänet, koskapa pidän mikkiä yleensä aina kädessä. Lisäksi tykkään sellaisesta yksityiskohdasta kuin että mikissä on tasainen grilli, pallogrillin sijasta. Helpompi käyttää, kun hakee proximity -efektiä.

Shure sm 58 on tuttu ja turvallinen; se pelastaa aina pulasta. Sen hyviä puolia on epäherkkyys kierrolle, kestävyys ja hyvä käsittelyäänten vaimennus. Lisäksi se ei ole kovinkaan kallis, vaikka halvempiakin löytyy. Mieluiten käytän kuitenkin Sennheiseria, erityisesti uusi e935 tuntui loistavalta, siinä on kaikki tuo, ja lisäksi vielä hyvä soundi. Sen kanssa ei tarvii tehdä niitä tyypillisiä eq:n vääntöjä, joihin on shuren kanssa tottunut.

Nyt on siis kysymys dynaamisista mikeistä; konkkamikeistä on kokemuksia Sennheiser e865:stä, joka on oikein hyvä, Shure beta 87/86:sta, jossa ei ole yhtä täyteläistä alapään toistoa, ja Audio-Technicasta, jonka mallia en muista.

Mulla on ollut mahdollisuus kokeilla eri mikkejä hyvällä pa:lla isossa salissa sillein vierekkäin vertaillen, ja niistä kyllä paljastui järkyttävän suuria eroja. Muuta vaihtoehtoa ei oikein ole kuin A/B -vertailu, jos haluaa saada selville mikkien ominaisuuksia / paremmuuden. Tuntuma on mulle tärkein; Sennheiserin kanssa ei ole koskaan ongelmia, mutta esim. AKG:n ja joidenkin muiden merkkien kohdalla ei koskaan tule sellaista varmuuden tunnetta. Audix tuntui kanssa hyvältä.

Sehän tietysti on ratkaisevan tärkeää, että minkälaisessa ympäristössä mikkiä käytetään. Metal-bändin kanssa kierron raja on lähellä, toisaalta a cappella -yhtyeessä voi ajatella puhtaasti vaan soundia. Kyllä se mikki sillä tavalla vaikuttaa paljonkin lauluun, että kun on hyvä mikki jolla saa hyvän tuntuman pa:han ja tilaan, niin laulaminen on paljon helpompaa.

Kyllä se kunnon mikki aina maksaa palttiarallaa runsaat sata euroa ja siitä ylöspäin. Halpismikkejä ei kannata ostella riesaksi.

Tässä nyt jotain ajatuksia.

EDIT: jos äänittää kotona, niin silloinhan muulla ei ole juurikaan merkitystä kuin soundilla. EV:n mikeistä mulla ei oo laulukäytössä kuin huonoja kokemuksia. Kotona kun äänittää, niin kannattaa panostaa kondensaattorimikkiin. Se on herkkä ja siinä on laaja taajuusvaste. Mikki on sen äänentoistoketjun ensimmäinen lenkki. Jos muut vehkeet on mistään kotoisin, niin huonolla mikillä voi saada paljon tuhoa aikaiseksi.
No problemo!
Juutas
14.01.2005 17:20:36
Mieluiten käytän kuitenkin Sennheiseria, erityisesti uusi e935 tuntui loistavalta, siinä on kaikki tuo, ja lisäksi vielä hyvä soundi. Sen kanssa ei tarvii tehdä niitä tyypillisiä eq:n vääntöjä, joihin on shuren kanssa tottunut.

Komppaan täysin edellistä. Tuo on ollut nyt puolisen vuotta
ykköslaulumikkinä ja parannus edellisiin oli tuntuva! Mikäli
haluat dynaamisen mikin (eli pääasiallinen käyttötarkoitus
on keikkailu/treenaus meluisissa tiloissa), niin tuo on
hinta/laatu -suhteessa mielestäni tämän hetken ykkönen.
Soundi onkin sitten taas makuasia ja toki jos on mahkuja
niin mm. Shure ja Audix kannattaa ilman muuta testata.

Konkkamikkiä en sinuna ostaisi, jos et tiedä sellaista
tarvitsevasi... =)
Hauki on kala - jos niin sovitaan!
hyppykuppa1
18.01.2005 23:45:43
Mitenkäs noi konkkamikit Shurelta Beta 87 ja Sennheiserilta 835 toimii keikkakäytössä, livenä...
..ja kuinka suuri ero (muutakuin hinnassa) on noilla kahdella mikllä ylipäätänsä jos laulussa haetaan niin matalaa kuin korkeampaakin arsenaalia....????
Padre
21.01.2005 23:26:12
Muutama tärkeä asia tulikin jo edellä. Laulusoundi lähtee ensisijaisesti mikin ja varpaitten välistä. :) Tämä tosiasia ei kuitenkaan vähennä mikin valinnan merkitystä. Kukapa haluasisi pilata sitä luonnostaan hyvää soundiaan paskalla mikillä? Siksipä kannattaakin satsata mikin valintaan. Itselläni on tällä hetkellä Roden S1 johon olen erittäin tyytyväinen. Omistan myös shuren viiskasin, joka on hyvä perusmikki se antaa paljon anteeksi. Kuitenkin jos olet hyvä soundinen LAULAJA niin paljon parempiakin mikkejä on tarjolla kuin tuo viiskasi. Ne paremmat mikit taas eivät välttämättä ole hyvä ratkaisu, jos olet keskinkertainen laulaja. Viiskasi antaa paljon anteeksi. Hyvät konkka mikit toistaa kaiken värittämättä, siis myös sen keskinkertaisen soundin kaikessa keskinkertaisuudessaan. Suuri vaikutus on myös muilla äänentoisto vehkeillä, sillä miten niitä käyttää sekä toki myös soittopaikan akustiikalla. Mutta eiköhän Rode S1 ole LAULAJILLE se paras keikkamikki kaiken kaikkiaan;).
One for all n' all for fun!:D
hoffe
22.01.2005 11:24:25
Kuitenkin jos olet hyvä soundinen LAULAJA niin paljon parempiakin mikkejä on tarjolla kuin tuo viiskasi. Ne paremmat mikit taas eivät välttämättä ole hyvä ratkaisu, jos olet keskinkertainen laulaja. Viiskasi antaa paljon anteeksi.

Mä olen hiukan erimieltä. Tosin jos kyse on pelkästään live-esiintymisestä, niin kannattaa toki käyttää sitä parhaaksi koettua mikkiä, esim 58 - mutta minusta tuollainen 'keskinkertainen mikki keskinkertaiselle laulajalle'-periaate on siinä vaarallinen, että ei pääse kehittymään, ei kuule niitä juttuja, mikä ei toimi. Ideaali olisikin että olisi monenlaisia mikkejä. Musta paras treeni olisi nimenomaan joku studiotasoinen laulukonkkamikki akustoidussa huoneessa, mikä ei anna anteeksi pätkääkään. Itse välillä yllätyn äänityksessä, kuinka paskasti ja falskisti jotain tulee laulettua, kun on treenannut niitä biisejä vähän huonommilla mikeillä (ja/tai huonolla monitoroinnilla).
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
Max-X
15.02.2005 22:53:59
hankin äskettäin tuon sennheiser e935:n ja éilen sitä kokeilin ensimmäistä kertaa keikalla. tila oli kyllä helvetillisen kaikuva, mutta e935 tuntui silti käsittämättömän kiertoherkältä. ainakin shureen verrattuna.
kokemuksia kellään?
"This is the best party I've ever been to... Don't let me die with that silly look in my eyes"
marke-
16.02.2005 11:57:12
Shure SM58 ei ole tod. ainoa livemikki (edes beta). Halpa ja hyvä se on ja sopii bändikämppä käyttöön hienosti. Ei tähän voi mitään neuvoa muuta kuin itse kiertelemään musaliikkeitä ja kokeilemaan.
moi
Herra Kirves
25.02.2005 21:52:03 (muokattu 25.02.2005 21:54:29)

Shure 58 tai Beta 58 on lähes aina takuuvarma valinta keikalle ja treeneihin. Vaativaan studiotyöskentelyyn kannattaakin sitten ostaa melkeenpä putki-/konkkamikki, joka tietysti vaati myös hyvän äänikortin mikin koko kapasiteetin hyödyntämiseksi.
jussimus
27.02.2005 19:41:25
Mikä olisi laadukas ja suht edullinen konkkamikki treenikämppäkäyttöön? Tällä hetkellä käytössä on Shure sm58, ja aikojen saatossa on ruvennut mietityttämään että mikin vaihdolla voisi saada parempaa tulosta aikaan..
stagestar
27.02.2005 20:41:41 (muokattu 27.02.2005 21:01:34)
Mitenkäs noi konkkamikit Shurelta Beta 87 ja Sennheiserilta 835 toimii keikkakäytössä, livenä...
..ja kuinka suuri ero (muutakuin hinnassa) on noilla kahdella mikllä ylipäätänsä jos laulussa haetaan niin matalaa kuin korkeampaakin arsenaalia....????

"Mikä olisi laadukas ja suht edullinen konkkamikki treenikämppäkäyttöön? Tällä hetkellä käytössä on Shure sm58, ja aikojen saatossa on ruvennut mietityttämään että mikin vaihdolla voisi saada parempaa tulosta aikaan.." ?????

Minun mielestä jos keikkapaikat on kovin pieniä, eli niinkuin suomalaisten ravintoloiden lavat monesti on, niin en ottaisi keikoille konkkamikkiä, koska jos esim: rummut on 30 senttiä laulajan selän takana, niin on varmaan aika todennäköistä että mikki kerää laulun lisäksi myös peltejä ihan kivasti sinne laulun sekaan. vaan toki jos keikka paikat on isoja, niin asia vähän sitten muuttuu.

No mene tiedä !?!?
Axelino
07.03.2005 10:49:16 (muokattu 07.03.2005 11:05:16)
EDIT: ei mitään..
The world will never forget Monty Python's Flying Circus. But perhaps, someday, we'll forgive.
out of breath
07.03.2005 11:08:57

sanokaas mulle mistä sais halvat / hyvät laulukaappi mikseri yhdistelmän? hyviä merkkejä yms.
..hintahaarukka hyppis siinä 200-500€
Only one way to say it, so I'll say it!
simiha
07.03.2005 11:35:30
sanokaas mulle mistä sais halvat / hyvät laulukaappi mikseri yhdistelmän? hyviä merkkejä yms.
..hintahaarukka hyppis siinä 200-500€

Ja tämä liittyy laulumikkeihin sillä tavalla että...?
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Korzen
08.03.2005 17:39:58
Mikin valinta riippuu aika paljon omasta laulusoundistasi ja -tyylistäsi. Esim. tuo "varma jokapaikanhöylä" SM58 ei sovi meikäläiselle lainkaan. Itselläni on aika tumma soundi, jota se vain korostaa, varsinkin proximity efekti on aikamoinen. No, okei, ei ole pakko laulaa mikki suussa kiinni, mutta joka tapauksessa...

Sennheiserit ovat asiaa. Itse olen havainnut hyviksi livelaulumikeiksi itselleni myös Audixin OM5:n ja OM6:n. Konkkamikkiä en ole livekäytössä vielä saanut toimimaan kiertämättä. Orkka tuuttaa sen verran lujaa taustalla, että kierto-ongelmasta ei vain pääse eroon.
hoffe
08.03.2005 18:54:54
tuo "varma jokapaikanhöylä" SM58 ei sovi meikäläiselle lainkaan. Itselläni on aika tumma soundi, jota se vain korostaa, varsinkin proximity efekti on aikamoinen.

Olen huomannut itsekin että 58 ei sovi kovin hyvin mulle, käytän kuitenkin 58betaa juuri tuon proximityefektin takia, mitä tarvitsen joissakin kohti laulussa. Pelkässä 58:ssa ei tietääkseni ole huomattavaa proximityefektiä. 58 beta tuli vaan hankittua monesta muustakin syystä. Laulumikin valinta/testaaminen on vain kaupassa jotenkin nihkeetä...paras olisi jos jollakin tutulla olisi jokin mikki, jota pääsisi testaamaan tosi toimissa.
"Musta on paras väri, kunnes löytyy jotain tummempaa."
out of breath
09.03.2005 10:01:29

Ja tämä liittyy laulumikkeihin sillä tavalla että...?

haluan ostaa laulumikin ja vahvistimen...?
-bullshitfucking!
antaa olla!
Only one way to say it, so I'll say it!
simiha
11.03.2005 11:52:50
haluan ostaa laulumikin ja vahvistimen...?
-bullshitfucking!
antaa olla!

Kannattaa melkein kysellä "Muut soittimet" -osastolla ja ainakin jossain muussa aiheessa ku "Laulumikit". Tulee paremmin vastauksia.
Pipo ja kengät eivät viihdy samassa päässä. (AVS)
Juutas
11.03.2005 16:03:35
hankin äskettäin tuon sennheiser e935:n ja éilen sitä kokeilin ensimmäistä kertaa keikalla. tila oli kyllä helvetillisen kaikuva, mutta e935 tuntui silti käsittämättömän kiertoherkältä. ainakin shureen verrattuna.
kokemuksia kellään?

Minkä tahansa mikin saa huonossa tilassa väärin käytettynä
todella helposti kiertämään... ;-) Kyllä ainakin meikäläisen
kokemuksen mukaan tuo Senkku pesee perus-Shuren
kierron siedossa mennen tullen.
Ostan Rolandin GI-10:n - halvalla tietysti! =)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)