Aihe: "Soitinko?"
1
prijon
23.02.2005 06:35:50
Elikkäs. MIKÄ on se soitin, näyttää puulaatikolta, josta lähtee pari antennin tapaista. Pitää sellaista ulinaa. Ainakin XL:llä oli sellainen käytössä. Joskus olen tuon nimen kuullut, mutta en saa mieleeni. Kuulemma on suht helppo rakentaa itse, onko tietoa ohjeista?
Kitaravirtuaali
23.02.2005 07:34:30

Theremin. Googlella löytynee ohjetta.
2N3904
23.02.2005 10:44:53
Kuulemma on suht helppo rakentaa itse

Ei oo kyllä kauhean helppo, vaatii jonkin verran kokemusta.
Täältä löytyy mun mielestä parhaat ohjeet moneenkin theremin-projektiin:
http://home.att.net/~theremin1/
Noita sokeasti seuraten saattaisi jopa ensikertalainenkin onnistua.
päänahka
25.02.2005 16:30:51
Älyttömän hieno vekotin! En ole ennen kuullutkaan. Kuuntelin Carolina Eyckin pätkiä, ja oli maagisen kuuloista. Tuollainen pitää joskus tehdä...
Soolot on perseestä.
Teijo K.
25.02.2005 17:20:35

Ei oo kyllä kauhean helppo, vaatii jonkin verran kokemusta.
Täältä löytyy mun mielestä parhaat ohjeet moneenkin theremin-projektiin:
http://home.att.net/~theremin1/
Noita sokeasti seuraten saattaisi jopa ensikertalainenkin onnistua.

Vaikea löytää osia. Olen printtaillut noin 10 osalistaa ja yhteenkään ei ole löytynyt koko osaluetteloa.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
pjl
25.02.2005 18:28:21 (muokattu 25.02.2005 18:40:57)

Isoin outous osissa taitaa olla ne kelat. Ne voi kohtuu helpolla käämiä itse. ELFA:n kataloogissa on hyvät ohjeet.

Siinä "Kela Wahiin" topicissa (vai mikä se oli) oli joku linkki missä oli ohjeet ilmasydämisen kela käämintään. Sieltäkin varmaan löytyy kaikki tarvittava.

nimim. Hakkurimuuntajan kääminyt.

EDIT: Joku firma myi kohtuu edukasta rakennussarjaa. Yritän löytää linkin.

Löyty: http://www1.jaycar.com.au/productVi … iceMin=&priceMax=&SUBCATID=

tai: www.jaycar.com.au ja hakuun "theremin"

EDIT2: tai jos on rahaa niin tietenkin BigBriar Etherwave (http://www.bigbriar.com/)
hörhö
25.02.2005 22:14:21 (muokattu 25.02.2005 22:15:42)

Noita rakennussarjoja tosiaan on, mutta pirun kalliita näyttäisivät olevan.

Löyty:

Paljonko tulisi tullista ja mitenkähän tuon kautta tilaaminen onnistuu, kun en luottokorttia omista?
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
Tommi S.
26.02.2005 12:29:36
Vaikea löytää osia. Olen printtaillut noin 10 osalistaa ja yhteenkään ei ole löytynyt koko osaluetteloa.

Noista Art's Theremin Page theremineistä tuon 145 thereminin osalistassa ainoat hankalat komponentit näyttävät olevan neljä 1mH kelaa, mutta esim. Partcon hinnastossa osoitteessa www.partco.fi löytyy valmiita 1mH:n keloja.
Osalistassa kelan ominaisuuksiksi mainitaan 1mH +/- 5% 19 ohmin resistanssi. Partcolta löytyy keloja +/-10% ja 14 ohmia, tai +/-5% ja 2,6 ohmia.
Kelojen muutkin ominaisuudet voivat kyllä vaikuttaa siihen toimiiko kytkentä oikein.

Noilta sivuilta löytyy myös "minimum theremin" niminen yksinkertainen theremin jonka osalistassa ei pitäisi olla yhtään hankalaa komponenttia, mutta tästä thereministä puuttuu volumeantenni joten se ei ole ihan kokonainen theremin.

www.moogmusic.com osoitteesta löytyy Theremin kit osiosta .pdf tiedosto nimeltä Understanding, customizing and hot-rodding your theremin. Tässä tiedostossa on mukana Etherwave thereminin kytkentäkaavio. Tässä kytkennässä näyttäisivät olevan ainoat hankalat komponentit kolme säädettävää 47uH kelaa. Kytkennässä on muitakin keloja mutta niihin saattavat käydä nuo Partcolta saatavat kelat.

Nuo säädettävät kelat voisi ehkä tehdä itse.
Säädettäviä kelarunkoja löytyy ainakin osoitteesta www.elfa.se ja jonkinlaisia runkoja taitaa löytyä myös Suomen radioamatööritarvike Oy:n hinnastosta osoitteesta www.srat.fi
pjl
26.02.2005 14:20:56 (muokattu 26.02.2005 14:22:28)

Jos meinaatte rakentaa thereminin niin valitkaa semmonen missä viritys tehdään keloja säätämällä. Konkkien säätäminen on aika haistvidun hommaa kun kapasitanssi muuttuu jo kun vie ruuvimeisselin siihen konkan läheisyyteen.

Näppärä konsti on myös muuttaa oskillaattorien biasointia säätämällä potikalla käyttöjännitettä. Voi pitää kelat ja konkat vakioina.

Tossa Ethrewavessa oli myös pari LM13600:sta joita ei helpolla enää tahdo löytyä. Tai jos joku tietää mistä saa niin kertokoot heti! Tuon voinee kyllä korvata vaikka CA3080:lla mut sitten joutuu kyllä laittamaan puskurin vielä perään (LM13600:ssa on sisällä jo fettipuskuri, muistaakseni).

EDIT: Sikäli kun valmiita piirilevyjä ei löydy, niin kerrottakooon että noilla taajuuksilla (200k - 1M?) on layoutti aika kriittinen.
Tommi S.
27.02.2005 10:53:40 (muokattu 27.02.2005 10:56:00)
Jos meinaatte rakentaa thereminin niin valitkaa semmonen missä viritys tehdään keloja säätämällä. Konkkien säätäminen on aika haistvidun hommaa kun kapasitanssi muuttuu jo kun vie ruuvimeisselin siihen konkan läheisyyteen.

Muistelen että lukemissani kertomuksissa Etherwaven säätämisestä mainittiin että ne säädettävät kelat käyttäytyvät jokseenkin samalla tavalla. Säätämisessä neuvottiin käyttämään muovista työkalua.

Tossa Ethrewavessa oli myös pari LM13600:sta joita ei helpolla enää tahdo löytyä. Tai jos joku tietää mistä saa niin kertokoot heti! Tuon voinee kyllä korvata vaikka CA3080:lla...

Minun käsittääkseni 13600 on uudempi versio 3080:sta. Ainakin tuolta Partcon hinnastosta löytyy molemmat, kuin myös SP-elektroniikan hinnastosta.
Osoitteet www.partco.fi ja www.spelektroniikka.fi.
pjl
27.02.2005 11:33:59

Minun käsittääkseni 13600 on uudempi versio 3080:sta. Ainakin tuolta Partcon hinnastosta löytyy molemmat, kuin myös SP-elektroniikan hinnastosta.
Osoitteet www.partco.fi ja www.spelektroniikka.fi.

Kappas kappas. Joku vuosi takaisin kun ei tahtonut löytyä mistään. Näppäriä piirejä mm. analogisyntikoissa. Tuota LM13700:sta toki sai silloinkin mutta siitä kun puuttuu ne puskurit ja saundikin kuulemma erilainen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)