Aihe: Efektien käyttö livekäytössä.
1 2
jwa
07.02.2005 08:04:30
minkäsmoisia efektejä ihmiset käyttävät livenä? eli lähinnä kiinnostaa miten niiden käyttö onnistuu livetilanteessa. olen lähinnä ajatellut, että alkaisin käyttää livenä säröä ja ehkä paikkapaikoin voisi tuoda eloa muutkin jutut (esim delay tai flanger). esim behringeriltä saa räkkiefekteihin polkimia, mutta mitenkäs niiden käyttö livenä siis onnistuu ja miten mitä mixaajat näistä pitävät.
-J
Jaakob
12.02.2005 14:26:52
Säröefektin käyttö laulussa livenä on minusta kiinnostava idea. En tosin ole laulaja, mutta livekeikkoja on tullut miksattua. Mielestäni säröpedaalin kontrolli voi olla laulajalla, mutta muut härpäkkeet kannattaa jättää miksaajan harteille.

Miksaajaltahan voi toivoa esim. voimakasta delayta fraasien loppuun, tai vaikka tietynlaisia reverbejä tietyissä biiseissä. Biisilistan/muistilapun teko miksaajalle auttaa. Ja tuttu miksaaja, joka osaa biisit on hyvä juttu myös.

Noita delayta ja reverbejä en antaisi laulajan käsiin, sillä niiden tasot pitää kuulla yleisölle päin. Saattaa mennä koko homma käsille, ja tulla vaikka kierto-ongelmia, jos laulaja lähtee livenä säätämään omia prosessointejansa. Ja laulusuorituskin saattaa häiriintyä.

No nämä oli minun mielipiteitä.
Rokkiva: http://www.keen.fi
Nalle Puh
12.02.2005 15:33:26
älkää hellanlestas käyttäkö efektii laulussa ;) ihan pikkusen vain dileytä sinne rakkoon et just ja just kuuluupi. muuten viehte omasta lulust viimeisekkin omaleimaisuuden rippeet :( mikä on todella valitettavaa tässä jo muutenkin autotune laulajien maailmassa :( ...sit jos ei ossoo laulaa ilman niitä niin silloin kannattaa harkita et joskos myis sen Shuuren vaik toimivoon katiskoon ja lähtis pyytää torin rantaan ahveniin ;)
Max-X
12.02.2005 21:47:36
älkää hellanlestas käyttäkö efektii laulussa ;) ihan pikkusen vain dileytä sinne rakkoon et just ja just kuuluupi. muuten viehte omasta lulust viimeisekkin omaleimaisuuden rippeet :( mikä on todella valitettavaa tässä jo muutenkin autotune laulajien maailmassa :( ...sit jos ei ossoo laulaa ilman niitä niin silloin kannattaa harkita et joskos myis sen Shuuren vaik toimivoon katiskoon ja lähtis pyytää torin rantaan ahveniin ;)

miksi et puhu suomea?
"This thing, that's killing your people and mine, is from the otherside... I can feel him allaround!"
Dr.Groove
13.02.2005 12:10:22

Varsinaisia efektejä käytetään yleisestikin vähäisesti ja vähäisissä esiintymisissäni olen itse käyttänyt seuraavia:

1) Kaikua mikserivahvistimesta tilan, tilanteen ja tyylin mukaan

2) Puitkietusella lämpöä ja joskus sitä putken "säröä"

3) VoicePrismPlussalla varsinaista soundin muokkausta tai taustastemmojen generointia. Joskus pienin maustein, joskus vahvasti soundia muokaten (pikkujouluissa vuosi sitten heitimme Joulupukki -laulun rokkina ja vuorosäkeistöissä muutin ääneni joko matalaksi pukiksi tai lapsilaumaksi ja homma meni yleisöön kuin häkä ;-)

Käsitykseni on, että jos laulun signaalia kopeloi, se kannattaa tehdä siihen erikoistuneilla efekteillä.
Miten kitaristin saa soittamaan hitaammin? Anna hänelle biisin nuotit ;-)
18is9
15.02.2005 12:46:29 (muokattu 15.02.2005 15:30:04)

, mutta mitenkäs niiden käyttö livenä siis onnistuu ja miten mitä mixaajat näistä pitävät.

Riippuu niin paljon tilanteesta. Jos teillä on miksaaja ja sillä on tarpeelliset laitteet, ei sinun tarvi kuin sanoa että haluat säröä tuohon kohtaan. Kyllä varmaan miksaajaa v-tuttaa ihan kympillä jos poljet jostain Behringeristä maksimaalisen flangerin päälle jota ei saa mistään nupikasta miksauspöydässä säädettyä. Sitä varten miksajat on että ne säätää soundit niin että hyvältä kuulostaa.

Jos teillä taasen ei ole miksaajaa tai kunollista laitteistoa niin voihan sen koettaa hoitaa itsekin. Silloin kannattaa luottaa siihen sääntöön että parempi liian vähän kuin liikaa. Pienillä baarikeikoilla tämä on ihan realistinen skenaario, harvemmin siellä erikseen on ketään miksaamassa kun PAkin saattaa olla pelkkä lauluvahvistin. Kierto-ongelmat kannattaa koettaa saada haltuun ennen keikkaa soundcheckin aikana.

Itse tykkään käyttää kompuraa ja delaytä keikoilla. Kompurassa käytän aika rankkojakin säätöjä jos vain kierto-ongelmat saa pysymään aisoissa.
"I listened hard but could not see" - YES, And You and I
Locrian
15.02.2005 16:23:39
Peruskattaus mitä talonmiehet tarjoaa kysymättäkin on kaiku ja tuplausdelay. Eli ihan perinteinen live-kaiku ja sitten nopea delay pienellä feedbackilla. Kompuran käyttö riippuu ihan laulajasta. Chorusta lykätään myös usein hippasen mukaan. Ei tosin niin yleinen kuin tuo rev+dly.

Mitä tulee säröihin ja muihin eksoottisempiin kokeiluihin niin suosittelen, että jätätte moiset kikat studioon tai ainakin siihen asti kunnes teillä on biisit tunteva oma miksaaja tiskin takana keikoilla.
Tyhmästä päästä kärsii koko hippi.
MakkeJ
17.02.2005 15:32:41
VoicePrismPlussalla varsinaista soundin muokkausta tai taustastemmojen generointia. Joskus pienin maustein, joskus vahvasti soundia muokaten

Jokseenkin teknisesti lahjattomana kysyisin miten tuommonen äänenmuokkausmasina käytännössä pelaa esim. livetilanteessa? Tarvitseeko jokaiselle biiseille säätää erikseen säädöt, tunnistaako se sävellajit yms, ?

Webbisivuilta tarkistettuna kaikki tuntuu niin yksinkertaiselta, lähes plug and play meiningillä saisi heti käyttöön komeat stemmat...
loud´n proud
Dr.Groove
17.02.2005 22:38:44

...miten tuommonen äänenmuokkausmasina käytännössä pelaa esim. livetilanteessa?

Kunkin biisin osalta voi määrittää sävelläjin (esim. A-duuri) ja sen sisällä neljä stemmaa (esim. ensimmäinen ääni terssissä, toinen kvintissä, kolmas sekstissä ja neljäs tuplaa oktaavissa) sekä kunkin generoidun äänen sukupuolen (mustan miehen bassosta lapsiääneen). Nämä voi asettaa biisikohtaisiin presetteihin, jotka voi valita footswitchillä, esim. kytkeä taustalaulut vain choruksen ajaksi päälle.

Live-käytössä on melko hyvä, antaa muhkeutta ja lisää soundiin ja toimii varmemmin kuin amatööri-taustalaulaja, joka kuinkin laulaa välillä väärin tai alkaa intoilla ja meinaa tunkea solistin yli ;-)
Dr.Groove
25.02.2005 20:58:15

Onkos sulla heittää muutamia esimerkkejä moisista laitteista?

VoicePrismPlussan web site on http://www.tc-helicon.tc/VoicePrismPlus
Sen kautta löytyy pari muuta TC-Heliconin tuoteperheeseen kuuluvaa tuotetta. Siellä on myös muutama hyvä video-demo.

Antaresin tuotteesta arvio on osoitteessa http://emusician.com/signalprocesso … c_antares_vocal_producer/index.html
Herra Kirves
25.02.2005 21:46:43 (muokattu 25.02.2005 21:47:08)

Käteväksi on havaittu Digitechin Vocal 300. Sillä saa livetilanteessa lauluun erittäin paljon eloa. Keikalla olemme lähinnä pyytäneet miksaajalta lauluun vain pienen peruskaiun pöydästä ja loput efektit on laulajamme tehnyt lavalta käsin pedaaleja painelemalla.

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … w3_digitech_vocal_300_prodinfo.html
Cornflake
02.03.2005 17:08:22 (muokattu 02.03.2005 17:08:43)
Herra Kirves:
Käteväksi on havaittu Digitechin Vocal 300. Sillä saa livetilanteessa lauluun erittäin paljon eloa. Keikalla olemme lähinnä pyytäneet miksaajalta lauluun vain pienen peruskaiun pöydästä ja loput efektit on laulajamme tehnyt lavalta käsin pedaaleja painelemalla.

http://www.netzmarkt.de/thomann/tho … w3_digitech_vocal_300_prodinfo.html

Mä olen vähän skeptinen. Vähän sama kuin kitaran multi-paskojen kanssa. Jos tietää mitä tekee ei varmaan tuhoa kaikkea mahdollista ja eri soundit pysyvät hyppysissä.

Teillä varmaan tiedetään mitä tehdään, mutta joku kokematon menee ruuvaamaan tuosta kaiken mahdollisen irti ja hei vaan. Kompurat kaakkoon ja kaikki kivat efektit siihen päälle... Välillä saattaa vinkaista väkisinkin.

Tiedä sitten. Kunhan pohdin.
Lick my lovepump! Redbound
d-iivil
03.03.2005 13:19:36
Mun mielestä malttia noiden efektien suhteen livelaulussa. Ennemmin opettelee laulamaan kuin että luo sen soundin seitsemällä efektilspedulla ripaskaa painikkeiden kanssa tanssien.

Itse tykkään hilpaista viiskasin jatkoksi ainoastaan hyvin-hyvin minimaalisesti kompuraa ja that's it. Joskus miksaaja saattaa vääntää tiskin takaa delayta, mutta siihenkin joutuu yleensä puuttumaan kun sitä tulee liikaa.
stagestar
03.03.2005 17:20:01
meillä on TC M300, jossa on reverbi + dynaaminen delay käytössä. ja delay tulee niin että just ja just sen kuulee. ja reverb on aika lyhyt eli pieni tila. ja sitä laulun sekaan silleen että saundi on sopivan ilmava.

Suosittelen kyseistä vekotinta, jos haluaa halvalla ja helpolla hyvät efektit.
Jammyman
05.03.2005 15:19:19

Pedaalit ehkä jättäisin väliin mutta niin kauan kun ei ole omaa miksaajaa niin vitusti effuja, kompurat yms kehiin vaan, mikä vaan saa laulun kuullostamaan hyvältä. Erottuu heti massasta, ja positiivisesti koska ei kuullosta niin paskalta kuin muilla :) En tietenkään tarkoita että pitäis olla 5 delayta päällä tai jotain. No joo, tämähän on myös vähän genrekohtaista...

Aivan tyhmää ehdottaa että efektit pois, laulu on soitin siinä missä muutkin ja ne perus PA:t mitä normaaleissa pikku keikkapaikoissa on, tekee vaan haittaa bändin maineelle niillä viemärisoundeillaan...

Ainut syy miksi en käy paljon tuntemattomia bändejä katsomassa on että kun siellä on aina se laulu lähes kuivana/tunkkaisena ja hyvä jos equa miksaaja jaksaa vääntää, yritä siinä sitten repiä fiilistä vaikka ois kuin hyvä bändi...
d-iivil
07.03.2005 12:58:44
Aivan tyhmää ehdottaa että efektit pois, laulu on soitin siinä missä muutkin ja ne perus PA:t mitä normaaleissa pikku keikkapaikoissa on, tekee vaan haittaa bändin maineelle niillä viemärisoundeillaan...

...jos laulaja kuulostaa viemäriltä ilman sataa efektiä, olisi ehkäpä syytä miettiä uravalintaa uusiksi? Kyllä se nyt perkele täytyy siitä lähteä että hyvä laulaja kuulostaa hyvältä ihan "kuivana", eikö näin ole ;)
Jammyman
08.03.2005 12:55:54

...jos laulaja kuulostaa viemäriltä ilman sataa efektiä, olisi ehkäpä syytä miettiä uravalintaa uusiksi? Kyllä se nyt perkele täytyy siitä lähteä että hyvä laulaja kuulostaa hyvältä ihan "kuivana", eikö näin ole ;)

Miksei sitten kukaan iso artisti laula kuivana? Tori Amos on varmasti hyvä laulaja, hänellä on joku 50 räkkiä kahdessa tornissa eikä mua haittaa pätkääkään, enemmän mua vituttais kuulla se livenä kuivana.

Shuren 58 kyllä on aika viemärin kuuloinen verrattuna moneen muuhun mikkiin, tosin se kestää ydinräjähdyksen mutta sillähän sitä yleensä joutuu vetämään. Eli tarkoitin että sellaiset pikku PA:t yhdistettynä shuren 58:silla kuivana ei tee joka jampalle oikeutta, henkilökohtaisesti tykkään että on joku pieni lämmin reverbi joka lisää pientä "shizleä" 2k->5k kohdalle, toimii mun äänelle hyvin... tämä ei siis tarkoita sataa efektiä, vaan niin kuin sanoin juuri sen verran mitä tarvii että lauluu kuullostaa paremmalta, mutta jos sun asenne on tuo niin turhaan kai tässä jauhan.
d-iivil
08.03.2005 16:23:12
Miksei sitten kukaan iso artisti laula kuivana? Tori Amos on varmasti hyvä laulaja, hänellä on joku 50 räkkiä kahdessa tornissa eikä mua haittaa pätkääkään, enemmän mua vituttais kuulla se livenä kuivana.
Ääh, mä nyt ilmaisin itseäni ehkä väärin / puutteellisesti. Tarkoitin alunperin ettei se mielestäni ole kovin terve lähtökohta lähteä tekemään huonosta laulusta / laulusoundista hyvää efekteillä, ensin pitäisi osata laulaa ihan ilmankin.

Sitten kun homma on muutoin hallussa, niin toki efekteillä voi hommaa maustaa. Lähtökohtana hyvän laulun hakeminen ainoastaan efekteillä on mielestäni aika vinksallaan.

Shuren 58 kyllä on aika viemärin kuuloinen verrattuna moneen muuhun mikkiin, tosin se kestää ydinräjähdyksen mutta sillähän sitä yleensä joutuu vetämään.
Nojaa, onhan tuolla 58:lla nauhoiteltu ihan studio-olosuhteissa levyjäkin. Makuasioita sano. Mä tykkään viiskasista ja siihen on helppo laulaa kun on tottunut ja tietää kuinka se käyttäytyy esim. etäisyyden kanssa.

Eli tarkoitin että sellaiset pikku PA:t yhdistettynä shuren 58:silla kuivana ei tee joka jampalle oikeutta,
Totta toki turiset tässä kohtaa.

henkilökohtaisesti tykkään että on joku pieni lämmin reverbi joka lisää pientä "shizleä" 2k->5k kohdalle, toimii mun äänelle hyvin... tämä ei siis tarkoita sataa efektiä, vaan niin kuin sanoin juuri sen verran mitä tarvii että lauluu kuullostaa paremmalta, mutta jos sun asenne on tuo niin turhaan kai tässä jauhan.
Mun asenne on mikä?
Tossahan minä jo aiemmin sanoin että tykkään itsekkin käyttää snadisti kompuraa + kaikua livenä, en minä mikään puritanisti tuon suhteen ole, mutta allekirjoittanet itsekkin sen ettei efekteillä laulun tekeminen siedettävän kuuloiseksi ole hyvä lähtökohta?
Jammyman
08.03.2005 20:28:08 (muokattu 09.03.2005 01:21:21)

poistin viestini turhana
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)