Aihe: boss octave
1
Keppis
24.02.2003 19:22:20
Kertoisko joku mulle millanen vehje toi on (siis toi on se ruskee boxi) ja kertokaa jotain bändejä/biisejä joissa tota käytetään
Jake24-25
24.02.2003 20:11:14
Kertoisko joku mulle millanen vehje toi on (siis toi on se ruskee boxi) ja kertokaa jotain bändejä/biisejä joissa tota käytetään

Oktaavipedaali tuplaa kitaransignaalin ja tekee toisen niistä signaaleista oktaavia matalammaksi. Itseasiassa tuossa kyseisessä Bossin oktaaverissa voi säätää, että signaalista tulee myös kaksi oktaavia matalampi. Jimi Hendrix käytti oktaavipedaalia, mutta niissä oktaavi oli esim. yksi oktaavi korkeampi kuin perusääni. Sellaista oktaaviefektiä kuin Bossin oktaaverissä on käytetty mm. Aerosmithin "Living on the Edge"-biisin kitarasoolossa.
Keppis
27.02.2003 08:23:19 (muokattu 27.02.2003 08:23:47)
Soveltuisko se johonkin hevi "rynkytyksiin?"
booster
27.02.2003 09:16:42

En oo pitkään aikaan tuollaista käyttänyt, sopii varmaan yhden nuotin riffeihin, kahden nuotin riffeistä voi tulla vähän puuroa.
"Mä en tiedä mikä tää on mutta se on täysillä"
kunnasja
27.02.2003 15:10:08 (muokattu 27.02.2003 15:10:42)

Lähinnä johonkin soolon kohtaan tehosteeksi. Ei niinkään riffittelyyn, menee helposti puuroksi..

Sepulturan Territory-biisin soolo loppuu tapping-pätkään, jossa on oktaaveri-efekti käytössä (jos semmoista musaa satut kuuntelemaan).

Toton I'm really mad about you (levyltä Midfields) kitarasoolo perustuu oktaavin käyttöön sekä ylä- että alapuolella alkup signaalia.
Fiery sunset, the clouds are no longer gray - Burning crimson that soothes all my pain - The sun is burning down - Visit: http://www.helionprog.com
askomiko
28.02.2003 18:39:45 (muokattu 28.02.2003 18:40:06)
Semmoiseen pilipaliprogeiluun se pelittää. Ei sen kanssa riffeistä saa paljos mitään selvää. Eli ei tee tykkiä nu-metal-alaviresoundia. :)
"Paskasta ei saa konvehtia" - Leila P. Makkonen
kupteri
25.02.2004 22:09:38

Oktaavipedaali tuplaa kitaransignaalin ja tekee toisen niistä signaaleista oktaavia matalammaksi. Itseasiassa tuossa kyseisessä Bossin oktaaverissa voi säätää, että signaalista tulee myös kaksi oktaavia matalampi.

Eikö noissa voi säätää sitä oktaavia ylemmäksi ollenkaan? Vai tuleeko siitä liian epätarkka kun matalempi taajuus tuplataan kuin että korkeampi taajuus jaetaan puoleen?
Friday Morning Waterloo kotisivut | mp3:sia
alphamale
25.02.2004 22:29:01

itse en tosta tekniikasta tiedä mutta kuka sitten ostaisi pitch shiftereitä jos oktaavipedaali tekisi saman asian :)

tosiaan johonki hevirytkytyksiin tuo ei mielestäni sovellu, sooloissa ja yhden nuotin riffeissä ehkä ja niissäkin hyvällä maulla kun tuppaa olemaan aika leveä jo mun mielestä ainakin soundi. tulee vähän sellainen massiivinen meininki.

itse mietin tuota bossin oktaavipedaalia myös, tosin se ei ole kovinkaan ...öö... seksikäs. oiskohan noita jotain retrompia malleja tyrkyllä?

tänään on muuten taas harvinaisen inkoherenttia tää kirjoittelu.
Lahtelaista, totta kai
BenGlenton
26.02.2004 11:52:55
Yksi esimerkki oktaaverin käytöstä on Gunnareiden Paradise Cityn ensimmäinen soolo 03:07->.

Oktaaveri on ainakin omiin tarkoituksiini enemmänkin sellainen purkki jonka ostaa, kun on liikaa/ylimääräistä rahaa eikä ole mitään muuta hommattavaa :)

Hyvää soundia tuosta silti saa...
http://www.supremecourtband.fi
deevee
25.02.2005 01:02:20 (muokattu 25.02.2005 01:03:45)
... Jimi Hendrix käytti oktaavipedaalia, mutta niissä oktaavi oli esim. yksi oktaavi korkeampi kuin perusääni...

Hmm... minkäköhänlainen oktaavipedaali herralla on sitten ollut käytössään?

Jaa, oliko tämä nyt sitten vuoden vanha aihe. Minusta kun tuntui, että näin sen kakkossivulla.
do it
ejhfi
25.02.2005 07:10:37

Soinnuista octaver tahtoo todellakin tehdä aikamoista huttua, joskin pedaalin toiston onnistuneisuus on melko pitkälti sidoksissa mm. kaiuttimien laatuun. Joissain yhden äänen "boogie"-riffeissä taas laite on vallankin omiaan. Kannattaa testata palikka jossain ja katsastaa toimiiko omassa käytössä.
En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan
Super-Jari
25.02.2005 07:18:25
Kiva leikkikaluhan se on. Bändin kanssa en sille keksi mitään käyttöä. Semmosia tuhnuheviriffejä sillä saa tehtyä niinku liukuhihnalta.
Sinä olet, Vasara, outo.
-Vilhelmus
Nazareth
25.02.2005 16:22:43

Rainbowin Freedom Fighter-biisin soolossa muistaakseni käytetään oktaaveria.
"man who buys a drowned cat pays for wet pussy"IMIK #27
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)