![]() 24.02.2005 21:59:18 (muokattu 24.02.2005 22:05:18) | |
---|---|
Olen tässä nyt aina silloin tällöin yrittänyt soittaa bassoa kolmella oikean käden sormella. Eihän siitä tule mitään. En nyt erityisemmin mitään infernaalista nopeutta tällä hae, kun sellaisesta musiikista en edes hirveästi pidä. Mutta kestävyyttä kaipailisin vähän enemmän. Ja kaippa se rakkuloiden tulo rajoittuisi hieman, jos olisi yksi sormenpää lisää kulumassa. Miten itse aloitte vetään myös nimetön mukana? Tosin välttämättä tällä omalla surkealla tasolla ei tälläisiä asiota edes kannata miettiä... | |
![]() 24.02.2005 22:03:45 | |
Mä kyllä en tiedä että miksi kannattaisi opetella se kolmen sormen tekniikka jos se tuntuu vaikealta. Kahdella menee luontevasti ja hyvin, tarvittaessa nopeastikin, ja kyllä se kestävyys treenillä paranee. Mutta jos tosissaan haluaa opetella kolmella sormella näpyttelemään niin kannattaa ainakin käyttää järjestystä nimetön-keskari-etusormi-nimetön-keskari-etusormi... Tai se on luontevimman tuntunen. Mutta paljon pitää harjoitella sitä että tulee tasainen nelijakoinen rytmi. Ja kielen vaihdot on kanssa haastavia. Kai se pitkän harjoituksen jälkeen alkaa toimia, mutta en tiedä onko sitten vaivan arvoista. | |
![]() 24.02.2005 22:16:41 | |
Josku nuorena kölvinä opettelin tuo kolmen sormen käytön, kun piti tiluttaa nopeesti korkeelta ja kovaa... Ei oo helppo nakki, mutta kyllä sen oppii, kun jaksaa reenata,reenata,reenata... Eipä siitä kolmannesta sormesta paljon hyötyä näin loppupeleissä ole, kun on tuo tiluttelu jäänyt... Mutta kyllä se keventää soittorupeamaa - varsinkin pitkillä keikoilla 4-5x45 min... Tää sit sanois tälleen... | |
![]() 24.02.2005 22:23:47 | |
Itse en tiedä asiasta mitn, mut jotkut käyttää sitä tekniikkaa ratsastuskompissa. MoParit on ihana asia. | |
![]() 24.02.2005 22:31:47 | |
Itse en tiedä asiasta mitn, mut jotkut käyttää sitä tekniikkaa ratsastuskompissa. No siihen se sopiikin hyvin ja helposti. | |
![]() 24.02.2005 22:42:55 (muokattu 25.02.2005 09:55:04) | |
jotkut käyttää sitä tekniikkaa ratsastuskompissa. Ko-po-ti ko-po-ti? Jossain, en nyt muista missä, mutta jonkun aussin kirjoittamassa bassokirjassa suositeltiin muistaakseni käyttämään kolmea sormea silloin kun sooloillessa soitetaan trioleja. Toisaalta, flamencokitaristit käsittääkseni soittavat nopeat juoksutukset kahta sormea vuorotellen ilman että kuulostaisi mitenkään hitaalta. Ja vielä toisaalta, nuo samat kaverit soittavat - ainakin jonkin lähteen mukaan - sormitremolon kvintoleina kolmella sormella (Edit: tjsp). Mistä taas tullaan järjestykseen, missä noilla kolmella sormella näppäillään. Kolmen sormen näppäilytekniikasta on täällä mnetin bassopalstallakin ollut hyvää juttua, löytyisiköhän haulla? " How would broken find the bones?" - Lucinda Williams: World Without Tears | |
![]() 24.02.2005 22:55:54 | |
Miten itse aloitte vetään myös nimetön mukana? Tosin välttämättä tällä omalla surkealla tasolla ei tälläisiä asiota edes kannata miettiä... Millä ihmeen surkealla tasolla? Se, että edes mietit tuollaista, kertoo halusta mennä eteenpäin, ja kaikki noi on miettimisen arvoisia asioita, miettimättä ja jäsentämättä se soittaminen jää kyllä semmoiseksi fiilistelyjutuksi useimmille. Ihan samahan se on monellako sormella soittaa, ja kannattaa aina muistaa, että kukaan ei syntynyt tähän maailmaan esim. kolmen sormen tekniikka hallussaan, vaan kaikki ovat sen opetelleet. Ja jos joku muu on sen oppinut, niin mikset sinäkin? Mutta jokainen on sen eteen tehnyt valtavan määrän duunia. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 25.02.2005 01:00:37 | |
Jos jostain saatte käsiinne Steve Baileyn kirjoja/videoita, etenkin videoita, niissä kaveri selittää asian ytimen hyvin. Sillä on nimittäin halussa se kolmen sormen tekniikka (nimetön,keski,etu,nimetön,keski..) ja muutenkin kaveri käskyttää sitä kuuskielistä nauhatonta ihan kivasti.. Ja eikun kirjastoon.. | |
![]() 25.02.2005 06:13:21 | |
Jos jostain saatte käsiinne Steve Baileyn kirjoja/videoita, etenkin videoita, niissä kaveri selittää asian ytimen hyvin. Sillä on nimittäin halussa se kolmen sormen tekniikka (nimetön,keski,etu,nimetön,keski..) ja muutenkin kaveri käskyttää sitä kuuskielistä nauhatonta ihan kivasti.. Ja eikun kirjastoon.. Sen nettisivuila on pari "ihan kivaa" harjoitusta, ne voi ottaa aluks haltuun. WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 25.02.2005 08:04:24 | |
Gary willis on kanssa yks joka käyttää kolmen sormen teknikkaa aika kivasti.En nyt muista videon nimee mut kandee tsekkaa jos eteen sattuu. Treenasin ite teknikkaa jonkun verran mutta huomasin ettei oo sittenkään mua varten.Pärjään hyvin kahdella ja peukulla.Nimettömään ei jotenkaan saa sellasta voimaa mitä kaipaan eli menee vähän hipelöinniks ainakin mulla. Munsta on hyvä et käy läpi ja treenaa eri tekniikoita vaikka niitä sitten ei käyttäiskään myöhemmin, mutta niistä saa aina jotain ideoita ehkä muita juttuja varten. Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits | |
![]() 25.02.2005 08:09:05 | |
Porin kirjastosta löytyi video (funk tai fusion bass tai jotain sinne päin), missä on Steve Bailey (esitteli muistaakseni siinä myös kolmisormitekniikkaa). Lisäksi videolta löytyi Wictor Wootenia (uskomaton äijä), John Patitucci ja Jaco Pastorius. Se oli sellananen pahvikantinen VHS missä oli pätkiä herrojen omista videoista koottuna yhteen. Taisi videolla olla Baileyn ja Wootenin yhteissoittoakin. Eikös niillä ollut joku projekti? "I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill | |
![]() 25.02.2005 08:11:11 | |
Ihan perustreeniksi suosittelen 8-/16-osien soittamista suorana tai asteikkoina, niin, että ykkönen korostuu. Ykkönenhän siirtyy kolmella sormella soitettaessa sormelta toiselle. Sitä kun hinkaan X-tuntia, niin johan alkaa toimimaan! | |
![]() 25.02.2005 08:26:22 | |
Ei tuo nimettömän mukaansaanti mitään kauhean työlästä ainakaan meikäläiselle ollut. Kahden sormen tyylistä poisoppiminen vie varmasti kaikista eniten aikaa, kun järjestys onkin yhtäkkiä nimetön-keski-etu-nimetön-keski-etu eikä keski-etu-keski-etu. Ei tarvitse kovinkaan paljoa harjoitella niin nimetön kasvaa voimiltaan tasavertaiseksi muiden sormien kanssa. Pieni esimerkki kohdasta jossa ainakin meikäläiselle nimetön on suuresti avuksi, ellei välttämätön: |-------------------12---10---9------| |-----9---10---12-----------------10-| |-8-8---8----8----8----8----8---8----| |------------------------------------| |-------------------10---9-----------| |-----9---10---12------------9---10--| |-8-8---8----8----8----8---8---8-----| |------------------------------------| Tota kun vedetään nopsaan niin ei kyllä kaksi sormea riitä. Rest in peace Dime | |
![]() 25.02.2005 08:37:12 | |
Tota kun vedetään nopsaan niin ei kyllä kaksi sormea riitä. Varmasti riittää osalle, osalle ei. Mutta joillekin ko. kuvio ja muu soitto voi olla helpompaa kolmella sormella. | |
![]() 25.02.2005 08:58:05 | |
Olen tässä nyt aina silloin tällöin yrittänyt soittaa bassoa kolmella oikean käden sormella. Eihän siitä tule mitään. En nyt erityisemmin mitään infernaalista nopeutta tällä hae, kun sellaisesta musiikista en edes hirveästi pidä. Mutta kestävyyttä kaipailisin vähän enemmän. Ja kaippa se rakkuloiden tulo rajoittuisi hieman, jos olisi yksi sormenpää lisää kulumassa. Miten itse aloitte vetään myös nimetön mukana? Tosin välttämättä tällä omalla surkealla tasolla ei tälläisiä asiota edes kannata miettiä... Yksinkertainen kikka on soittaa kylmästi nimettömällä ja keskarilla jos olet aikaisemin käyttänyt etusormea ja keskaria. Sitten kun tuo toimii niin yrittämään kaikilla kolmella. | |
![]() 25.02.2005 09:08:34 | |
Jos jostain saatte käsiinne Steve Baileyn kirjoja/videoita, etenkin videoita, niissä kaveri selittää asian ytimen hyvin. Sillä on nimittäin halussa se kolmen sormen tekniikka (nimetön,keski,etu,nimetön,keski..) ja muutenkin kaveri käskyttää sitä kuuskielistä nauhatonta ihan kivasti.. Ja eikun kirjastoon.. Mulla on pari sen kirjaa ja hyi hitto mitä sontaa. Olkoon kuin guru vaan, mutta aika kamalalta se sen soittelu kuulostaa paikotellen. Ja en vielä ole ymmärtänyt että mikä pointti niissä treeneissä on. "Tän jutun voi soittaa tällee vuorotellen eri oktaaveista! *raikuvat aploodit*" tai "nauhattomalla voi slaidata makeesti ja mulla o harrikka" ja tämän jälkeen kymmenen sivua slaidailua nuotista toiseen, ilman mitään musiikillista yhteyttä mihinkään. Ajan haaskausta. (okei, bass extremesillä se vetelee välilä ihan kivoja "leuka lattiaan"-juttuja) Joskus noireena ku piti olla kymmenen nakkia ja slerba otelaudalla, niin tuota kolmisormihommaakin tuli treenattua. Sellaisen seikan havaitsin, että kun lopettaa sormien järjestyksen miettimisen, niin se alkaa sujua kuin itsestään. Ennemmin kuuntelee vaikka sitä kuinka tasaiseksi soundin saa eri näppäilevien sormien kesken. Ja ei sitten liikaa tempoa heti alussa. Pikkuhiljaa.. "Itse panostan laatuun" -Niskamies | |
![]() 25.02.2005 09:51:01 (muokattu 25.02.2005 09:51:16) | |
Joskus noireena ku piti olla kymmenen nakkia ja slerba otelaudalla, niin tuota kolmisormihommaakin tuli treenattua. Sellaisen seikan havaitsin, että kun lopettaa sormien järjestyksen miettimisen, niin se alkaa sujua kuin itsestään. Ennemmin kuuntelee vaikka sitä kuinka tasaiseksi soundin saa eri näppäilevien sormien kesken. Ja ei sitten liikaa tempoa heti alussa. Pikkuhiljaa.. Hohoo, juurikin näin. Itse soitan kuin huomaamattani kolmella sormella, enkä sitä mitenkään erikoisesti ole harjoitellut. Se vaan tuntuu luontevalta joissain jutuissa, kun taas joissain toisissa jutuissa se kaks nakkia toimii paremmin. Mulla ei oo mitään semmosta ideaa että kaikki jutut pitäisi vetää silleen kolmella sormella tasasesti "3-2-1"-naputuksella, vaan välillä ne sormet vaihtelee vuoroja miten sattuu. Aina tilanteen mukaan, mikä milloinkin tuntuu luontevimmalta. Monasti soittelen myös kahdella sormella siten, että käytänkin etusormen lisäksi nimetöntä keskarin sijaan. Jostain syystä joitain oikein nopeita rytmejä ja komppeja on mun mielestä helpompi naputtaa silleen menemään verrattuna siihen kuin jos käyttäisikin keskaria nimettömän tilalla. Monesti taannoin mietin mistä se johtuu, ja päädyin sihen lopputulokseen että kun mulla toi keskisormi on aika pitkä verrattuna etusormeen, niin se käsi joutuu tavallaan olemaan koko ajan huonossa asennossa kun soittaa niillä kahdella sormella. Sitten kun sen keskarin korvaa nimettömällä, niin kättä voi roikottaa suorana ja sormiakin voi pitää suorempana, jonka jälkeen voi naputtaa hyvään tempoon kun sormet ei rasitu niin paljon. Jopas taas selitin. Mutta näin minulla, kaikkea kannattaa kokeilla, se omin tyyli saattaa löytyä yllättävistäkin jutuista. Basisti. | |
![]() 25.02.2005 13:13:26 | |
Sitä kun hinkaan X-tuntia, niin johan alkaa toimimaan! X:hän on kymmenen roomalaisissa numeroissa eikö...? WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
![]() 25.02.2005 13:27:36 | |
X:hän on kymmenen roomalaisissa numeroissa eikö...? Kyl kyl, mutta tässä kryptisessä ohjeessa se tarkoittaa jotain kolmi/nelinumeroista lukua. | |
![]() 25.02.2005 14:47:01 | |
Kyl kyl, mutta tässä kryptisessä ohjeessa se tarkoittaa jotain kolmi/nelinumeroista lukua. Ahaa, kryptisessä...ettei olis Da Vinci Koodi työn alla? WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)