StevieRayVehkakoski 24.02.2005 15:10:14 | |
---|
No niin, nyt on mehiko-standard telecasteria sen verran näpytellyt että alkaa pian kyllästyttää. Kaula on hyvä soittaa ja paksuilla kielillä soitin soi aika hyvin akustisestikin. Tosin joissain kohtaa kaulaa ja joillain sävelillä soitin resonoi aivan tajuttoman lujaa ja taas joillain taajuuksilla huomattavasti vaimeammin. Sustain ja sointi yleensäkin vaihtelee huomattavasti sävelen mukaan ja äänimaailma on jollain tapaa sekavan oloinen. Sustainia ja jämäkkyyttä kaipaisi lisää. Ajattelin aloittaa kitararakennusharrastuksen tuota teleä modaamalla. Osaakos joku arvioida, kumpi osa tuossa on tärkeämpi kokonaissoinnin kannalta: kaula vai runko? Kaula on siis vaahterakaula ja ainakin omaan käteen sopii hyvin. Otelauta myös vaahteraa ja nauhoitus on tehty hyvin eikä kepukka rämise mistään kohtaa. Runko taas on poppelia ja siistin näkoinen, mutta lakkaa on pinnassa varmaan 3 milliä. Miltäs kuulostaa idea tehdä tuohon uusi runko hyvälaatuisesta saarnista ja tallaan Vintage-mallin palat. Elektroniikan ja kaulan ajattelin käyttää siis sellaisenaan. Kommentteja, ehdotuksia? |
Juzzu 24.02.2005 19:32:14 (muokattu 24.02.2005 19:33:23) | |
---|
Kaula on varmaan ihan timmi peli, varsinkin jos se tuntuu jäykältä. Sen sijaan poppelinen runko 3mm lakalla ei ole varmaan ihan sitten paras, ainakaan näin teoriassa ajateltuna. Ei muuta kuin leppäinen tai vaikka sitten saarninen runko tilalle! Telen runko kun ei ole edes kovin hankala tehdä. Kun käytät wanhaa kaulaa, niin kaulataskun teon kanssa saat olla sitten tarkkana että tulee passeli. Ja kaulassahan sulla on jo kierteet, mitenkähän runkoon saa vapaareiät just samalle kohdin..? Yks vaihtoehtohan on tapittaa wanhat reiät ja tehdä sitten kokoneen uudet kierteet, mutta ei mulla ole aavistustakaan miten tämä "oikeasti" hoidetaan. Ehkä joku osaa neuvoa. Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |
Safaweb 24.02.2005 20:08:10 | |
---|
Mikeilläkin on nyt sentään "jotain" vaikutusta tuohon saundiin. Jo pelkkä mikinvaihto saattaisi parantaa saundia. |
Mikin vaihdolla mäkin sain ns. 'uusia ulottuvuuksia' mun mexiin. Pistin tallaan Seymour Duncanin Lil '59:n ja johan lähtee. P = U * I |
Juzzu 24.02.2005 20:12:41 | |
---|
Mikeilläkin on nyt sentään "jotain" vaikutusta tuohon saundiin. Jo pelkkä mikinvaihto saattaisi parantaa saundia. Mutta pitää muistaa ettei tässä vissiin touhuta pelkästään omaa korvaa varten vaan ajatuksena taisi olla aloittaa pikku hiljaa vähän laajempi harraste: jattelin aloittaa kitararakennusharrastuksen tuota teleä modaamalla. Pelkkä mikkien vaihto on vähän pienehkö startti tuohon hommaan, kun ei tarvitse puupölyä niellä ja teipata umpeen avohaavoja maalarinteipillä kun ei muutakan löydy. Tai no, voihan nuo kummatkin onnistua mikkien vaihdossakin :O) Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |
Safaweb 24.02.2005 20:14:21 | |
---|
Tai no, voihan nuo kummatkin onnistua mikkien vaihdossakin :O) Tai vaikka koko elektroniikan vaihdolla, vaikkei sitä toivottukaan :) |
StevieRayVehkakoski 24.02.2005 21:08:23 | |
---|
Tarkoituksena on tosiaan aloitella ihan uutta harrastusta, joten tuo rungon veistely olisi sen takia mielenkiintoinen projekti. Ja toisaalta, butterscotch tai Natural värinen Tele on himottanut jo kauemmin ja onkin ollut aika lähellä tuo Lite Ash Telen osto. Mitäs mieltä muuten on joku Lite Ash teleä kokeillut, onko laadussa eroa esim. mexico-tekeleisiin? Mikkien vaihto ei jollain tapaa sovi mun ideaan hyvän äänen etsinnästä. Jos kitara soi akustisesti hyvin ja sustainia piisaa, niin se soi vahvistettunakin hyvin. Eli ensin mielellään perusta kuntoon ja vasta sitten mikkien valintaan. |
vrajala 24.02.2005 23:46:51 (muokattu 25.02.2005 12:12:32) | |
---|
Yks vaihtoehtohan on tapittaa wanhat reiät ja tehdä sitten kokoneen uudet kierteet, mutta ei mulla ole aavistustakaan miten tämä "oikeasti" hoidetaan Mä tein juuri näin kun rakentelin velipojan LTD:n kaulalle uuden rungon kaveriksi. Uuteen runkoon tuli enämpi tassuystävälliseksi muotoiltu liitoskohta, joten noita kaulanpuoleisia ruuvinreikiä ei olisi voinut käyttää lainkaan. Itseasiassa mä huijasin enkä tukkinut kuin yhden rei'istä. Ja senkin vain siksi koska jäi näkyviin. Mun on vaikea uskoa niiden piilossa olevien reikien vaikuttavan millään tavalla oikeastaan yhtään mihinkään. Mutta noin koeluontoisesti kyhäilin pleksinpalasta sapluunan kaulan istuttamiseksi. Vaikutti ihan toimivalta, joskaan lopullista sovitusta ei tullut tehtyä. Jonkinlainen merkkavien tappien käyttö ruuvinrei'issäkin kävi mielessä mutten saanut oikein jalostettua ajatusta toimivaksi. Ja jos vielä saa kehuskella (EI SAA! HYI!), niin tuon kitaran soundi parani aivan tolkuttomasti. Mission accomplished. Vanha lähinnä sellupuristetta muistuttava puurunko vaihdettiin mahonkiseksi ja stratontyylinen tremolo modattiin hardtailiksi. Kuulosti melko mainiolta tuo vaahterapulttikaula-ruusupuuotelauta-mahonkirunko-hardtail-yhdistelmä. Täytyypi itellekin kyhäillä joskus tuollainen. Mutta alkuperäiseen kysymykseen palatakseni: Hyvältä kuulostaa. Ja jos soitin on toimiva uuden vartalon saatuaan, niin sitten kannattaa miettiä mikkien ym. vaihtoa. Ota näistä sitten selvää |
trih 25.02.2005 14:53:10 | |
---|
Ja jos vielä saa kehuskella (EI SAA! HYI!), niin tuon kitaran soundi parani aivan tolkuttomasti. Mission accomplished. Vanha lähinnä sellupuristetta muistuttava puurunko vaihdettiin mahonkiseksi ja stratontyylinen tremolo modattiin hardtailiksi. Kuulosti melko mainiolta tuo vaahterapulttikaula-ruusupuuotelauta-mahonkirunko-hardtail-yhdistelmä. Täytyypi itellekin kyhäillä joskus tuollainen. Itsellä vastaava projekti mielessä lähinnä lukkovibrasta eroonpääsemiseksi (hieman erilainen body kiinnostaa myös). Mistä sait mahonkia runkoon? Soitinrakentajalta kyselin niin on kuulemma aika vähissä... Danae: "Sometimes I wonder how we got words. Like, where does 'war' come from?"
Dad: "It's a universal acronym."
Danae: "An acronym of what?"
Dad: "We Are Right."
— from the cartoon Non Sequitur by Wiley |
vrajala 26.02.2005 00:51:44 | |
---|
Mistä sait mahonkia runkoon? Mä oon käyttänyt vallan puukeskuksen khayaa (khaya ivorensis l. afrikkalainen mahonki, sama mitä esim. Warmoth käyttää). Blokkaamaan joutuu ja tovin kuivattelemaankin, mutta hyviä kitaroita tuosta on tullut. Laatuvaihteluja on kyllä huomattavasti niin ulkonäöllisesti kuin rakenteellisestikin. Huonoa en silti vielä ole ostanut. Soitinrakentajalta kyselin niin on kuulemma aika vähissä... Oletko AMF:ltä kysäissyt? Niillä kait pitäisi olla. Ota näistä sitten selvää |