Aihe: tulleista ja muista maksuista eu:n ulkopuolelta
1
kalliais
22.02.2005 17:55:03
Luin tuota "näin tilaat kitaran Usa:sta" Fakkia ja siitäpä sainkin hyvän käsityksen asiasta, mutta.. tilasin efektilaitteen Sveitsistä, joka on siis Eu:n ulkopuolella. Pari kysymystä: Meneekö paketti tulliin, jossa alv:i maksetaan, vaiko saanko paketin itselleni postista suoraan? Vai pitääkö täyttää postissa jokin kaavake ennen paketin luovutusta ja mistä niitä saa? Mihin Helsingissä tullit maksetaan? Pitääkö mennä paikan päälle vai saako sen maksaa laskulla?

Nämäkin asiat selviäisivät varmaan yhdellä puhelinsoitolla tulliin.. mutta kiitos sille joka jaksaa vastata!
-mika
LaXu
22.02.2005 19:38:45
Minä olen aina hakenut paketit Helsinki-Vantaan lentoaseman vieressä olevasta tullipostista. Siellä sitten maksetaan verot kortilla tai käteisellä.
G-mies
22.02.2005 20:13:36
Mihin Helsingissä tullit maksetaan? Pitääkö mennä paikan päälle vai saako sen maksaa laskulla?

Itsellä tullattavat paketit ovat tulleet pääpostin tullipostiin.
"Every breath you take, every move you make, I'll be watching you. That's police talk." -Sledge Hammer
kalliais
22.02.2005 21:31:22
Itsellä tullattavat paketit ovat tulleet pääpostin tullipostiin.

Ok! Miten tavaran arvo todistetaan? Paketti avataan ja kaivetaan se lasku sieltä vai? Kaikki tarvittavat toimenpiteet saa siis hoidettua samantien?

-mika
sihvoh
22.02.2005 21:44:48 (muokattu 22.02.2005 21:54:34)
Homma menee seuraavasti:

- Tavara EU ulkopuolelta menee lähimpään tullipostiin
- Siitä saapuu ilmoitus sinulle
- Otat saapuneen lipukkeen mukaan

Tarvitaan jonkinlainen kuitti, jolla todistetaan maksettu määrä. Myös tulostettu sellainen kelpaa. Jos olet sopinut myyjän kanssa, että hän laittaa kuitin pakettiin, niin silloin et välttämättä tarvitse kuittia mukaan.

Välttämättä pakettia ei tarvitse avata, mutta jos se on vakuutettu niin silloin ehdottomasti pitää tehdä niin, koska vakuutus ei toimi jos ongelmaa ei havaita jo postissa.

Nykyään maksetaan verot ja tullit VAIN tuotteen hinnasta, ei enää postituskuluista ja vakuutuksista.

Toivoittavasti tämä auttaa...

EDIT: Se kaavakkeen täyttö yksityishenkilönä on sittten aika helppo jos nyt edes mitään joudut täyttämään. Tullin sivuilla olevat ohjeet ovat lähinnä yrityksille... ei muuta kuin laput mukaan ja relax. Helppo juttu.

EDIT 2: Siis et tarvitse mitään omia kaavakkeita mukaan, ainoastaan sen saapumislipun ja mahdollisen kuitin...
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
kalliais
22.02.2005 23:12:27
Tarvitaan jonkinlainen kuitti, jolla todistetaan maksettu määrä. Myös tulostettu sellainen kelpaa. Jos olet sopinut myyjän kanssa, että hän laittaa kuitin pakettiin, niin silloin et välttämättä tarvitse kuittia mukaan.

Välttämättä pakettia ei tarvitse avata, mutta jos se on vakuutettu niin silloin ehdottomasti pitää tehdä niin, koska vakuutus ei toimi jos ongelmaa ei havaita jo postissa.

Nykyään maksetaan verot ja tullit VAIN tuotteen hinnasta, ei enää postituskuluista ja vakuutuksista.

Kiitos oikein valaisevasta selvituksestä! Myyjä siis tosiaan laittoi pakettiin kuitin tavarasta ja lähetti paketin vakuutettuna, joten paketti vaan auki tullipostissa ja rahat tiskiin ja paketti on minun :)
-mika
Mikko Kankaanpää
23.02.2005 00:40:48

Tullauksen hankaluus johtuu mitä kautta paketti tulee. Jos tulee tullipostiin homma on erittäin helppo ja virkailijat mukavia ja auttavaisia eikä maksa mitään ylimääräistä. Sen sijaan jos tulee esim. danzas:n kautta maapostina voit joutua ajelemaan maatullin ja danzas varaston väliä pari kertaa, ostamaan tullilomakkeet (avain oikein! Ne on maksullisia ja niitä saa kirjakaupoista), maksamaan tullauksessa tarvittavista lapuista, jonottamaan noin 1-3 tuntia... Eli tuolloin kannattaa maksaa kuriiri firmalle huolinnasta palkkio eikä hoitaa itse. FedEx, ups ym lentopostin tullaus on helpompaa kun toimipisteet ja tulli sijaitsevat lentokentällä. Itse tullatessa veloittavat papereista yleensä noin 35euroa.
http://www.uraltone.com
fox
23.02.2005 01:11:03

Itse tullatessa veloittavat papereista yleensä noin 35euroa.

Mutta kyllä on huomattavasti helpottunut mun mielestä tullaus tuohon 80-lukuunkin verrattuna..Nehän jopa neuvoo ja hymyilee ym. Eikä ole enää niitä kiukku-mummoja suojatyöpaikassa mitä ennen.. Tosiaan, omatoimista tullausta en juurikaan suosittele satunnaiselle tavaran tuojalle...
Ja kyllä, Sveitsistä tulevat kitarat ym. tulevat tullin kautta.. Tuosta hinnoittelusta vielä, mulla on juuri parasta aikaa yks kitara tullipostissa.. Tuli ilmoitus: Tullausmaksu 16,10 vai hoidatteko tulliselvityksen itse.. Kyllä minun puolesta saavat tuolla taksalla hoitaa, toki siihen tulee postihuolinnan jotain maksua lisäksi..
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)