Aihe: Pearl Maple Shell?
1 2
man6
23.02.2005 13:55:07
Eli rummuissani lukee pearl maple shell, mutta tuntuu silti huonosti löytyvän tietoa netistä.. voiko niiden oikea nimi edes maple shell? Onko jollain mahdollisesti tietoa niistä? Koska valmistettu yms..
Bacchus
23.02.2005 14:02:59 (muokattu 23.02.2005 14:03:09)
Eli rummuissani lukee pearl maple shell, mutta tuntuu silti huonosti löytyvän tietoa netistä.. voiko niiden oikea nimi edes maple shell? Onko jollain mahdollisesti tietoa niistä? Koska valmistettu yms..

Itsellä on samanlaiset, ja täytyy sanoa että todella huonosti löytyy tietoa. Oisko sulla kuvia rummun badgesta, eli nimikyltistä?

Itse oon saanut sen verran selville, että taitavat olla Pearlin All Maple Shellin, eli ilmeisesti MLX:n edeltäjät 80-luvulta.
-
man6
23.02.2005 14:32:28
Joo ei ne mitkään uudet oo että hyvin vois olla jostain 80-luvulta. Ei oo kuvaa mutta voin kyl ottaa viikonlopun aikana kuvan, saan silloin vasta kameran..
Bacchus
23.02.2005 14:47:06
Joo ei ne mitkään uudet oo että hyvin vois olla jostain 80-luvulta. Ei oo kuvaa mutta voin kyl ottaa viikonlopun aikana kuvan, saan silloin vasta kameran..

Ota ihmeessä kuvia, voin itsekin ottaa.

Onko muuten yhtään samankaltaisuutta alla olevasta linkistä löytyvän setin kanssa? Itsellä on melko identtinen. Tuo esite on juuri siitä 70-80-lukujen vaihteesta.

http://www.pearldrum.com/education/history/78cover.jpg
-
man6
23.02.2005 14:52:46
Onko muuten yhtään samankaltaisuutta alla olevasta linkistä löytyvän setin kanssa? Itsellä on melko identtinen. Tuo esite on juuri siitä 70-80-lukujen vaihteesta.

http://www.pearldrum.com/education/history/78cover.jpg

Taitaa ne vähä uudemman oloiset olla, mutta voin laittaa koko setistäki kuvaa ni näet sitte..
GazTapio
23.02.2005 15:58:31
Mulla kanssa kiinnostais saada jotain infoa setistäni (omakuva). Tomit on tuota All Mapple Shell(?) sarjaa, mutta basarin lätkässä lukee vaan mapple shell ja se on valmistettu tomeista poiketein Japanissa.
This dog has seen better days
GazTapio
23.02.2005 16:01:23
ja maple kirjoitetaan tietenkin yhdellä p:llä...
Bacchus
23.02.2005 17:00:08
Mulla kanssa kiinnostais saada jotain infoa setistäni (omakuva). Tomit on tuota All Mapple Shell(?) sarjaa, mutta basarin lätkässä lukee vaan mapple shell ja se on valmistettu tomeista poiketein Japanissa.

Noniin, samanlaiselta näyttää badge tuossa basarissa kuin meikäläisenkin setissä.

Siinä ilmeisesti lukee isommassa kyltissä Pearl jotain ja made in japan, ja pienemmässä ylhäällä "Maple Shell", vai?
-
GazTapio
23.02.2005 17:21:19
"Siinä ilmeisesti lukee isommassa kyltissä Pearl jotain ja made in japan, ja pienemmässä ylhäällä "Maple Shell", vai?"

juuri näin
jazzmies
23.02.2005 17:29:01
Itse oon saanut sen verran selville, että taitavat olla Pearlin All Maple Shellin, eli ilmeisesti MLX:n edeltäjät 80-luvulta.

All Maple Shell on MLX:n seuraajat 1990-luvun alusta. MLX oli vaahterasetti 1980-luvulla. Hyviä rumpuja. All Maple Shellin seuraajat, no en nyt muista nimeä, olivat ohuempirunkoiset ja kolisevat. Aina ei voi voittaa!
hgr
23.02.2005 17:34:49
Mitenköhän saisin selville miltä ajalta omat MLX:ni ovat peräisin?
ÄM
23.02.2005 17:50:13

MLX ja All Maple Shell taitaa olla ikään kuin sama asia. MX:ssä myös lukee All Mapple shell, mutta ne on pinnoitteella olevia, ollen myös astetta halvemmat. 80-luvun alussa luki vaan Maple Shell ja virityspesät oli noita erillisiä.

80-luvun lopulta 90-luvun alkuun oli All Maple Shell, jollaiset GazTapiolla näyttäisi olevan. Niissä basari tosin näyttää olevan eri sarjaa.

Mutta mitäs Jazzmies meinaat All Maple Shellin seuraajalla? 90-luvun alussa, oisko ollu -93, tuli Masters Customit, joissa on ohuet rungot, mutta mitään kolinaa ei voi sanoa soundin olevan. Mun käsittääkseni ne otti All Maple Shellien paikan. 80/90-taitteessa oli myös Custom-Z sarja helvetin paksuine runkoineen. Muista sen ajan vaahtera-"Helmistä" en oo kuullu.
jazzmies
23.02.2005 18:06:47
MLX ja All Maple Shell taitaa olla ikään kuin sama asia.

Jos en nyt ihan väärin muista, niin oliko MLX:ssä erilliset lukot ja All Maple Shellissä läpi rungon?

Mutta mitäs Jazzmies meinaat All Maple Shellin seuraajalla? 90-luvun alussa, oisko ollu -93, tuli Masters Customit, joissa on ohuet rungot, mutta mitään kolinaa ei voi sanoa soundin olevan. Mun käsittääkseni ne otti All Maple Shellien paikan.

Joo, Masters Customit. Eivät iskeneet minuun ollenkaan. Tunnen monta kaveria, jotka ovat hankkineet MC-setin tai Yamahan Maple Customit 1990-luvulla ja pyrkineet hankkiutumaan niistä sittemmin eroon. Yksikin kaveri hankki pyöreän pätsin Gretschit 1960-luvulta ja MC:t jäivät lojumaan nurkkiin, kun eivät oikein enää käytettynä liiku.

Ohuet rungot tulivat "uutuutena" 1990-luvun alussa vastavedoksi Custom-Z- ja Sonorin Signature -seteille, mutta tehtailta tuppaa muodikkaita innovaatioita tehdesään unohtua, että niillä pitäisi vielä pystyä soittamaankin, myös akustisesti. Liika ja liian vähäinen puumäärä ei yksinkertaisesti kuulosta tasapainoiselta ja _rummulta_.
GazTapio
23.02.2005 18:49:55
Kiitoksia kovasti, alkaa ratkeamaan tämänkin setin arvoitus. Vielä jos osaisitte antaa vinkkejä hyvästä lyöntikalvosta tuohon 18" basariin. Siinä on tällä hetkellä coated ambassador, johon olen jo melko tyytyväinen. Tavoitteena olis kuitenkin päästä vielä lähemmäs Brooks Wackermanin Infectious Grooves aikaista saundia.
ÄM
23.02.2005 22:36:12

Nii se vielä noista mallimerkinnöistä, että se "All Maple Shell" on ikään kuin mallisarjan nimi ja "MLX" taas mallimerkintä. Samoin, kuin "Masters Custom" malliston yksi mallimerkintä on "MMX". Eli ei käsittääkseni voida sanoa, että MLX olisi vaihtunut All Maple Shelliin, vaan kyllä ne on samassa yhteydessä kulkeneet. Ennen All Maple Shelliä oli sitten kai toi Maple shell, joka lienee mallimerkinnältään MX. Silloin ei vielä tainu tätä MLX:ää olla MX:n lisäksi.

Ja tää rungon paksuuden vaikuttaminen soundiin on toki puhtaasti makuasia. Tuskimpa siinä ohuessa rungossa ihan mettään on menty, kun niitä jo 12 vuotta on tehty. Mutta täytyy sanoa, että vaikka itse ehdottomasti pidän ohuista rungoista, on nämä MLX:t kyllä helvetin hyvät kannut; on sellaisillakin tullu vedettyä silloin tällöin. Ja se että ne tänäkin päivänä on ehdotonta huippukamaa, 80-luvulla on tehty sentään vaikka minkälaista pönttöä.
hollmi-5
23.02.2005 23:42:45
Ohuet rungot tulivat "uutuutena" 1990-luvun alussa vastavedoksi Custom-Z- ja Sonorin Signature -seteille, mutta tehtailta tuppaa muodikkaita innovaatioita tehdesään unohtua, että niillä pitäisi vielä pystyä soittamaankin, myös akustisesti. Liika ja liian vähäinen puumäärä ei yksinkertaisesti kuulosta tasapainoiselta ja _rummulta_.

Signaturesta oli myös se koivuinen lite-versio saatavilla koko ajan. Suhteeellisen ohuet pannut... Ja aika hyvää työtä...

Sonorlite 80-luvun lopulla oli myös hoikalla rungolla. Pikkuisen ennen ,kuin tulivat muotiin.
Mika Hollström
HooHoo
24.02.2005 07:49:22
...tana!
Mulla on Pearlin MMX:t 90-luvulta, ja niitä ei saa kolisemaan, vaikka laittais pahvilaatikot kalvoiksi. Ne soi!!! Ihan oikeesti!!
No, haittapuolena tunnustettakoon, että mikittämättömänä loppuu potku elikkäs volyymi aika äkkiä.
jazzmies
24.02.2005 09:09:10
No, haittapuolena tunnustettakoon, että mikittämättömänä loppuu potku elikkäs volyymi aika äkkiä.

Naps, juuri tätä tarkoitin. Omista keikoistani vain noin joka viidennellä keikalla rummut on mikitetty. Ehkä valmistajat valmistavat rumpuja suurille stageille ja studioon, jossa tarvitaan rummuilta äärimmäistä herkkyyttä ja soinnin puhtautta. Mutta missä se musiikki oikeasti tapahtuu - kellareissa, kuppiloissa ja seurantaloilla.

Ja kyllä se Kumu-Pekka rumpuja osaa tehdä ja tekihän hän uusiksi omakuvani Gretschien viisteetkin. Kyllähän sen ymmärtää, että tehtailijoiden täytyy ottaa riskejä, koska uutuuteen kehitys on aina perustunut. Samaan aikaan kun rungot ohenivat, katosivat power-koot ja lukoista tuli miniatyyreja. Tehtaat ovat hakeneet kaikessa mahdollisimman hyvin ja pitkään soivaa rumpua, välillä unohtaen tukevan soundin ja jämäkän kiinnityksen. Sen takia tulee ikävä All Maple Shell -rumpuja, jotka soiiiiiivat ja ovat täydellisen tyköistuvat. Rautaa on julmetusi, ja se on kyllä katsottava siinä tapauksessa eduksi.
ÄM
24.02.2005 09:16:08 (muokattu 24.02.2005 09:22:48)

, joka on mun mielestä ihan helvetin hyvä juttu. Itsellä useimmiten tulee eteen tilanteita, joissa lavasoundi meinaa olla aivan liian kova. Mutta MMX:t on hyvin tasapainossa, eikä tarvii ainakaan varovaisemmin soitella. Helpompi sitä ääntä on lisätä pöydästä, kuin ruveta soitossaan hissuttelemaan. Soittokaveritkin kehuu, miten hyvä on soittaa mun setin kanssa, kun soundaa hyvältä, eikä tuuttaa korvia paskaks.

Se kyllä taitaa olla niin, että paksumpi runkoisista saa helpommin viritettyä hyvän soundin. Ne jotenkin soi automaattisesti hyvin. Mutta en mä pidä sitä minään kriteerinä; kyllä ne rummut täytyy oppia virittämään kuitenkin.

Täytyy mainita vielä se, että aikanaan kun MMX:t ostin, oli vaakakupeissa aika tasan vaihtoehtoina myös MLX ja CZX (aika mielenkiintoinen kolmi kuppinen vaaka). Ja rehellisyyden nimissä, täytyy myöntää, että MMX:t tuli valittua, koska olivat uusinta uutta. Myöhemmin sitten on tullu täys tyytyväisyys valintaan hankittua, välillä muillakin soitellessa.

Edit: Jazzmies ehtikin vastata välissä. Lisään vielä, että Jazzmies puhuu täyttä asiaa; MLX:ien hyvyys piilee juuri noissa seikoissa, jotka tekee niistä helvetin hyvät rummut. Se on tosiaan sitten enää maku asiaa, mitä rummuiltaan haluaa. MMX ja MLX ovat aikalailla ääripäät. Kyllähän Masters Customeja löytyy myös paksuin rungoin, joilla lienee paikattu tätä MLX:ien jättämää aukkoa (niistä ei ole kokemusta).
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)