Aihe: Potikoista
1
miktol
23.02.2005 11:10:21
Pari projektikitaraa odottaa mikkejä ja elektroniikkaa olohuoneen nurkassa, joten kai se pitää pikkuhiljaa ruveta perehtymään kitaraelektroniikan saloihin..

Perusteista tietysti joudun lähtemään liikkeelle. Kirjastosta on jotain materiaalia jo löytynytkin. Lukiessa tulee kuitenkin mieleen monenlaisia kysymyksiä. Ensimmäinen mieltä askarruttava asia koskee potikoita.

Merkkipotikat tuntuvat maksavan aika paljon. Sopivatko Bebekin yhden euron maksavat 470 Kohmin potikat kitaraan? Minkälaiset toleranssit näissä Kohm-arvoissa on suvaittavia? Vaikuttaako noin pieni ero paljonkaan, heitto 500 Kohmin potikkaan kun ei ole suuren suuri? Tarvitseeko potikoista katsoa muita arvoja kuin tuo ohmimäärä ja lineaarisuus/logaritmisuus?

Tuollaisilla potikoilla pääsisi ainakin halvalla harjoittelemaan..
Mikko Kankaanpää
23.02.2005 12:04:43

Muista merkinnöistä kun log/lin ja arvo ei tarvi välittää. Tietysti fyysinen koko sekä koko potikalla että "varella" on merkittävä.

Joitakin vuosia sitten olen ostanut bebekistä noita halpis potikoita ja ne oli huonoimpia mihin olen koskaan törmännyt. Ritinää, rutinaa ja pätkimistä. Jos ovat samoja en todellakaan suosittele.

Erittäin asiallinen elektroniikka pulju on Yleiselektroniikka Heltsingissä josta löytyy laadukkaita osia ja hyvä valikoima (tilaavat vuorokauden viiveellä RS:n laajasta kataloogista!!). Palvelukin on todella hyvää.

Itse maksaisin mieluusti muutaman euron lisää kun käyttäisin halvimpia mahdollisia.

SIIS minulla ei ole aavistustakaan mitä bebekissä tällä hetkellä myyvät.
http://www.uraltone.com
fox
23.02.2005 12:42:53

Itse maksaisin mieluusti muutaman euron lisää kun käyttäisin halvimpia mahdollisia..

Kitaraan ei kannata kovin halpaa potikkaa laittaa, kun ei nuo soittimeen tarkoitetutkaan niin paljoa maksa.. Kyllä siinä rupeaa jo se mekaaninen kestokin tuntumaan..
Hyviä ovat esim. just RS, ALPS ja CTS (Centronics), toki voi katsastaa vaikka jotkut Allen-Bradleyt ja huippu Centronicsitkin..

Se on huomattavan ikävää jos tekee ison johdotusurakan ja sitten säästää "väärässä paikassa" ja seurauksena on pätkimistä ja rusahtelua, hurinoista puhumattakaan.. Vielä enemmän harmittaa jos kyseessä on semmoinen hankalampi projekti, esim. puoliakustisen johdotus.. ;)
poppamies
23.02.2005 22:50:57

...Ilmeisesti tuollainen 470 Kohmin potikka käy 500 Kohmisesta potikasta riittävän hyvin? Vai onko tuollainen ero merkittävä (ja jos on, niin miten vaikuttaa)?

Tuolla erolla ei ole minkäänlaista merkitystä.
Kitaraan käy kaikki 250-500 kOhmin väliltä etkä huomaa käytössä mitään poikeavaa.
"G-strings are for strippers"
maza
24.02.2005 01:36:37

Bebekissä oli ainakin vielä joku kuukausi sitten Alpsin laatupotikoita euron kappale (ainakin 100k log/lin). Kandee käydä kokeilemassa. Tosin yksi on tähän mennessä osoittautunut vähemmän hyväksi yksilöksi; rutisee.
SaBer
24.02.2005 10:09:05

Millaisia kokemuksia teillä on Alphan potikoista? Itse olen aina käyttänyt Radiohmin potikoita, kun en ole parempaan viitsinyt panostaa.
"Kato bassoa soitetaan, muijaa hiplaillaan." -Sam Other
sihvoh
26.02.2005 18:21:32
Millaisia kokemuksia teillä on Alphan potikoista? Itse olen aina käyttänyt Radiohmin potikoita, kun en ole parempaan viitsinyt panostaa.

Ainakin omat kokemukseni ovat positiivisia. Kunnon potikoita kohtuullisella hinnalla. No ei nyt aivan halpoja, mutta hinta/laatu on kohdallaan.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)