Aihe: Sustainpedaalin rakenne?
1 2
Juho L
23.02.2005 16:21:28
Tietääkseni supe on ihan vain tavallinen kytkin renkaan ja kärjen välillä.
"Minkä taakseen jättää, siihen etäisyyttä kasvattaa." - Sananlasku
IMIK - Perustajajäsen #2.
Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä!
Leevo
23.02.2005 17:54:50

käykö siihen kitaravahvarin kanavanvaihtopedaali?

Voi toimiakin, en oo kokeillu. Käytännössähän se ei kuitenkaan käy, aika arsesta varmaan jos toimii päälle-pois-periaatteella.
"Räkä-Malmi rääkyy ja mä oon ympäri lavaa." -Andy McCoy
Kosmonautti
23.02.2005 22:35:32
Lopettakaa ihmiset hyvän sään aikana! Tästä voi tulla keskustelu, joka ei pääty koskaan.
Fuzzy Boner
23.02.2005 22:39:32
Lopettakaa ihmiset hyvän sään aikana! Tästä voi tulla keskustelu, joka ei pääty koskaan.

Täs puhutaan paljon tosta sustain-pedaalin rakenteesta, kannattaa lukea läpi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=36&t=43953&o=0&co=210
Olet kirjoittanut keskusteluun 7120 kirjoitusta
Kosmonautti
23.02.2005 22:41:45
Täs puhutaan paljon tosta sustain-pedaalin rakenteesta, kannattaa lukea läpi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … c=36&t=43953&o=0&co=210

Mähän varoitin...
baron
23.02.2005 23:58:14

Millä periaatteella sustainpedaali toimii, käykö siihen kitaravahvarin kanavanvaihtopedaali?

1. Akustisen soittimen sustainpedaalilla on periaatteessa "portaaton" säätö eli se on enemmän kuin on-off kytkin.
2. Kunnon digilaitteissa, joita arvonsa tunteva kiipparisti suostuu soittamaan, on myös puoliasento.
3. Köyhälistön ja pilipalijätkien soittimessa se on on-off ja siihen käy jopa kitaristin vermeet, mutta en paljoa kehtaisia itseäni kiipparistiksi sanoa, jos sellaisella suostuisin soittamaan.
Children of Baron: Magic in Keyboards. Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta!
zepeteus
24.02.2005 01:16:56
2. Kunnon digilaitteissa, joita arvonsa tunteva kiipparisti suostuu soittamaan, on myös puoliasento.

Onkos tämä se vaihtoehto, missä joillakin MIDI-vermeillä sustainkontrollin kytkennän voi asettaa siten, että arvoilla 0-63 OFF ja 64-127 ON, jolloin säädettävä kontrolli (pedaali tms.) katkoo itseasiassa kontrollerin liikeradan puolivälissä? Se ei muuta sitä, että kyseessä on silti "switch" kontrolloitu parametri, mutta käytössä katkaisutuntuma on erilainen.
baron
24.02.2005 08:08:41

Onkos tämä se vaihtoehto, missä joillakin MIDI-vermeillä sustainkontrollin kytkennän voi asettaa siten, että arvoilla 0-63 OFF ja 64-127 ON, jolloin säädettävä kontrolli (pedaali tms.) katkoo itseasiassa kontrollerin liikeradan puolivälissä? Se ei muuta sitä, että kyseessä on silti "switch" kontrolloitu parametri, mutta käytössä katkaisutuntuma on erilainen.

Mun ymmärtääkseni kyseessä on todellinen toiminnallinen eli kolme vaihtoehtoa.
Children of Baron: Magic in Keyboards. Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta!
Eddy
24.02.2005 11:17:15
Mun ymmärtääkseni kyseessä on todellinen toiminnallinen eli kolme vaihtoehtoa.

Joo,kyllä ainakin mun rolandissa on on/off-asennon lisäksi myös välimuoto (mahd. useampiakin,en muista).Käytännössä tota ominaisuutta en ole tosin tainnut käyttää kertaakaan.
Koskettelen soittimia...
baron
24.02.2005 11:27:37

Joo,kyllä ainakin mun rolandissa on on/off-asennon lisäksi myös välimuoto (mahd. useampiakin,en muista).Käytännössä tota ominaisuutta en ole tosin tainnut käyttää kertaakaan.

Siksihän mun Jammun soitto kuulostaa niin hienostuneelta, kun käytän kaikkia niitä mahdollisuuksia, joita kunnon sustain-pedaali ja sen huippuammattitaitoinen käyttäjä saa koskettimista esiin.
Rantsu
24.02.2005 11:41:55
Siksihän mun Jammun soitto kuulostaa niin hienostuneelta, kun käytän kaikkia niitä mahdollisuuksia, joita kunnon sustain-pedaali ja sen huippuammattitaitoinen käyttäjä saa koskettimista esiin.

Mut eiks sulla ole P-90, eihän siinä ole puolipedaaliominaisuutta?
"Ehke parempi mine kotona."
Fuzzy Boner
24.02.2005 11:46:46

Shh,
Olet kirjoittanut keskusteluun 7200 kirjoitusta
Rantsu
24.02.2005 11:49:05
Shh,

Sori... :(
projekti
24.02.2005 11:53:33
Jep! Nyt olen paljon viisaampi, mutta silti niin tyhmä...;)
baron
24.02.2005 12:34:40

Sä et seuraa aikaasi. P-80 ei ollut, P-90 on.
zepeteus
24.02.2005 12:51:20
Jahas, tämä puoliasento onkin minulle uutta. Itse sustain kontrolli (CC64) on MIDI-standardin mukaan on-off (switch) tyylinen parametri.
http://tomscarff.tripod.com/midi_analyser/control_and_mode_changes.htm

Ovat sitten kehitelleet tavan, jossa säädettävää kontrolleria käyttäen myös väliasennolla on vaikutusta.

http://www.computersandmusic.com/pr … uct_ID=525&Category_ID=200&
http://www.atrend.com.tw/Music-Gear/E/Edirol-DP-8-Damper-Pedal.html

Normaali säädettävä MIDI-kontrolleri on suht simppeli vehje:
http://www.maxmidi.com/diy/foot/

Jos tuo uusi half-pedal ominaisuus olisi tehty itse kontrolleriin, se toimisi millä tahansa MIDI-laitteella. Mainoksissa mainitaan kuitenkin vain tiettyjä soittimia, joissa ominaisuus on, joten implementaation täytyy olla ainakin osittain itse soittimessa.

Jos se olisi pelkästään soittimen ominaisuus, mikä tahansa säädettävä kontrolleri mahdollistaisi puolestaan tämän...mutta mainoksissa ominaisuus mainitaan nimenomaan joidenkin pedaaleiden kohdalla? Yritetäänkö tuossa kenties hyötyä "uuden" ominaisuuden mainosarvosta?
baron
24.02.2005 12:58:34

"For even more authentic piano performance, most of the P series models can emulate the soft pedaling and half pedaling effects of an acoustic piano. Soft pedaling reduces the volume and slightly changes the timbre of notes played while the sustain pedal is pressed, while not affecting any notes played before pressing the pedal."

Niih Rantsu!
mack the knife
24.02.2005 13:02:03
Ei ole totta. Uusi sustainpedaali alkoi. Kohta on taas kymppitonni rikki...
-Mistä otteesta tää menee?
Rantsu
24.02.2005 13:03:08
"For even more authentic piano performance, most of the P series models can emulate the soft pedaling and half pedaling effects of an acoustic piano. Soft pedaling reduces the volume and slightly changes the timbre of notes played while the sustain pedal is pressed, while not affecting any notes played before pressing the pedal."

Niih Rantsu!

Kyllä ne mainosmiehet osaa... se ominaisuus on tosiaan P-120:stä ylöspäin. mut P-90:ssä ei oo. Jos on, niin tarjoon kaljan+terävän kun nähdään!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)