Aihe: Tune-o-matic
1
N33m0
22.02.2005 22:53:26

Eli onko tune-o-maticissa väliä kummin päin se palikka on missä ne säädettävät osat on, eikö sen intonaation saa säädettyy kummin päin vaan?
( 'o')-d[||] More Beer!
fox
22.02.2005 23:11:26

Eli onko tune-o-maticissa väliä kummin päin se palikka on missä ne säädettävät osat on, eikö sen intonaation saa säädettyy kummin päin vaan?

Kitaran omistaja saa päättää.. :) Kukaan ei kiellä niitä tallapaloja pistämästä toiseen järjestykseen ja kääntämästä tallaa ns. toisin päin. Myös tallapalat on täysin käännettävissä. Ja perusteltua niitten kääntäminen on, jos esim. intonaatiovarat on ihan "millistä kiinni", silloin kääntämällä tallapalan saa sen puuttuvan millimetrin.. Lähinnä tuo koko tallarungon kääntäminen onnistuu sillä klassisella kapeella ABR-tune-o-matikilla. Nashville-eli soapbar tune-o-matikki ja tää uudempi Nashville sekä vielä multipoint (se jonka pohjassa on korkeudensäätöruuveille 3 eri paikkaa) ovat sen tallarungon käännölle hankalampia rakenteestaan johtuen. Minkätähden sun pitäis ne ruuvit saada sinne mikin puolelle? Nimittäin ei tuosta käännöstä ole mun mielestä mitään hyötyä, toisin kuin niitten yksittäisten tallapalojen..
Kimmo72
23.02.2005 00:20:41
Oho! huomasin vasta tämän topikin innoittamana kun tutkimaan aloin, että mulla on Tokaissa ne tallapalat miten sattuu.. Eh... No ei nyt ihan sentään. Mutta kolmen ohkasemman kielen palat on toisinpäin kuin kolmen paksuimman. No juu. Säädöt ainakin on balanssissa. Kai se on ihan normaalia. Vai onko mikään normaalia?
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
fox
23.02.2005 00:26:42

Oho! huomasin vasta tämän topikin innoittamana kun tutkimaan aloin, että mulla on Tokaissa ne tallapalat miten sattuu.. Eh... No ei nyt ihan sentään. Mutta kolmen ohkasemman kielen palat on toisinpäin kuin kolmen paksuimman. No juu. Säädöt ainakin on balanssissa. Kai se on ihan normaalia. Vai onko mikään normaalia?

Kaikki on. Jollakulla on D ja A toisinpäin, jollakulla tosiaan kaikki paksut so. punotut kielet.. Saa laittaa sillee kun parhaaksi näkee.. Jos se tallapalan "viiste" on peräkappaleeseen päin tulee kielikulmaan vähän "helpotusta"..
washburn
24.02.2005 08:29:46

kaveri tuossa väitti, että gibson on aikanaan tehny tune-o-maticinsa päin hevon sanonko mitä, ja että myös kopiot, joille gibson on antanut mitat tune-o-maticiin on yhtä huonoja; ei saa näitä kitaroita kuulemma kunnolla hienovireeseen millään. Kaverilla itsellään on joku 80-luvun alun gibsoni, jossa on tämä onkelma. Tiedä sitten, mutta niin väitti..
lahjattomat harjoittelee
Jouni Antero
24.02.2005 13:11:53
Gibbonia on kyllä vaikeampaa saada vireeseen kuin esim Fendereitä, mutta mun nähdäkseni se johtuu sekä tallan, että lavan jyrkähköstä kulmasta.
32788
24.02.2005 13:33:51
Minkätähden sun pitäis ne ruuvit saada sinne mikin puolelle?

Onkos ne joissain kitaroissa siellä tallan puolella? Mun Viperissä ne oli jo valmiiks mikkien puolella, ja intonaatiota ei oo tarvinnu säätää, johtuisko tosta Earvanan satulasta?
© Tiluman, kaikki lukijat pidätetään. MÄOONMAAILMANPARASKITARISTI #1
fox
24.02.2005 13:48:21

Onkos ne joissain kitaroissa siellä tallan puolella? Mun Viperissä ne oli jo valmiiks mikkien puolella, ja intonaatiota ei oo tarvinnu säätää, johtuisko tosta Earvanan satulasta?

Siispä siellä kieltenpitimen puolellahan ne kätsemmät on, sanotaan vaikka kun mittarilla säädät intonaatioo..Jos ne ruuvit on siellä kielten "soivalla" eli mikkien puolella, niin takuuvarmasti demppaat kielen kun meisselillä säädät.. Mutta toki, kyllähän olen molemminpäin nähnyt niitä olevan. Valintoja saa tehdä.
BenGlenton
24.02.2005 15:10:21
osta gotoh, ongelmat ratkeavat.
www.supremecourtband.fi
Puavali
24.02.2005 17:21:47
...Minkätähden sun pitäis ne ruuvit saada sinne mikin puolelle? Nimittäin ei tuosta käännöstä ole mun mielestä mitään hyötyä, toisin kuin niitten yksittäisten tallapalojen..

Havaisin, että kun ruuvin kanta on mikin puolella, niin tallapalan saa hieman kauemmas. Eli käänsin omassa Epin Wildcatissä koko tallan toisin päin, ja sitten käänsin kielten 1-5 palat toisinpäin (eli niinpäin, kuin ne alunperin olivat kitaraan nähden). Nyt se kutoskielen tallapala on "väärinpäin", mutta saapahan hienovireen kohdalleen.
kalamies#19 >-)))> Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
Juzzu
24.02.2005 19:18:43
Mä tykkään laittaa ruuvin mikin suuntaan, helpompi ruuvailla kun ei ole vinosti menevä kieli edessä.

Tune-o-maticin intonaation säätöä haittaa jos kieli lähtee tallalta jyrkässä kulmassa stop-barille, silloin kieleen tulee "mutka" juuri tallapalan kohdalle ja säätö on todella tarkkaa. Tuota intonaation "oikeaa" kohtaa saa pidennettyä pienentämällä "mutkaa" eli loiventamalla kulmaa. Joko stop-baria voi nostaa tai laittaa kielet stop-barin ympärille "wrap-aroundina".

Tämä teoria jyrkän kulman vaikutuksesta intonaatioon ei ole missään määrin mun keksimä, kokeilema tai havainnoima, näin vain isot pojat kirkolla kertoivat. Mie uskon :o)
Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)