Aihe: Lissee bassokaapeista
1 2
Teijo K.
22.02.2005 10:19:59

Tän kaiutinpinta-ala on sama kuin 6x10" ja miltei sama kuin 4 x 12" kaapilla. varmaan tosi "nopee" saundi.

Onko kukaan muuten viitsinyt laskea tarkkoja kaiutinpinta-aloja, vai mennäänkö sillä ympyrän alan likiarvolla? Joskus olen harkinnut jos laskisi sen tarkan alan jollekin kartiolle mutta en ole sitten jaksanutkaan.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
Keny
22.02.2005 10:53:09
Kymppejä käytän niiden hyvän atakin/nopeuden takia.Ne reagoi hyvin kaikkeen mitä tekee ja alapäätäkin löytyy ihan riittävästi eli 6x10 käytössä tällä hetkellä.
Viistoistaset ei oo ihan mun juttu mutta 2x12 oli tosi nasta yllätys kun kokeilin,nopee ja hyvä botne.
Veikkaisin et 12 tuumaset on kympin ja viistoistasen kompromissi niinkun kai on tarkotettukin;-)
Blow wind blow, where ever you may go... - Tom Waits
hollstro
22.02.2005 13:38:27

Onko kukaan muuten viitsinyt laskea tarkkoja kaiutinpinta-aloja, vai mennäänkö sillä ympyrän alan likiarvolla? Joskus olen harkinnut jos laskisi sen tarkan alan jollekin kartiolle mutta en ole sitten jaksanutkaan.

Enpä ole laskenut, mutta lieneekö tuolla merkitystä. Itse käytän ympyrän tasopintaa. Se korreloi ihan hyvin suhteessa kartion pinta-aloihin. Lisäksi kaiutin puskee käytännössä saman "kokoista" ilmapatsasta edessään oli se kaiutin kartiomainan tai taso. Tässä kaiuttimen about-pinta-alat neliösentteinä:

tuumat/pinta-ala (neliösenttiä)
5" / 123
10" / 491
12" / 707
15" / 1104
18" / 1590
Penasol
22.02.2005 14:14:46

Tsekkaa 4*12-tuumaisista vaikka ebs, ampeg,marshall
...hmmm ashdownilla ei taida niitä olla vaikka muuten loistavia kaappeja rakentelevatkin .. tosin eipä niitä enää kukaan taida maahantuodakaan. :(

btw. kannattaa muistaa myös 6*10 kaapit!

Jos suunnittelen ostavani jopa Behringerin 2x10"- kaapin, niin ei taida olla varaa noihin... Paitsi jos jostain saa pariin satkuun Ampegin niin silloin kyllä ostan, mielelläni.
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Teijo K.
22.02.2005 14:36:11

Enpä ole laskenut, mutta lieneekö tuolla merkitystä. Itse käytän ympyrän tasopintaa. Se korreloi ihan hyvin suhteessa kartion pinta-aloihin. Lisäksi kaiutin puskee käytännössä saman "kokoista" ilmapatsasta edessään oli se kaiutin kartiomainan tai taso. Tässä kaiuttimen about-pinta-alat neliösentteinä:

tuumat/pinta-ala (neliösenttiä)
5" / 123
10" / 491
12" / 707
15" / 1104
18" / 1590

Enpä tiedä muuten, mutta uteliaisuutta se kutkuttaa. Siinähän on ympyrälieriö ja pallosegmentti oikeasti. Syvyys vaikuttaa isostikin pinta-alaan. Tuskin sillä muuta merkitystä on kuin sen uteliaisuuden tyydyttäminen. Minulla on jopa yksi tasokartio. Hmm. joku päivä minä vielä...
Nälkä!
-Knut Hamsun.
M.Hanski
22.02.2005 15:02:45
Enpä tiedä muuten, mutta uteliaisuutta se kutkuttaa. Siinähän on ympyrälieriö ja pallosegmentti oikeasti. Syvyys vaikuttaa isostikin pinta-alaan. Tuskin sillä muuta merkitystä on kuin sen uteliaisuuden tyydyttäminen. Minulla on jopa yksi tasokartio. Hmm. joku päivä minä vielä...

Kartion geometrialla todellakin on aika suuri merkitys säteilypinta-alaan. Tässä esimerkkejä kartioiden efektiivisestä pinta-alasta:

8" ~ 220 cm^2 (B&C 8NDL51)
10" ~ 320 cm^2 (B&C 10NW64)
12" ~ 531 cm^2 (B&C 12NW100)
15" ~ 855 cm^2 (B&C 15NW100)
18" ~ 1210 cm^2 (B&C 18NW100)
Teijo K.
22.02.2005 18:00:47 (muokattu 22.02.2005 18:02:19)

Kartion geometrialla todellakin on aika suuri merkitys säteilypinta-alaan. Tässä esimerkkejä kartioiden efektiivisestä pinta-alasta:

8" ~ 220 cm^2 (B&C 8NDL51)
10" ~ 320 cm^2 (B&C 10NW64)
12" ~ 531 cm^2 (B&C 12NW100)
15" ~ 855 cm^2 (B&C 15NW100)
18" ~ 1210 cm^2 (B&C 18NW100)

Yllättävän suuri ero kun vertaa ympyrän pinta-alana laskettuna. 4*10" on tuossa pinta-alaltaan jotakuinkin sama kuin 18". Ja 15" häviää prosentuaalisesti tarkastellen huomattavasti vähemmän. Eli kartiopinta-alaa per. käytetty euro voi tulla 15" kuitenkin enemmän, kun se 4*10" on aina jonkunverran kalliimpi, luonnollisesti.

Ps. Tuossa käy selvästi ilmi se "hukkapinta-ala" mikä ympyrälaskussa otetaan teholliseksi pinta-alaksi, eli ne kartion reunat.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
poppamies
22.02.2005 21:11:31

No 4x10 ei oo koskaan itselläni ollut vaikka on kenties suosituin yksittäinen kaappi tänäpäivänä.
On ollut 4x12", 2x15" ja nyt on 1x15"+1x12".
En välitä siitä yläpään kolinasta. Triangelin soittajat on erikseen...
"G-strings are for strippers"
Herra A
22.02.2005 21:55:51
Tuli mieleen tuosta 24 elementtisestä kaapista, ehkä typerä kysymys, mutta vaikuttaako elementin rikkoutuminen kaapin impedanssiin?
Mist ripples round your thin white neck And draws me a line Cold fingers mark this dying wreck This moment is mine
Hullu basisti
23.02.2005 15:04:08
vaikuttaako elementin rikkoutuminen kaapin impedanssiin?

Voipi vaikuttaa, riippuu onko elementit kytketty rinnan vai sarjaan.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
saikkpe
23.02.2005 15:58:47

Mutta jos yhdellä kaapilla pitäis pärjätä niin eikös EBS:llä ole sellanen 4*12" julkeen kokonen kaappi, Behringeriltä pitäis löytyä semmonen missä on yksi pilli+2*8"+15" samassa kaapissa ja SWR:llä on sellanen (muistaakseni Triad nimeltään) missä on pilli+10"+15". Siitä en tiedä kuinka hyviä ovat, en ole kokeillut niitä. Mutta ovatten ainakin erilaisia keskenään ja löytyy elementti joka kokoluokkaan yhdestä kaapista.

Entäpä vaikka http://www.warwickbass.com/amps/term.htm
"Bassohan on lyömäsoitin."
Hullu basisti
23.02.2005 17:05:35
Aivan, terminaattorihan olisi varmaan yksi hyvä vaihtoehto. En epäile yhtään.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Botne80
24.02.2005 15:34:14
Kannattaa tehdä itse, jos on mahdollisuuksia(työkalut ja taitoa). Carlsbron nupillako meinaat ajaa kaappia? Siinä tapauksessa sais olla joku hyvällä herkkyydellä varustettu elementti. Eminence Kappa 15 vois olla hyvä(thomannilla 105 euroa) ja toimii hyvin pienessäkin kotelossa esim.100 litraa. Tuolla saattaisi tulla toimeen ainakin aluksi. Myöhemmin hyvänä lisänä vois olla joku 2x10, 1x12 tai 2x12 kaappi.
Penasol
24.02.2005 15:55:09

Kannattaa tehdä itse, jos on mahdollisuuksia(työkalut ja taitoa). Carlsbron nupillako meinaat ajaa kaappia? Siinä tapauksessa sais olla joku hyvällä herkkyydellä varustettu elementti. Eminence Kappa 15 vois olla hyvä(thomannilla 105 euroa) ja toimii hyvin pienessäkin kotelossa esim.100 litraa. Tuolla saattaisi tulla toimeen ainakin aluksi. Myöhemmin hyvänä lisänä vois olla joku 2x10, 1x12 tai 2x12 kaappi.

Joo tuota itse väsäämistä pidän yhtenä vaihtoehtona, kun puutavaran saan mitä luultavimmin ilmaiseksi kotoa ja mummolasta. Työkalut ovat vähän puutteelliset, saattaa tulla ongelmia elementille reikää tehtäessä.
Teijo K.
24.02.2005 16:12:53

Joo tuota itse väsäämistä pidän yhtenä vaihtoehtona, kun puutavaran saan mitä luultavimmin ilmaiseksi kotoa ja mummolasta. Työkalut ovat vähän puutteelliset, saattaa tulla ongelmia elementille reikää tehtäessä.

Sitten kannattaa laskea hintaan kaiuttimen suojaverkot, kulmat, päällystämiseen kankaan, kahvat, liittimet (speakon *2 + pluki) ja pyörät alle. Veikkaampa että päästään reilusti yli sataseen. Joku aika sitten laskin, että jos vanerit joutuu ostamaan, niin 125e elementillä tuli kalliimmaksi kuin Behringerin valmis 1*15". Ei paljoa houkuttele, edes näin puuseppää valmistamaan itse.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Penasol
24.02.2005 16:18:23 (muokattu 24.02.2005 16:19:05)

Sitten kannattaa laskea hintaan kaiuttimen suojaverkot, kulmat, päällystämiseen kankaan, kahvat, liittimet (speakon *2 + pluki) ja pyörät alle. Veikkaampa että päästään reilusti yli sataseen. Joku aika sitten laskin, että jos vanerit joutuu ostamaan, niin 125e elementillä tuli kalliimmaksi kuin Behringerin valmis 1*15". Ei paljoa houkuttele, edes näin puuseppää valmistamaan itse.

Minulla on siihen ratkaisu. Dyykkaaminen ja sukulaiset. Suojaverkon saa tehtyä itse ilmaisista tarpeista, kulmista en tiedä, kangasta saa vanhemmilta, jonkinlaiset käypäiset kahvat löytynevät mummolasta, plugijakkeja on pari ylimääräistä. Veikkaanpa, että jäädään reilusti alle sataseen. Houkuttelee, vaikken olekaan puuseppä.

edit. Köyhyydestä ei pidä tehdä ongelmaa. Se on hidaste, ei este.
Teijo K.
24.02.2005 16:23:00

Minulla on siihen ratkaisu. Dyykkaaminen ja sukulaiset. Suojaverkon saa tehtyä itse ilmaisista tarpeista, kulmista en tiedä, kangasta saa vanhemmilta, jonkinlaiset käypäiset kahvat löytynevät mummolasta, plugijakkeja on pari ylimääräistä. Veikkaanpa, että jäädään reilusti alle sataseen. Houkuttelee, vaikken olekaan puuseppä.

No sitten. Miulla kun on mummot kuolleet, vanhemmilta on turha ruinata kangasta, kaiuttimeen en liittimiksi mitään jämäplugeja laittaisi ihan turvallisuusnäkökohtien takia ja kunnon kahvat sekä pyörät on aika ykkönen kun huonoselkäisenä roudailee. Ja kaiuttimen suojaverkko on ainakin miun laskelmissa halvempi kuin huonon verkon tkia rikkoutunut kartio. Senverran arvoa omalle työlle, että käyttää kunnon osia.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Penasol
24.02.2005 16:30:36

No sitten. Miulla kun on mummot kuolleet, vanhemmilta on turha ruinata kangasta, kaiuttimeen en liittimiksi mitään jämäplugeja laittaisi ihan turvallisuusnäkökohtien takia ja kunnon kahvat sekä pyörät on aika ykkönen kun huonoselkäisenä roudailee. Ja kaiuttimen suojaverkko on ainakin miun laskelmissa halvempi kuin huonon verkon tkia rikkoutunut kartio. Senverran arvoa omalle työlle, että käyttää kunnon osia.

Halpa/ilmainen ei ole aina sama asia kuin huonolaatuinen.

Off- topicia.
Teijo K.
24.02.2005 16:32:52

Halpa/ilmainen ei ole aina sama asia kuin huonolaatuinen.

Off- topicia.

Behringer BB115 218e lähipostiin tuotuna Toomannilta. Halpa.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)