Aihe: Soittajien viinaputket/mokat
1 2 3 4 5 6
uruttaja
21.02.2005 16:12:48
Kyllä pahin, siis oikeasti pahin, bändikaverina on alkoholisti. Yksi olut on aivan liikaa ja siitä seuraavat liian vähän. Minulla on ollut bändikavereina useita erittäin kosteita soittajia ja muutama oikea alkoholisti.

Muistan jonkun kerrankin tunteneeni suunnatonta raivoa, kun bändikaveri makaa sammuneena tuntia ennen keikkaa paska housussa. Tai soittaa puhelimella: "Arvaappas missä oon?" Tai kun vapaapäivän jälkeen soitin pitää lähteä etsimään jostain kanikonttorista,siis jostain toisesta kaupungista, eikä hajuakaan missä on oltu jne. Tarinoita on aivan varmasti riittävästi. Näihin ei vaikuta vaikka läsäyttäisi turpaan, tai katkois kielen. Viina vie miestä, eikä päinvastoin.

Sinällään kosteiden Paavojen kanssa vetämisessä ei ole ollut mitään ongelmaa. Koskaan yhtään keikka heidän kanssaan ei ole mennyt puihin. Tässä ryhmässä mies ottaa viinaa ja hallitsee sen niin hyvin kuin se tässä ammatissa on mahdollista ja tarpeellista.

Kun nyt puhutaan vaan negaatioista niin tuossapa sitä on mietittävää.
clave
21.02.2005 17:10:34 (muokattu 21.02.2005 17:12:21)

Kun nyt puhutaan vaan negaatioista niin tuossapa sitä on mietittävää.

Musta uruttaja hahmottaa asiaa kokonaisvaltaisesti. Seuraavaksi voisi tietysti miettiä positiivisuutta yleisenä elämänasenteena. Onko siitä apua vai uhkaa, haittaa vai hyötyä? Jos juoppo soittaja on kuonaa ja alempiarvoisempi lähimmäinen kuin kalanpaska (sen alemmaksi ei pääse) vois kivittämisen sijaan miettiä miten kaveria kantsis tukea. Ymmärrän kyllä, että juoneen soittajan teko ärsyttää mutta kannattaako miestä tuomita teon vuoksi?

Sitten vois kysyä miten pitäs suhtautua sellaseen kollegaan jolla on muista syistä (kuin dokaamisesta johtuva) vähän huonompi aika käsillä kuin normaalisti. Kuinka paljon erilaisuutta soittajat ovat valmiita sietämään oman ihmiskäsityksensä sisällä? Vai onko se niin että soittaja sietää yllättävän paljon erilaisuutta mutta toimisto ei?

Edit: Onhanolemassa yksi sellanen ammattiryhmä joka mainostaa itseään myös raittiuden osalta; "raitis maalari etsii töitä":)
"Täytyy varoa, ettei turhaan tehty työ mene hukkaan"
edge
21.02.2005 18:44:53
Musta uruttaja hahmottaa asiaa kokonaisvaltaisesti. Seuraavaksi voisi tietysti miettiä positiivisuutta yleisenä elämänasenteena. Onko siitä apua vai uhkaa, haittaa vai hyötyä? Jos juoppo soittaja on kuonaa ja alempiarvoisempi lähimmäinen kuin kalanpaska (sen alemmaksi ei pääse) vois kivittämisen sijaan miettiä miten kaveria kantsis tukea. Ymmärrän kyllä, että juoneen soittajan teko ärsyttää mutta kannattaako miestä tuomita teon vuoksi?

Sitten vois kysyä miten pitäs suhtautua sellaseen kollegaan jolla on muista syistä (kuin dokaamisesta johtuva) vähän huonompi aika käsillä kuin normaalisti. Kuinka paljon erilaisuutta soittajat ovat valmiita sietämään oman ihmiskäsityksensä sisällä? Vai onko se niin että soittaja sietää yllättävän paljon erilaisuutta mutta toimisto ei?

Eipä ole tainut Clavelle sattua kunnon sammujaa keikalle. Ei siinä kaverin päätä silitetä kun sammuu lavalle ja kaikki kaatuu loppujen (trio-1) niskaan. Siihen aamulla soittaa agentti ja antaa ehdoksi miehen vaihtumisen tai keikkojen loppumisen...
Jos on huono päivä(ehkä kaikilla joskus) se loppuu tavallisesti aikanaan mutta juominen ei. Tuomitsen jyrkästi `häpäsemisen`en muutamia fiilis kaljoja...
Edit: Onhanolemassa yksi sellanen ammattiryhmä joka mainostaa itseään myös raittiuden osalta; "raitis maalari etsii töitä":)
hyh,hyh...
Sertzo S
21.02.2005 18:56:43 (muokattu 21.02.2005 19:11:51)
Tällaistakin olen kuullut kerrottavan aikoinani:

Englannissa oli ollut jossain lehti-ilmoitus, jossa todettiin jotenkin siihen tapaan, että juoppoa saa tilata tylsien juhlien "piristeeksi".
Liekö liikeidean saanut joku sikäläinen pelimanni...mene ja tiedä.

edit: meillä sitä ei tarvitse näköjään edelleenkään joidenkin erikseen mainostaa ;)
KoskPaavo
21.02.2005 19:22:17

Ja vielä niin että "raitis maalari vapaana"
Soittaja selviää aina.
Sertzo S
21.02.2005 19:25:37

Ja vielä niin että "raitis maalari vapaana"

Mistä sitten johtuu, että mainostavat...eikö juoppojen maalareiden tarvitse?
Sertzo S
21.02.2005 19:28:31
Joulun aikoihin: Raitis, autoileva, lapsirakas ja soittava joulupukki tilattavissa...
baron
21.02.2005 19:44:23

Joulun aikoihin: Raitis, autoileva, lapsirakas ja soittava joulupukki tilattavissa...

Ympäri vuoden: Raitis autoileva, PA:t ja pakun omistava laulutaitoinen basisti etsii bändiä.
Children of Baron: Magic in Keyboards. Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta!
clave
21.02.2005 21:05:50

Eipä ole tainut Clavelle sattua kunnon sammujaa keikalle.

Olen toki tällaistakin todistanut, mutta musta asiaa liioitellaan ja siihen suhtaudutaan toisaalta mustavalkoisen tunteenomaisesti, joskin toisaalta tunteettomasti. Addiktio on vakava sairaus joka on voitettavissa. Mutta ei tuomitsevalla "ota vuoteesi ja käy"-mentaliteetilla. Yleensä työelämässä sairaudesta kärsivä ihminen ohjataan hoitoon. Miten muuten keikkasoittajien työterveydenhuolto on hoidettu? Kuka ilmoittautuu työnantajaksi ja kantaa vastuun?

Alalla on käytössä edelleen ns kollektiivirankaisuita, jolloin koko bändi pannaan kärsimään. Ole siinä sitten oman onnesi seppä. Näitä kollektiivisia rankaisuita on mm laivojen slabikäytännöt. Samalla logiikalla kaikilta kapteeneilta pitäisi slabi kieltää koska Exxon Valdez-nimisen tankkerin kippari tömäytti takavuosina Alaskassa karikkoon tuubassa.

Jos johonkin pitäisi fokusoida kybällä niin se olisi se tessi. Ei soittajien viinaputket ja tissuttelu alaa ole kaatamassa (vrt yhteiset kossuttelupelisäännöt/ lupaukset/ vannomiset) vaan just pikemminkin yhteisten isojen pelisääntöjen lipsuminen kuten tessin noudattamattomuus. Se se rapauttaa.
mack the knife
21.02.2005 21:10:07
Hyvä clave. Tuohon plussa.
-Mistä otteesta tää menee?
KoskPaavo
21.02.2005 21:16:18
Nää nuoremmat soittajakällithän nauraa meidän TESseillemme.Jopa kehutaan että on perustettu jonniilainen ketju jossa keikkoja välitetään välittämättä hevon persettä jostain Tessistä.
Se, että' siitä TESsistä mahdollisimman moni soittaja pitäis kiinni , sillä sais jonkinlaista arvostusta tähän hommaan. Väitän vaan että se on täysin myöhäistä, ikävä kyllä.
Soittaja selviää aina.
uruttaja
21.02.2005 22:33:34
Hyvä clave. Tuohon plussa.

Clave ja Kospaavo sai komppia ja Clave tikin.

Mä oon kysynyt muutamalta liigasoittajalta, miten niiden työterveyshuolto on järjestetty, vastaus oli yllättäen: ei mitenkään. Terveyskeskus on se lääkäriasema.

Kertokaapa te jotka olette Auraviihteen, Polarin, Scanshown, tai Artistitalon palveluksessa. Mites teille on järkätty työterveyshuolto.??? Alaa tuntemattomille kerrottakoon, että tuohon toimistoryppääseen kuuluu jo aikamoinen kirjo suomalaista kevyttä musiikkia ja sen välitystä.

Työpaikkaterveydenhuolto ei sitten ole Tes-asia, vaan ihan lain määräys.Valvovana viranomaisena, nyt tulee raju väite, Liittoa huomattavasti aktiivisempi taho: Työsuojelupiiri.

Liksoissa valvonta on Liitolla, eli meillä liiton jäsenillä. Me muusikothan sen Liiton muodostamme, ei joku henkilö.

Kuten Koskpaavokin kirjoitti, että jotkut paskantavat tes:n päälle. Monet taas eivät suostu Tes:n minimeillä edes hirnahtamaan....
pekkajau
22.02.2005 10:44:24
Jos liideri nipottaa juomisesta niin se on ihan oikein... sillä siinä on samalla monen leipä yleensä kysymyksessä eikä vaan sen "ottajan" suuren taiteellisen persoonallisuuden ja siihen kuuluvan oikeutetun "elämäntavan" ymmärtämisestä. Paljon enempi vituttaa jos liideri ei ole oikeudenmukainen ja nipottaa muista paljon arkisemmista asioista kun ryypiskely, joilla ei ole itse sen soittamisen kanssa mitään tekemistä!
clave
22.02.2005 11:27:44

Kertokaapa te jotka olette Auraviihteen, Polarin, Scanshown, tai Artistitalon palveluksessa. Mites teille on järkätty työterveyshuolto.??? Alaa tuntemattomille kerrottakoon, että tuohon toimistoryppääseen kuuluu jo aikamoinen kirjo suomalaista kevyttä musiikkia ja sen välitystä.

Työpaikkaterveydenhuolto ei sitten ole Tes-asia, vaan ihan lain määräys.Valvovana viranomaisena, nyt tulee raju väite, Liittoa huomattavasti aktiivisempi taho: Työsuojelupiiri.

Tämä on aika mielenkiintoinen ja selvitystä kaipaava kysymys. Oiskohan Liiton gurut halukkaita vastaamaan alkaen vaikka Aarne Vesterisestä. Tietääkö 4R tästä työterveyshuollon järjestämisvastuusta, kun kyseessä on freelancerina työskentelevät soittajat?
Vissiin kaikkiin tuurauksiin on vastuutettu aina comboa itseään tai sen liideriä, ymmärtääkseni liimataiset ovat vain uhkaillen pesseet kätensä ja korjanneet prossan? Mulla on myös aavistus siitä miksi liimataiset lähettelevät sopimuksia perin nihkeästi. Lieneekö linkissä mm vastuisiin? Kukahan osais valaista?
baron
22.02.2005 11:28:15

Paljon enempi vituttaa jos liideri ei ole oikeudenmukainen ja nipottaa muista paljon arkisemmista asioista kun ryypiskely, joilla ei ole itse sen soittamisen kanssa mitään tekemistä!

Meillä on ollut vähän hakusessa liidaamisen ja demokratian välinen suhde.
Nyt on mielestäni toimiva.
Liideri määrää keikkatilanteessa, tosin aikaisemmin yhteisesti sovittujen periaatteiden mukaisesti.
Keikalla, ainakin kesken setin, työpaikkademokratian mukaiset YT-neuvottelut ovat teknisesti hankalat suorittaa.

Kyllä treeneissäkin jonkun on sanottava, mitä piisiä seuraavaksi treenataan, se ei käytännössä oikein toimi, että kuusi jätkää jokainen soittaa eri kappaletta.
Children of Baron: Magic in Keyboards. Olet kirjoittanut keskusteluun 10000 kirjoitusta!
edge
22.02.2005 11:37:18
Molemmat Serzo ja Clave puhuvat asiaa omlta kannaltaan. Serzon kans taitaa olla meilla samankaltaisia kokemuksia. Kyllä siinä hoitoon ohjaus unohtuu kun kaveri kaatuu kitaroineen verhojen auetessa(Finnjett) päiväkeikalla Virolais yhtyeen urkujen päälle....eikä nimittäin ollut jäitä muualla kuin grogi lasissa...Ikävä kyllä
Puhumattakaan setin toisen biisin aikana tapahtuva sammuminen rumpujen taakse ( eri keikka)..
hyh,hyh...
Neljä Ruuvia
22.02.2005 12:06:19
Tämä on aika mielenkiintoinen ja selvitystä kaipaava kysymys. Oiskohan Liiton gurut halukkaita vastaamaan alkaen vaikka Aarne Vesterisestä. Ei ole,veikkaan mä.

Tietääkö 4R tästä työterveyshuollon järjestämisvastuusta, kun kyseessä on freelancerina työskentelevät soittajat?
Joo,mä oon käyttänyt Diacoria Aikatalossa,Diakonissalaitosta ja Eiran Sairaalaa
Hammaspuolesta ovat vastanneet Dentarium(myös Mikonkadulla) ja Hammasairaala Oral Erottajalla.
Helsingin halvimpia mestoja kaikki :-)
Maksuvälineenä on ollut käteinen.
Yksityistä lääkäriä olen käyttänyt siitä asti kun ois ollut illalla keikka L-rannassa ja pyörytti niin perkeleesti.Ois kestänyt viikon saada Fredan terkkarilta aika.Kävelin Eiraan, diagnoosi:Keuhkokuume,ei keikalle!
Hammasasiat ovat valinnaisia ja johtuvat pelosta jonka kunnallinen hammassössijä sai aikaan rikkomalla jotain instrumentteja mun juurikanavaan.Dig that!

Kerran huvikseen huikkasin jollekkin ohjelmanmyyjälle
että :Ollaanko me teillä töissä nyt? Joo,sano tyyppi.Kysyin :Missä lääkäri?
Vastauksena oli vain iloista naurua ja hymyilyä :-)
pekkajau
22.02.2005 12:24:40
Finlanders kai se on edelläkävijä näissä muusikoiden työterveyhoitoasioissa? Luin joskus jostain lehdestä!
half
24.02.2005 17:32:14
Sulle ei sellaisia varmaan ole sattunut kohdalle?

Mulle:
- Basisti sammuu lavalle kesken soiton
- Rumpali unohtaa koko settinsä keikkapaikalle. Sitä ennen on kesken setin rynnännyt mikin kimppuun ja kuuluttanut seuraavaksi piisiksi sellaisen, jota en ole koskaan kuullut. Myöhemmissä selvityksissä kävi ilmi, ettei itsekään ole kuullut, sellaista ei varmaan ole olemassakaan.

En ymmärrä. Sullahan on iso bändi ? Jos basisti mokaa, sinä voit jatkaa vasurilla ja basso paavo pihalle lopullisesti ja uusi hakuun. Soittajat ovat uusiutuva luonnonvara. Jos joku vakavasti otettava soittaja toimii kuvailemallasi tavalla, hän siirtyy hyvin nopeasti näihin : " Mä oon nyt pitänyt ton keikkailun suhteen vähän matalampaa profiilia "- osastolle, minne kuuluukin. Viinaa otetaan aina se on luonnonlaki, mutta se on kellosepän laji. Amatöörien on parempi pysyä Jaffassa vaan. Entäs tämä kalvotaiteilija ? Mitä myöhempiä selvityksiä vielä tarvitaan ?
Väärin ? Kyllä tämmöinenkin biisi kai on.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)