Aihe: midipiuha 1 | |
---|---|
![]() 20.02.2005 23:54:25 | |
Niin sellainen hassu kysymys mulla, että voiko midipiuhan "suunta" vaikuttaa sen toimintaan? Siis kulkeeko se viesti siellä vain yhteen tiettyyn suuntaan? En siis nyt tarkoita mitään in-out-juttuja, vaan vain sitä johtoa. En oo aikaisemmin tullut ajatelleeksi koko asiaa, mutta nyt pari kertaa kun mulle on käynyt niin, että laitteet eivät ole suostuneet kommunikoimaan ennenkuin olen laittanut johdon toisin päin..!! Voiko siis ne piuhat jotenkin ihmeellisesti kulua, vai mitä..? The sun is gone but I'm having fun | |
![]() 21.02.2005 00:08:58 (muokattu 21.02.2005 00:09:35) | |
Olen kuullut että sointuihin tulisi ylimääräisiä harmonioita jos johto on kiemurassa, mutta suunnalla ei pitäisi olla väliä. Jos se lähti toimimaan kun vaihtoi suuntaa, niin ehkäpä styynä oli se että soitin ja johto eivät kosketelleet toisiaan. My name is Baron, U.Honey Baron. | |
![]() 21.02.2005 10:16:23 | |
Niin sellainen hassu kysymys mulla, että voiko midipiuhan "suunta" vaikuttaa sen toimintaan? Siis kulkeeko se viesti siellä vain yhteen tiettyyn suuntaan? En siis nyt tarkoita mitään in-out-juttuja, vaan vain sitä johtoa. En oo aikaisemmin tullut ajatelleeksi koko asiaa, mutta nyt pari kertaa kun mulle on käynyt niin, että laitteet eivät ole suostuneet kommunikoimaan ennenkuin olen laittanut johdon toisin päin..!! Voiko siis ne piuhat jotenkin ihmeellisesti kulua, vai mitä..? Ei nyt välttämättä kulua, mut jotkut piuhat toimii eri viikonpäivinä eri tavalla; mulla on siis esim. perjantain ja lauantain keikkoja varten omat piuhat. Ja yleensä puoliltaöin vuorokauden vaihtuessa pitää piuhakin vaihtaa, monet piuhoista on vaan niin prkl:een ronkeleita. Sulla on vaan vuorokausi vaihtunut just tuossa välissä. Tiedoksi et piuhat muuten käyttää Greenwichin aikaa. Yleensä värilläkin on väliä, punaiset esim. toimii ihan hyvin keskiviikkoillasta noin klo 02:een saakka torstaiyön puolelle. Testaamallahan se selviää. Pieru naurattaa aina.
www.viihdepianisti.tk | |
![]() 21.02.2005 11:56:56 (muokattu 21.02.2005 12:02:46) | |
Testaamallahan se selviää. Eli miten (en ole insinöörikoulua käynyt)? Sinänsä nuo taikauskoiset neuvotkin ovat ihan hyviä.. toimivat varmasti kuten mun pari onnenamulettiakin. The sun is gone but I'm having fun | |
![]() 21.02.2005 12:01:29 (muokattu 21.02.2005 12:02:40) | |
Testaamallahan se selviää. Ainakin tuolla F-musiikissa ovat tehneet jo valmiiksi tuota testaushommaa. Eikun soitto sinne, ja sieltä löytyy oikea MIDI-piuha joka viikonpäivälle. EDIT: Eli kysy mitä vain, tältä palstalta saat aina asiallisen vastauksen... :) "Ehke parempi mine kotona." | |
![]() 21.02.2005 12:03:27 | |
eli miten (en ole insinöörikoulua käynyt)? (Minä olen 8-) Käännät toisinpäin ja kokeilet. Ja sitten taas toisinpäin ja kokeilet. Jatkat jonkin aikaa, ja jos johdonmukaisesti toisin päin toimii ja toisinpäin ei, niin sitten sillä on merkitystä. Oikeasti, suunnalla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Jos sillä on niin jossain on vikaa. On kyllä mahdollista laittaa piuhan sisään diodi joka päästää virran vain yhteen suuntaan, mutta miksi joku tekisi niin? | |
![]() 21.02.2005 12:06:41 | |
On kyllä mahdollista laittaa piuhan sisään diodi joka päästää virran vain yhteen suuntaan, mutta miksi joku tekisi niin? Niin päästää, tasavirran. Mutta vaihtovirrasta pääsee aina jompikumpi puoliaalto läpi. Eikös MIDI-signaalissakin molemmat puoliaallot ole? "Ehke parempi mine kotona." | |
![]() 21.02.2005 12:10:11 | |
Oikeasti, suunnalla ei pitäisi olla mitään merkitystä. Jos sillä on niin jossain on vikaa. On kyllä mahdollista laittaa piuhan sisään diodi joka päästää virran vain yhteen suuntaan, mutta miksi joku tekisi niin? Niin, sitä voi kysyä meidän treeniskämppiksiltä.. no eikai, viiiiitsivitsivitsivitsivitsivit.... ;) Eli seuraavalla kerralla merkkaan päät ja kokeilen ja sitten käyn ostamassa uuden. Vai voiko sitä jotenki korjata? Miten tollanen yksinkertainen lyhyt piuha yleensäkään voi mennä rikki? The sun is gone but I'm having fun | |
![]() 21.02.2005 12:19:46 | |
Eli seuraavalla kerralla merkkaan päät ja kokeilen ja sitten käyn ostamassa uuden. Vai voiko sitä jotenki korjata? Miten tollanen yksinkertainen lyhyt piuha yleensäkään voi mennä rikki? Ei mitään päiden merkkaamista, oikeesti... Se piuha joko toimii tai sitten ei. Muoviplugeilla varustettu piuha voi kyllä tosin mennä rikki sillä tavalla, että johto siellä plugin sisällä on katkennut, mutta saa kontaktin jossain tietyssä kulmassa/asennossa. Tällainen piuha joko roskiin tai sitten vanhat liittimet irti (eli johto poikki ihan liittimen vierestä) ja juottaa uudet liittimet tilalle. Onhan siellä piuhassa kaksi ohutta johtoa ja yksi paksumpi suojavaippa, eli kyllä sen rikki saa! :) "Ehke parempi mine kotona." | |
![]() 21.02.2005 12:56:56 | |
Niin päästää, tasavirran. Mutta vaihtovirrasta pääsee aina jompikumpi puoliaalto läpi. Eikös MIDI-signaalissakin molemmat puoliaallot ole? Midi on virtasilmukka. Lähettävä pää syöttää pätkittyä (tasa)virtaa ja vastaanottava pää tunnistaa sen yleensä optoeristimen avulla (jonka sisällä on valodiodi), joten jos piuhassa olisi diodi virran suuntaa vastaan, niin ei siitä mitään kulkisi läpi. | |
![]() 21.02.2005 14:10:48 | |
Lähettävä pää syöttää pätkittyä (tasa)virtaa ja vastaanottava pää tunnistaa sen yleensä optoeristimen avulla (jonka sisällä on valodiodi), joten jos piuhassa olisi diodi virran suuntaa vastaan, niin ei siitä mitään kulkisi läpi. Joo, se oli kyllä muistissa, että MIDI on 31,25 kHz taajuista pulssia, mutta siis joo, se on pätkittyä tasavirtaa, tottakai, eihän ne optot mitään siitä negatiivisesta puoliaallosta ymmärtäisi. Mutta sitä en yrittänytkään väittää, että toimisi, jos diodi on välissä. :) Mut mikäs siellä oikein on jännite? Pistin tuossa ihan huvin vuoksi skoopin kiinni Electron MIDI-out:iin ja yritin mittailla, mutta en oikein saanut tolkun tuloksia... "Ehke parempi mine kotona." | |
![]() 21.02.2005 18:38:13 | |
Mut mikäs siellä oikein on jännite? Eiköhän mahda vaihdella nollan ja +5V välillä... | |
![]() 21.02.2005 22:26:52 | |
Joo, se oli kyllä muistissa, että MIDI on 31,25 kHz taajuista pulssia, mutta siis joo, se on pätkittyä tasavirtaa, tottakai, eihän ne optot mitään siitä negatiivisesta puoliaallosta ymmärtäisi. Mutta sitä en yrittänytkään väittää, että toimisi, jos diodi on välissä. :) Mut mikäs siellä oikein on jännite? Pistin tuossa ihan huvin vuoksi skoopin kiinni Electron MIDI-out:iin ja yritin mittailla, mutta en oikein saanut tolkun tuloksia... Nyt mennään kyllä pahasti elektroniikan puolelle. Muistelen, että lähettävän pään toteutuksessa yleensä käyttöjännite syötetään vastuksen kautta toiseen lähdön nastoista, eli siitä syötetään virta ulos. Toista nastaa taas vedetään maihin avoimen kollektorin lähdöllä. Eli tuosta välistä on hieman kyseenalaista mitata jännitettä. Maksimissaan se on toki tuo mitä ensin mainittuun nastaan syötetään (olisiko se sitten tuo 5 V). Mutta silloin kun tuo avoimen kollektorin lähtö on ilmassa, niin eihän siitä kulje virtaa eikä siinä näy jännitettäkään noiden nastojen välissä (maata vasten toki). Saakohan tästä mitään tolkkua. | |
![]() 21.02.2005 22:41:52 | |
Kyllähän tuosta tolkkua sai. Se jännite on normaalisti nimenomaan välillä 0-5V, ainakin kaikissa niissä MIDI-bokseissa joita itse olen tehnyt ja ohjeita lukenut. Tuossa yksi: http://www.iguanalabs.com/midi.htm | |
![]() 22.02.2005 09:00:14 (muokattu 22.02.2005 09:00:41) | |
Mä oon huomannu et jos kietoo midi-piuhan alumiinifolioon ja sit roudarinteipillä eristää sen niin general-midien alamiddle muuttuu snadisti kuusikulmaisemmaksi. Kapastanssi nääs... Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." | |
![]() 22.02.2005 14:28:37 | |
general-midien alamiddle muuttuu snadisti kuusikulmaisemmaksi. Kapastanssi nääs... Oliks tämä vitsi? :) Vai saisiko vielä suomeksi? The sun is gone but I'm having fun | |
![]() 24.02.2005 09:29:30 (muokattu 02.03.2005 05:42:04) | |
Oliks tämä vitsi? :) Vai saisiko vielä suomeksi? Midi-piuhassa kulkee lukuja 1 ja 0, joten piuha joko toimii tai ei. 1) Tyrkkaa johto paikoilleen ja aseta MIDI-kanavat oikein. MIDI-OUT koneessa lahetyskanavaksi joku valilta 1-16 MIDI-IN koneessa vastaanottajaksi ALL tai sama kanava kuin lahetyslaitteessa. Katso viela etta lahettavassa on ulosmenevan MIDI-signaali paalla (joissakin laitteissa on mahdollista hanikasta asettaa kone tilaan jossa se ei laheta signaalia ulos) Edelleen tarkista etta vastaanottavassa koneessa ei ole MIDI-signaalin vastaanottamisen estoja paalla. (Yleensa tosin vaikuttavat vain controllereihin tai SysEx -dataan joten se nyt ei oo niin justiin) Koneiden manuaaleista loytyy lisaa tietoa... 2) Katso toimiiko a) Jos kylla niin mene keikalle. b) Jos ei niin 3) kavele kauppaan ja osta uusi. MIDI-piuhat ovat halpoja eika niihin kannata juuri sijoittaa, koska siella kulkee edelleen vain niita ykkosia ja nollia. Jos haluat olla tosi PRO niin voit tietysti haluta kaapelin jonka paallys ei ole muovia vaan kumia. Samantekevaa. Piuhat niin halpoja etta ei kannata korjata. PS Pojat, pojat tytoille pitaa olla kiltti. Sen isona oppii :) EDITH PIAF: Silla johdon suunnalla ei siis ole valia... MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)