Aihe: Kertokaa kokemuksista: kompura ja putkivahvistin
1
efunkelist
19.02.2005 19:57:43 (muokattu 19.02.2005 19:58:34)

Ei o vielä omaa kompuraa mutta toivelistalla on EH Black Finger. Analyyttisempää testausta olisi tarkoitus suorittaa lainakompuralla tai kaupassa kunhan ehtisi.

Mutta kertokaapa omia kokemuksianne!

Miten tykkäätte käyttää kompuraanne? Itse haluaisin pääasiassa tasoittaa erisäröisten soundien keskinäistä dynamiikkaa, olen siis miettinyt jos tuon laittaisi nykyvahvarillani efektilenkkiin. Siis etusen ja päätteen väliin.
Käytän myös buusteria putkietusen edessä joka tarvittaessa lisää säröä mutta myös nostaa äänenvoimakkuutta hieman. Toisinaan en sitä haluaisi joten toimisiko esimerkiksi tässä tapauksessa kompura tasoittamaan dynamiikkaa putkietusen jälkeen?

Missä kohtaa signaaliketjua ja minkälaisella kokoonpanolla ootte käyttäny kompuraa? Missä kohtaa on mielestänne ollut paras/huonoin paikka kompuralle?
Kalamies#9 >-)))>
Pastilli? Tästä tietoa rauhasta.
toxic
19.02.2005 20:10:57
Missä kohtaa signaaliketjua ja minkälaisella kokoonpanolla ootte käyttäny kompuraa? Missä kohtaa on mielestänne ollut paras/huonoin paikka kompuralle?

En käytä itse kompuraa, mutta epäilisin että se kannattaisi laittaa etu- ja päätevahvistimen väliin.
Puavali
19.02.2005 22:37:58 (muokattu 19.02.2005 22:52:06)
kitara-kompura(-särö)-vaffari (tai basso-kompura-vahvistin)

E: Ja säädän tonen tummaksi tai enintään keskiasentoon.
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
Da Make
19.02.2005 22:45:33
Mulla on BOSS CS-3 ja se on heti kitaran jälkeen enen nauhakaiku simulointia ja vahvaria. Säädän kompuran hiukan lievästi vaikuttavaksi vain. Mukavaa rautis soundia. Ei autenttisilla laitteilla tosin.
"Oh Yeah! E-minor!" - Patrick (from Sponge Bob) Katso omat plussasi täältä!
MrGuitarist
19.02.2005 23:06:20
Mulla on MXR:n dynacomp heti ekana pedaalina laudassa ja käytän sitä aika miedoilla asetuksilla atakkia korostamaan. Saa sellaista kivaa napsua soundiin. Efektilenkkiin en ole kokeillut tuota, mutta luulisin, että sinne kytkemällä saattaa löytyä mölyä ja hurinaa varsinkin säröillä soitettaessa. Parhaiten tuo on mulla toiminut ihan ensimmäisenä pedaalina ketjussa. Käsitykseni mukaan esim. Esa Pulliainen käyttää kompuraa nauhakaiun jälkeen hyvin tuloksin.
efunkelist
19.02.2005 23:39:34

Niin tosiaan etusen ja päättärin välissä kompura saattaa aiheuttaa mölyäkin. Sen kaveriksi pitää siis laittaa gate...
Kalamies#9 >-)))>
DJKaaos
19.02.2005 23:46:00 (muokattu 19.02.2005 23:48:08)
Mulla on BOSS CS-3 ja se on heti kitaran jälkeen enen nauhakaiku simulointia ja vahvaria. Säädän kompuran hiukan lievästi vaikuttavaksi vain. Mukavaa rautis soundia. Ei autenttisilla laitteilla tosin.

Meikäläisellä sama juttu jos soitan Bossilla. Mutta Dodin pulliaiskompura sopii mulla myös väliin toisin kuin Bossin sininen cs-3 joka jotenkin ainakin mulla tukehtuu täysin ellei se ole heti ekana.
Rock 'n' roll on tie, totuus ja elämä.
Da Make
19.02.2005 23:50:33
Meikäläisellä sama juttu jos soitan Bossilla. Mutta Dodin pulliaiskompura sopii mulla myös väliin toisin kuin Bossin sininen cs-3 joka jotenkin ainakin mulla tukehtuu täysin ellei se ole heti ekana.

Joo, oikein sanoit. Se pitää olla ekana. LEVEL nappi on muuten käytännössä turha! Ääriasennot kyllä huomaa mutta mitä sillä oikeen tekee?
DJKaaos
19.02.2005 23:59:15
Joo, oikein sanoit. Se pitää olla ekana. LEVEL nappi on muuten käytännössä turha! Ääriasennot kyllä huomaa mutta mitä sillä oikeen tekee?

Sustain-nappula on oikeastaan ainut jota edes joskus säätelen. Kaikki muut ovat puolessa välissä. Mun mielestä kolme potikaa olisi riittänyt tohon.
Rock 'n' roll on tie, totuus ja elämä.
Da Make
20.02.2005 01:08:21
Sustain-nappula on oikeastaan ainut jota edes joskus säätelen. Kaikki muut ovat puolessa välissä. Mun mielestä kolme potikaa olisi riittänyt tohon.

HEP! Mullakin on kaikki juuri klo12 asennossa paitsi sustainia fiiliksen mukaan sitten.
Fortune
20.02.2005 13:09:22
Tuosta EHX Black Fingeristä ei kyllä ole kuulunut hyvää, vaikka itseäkin himottaisi tuollainen, niin pysyisi laudan EHX-perhe nättinä ja tyytyväisenä. MrGuitarist taisi jotakin siitä mainita, oliko se tuo pedaali jota ei suositeltu?

Tosin ei LP:n kanssa oikein kompuraa enää kaipaa, mutta jos sen Telen laittaa, niin sitten voisi olla tarpeen moinen.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Marvel
efunkelist
20.02.2005 21:10:40

Tuosta EHX Black Fingeristä ei kyllä ole kuulunut hyvää

Kuulisin mielelläni lisää, sen verran arvokas peli on että pitää harkita tarkkaan. Ja kitara on muuten strato joten joihinkin tyyleihin sopisi sitä dynamiikkaa kaventaa jo kitarankin puolesta.
Kalamies#9 >-)))>
MrGuitarist
21.02.2005 08:16:59
Kuulisin mielelläni lisää, sen verran arvokas peli on että pitää harkita tarkkaan. Ja kitara on muuten strato joten joihinkin tyyleihin sopisi sitä dynamiikkaa kaventaa jo kitarankin puolesta.

Kysäisepäs huikki-nimimerkiltä lisää. Sillä on muistaakseni tuo Black Finger.
vantage
21.02.2005 08:25:24
HEP! Mullakin on kaikki juuri klo12 asennossa paitsi sustainia fiiliksen mukaan sitten.

Sama homma, kyllä oli paras ostos aikoihin tuo boss.
Kannatti rahaa säästellä.
Well... IHKK #5
kivi
21.02.2005 08:39:28
En käytä itse kompuraa, mutta epäilisin että se kannattaisi laittaa etu- ja päätevahvistimen väliin.

Sanoisin, että ei missään nimessä.

Kompressorin paikka on joko ihan ensimmäisenä ketjussa, tai sitten juuri ennen vahvistimen sisääntuloa, jos todella olet varma, ettet halua jollain pedaalilla nostaa äänen tasoa esim sooloissa.

Jos koko kitaran haluaa lytätä, se tehdään sitten tarpeen mukaan mikitetylle signaalille. Mutta muistakaa, että säröinen putkivahvistin on jo itsessään varsin tehokas kompressori.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Kossu
21.02.2005 09:15:53
Kivi on oikeassa. Ja jos EHX Black Fingerin laittaa efekti- looppiin niin tulos on kohinan takia kirjaimellisesti mykistävä.
ChuckJimiJeffThundersJohnyBoHooker
Fide
21.02.2005 11:17:49

Mulla on Tehc21 CompTortion hässäkkä just ennen putkivaffarin sisääntuloa.

Käytän sitä oikeastaan pikkauksen terävöittämiseen tai vaihtoehtoisesti sellaiseen sustain/WannaBeHeavy -soundien hakuun =)

Eli miten nyt telecaster tyyppiestä ottaisit tilua ja raaka heavyä esille =)

Tech21 on mielestäni oikein hyvä. Sen säröä en käytä, vaan pidän härpäkkää puhtaasti kompurana, erillinen äänenvoimakkuussäätö antaa liikkumatilaa. Vahvalla kompuroinnilla efektilenkissä oleva volumepedaali tulee tarpeeseen, eli tapan sillä turhat kohinat soolojen välissä...

...putkivahvaffin dynamiikan ja "luonteen" kompura kyllä tuhoaa helposti, eli toi kompurointi on näköjään taitolaji.
Sak.4:6 "Ei volumella ja tonella, vaan minun Hengelläni, sanoo Herra Sebaot" ---- kalamies#7 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)