Aihe: hehkujen johdotukset
1
mhaimilahti
20.02.2005 22:56:14

tossa tota putkivahvistinta kasaillessa kävi mietittymään että onko väliä noissa hehkujen johdotuksissa kumpi on plussa tai miinus
sihvoh
21.02.2005 09:35:02
Monesti hehkujännite on tasasuuntamatonta, joten silloin ei ole plussaa ja miinusta. Tästä voit vetää johtopäätöksen, että ihan sama kumminpäin ne laitat. Itse pistäisin sitten kaikille putkille samoinpäin, jotta säilyy järjestys ja logiikka.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
sihvoh
21.02.2005 10:28:13
hehkupiuhat kannattaa sitten kiertää toistensa ympäri mahdollisimman tiukasti häiriöiden eliminoimiseksi. Ekaa styrkkariani rakentaessa jokin vuosi sitten en uskonut tätä faktaa, ja niinpä hurisikin sitten niin pirusti.

Ja myös osasijoittelu ja maadoitus on syytä tehdä huolella. Itse sain aikaan hienon oskillaattorin kun ei ollut ekaa laitetta tehdessä kokemusta asiasta :-)

Eli mielellään yksi maadoituspiste ja osat siten, että etuaste on riittävän kaukana päätemuuntajasta/-putkesta ja virtalähteestä.
I have seen the light... let there be lights, let there be sound, drums... guitars...
mhaimilahti
21.02.2005 11:05:23

juu eli noin arvelinkin , olen kiertänyt noi piuhat toistensa ympärille , kiitokset vastauksista
maza
22.02.2005 00:00:52

Ja myös osasijoittelu ja maadoitus on syytä tehdä huolella. Itse sain aikaan hienon oskillaattorin kun ei ollut ekaa laitetta tehdessä kokemusta asiasta :-)

Eli mielellään yksi maadoituspiste ja osat siten, että etuaste on riittävän kaukana päätemuuntajasta/-putkesta ja virtalähteestä.

Ja lisäksi vähintään sisääntuloista tulevat piuhat olisi syytä olla suojattua mallia hurinoiden estämiseksi. Itse suosittelen käyttämään muutenkin tuollaista, etenkin high-gain-koneissa lähes välttämättömyys. EQ:lle tulevat ja menevät piuhat on kanssa hyvä olla suojattua mallia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)