Aihe: Padi vai Tyyny? (rebound vai nöy)
1
Suleima
18.02.2005 11:48:45
Eli tiedustelisin muiden näkemystä itseäni askarruttavasta asiasta. Päivittäin tulee tehtyä rudimentteja ja soitettua syncopationia ihan kotisohvalla padiin. Oma pädini (Fic Firthin kahdeksankulmanen) käyttäytyy melko epäaidosta ja reboundia tuntuu olevan naurettavan paljon verrattuna oikeaan virveliin(peruskireällä vireellä.). Tuossahan varmaan oppii paremmin reboundia hyödyntämään, mutta tahtoisin erityisesti saada sormien koukistajiin voimaa ja minulle on suositeltu reboundittomaan pintaan soittamista. Toisaalta on taas sanottu että reboundittomaan pintaan soitto saattaa aiheuttaa heikommalla kuin erinomaisella tekniikalla jännetumpin tulehduksen.
Saisiko muiden mielipiteitä.
Miracle
18.02.2005 11:55:31
Ite tuskailin saman ongelman kanssa myös samalla pädillä. Joskus tuntu jopa siltä että siihen tyynyyn soittamalla sai paremman dynamiikan ja tatsin mutta toisinaan taas ei.
Kompromissiratkaisu, nakkaa kaksin/nelin kerroin taiteltu pyyhe siihen pädin päälle. Reboundia ei ole liikaa mutta kuitenkin sen verran että sormia pääsee käyttämään.
DrmBug
18.02.2005 12:00:21
Mikset treenais kummallakin tavalla? Molemmat tavat ovat kuitenkin hyviä ja kehittävät eri asioita. Itse treenaan tyynyyn aina kun katson telkkaria, mutta käyn samat asiat yleensä läpi ihan snarella, jotta oikeanlainen kontrolli muodostuisi.

Ja mielestäni vaaraa jännetuppitulehduksiin tms. ei ole, jos otat muutaman asian huomioon:

1) Lopeta heti jos tunnet kipua käsissä
2) Kiinnitä huomiota käsien asentoon ja korjaa, jos asennot näyttävät luonnottomilta
3) Pyri rentoon soittoon, ei turhaa jännittämistä
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Magetsu
18.02.2005 12:13:11
Itteäkin kyllä kiinnostaisi tietää, mitä eri pinnotteisilla pädeillä saavutetaan.
Käsittääkseni tyynytreeni vaikuttaa eniten lihasmuistiin, sormiliikkeisiin ja ranteen rentouteen, mutta entä sitten nämä pädit? Ehkä pädiin on hyvä treenata sitten sitä liikerataa??
Entäpä rebound? Kannattaako sitä harjotella muulle alustalle kuin oikealle rummulle, jos treenaa enimmäkseen pädeillä/tyynyllä?
Hullunkurisia kysymyksiä, mutta tulipahan vain tässä mieleen... ;)
Späng ' Läng
Suleima
18.02.2005 12:28:06
No jos rumpujensoittajana haluaa kehittyä nii toi reboundinkäyttö kannattaa oppia varmaan mieluiten oikeasta rummusta. Itse ainakin haluan oppia soittamaan rumpuja enkä pädiä :) Mutta eihän se virveli oo aina lähettyvillä, joten reboundia voi pädiinkin reenata mutta tietty mahd. sama rebound olisi suotava. Itse kokeilin tota pyyhejuttua fic firthiin ja ainakin tuntuma on huomattavasti aidompi. pitää vielä reenikämpällä verrata kuinka aito se nyt sitten onkaan.
Terok
18.02.2005 12:52:48

Tyynyssä on ainaskin se hauska juttu että se ei muista tuntumalta lähellekään _mitään_ rumpua joten mielummin padiin tai vaikka jalkoihin.
Magetsu
18.02.2005 13:57:00
Tyynyssä on ainaskin se hauska juttu että se ei muista tuntumalta lähellekään _mitään_ rumpua joten mielummin padiin tai vaikka jalkoihin.

No sen tyynytreenin idea on aikalailla nuo mitä mainitsin aikasemmin ja sillähän ei ole mitään tekemistä rummun kanssa, joten ihan puhtaasti tekniikkametodi.
Späng ' Läng
markkuliini
18.02.2005 14:10:17

Yksi melko vakuuttava tyynytreenin elävä esimerkki on Dennis Chambers.
Suleima
18.02.2005 14:23:39
Juu Chambershan tota kovasti suosittelee juuri tyynyyn paiskomaan rudimentteja, ja sen tarkoituksena ei ole käsitellä reboundin saloja (joten lyöntipinnan ei tarvi muistuttaa reboundiltaan oikeaa rumpua), vaan kehittää sormien työskentelyä iskussa ja näinollen sormien lihaksia.(=nopeutta)
mooch
18.02.2005 17:39:39
vaan kehittää sormien työskentelyä iskussa ja näinollen sormien lihaksia.(=nopeutta)

Siis kehittää sormia ilman reboundia? Mulla ainakin tuntuu tyynyyn treenatessa kaikki liike tapahtuvan ranteella, enkä pidä sitä mitenkään pahana. Voiko sitä muka sormilla soittaa jos ei se kapula siinä pompi?

(heh, tuli muuten just tässä kirjoittaessa mieleen tuo jazzmiehen "rumpaleiden musikaalisuus"-topikki, on se todellakin vaan melko vaikeaa näitä soittojuttuja sanoilla kirjoittaa..)
Leipuri
18.02.2005 22:00:37
Siis kehittää sormia ilman reboundia? Mulla ainakin tuntuu tyynyyn treenatessa kaikki liike tapahtuvan ranteella, enkä pidä sitä mitenkään pahana.

Juuri näin. Chambers vetelee nämä älyttömän nopeat single stroke rollit ranteella.
Groovi
18.02.2005 22:39:21
Juuri näin. Chambers vetelee nämä älyttömän nopeat single stroke rollit ranteella.

Chambers kyllä vetää hienosti, ei voi kieltää.
Sillä on aika kova tekniikka. Silti mun mielestä tuo rebound on asia joka tulee hallita. En usko että on olemassa sen erikoisemmin oikeaa tai väärää tietä, koska se vaan vaatii armotonta treeniä tyynyn kanssa tai ilman. ne lihakset on siellä kädessä jo valmiina, ja ne vaan pitää valjastaa käyttöön.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
jazzmies
18.02.2005 22:41:05

Allekirjoitan. Itseäni aluksi opetettiin hydyntämään pomppua ja käyttämään sormia, minkä takia kapula ja time heilui joka suuntaan. Itselläni on toiminut djemben soitto tavattomana apuna, sillä siinä ranne tekee työn 95 % ja kyynärvarsi loput.

Ennen soitin todella jäykillä kyynärvarsilla, eli kädet olivat pökkelöt. Sitten minua suositeltiin soittamaan sormilla ja tekemellä ihme näpertelyä sormilla, josta oli tuloksena täysi katastrofi. Sitten alkoi armoton ranne treeni Rautiaisen Tommin johdolla. Treenasimme upstokeja, jossa käsi on aktiivinen silloin kun kapula nostetaan lyönnin jälkeen kauaksi rummusta. Johan alkoi kapula seurata kättä ja tuplalyönnit sujua haitsun laitaankin, mistä kapula pomppaa noin 0,5 mm.

Tietysti rumpalin on hyvä osata käyttää myös erilaisia tekniikoita, esim. pompun hyödyntämistä ridekompeissa. Mutta ydin on minun soittofilosofian mukaan seuraava: sormet pitävät kapulasta kiinni, ranne tekee perusduunin ja kyynärvarsi siirtaa lyönnin rummusta toiseen.
hgr
19.02.2005 01:02:58 (muokattu 19.02.2005 01:04:09)
Mulla on vasemmassa kädessä hieman tuota ongelmaa, että kapula pomppii minne sattuu tuplaiskuissa. Olen huomannut että kun kiinnitän treenatessa huomiota siihen ranneliikkeeseen ja juuri tuohon että ranne seuraa kapulan liikettä, se pysyy paljon paremmin kasassa. Ei sormia sovi toki silti unohtaa.
Terok
19.02.2005 11:15:51

Ranteiden käytön opettelu on kyllä tärkeää, itselläkin parani soitto huomattavasti pienellä "rannekontrolli treenillä", varmempaa soittoa entisen kapulan sormilla pomputtelun sijaan.

...tuo pieni anti-tyynyn käyttö on lähennä fiilis/periaate pohjalta, vaikka saattapi toimia jos jaksaa kaiken muun treenin lisäksi sitä harrastaa, padin korvikkeena tuskin toimiva..
-samuli-
20.02.2005 01:45:26
älkäämme unohtako padin ja tyynyn välimaastoon istuvaa puhelinluetteloa.... toimii. etenkin noi fonectan helsingin alueen uudet luettelot ja täysin ryssityt kartat.. kepit vaan käteen ja uudet luettelot silpuks.

kuten aiemmin jo sanottu, niin rumpuun tietty on paras treenata, mutta jos holdaa hyvin kontrollin pehmeämmilläkin alustoilla, niin sehän on vaan hyvä juttu ;) monipuolista reeniä kehiin. niin, ja riittävästi lepoa ja palautumista rennon treenaamisen ohessa, niin ei mee paikat jumiin!
jazzmies
20.02.2005 11:25:56
etenkin noi fonectan helsingin alueen uudet luettelot ja täysin ryssityt kartat..

Olen kostoksi tehnyt saman Eniron luetteloille, koska Elisa purki yllättäen Fonectan vanhan diilin, vaikka Fonctan luettelossa olisikin parempi tatsi. Sympatiat ovat uusien karttamaakareiden puolella...tsemppiä jäbät...

Puhelinluetteloista kuuluu vaan melkoinen mäyske, kun yrittää kerrostaloluukussa lätkyttää. Tyyny sopii myös unplugged harjoitteluun.
mooch
20.02.2005 11:55:59
Tästä asiasta käytiin mun mielestä aika hyvä keskustelu eräässä aloittamassani topicissa. Oiskohan tästä jotain:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … id=693c21b5974ae4b2a4d810b0c48a3386
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)