Aihe: Nupin toimivuus ja kaappi
1
Penasol
15.02.2005 09:29:46

Jotenkin kävi niin, että innostuin bassoa soittelemaan ja treenailemaan, vaikka kitaristi olenkin pääasiallisesti ollut. Minulla on yksikanavainen Carlsbro Top 50- putkinuppi ja ajattelin, että mitenkähän hyvin tuo mahtaisi bassovahvistimena toimia jos bassokaapin tyrkkäisi persiiseen? Saattanee jossain määrin munaton soundi olla ainakin, mutta ei huvittaisi vaihdella komponentteja parempiarvoisiin.

Ja minkäslaista kaappia sitä sitten suosittelisitte. Lähinnä erikokoisten elementtien yleisiä soundeja tässä haen takaa. En ole ihan varma millaista soundia haluaisin kun en ole kovin basisti vielä. Pidän kolisevasta soundista, mutta tahtoisin myös tummempia soundeja ja munakasta alarekisteriä. Tietysti vahvistimeni voi olla esteenä munakkaan, bassokkaan soundin toistossa, mutta ostaa nupin sitten myöhemmin jos katsoo tarvitsevansa. 2x12", 2x10", 4x10" vai jopa 1x15":ko tässä kannattaisi sitten ostaa, vai jokin yhdistelmä johon ei ole varaa.

Olisiko kaappi- faq hyödyllinen?
"Puolustusvoimien huumekielto pätee vain rauhan aikana."
Hullu basisti
15.02.2005 10:33:13
Mulla on itselläni ihan samanlainen nuppi. Carlsbron TOP50. Mulla on se kiinni MS Audiotronin Bassomatissa. Alarekisteriä löytyy mun mielestä. Siinä on yksi 15" elementti ja kotelo on tavallaan torvimallinen, mistä taas aasinsiltana päästään siihen että se on pirun iso ja raskas kantaa.

Kokeilin TOP50:ä muillakin kaapeilla ja tulokset eivät olleet yhtä hyviä kuin Bassomatilla. Kannattaa ottaa sellanen kaappi missä on hyvä hyötysuhde ja elementin herkkyys reippaasti yli sadan db:n. Niin ja suosittelen mieluummin isoja elementtejä esim. 15".
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Hullu basisti
15.02.2005 10:37:49
Kannattaa muuten lukea noi topikit; "kuinka paljon tehoa on tarpeeksi?" ja "putkivahvistin mielipiteet?". Sieltä löytyy asiaa sivuten tietoa tähänkin probleemaan. Niin ja ei se TOP50 musta ainakaan munaton ole.
"I have taken more out of alcohol than alcohol has taken out of me" Winston Churchill
Royal Banzai
15.02.2005 16:08:47
Carlsbron TOP:eista onkin ollut viime aikoina paljon juttua täällä. Lähiaikoina olisi tarkoitus kokeilla kitaristin TOP100:sta 4x12 bassokaappini kanssa, jänskättää.
Does your mama like to reggae?
Hullu basisti
15.02.2005 19:13:57
TOP:it kunniaan. Pelittää.
chief
15.02.2005 19:41:07
Jep. Rocco on kingi!
Häh?
pardy
15.02.2005 21:07:55

Jep. Rocco on kingi!

Sammakkotyyli rules!
Basisti.
Hullu basisti
16.02.2005 21:29:56
Lumikoirain Keisari ja Royal Banzai vois sitten kun ovat testanneet niitä TOP vaffareita kertoa kokemuksiaan kyseisistä laitteista. Kiinnostas vaan tietää tykkäsivätkö.
Royal Banzai
19.02.2005 23:53:00
Tänään TOP:illa rynkytin, ja kyllä rytisi hyvästi. Oli sittenkin 50 eikä 100, mutta volyymiä riitti ihan tarpeeksi. 4x12 bassokaapin läpi soitettuna sai yllättävän paljon alapäätä soundiin. Huono puoli on sitten se, että kun bändin kanssa soitellaan aikas kovaa (kitaristi soittaa putkimarsulla) niin täysin kliinit soundit jää haaveeksi. On myös aika 'herkkä' vehje, eli soittotatsin muuntelu saa paljon enemmän aikaan kuin trankku-kustomini. Mutta tämä onkin vain hyvä juttu. Tykkäsin kyllä pörisevästä soundista.

Mutta Hullulle Basistille 2 kysymystä, kun olet kerran vehkeellä enemmän soitellut:

1) mitä ihmeen eroa on 1 & 2 inputeilla? En huomannut niissä mitään eroa. Eikä kitaristikaan, joka vehkeen omistaa, ollut eroa huomannut.

2) Vahvistimen saa säädettyä 3,75 ohmiin, kun kaappi on 4 ohminen, haittaako? En missään ole kuitenkaan 3,75 ja 7,5 ohmisia kaappeja nähnyt tai niistä kuullut...
hemmo
20.02.2005 08:12:20

Huono puoli on sitten se, että kun bändin kanssa soitellaan aikas kovaa (kitaristi soittaa putkimarsulla) niin täysin kliinit soundit jää haaveeksi.

Melko kovaa sitten soittanette, sillä mun TOP 100:n volume on noin klo 9-10 asennossa. Mutta se makea pörinä onkin just se juttu.

1) mitä ihmeen eroa on 1 & 2 inputeilla? En huomannut niissä mitään eroa. Eikä kitaristikaan, joka vehkeen omistaa, ollut eroa huomannut.

En minäkään.
Monster-hemmo!
hemmo
20.02.2005 16:01:05

No, jätin mainitsematta, että rääkkään TOPpia särölaudallani että siksi siis niin vähän volumea. Muuten tulisi ihan stnan kovaa.
Monster-hemmo!
Hullu basisti
22.02.2005 16:00:48
Tänään TOP:illa rynkytin, ja kyllä rytisi hyvästi. Oli sittenkin 50 eikä 100, mutta volyymiä riitti ihan tarpeeksi. 4x12 bassokaapin läpi soitettuna sai yllättävän paljon alapäätä soundiin. Huono puoli on sitten se, että kun bändin kanssa soitellaan aikas kovaa (kitaristi soittaa putkimarsulla) niin täysin kliinit soundit jää haaveeksi. On myös aika 'herkkä' vehje, eli soittotatsin muuntelu saa paljon enemmän aikaan kuin trankku-kustomini. Mutta tämä onkin vain hyvä juttu. Tykkäsin kyllä pörisevästä soundista.

Mutta Hullulle Basistille 2 kysymystä, kun olet kerran vehkeellä enemmän soitellut:

En ole kanssa huomannut mitään eroa ainakaan bassolla (kitaralla en ole edes kokeillut).

2) Vahvistimen saa säädettyä 3,75 ohmiin, kun kaappi on 4 ohminen, haittaako? En missään ole kuitenkaan 3,75 ja 7,5 ohmisia kaappeja nähnyt tai niistä kuullut...
Ei haittaa. Eihän se imbedanssi aina ole se 4 ohmia siinä kaapissa. Heitto on niin pieni ettei pitäis haitata. Sama juttu sen virtasäätimen kanssa. Lähin vaihtoehto muistaakseni oli jotain muuta kuin 230 volttia muttei haittaa sekään.

Kiva että pelittää sullakin 50:nen. Joo eihän sillä kliiniä saundia lujalla saakaan, mutta itse luukutan särön kanssa niinkuin Hemmokin näyttäis tekevän.
Royal Banzai
22.02.2005 16:35:07
Särö vielä sen pörinän kanssa.. huhhuh, ettehän te tarvitse kitaristeja tiellenne ollenkaan!
hemmo
22.02.2005 16:37:05

Särö vielä sen pörinän kanssa.. huhhuh, ettehän te tarvitse kitaristeja tiellenne ollenkaan!

Jep. Varsinkaan 8-kielisen basson kanssa.
Monster-hemmo!
Hullu basisti
22.02.2005 17:20:50
Nimenomaan (sanois porilainen taparikollinen). Mut emmää pidä Big Muffia koko ajan päällä ja jos vaffari on lujalla niin ihan sellaset hillityt säädöt spedussa. Mut kyllä kieltämättä sillä saa aikaseksi aika pörinää tarvittaessa. TOP vaffareissa on se huono puoli ettei siinä oo sitä gain-säätöö ollenkaan (ainakaan mulla). Särön määrän kontrolloiminen suurilla äänenvoimakkuuksilla saattaapi tulla hankalaksi.
hemmo
22.02.2005 19:53:43

TOP vaffareissa on se huono puoli ettei siinä oo sitä gain-säätöö ollenkaan (ainakaan mulla).

Huono puoli? Ominaisuus se on.

Särön määrän kontrolloiminen suurilla äänenvoimakkuuksilla saattaapi tulla hankalaksi.

Tuota, kokeilepa vaikka basson volumen pienentämistä.
Monster-hemmo!
Hullu basisti
23.02.2005 15:00:14
Joo kyllä mä sitä volumepotikkaa olen ruuvaillukin, mutta ton Bassomatin kanssa vaan niin hankala välillä kun ei tahdo itse kuulla välillä miten se soi. Tarttis mennä kymmenen metrin päähän itte kuunteleen. Tarttis varmaan hankkia joku monitori tai korvanapit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)