Aihe: Erikoiset vireet
1 2 3 4 5
k...
18.02.2005 11:11:59
Käytätkö virettä joka poikkeaa standardi EADGBE -vireestä muuten kuin tiputtamalla/nostamalla kaikkia kieliä suhteessa yhtä paljon? Miksi?

Drop-D taitaa olla aika yleinen esimerkki täillaisesta. En kuitenkaan tiedä sen tuomia hyötyjä joten kertokaahan.
Jucciz
18.02.2005 11:13:24
En kuitenkaan tiedä sen tuomia hyötyjä joten kertokaahan.

Oisko se, että pääsee E:n sijasta D:hen asti? Ja tietty se, että voi ottaa soinnuista tärkeimmät yhdellä vasemman käden sormella.
kalamies#11 >-)))>
« bändi · kalusto · räpellystä »
inflames
18.02.2005 14:05:48
Niin, voihan siitä olla hyötyä savellajia vaihdettaessa esim.
laulajan äänialan takia. Eniten noista virityksistä on ehkä hyötyä
kuitenkin slide-soitossa. Esim. kun laskee ylä-e:tä sävelen, niin
saa diskanttikieliltä duuri-kolmisoinnun ja lisäksi kahdelta
korkeimmalta kieleltä molliterssin.
Harvemmin muuten kuin em. tarkoituksissa tulee erikoisempia
virityksiä käytettyä.
'The time you enjoy wasting is not wasted time.' B. Russell
R2
18.02.2005 14:13:18
AEADGBE 7 kielisessä.
DGCFAD 6 kielisessä.
Silloin kun progea soittaa zombi, niin silloin ei kannibaalit pompi
Pande
18.02.2005 14:25:47

Tietääkös joku muuten millanen se Frank Gambalen oma "Gambale noveau"-viritys on?
When asked, "What is the greatest obstacle to enlightenment?" the Buddha replied, "Laziness."
noir
18.02.2005 15:46:47 (muokattu 18.02.2005 15:47:57)
Joskus on tullut istuttua iltaa ihan vain vireitä vaihdellen ja kokeillen. Tarkoituksena on lähinnä ollut hakea joko jotain tiettyä, etukäteen paperilla laskettua, tai sitten vain kokeilla, miltä mikäkin tuntuu. Kirjoittelin sitten ylös, mikä vire vaikutti miltäkin; harvalla minä mitään tein.

Käyttökelpoisimmat vireet on yleensä niitä, joissa sopivat nuotit osuvat mahdollisimman hyvin nippuun. Ei sitten tarvitse riuhtoa kaulaa edes-takas soiton aikana. Se perus EADGHE-vire on mielestäni varsin hyvä kompromissi kaikkeen.

EIDIT: nyt taitaa kitarassa olla joku C#HC#GHE-vire
Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus.
k...
19.02.2005 10:45:43 (muokattu 19.02.2005 21:23:53)
AEADGBE 7 kielisessä.
DGCFAD 6 kielisessä.

No *elvetti... sittenhä mäki pistän stratooni DGCFAD-vireen jos kerran sullaki semmonen.

Eimut oikeesti, oon tässä miettiny CEG#CEG#, EADGCF tai CF#CF#CF# -virettä. Ei vaan oikeen osaa päättää minkä noista pistäs. Jokasessa omat hyvät + huonot puolet. Pitäs melkeen olla 3 kitaraa että pääsis kokeilee missä mikäkin vire tökkii.

EDIT: Yks vireistä oli (täysin) väärin.
stratocaster
19.02.2005 12:13:57 (muokattu 19.02.2005 12:14:18)
No *elvetti... sittenhä mäki pistän stratooni DGCFAD-vireen jos kerran sullaki semmonen.

Eimut oikeesti, oon tässä miettiny CEG#CEG#, EADGCF tai CGDAEB -virettä. Ei vaan oikeen osaa päättää minkä noista pistäs. Jokasessa omat hyvät + huonot puolet. Pitäs melkeen olla 3 kitaraa että pääsis kokeilee missä mikäkin vire tökkii.

No kyllä mäki laitan joskus dropped-c:n mutta en todellakaan jätä sitä. Mä muuttelen mielen mukaan. Miks pitäs olla joku vakkari vire?
R.I.P. Dimebag Darrel (1966-2004)
breadfan
19.02.2005 15:12:24
Miten muute saisin viritettyä perus E vireestä "Pantera-vireeseen"?
Onnistuuko jollain huilunäänellä jotenki?
Parempi paska laulu, kuin ei ollenkaan.
Phobophile
19.02.2005 15:18:45
Miten muute saisin viritettyä perus E vireestä "Pantera-vireeseen"?
Onnistuuko jollain huilunäänellä jotenki?

Ja mikähän mahtaa olla Pantera-vire?
mustoo valloo
breadfan
19.02.2005 15:23:32 (muokattu 19.02.2005 15:24:14)

Cowboys from hell ainakin menee alempaa kuin E mutta korkeampaa kuin Eb. Eli en varsinaisesti tideä sen nimeä. Olisikohan jokin J tms.
Parempi paska laulu, kuin ei ollenkaan.
Necromuru
19.02.2005 15:40:52 (muokattu 19.02.2005 15:41:27)

1/4 alaspäin viritetty perusvire.

E: Näin sanoo ainakin Guitargeek.
Lalli oli suomen ensimmäisiä hevimiehiä.
k...
19.02.2005 19:54:19
No kyllä mäki laitan joskus dropped-c:n mutta en todellakaan jätä sitä. Mä muuttelen mielen mukaan. Miks pitäs olla joku vakkari vire?

Eihän sitä tietenkään pidä tai tartte olla mikään vakkarivire jos on semmonen virtuoosi että vireen muuttuessa silti hallitsee ja muistaa missä mikäkin sävel tai jos ei yksinkertaisesti tarvitse muistaa tommosia. Itse kun haluisin hallita koko kaulan varsinkin sooloilussa "tuosta vaan" miettimättä kovinkaan kauaa tuleeko painettua oikeaa säveltä, eikä tämä ole mahdollista minun aivoillani jos muuttelen vireitä.
Herra Rapu
21.02.2005 16:11:42

1/4 alaspäin viritetty perusvire.

E: Näin sanoo ainakin Guitargeek.

Vire vaihtelee levyltä levylle ja välillä myös biisikohtaisesti. Esim. Hollow on aika hauskassa vireessä levyllä.
Paino ei ole mikään ongelma.
† FAT = MOTION †
Uli Con Carne
21.02.2005 16:16:34 (muokattu 21.02.2005 16:16:41)

Sitten on näitä hulluja Joni Mitchellejä ym... :) Esim. neidon "Black Crow" kuulemani mukaan on vedetty (alhaalta ylös) Bb1 Bb2 Db F Ab Bb -vireellä (eli avoin Bbm7).

Oudissa yks yleisesti käytetty vire on ovela, sillä saa kitarallakin hienoja juttuja (alhaalta ylös FADGCF).
"I suppose you could tie a piano to your crotch, but would it be the same thing?" -Kim Thayil
Juunas666
21.02.2005 20:55:34
Käytätkö virettä joka poikkeaa standardi EADGBE -vireestä muuten kuin tiputtamalla/nostamalla kaikkia kieliä suhteessa yhtä paljon? Miksi?

Drop-D taitaa olla aika yleinen esimerkki täillaisesta. En kuitenkaan tiedä sen tuomia hyötyjä joten kertokaahan.

Käytän sitä virettä jota Guitar-Pro 4:än mukaan C.O.B käyttää. Eli DGCFAD
Ostinaatio
21.02.2005 21:52:56
Kvintteihin joskus yritin viritellä toista kitaraa, mutta ei ollu tarpeeksi ovelaa kielisettiä. Sain vaan viisikieltä kvinttivireeseen. Hassu sekin.
"Die Grenzen meiner Sprache sind die Grenzen meiner Welt." -- Ludwig Wittgenstein
toxic
21.02.2005 22:06:31
Hmm... Pitää huomenna kokeilla tuota dadghe virettä. Kerran kokeilin ja hyvältähän se taisi kuulostaa. Tosin jos lasken kerralla sävelaskeleen niin kuuluu vain hirveätä pörinää :/

Nyt löysin "sen" seksyn vireen heviin: kaikki puolisävelaskelta alaspäin. Namu. Mutta "tiukkuus" vaan puuttuu :/
jannu
22.02.2005 01:43:44
Joskus tuli käytetyä EADF#HE-virettä. Myös EADG#HE on toimiva toisinaan. Sitten yksi hyvä on tietysti "huumegrunge" CGDGHE.

Mutta kyllä tavis EADGHE ja drop-D ovat toimivimmat allekirjoittaneen käytössä.
"Paa vattalles, röhnö! Mä tarviin sua!"
-vanttera
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)