Aihe: graafinen suunnittelu
1
ChangeOfSeasons
15.03.2003 09:39:14
tollasta alaa olen mietiskellyt itselleni. Onko joku samalla alalla opiskelemassa/työssä ? miten opiskelu poikkea TKK:llä ja korkeakoulussa ? jos kiinnostaisi mennä TKK:lle niin voinko hakea esim. sinne kallionporaus osastolle ja sitten vaan pokkana käydä graafisen kursseja ?
..and I smile and I'll lurn to pretend...
N_Bates
15.03.2003 09:41:00

Eikös graafista systeemiä opeteta puunjalostustekniikassa? Sinne on vielä helpompi päästä kun kallionporaukseen.. =)

Mutta joo, kyllä siellä pystyy aika vapaasti käymään mitä kursseja tahtoo, mutta sitten jossain vaiheessa kuitenkin tulee ongelmia kun pitäisi pääainetta sun muuta valita.. Mutta voihan sitä osastoa aina vaihtaa myöhemmin..
kivi
15.03.2003 09:55:19
tollasta alaa olen mietiskellyt itselleni. Onko joku samalla alalla opiskelemassa/työssä ? miten opiskelu poikkea TKK:llä ja korkeakoulussa ? jos kiinnostaisi mennä TKK:lle niin voinko hakea esim. sinne kallionporaus osastolle ja sitten vaan pokkana käydä graafisen kursseja ?

Siis mitä? Että menisit TKK:n kiviosastolle, ja ottaisit sivuaineopintoja TaiKissa niin paljon kuin ikinä jaksat? Ymmärsinkö oikein?

Ei taida käytännössä oikein onnistua (vaikka teoriassa toimisikin), lähinnä sen takia että Graafisen Suunnittelun Osasto (TaiK, KVL/GSO näin tuttujen kesken aitoon SAInt-tyyliin:-) on perinteisesti by far vaikein paikka päästä koko TaiKissa (mäkin pääsin vasta kolmannella yrittämällä). Kyllä sun pääopintoalasi pitäisi olla lähempänä - esimerkiksi viestintätekniikka, televisiot jne. niin paremmin onnistuisi. Geologia ei _oikein_ natsaa...

Toisaalta, graafista voit lukea myös AmKK-tasolla, esimerkiksi EVTEKissä Tikkurilassa, myös iltalinjana.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kivi
15.03.2003 11:05:13 (muokattu 15.03.2003 11:05:49)
mitäs olet ollut mieltä ammatista? minkälaisia töitä teet ? onko työllisyystilanne kohdallaan ?

Työ vei mukanaan jo opiskelun alkumetreiltä, mutta tulihan siellä neljä vuotta oltua. Kyllä graafisen osaamisen pohja on aivan ehdoton, jos aikoo mitä tahansa taittoa tai suunnittelua tehdä - jos ei perusoppi oo kohdallaan, ei mikään määrä käytännön harjoittelua tee hommasta oikeasti hyvän näköistä, vaan väärät maneerit vain vahvistuu.

Teen kaikenlaisia kuvaan, tekstiin (ja ääneen) liittyviä töitä. Kyllä tällä elää, vaikka päivät ovatkin pitkiä ja rahattomat kaudet raskaita näin asuntovelalliselle. Jos mulla olisi notkeampi selkä, ja pystyisin tekemään mainostoimistojen kanssa yhteistyötä, leipä olisi taatusti leveämpi - mutta kun ei oo, niin ei oo. Taitaa olla se idealistin leima otsassa;-)

Myös opettajana olen ollut noissa edellämainituissa...
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
Fortune
15.03.2003 11:55:33
Allekirjoittanut opiskelee TKK:lla Graafista _tekniikkaa_, joka tosiaan on _toistaiseksi_ puunjalostustekniikan osaston opintosuunta ja pääaine. On vain poistumassa ohjelmasta, siirtynee Automaatio- ja systeemitekniikan osastolle, jonka pääaine tämä on jo nytkin byrokratian mukaan. Tänä vuonna vielä ainakin pystyi valitsemaan graafisen tekniikan pääaineeksi puulta, mutta jatkosta eivät olleet ollenkaan varmoja, sanoivat vain että kannattaa lukea kaikki pääaineen kurssit ennen vuotta 2005, jolloin tulee uudistus...

Sivuaineeksi yritän jollakin ilveellä saada JOO-sopimuksen avulla juuri tuon TaiK:n Graafisen suunnittelun, mikä käytännössä hoituu niin, että pyritään lukemaan yksittäisiä kursseja erillisellä haulla ko. kouluun. JOO-sopimus on yliopistojen välinen YYA-sopimus, ts. esim. TKK:n opiskelija voi lukea kursseja ja opintokokonaisuuksia vaikka yliopistolta tai juuri tuolta TaiK:sta.

Jopa noita yksittäisiä kursseja on kuulemma vaikea päästä lukemaa TaiK:n, ennakkotehtäviä pitää tehdä jne., mutta yrittää aion kuitenkin.

Eli minusta tulee graafisen tekniikan diplomi-insinööri, jolla on sivuaineopintoina graafinen suunnittelu. Proffan mielestäkin oli hyvä paketti, di:lle löytyy töitä hätätapauksessa lähes aina (ainakin noususuhdanteen aikana) ja toisaalta on resursseja myös jonkinasteiseen taiteelliseen ja graafisen suunnittelun työhön.
ChangeOfSeasons
15.03.2003 12:10:58
@aFiL kiitos. miten paljon olet joutunut lukemaan puhdasta fysiikkaa ja matikkaa ?
..and I smile and I'll lurn to pretend...
Fortune
15.03.2003 12:15:21 (muokattu 15.03.2003 12:15:32)
@aFiL kiitos. miten paljon olet joutunut lukemaan puhdasta fysiikkaa ja matikkaa ?

Matikkaa on kaksi 6 opintoviikon peruskurssia ja jotain 10 ov lisäkursseja, ei mitenkään tappavan pahoja.

Fysiikkaa on 2x4ov ja 2 opintoviikon tappavan **ttumainen labratyökurssi.

Kemiaa on graafisella puolella 8 ov.

Fysiikat ovat itse asiassa labroja lukuunottamatta vielä vaiheessa itselläni, matikat olen saanut pakettiin melkein kokonaan (syventäviä puuttuu). Pääaineen kurssit vaikuttavat todella mielenkiintoisilta.
bedlam
15.03.2003 16:33:46 (muokattu 15.03.2003 16:34:10)

Raahen käsi- ja taideteollisessa tuli opiskeltua 96-00 graafisen viestinnän medianomiksi. Nyt töissä graafikkona oululaisessa mainostoimistossa 3 vuotta ja hyvin olen viihtynnä. Levynkansisuunnittelu on jo vuosia kiehtonut kaikista eniten, mutta siihen ei vielä näitä kaverinpalveluksia enempää ole päässyt kiinni.
http://www.mikseri.net/kiasma
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)