![]() 19.02.2005 11:47:38 | |
---|---|
Joo mutta taas mulla tossa jazz lapussa mitä nyt tahkoan niin se ride rytmi menee tiii ti ti tiii ti ti eikä tiii tii ti. Niin ja siis virveli iskut soitetaan normi ajotuksella. Osta tai lainaa yksi jazzlevy 1950-luvulta ja kuuntele. Ilman jazzin kuuntelua koko homma on ajanhaaskausta pohtia itsestäänselvyyksiä, jotka paljastuvat 1/2:ssa sekunnissa levyltä. | |
![]() 19.02.2005 11:53:21 | |
Joo mutta taas mulla tossa jazz lapussa mitä nyt tahkoan niin se ride rytmi menee tiii ti ti tiii ti ti eikä tiii tii ti. Niin ja siis virveli iskut soitetaan normi ajotuksella. pitäiskö tuo sitte soittaa tuolla sun mainitsemalla tyylillä vai tolla mun. Kun tohon menis ihan hyvin tii ti ti tii ti ti ja tiii tii ti tiii tii ti. No mitenkäs noita muutenkan sanoiksi pukemaan. :D Lisään oman lusikkani soppaan ja koetan onneani, eli: Tuo sinun nuotissasi lukeva tiii-ti-ti-tii-ti-ti on siis ilmeisestikin kirjoitettu suorakasi-muotoon ja tietääkseni mikään ei sitä estä niin soittamasta. Ei vaan tule mieleen montaakaan jazz-veisua missä niin olisi tehty, enpä tosin paljoa ole kuunnellutkaan, mutta käsittääkseni jazz pohjautuu nimenomaan trioli/swing-pulssiin. Swinghän tarkoittaa keinumista ja jos tuon soittaa suorana kasina se ei juurikaan keinu vaan kuulostaa itseasiassa laukkakompilta. Eli kannattaa varmaan koittaa molemmilla tyyleillä. Lahjattomat Treenaa | |
![]() 19.02.2005 11:53:48 | |
Siis tiedän mitenkä perusrytmi menee, mutta pakko kait sitä on kirjastosta käydä jazzia lainaamas. Se vaan arveluttaa toi virvelin kulku. Kun se siinä lapus oli kirjotettu 8-osina ja samalle kohtaa se riden ti-ti kohtaa niin ajattelin että pitääkö ne löydä samalla tavalla kun se riden komppaus. Vai soittaa sinne väleihin. No mitäs eroa sitten on 8-osatriolilla ja 4-osatriolilla PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 19.02.2005 11:55:26 | |
Lisään oman lusikkani soppaan ja koetan onneani, eli: Tuo sinun nuotissasi lukeva tiii-ti-ti-tii-ti-ti on siis ilmeisestikin kirjoitettu suorakasi-muotoon ja tietääkseni mikään ei sitä estä niin soittamasta. Ei vaan tule mieleen montaakaan jazz-veisua missä niin olisi tehty, enpä tosin paljoa ole kuunnellutkaan, mutta käsittääkseni jazz pohjautuu nimenomaan trioli/swing-pulssiin. Swinghän tarkoittaa keinumista ja jos tuon soittaa suorana kasina se ei juurikaan keinu vaan kuulostaa itseasiassa laukkakompilta. Eli kannattaa varmaan koittaa molemmilla tyyleillä. En siis soita sinä suorana kasina vaan soitan juuri shuffle pohjaisesti. Mutta se vaan kuulostaa tuolta kun sitä soittaa eli tii ti ti tii ti ti PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 19.02.2005 11:57:38 | |
No mitäs eroa sitten on 8-osatriolilla ja 4-osatriolilla 8-osa trioli on se tavallinen jota mahtuu kolme kappaletta yhteen neljäsosanuottiin. 4-osa trioli on puolet tästä eli niitä menee yhteen tahtiin vain kuusi ja ne kuulostavat hivenen polyrytmisiltä: TI-ti-TI ti-TI-ti Ti-ti-TI ti-TI-ti. Isot ovat siis 4-osa trioleja. Lahjattomat Treenaa | |
![]() 19.02.2005 11:58:50 | |
En siis soita sinä suorana kasina vaan soitan juuri shuffle pohjaisesti. Mutta se vaan kuulostaa tuolta kun sitä soittaa eli tii ti ti tii ti ti Sitten en tajunnut koko asiaa. Lahjattomat Treenaa | |
![]() 19.02.2005 12:30:27 | |
Okei, Eli siis nyt peruskysymys lienee edelleen tästä nuotin kirjoituksesta. Linkissä "Ex1" lienee se, miten sullakin on kirjoitettu. Mutta soitetaan kuten Ex3:ssa. Ex2 näyttää toisen kirjoitustyylin, joka jazzissa myös fraseerataan kolmimuunteiseti, vaikka kirjoitusasu viittaa esim samba-basariin. Eli niissä sun nuoteissa kirjoitetut aika-arvot noudattaa kaikki tota kaavaa; ride, snare, basari ym. Neljäsosa on neljäsosan mittainen. Kahdeksasosa ei olekaan puolet neljäsosasta, eikä kahta kuudestoistaosaa. Vaan koska kuviteltu syke ei koostu 16-osista vaan triolipohjaisesta meiningistä, on 8-osa seuraavan pituinen: 4-osa-iskujen (1234) kohdalle kirjoitettu 8-osa on pituudeltaan kaksi trioli-8-osaa. Jos taas 8-osa on kirjoitettu 4-osa-iskujen väliin, on sen pituus ainoastaan yhden 8-osa-trioli-iskun mittainen. Tätä meinaa se aiemminkin mainitsemani tii-ti-tii-ti..., eli kirjoitettuna 8 8-osaa nuottia soitetaan fraseerattuna joka toinen kahden trioli-iskun (tai 4-osa-triolin) mittaisena ja joka toinen yhden. Silloin 8-osa-syke on siis sufflea eikä suoraa. http://hum.lss.wisc.edu/jazz/jazz.drums.html En lukenu sivua, eli sori jos sisältö on sontaa, mutta nuottiesimerkit skulaa. | |
![]() 19.02.2005 13:48:00 | |
Eli niissä sun nuoteissa kirjoitetut aika-arvot noudattaa kaikki tota kaavaa; ride, snare, basari ym. Neljäsosa on neljäsosan mittainen. Kahdeksasosa ei olekaan puolet neljäsosasta, eikä kahta kuudestoistaosaa. Vaan koska kuviteltu syke ei koostu 16-osista vaan triolipohjaisesta meiningistä, on 8-osa seuraavan pituinen: 4-osa-iskujen (1234) kohdalle kirjoitettu 8-osa on pituudeltaan kaksi trioli-8-osaa. Jos taas 8-osa on kirjoitettu 4-osa-iskujen väliin, on sen pituus ainoastaan yhden 8-osa-trioli-iskun mittainen. Joo juuri noin se on kirjoitettu eli, mutta eikö soittaminen silti mene tii ti ti tii ti ti. Ja jos tosta tekstistäsi oikein ymmärsin siis virveli basari ja ride noudattaa samaa kuviota koko ajan. Eli jos se on kirjoitettu näin: h x---x-x-x---x-x- v ----x-x--------- b x---x---x---x--- No eihän nuo aivan kohdalleen osu mutta tosta toi virveli soitetaan sitte ti ti jos kerran ride rytmi on tii ti ti. Ja basari tulee aina 4-osille. Jokohan mää nyt ymmärsin että ne siis kulkee siinä mukana. PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 19.02.2005 14:35:16 | |
No joo kyyyylll, Eli se on ilmeisesti nyt selvää, että ride ja snare lukee aika-arvot samalla lailla. Mutta tämä "tii-ti-ti"-kommunikaatio on nyt jossain määrin harhaan johtavaa; kun käytät esimerkkiä "tii-ti-ti" ymmärretään se yleensä suorana, eli "tii"=neljäsosa ja molemmat "ti":t ovat kahdeksasosia. Mutta kun nyt se koko nuottien ajattelutapa noudattaa lähettämäni linkin mukaista mallia. Eli ride soittaa sufflea, jättäen tahdissa 2. ja 6. kahdeksasosa suffle-iskun väliin. Snare sitten, esim Jazzmiehen kuvailemin säännöin, voi käyttää mitä tahansa suffle-sykkeen iskuja hyväksi. ETHÄN NYT MUUTEN SITTEN VEDÄTÄ VAAN? Jos et, niin skannaa vaikka se nuotti ja lähetä, niin mä soitan sähkörummuilla sen ja lähetän. (Edellyttäen, ettei oo vaikea) | |
![]() 19.02.2005 16:05:03 | |
Niin siis toi ti ti on se shuffle osuus. Ja tii on se 4-osa. Kyllä tää nyt on jo aika selvää. ETHÄN NYT MUUTEN SITTEN VEDÄTÄ VAAN? Mitä vedätä siis en kai ilmeisesti. PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 19.02.2005 16:40:42 | |
Siis eikö siinä nuotin yläreunassa lue sitä fraseerausta? Yleensä paperin yläreunassa lukee se "8.-osa = 8.-trioli josta keskimmäinen nuotti jätetään pois". Tai jos soitat jostain nuottikirjasta, vähintäänkin siellä alussa on se selitetty. | |
![]() 19.02.2005 17:20:43 | |
Mikä on fraseeraus? Siis kyllä siinä sitä sanotaan miten se menee ja rumpukoulussa kyllä treenattiin että miten se perusrytmi menee mutta nyt sitten oon unohtanut miten se virveli menee ja toivottavasti olen nyt kumminkin jo sen ymmärtänyt. Vastatkaa nyt vielä kyllä tai ei tuleeko se virveli siis shuffle tyylillä riden kanssa kun siinä ridessäkin on se shuffle kohta. Mutta toivon ymmärtäneeni asian. :D Kiitoksia vastanneille ja asiasta valaisseille tästä oppi paljon uutta jazzin soittoon ja toivottavasti joku muukin kuin minä pelkästään. PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 19.02.2005 18:13:12 | |
Mikä on fraseeraus? "Lauseiden tekemistä". Eli jos haluat fraseerata lapun mukaan niin soitat esim. virveliin ne lapun pallot. Fraseeraus on monipiippuinen juttu. Se on tiettyjen musatyylien edellyttäämään "käyttätymistä" eli fiiliksen hakemista joka tukee kappaleen rytmiikkaa. Fraseerausta oppii parhaiten: a)opettelemalla perusasioita ja motoriikkaa kirjoista. b)sen jälkeen kuuntelemalla ja plokkailemalla läjän levyjä. c)siirtämällä nämä asiat käytäntöön. "Mikä h******n groove?Se on ihan yliarvostettua" | |
![]() 19.02.2005 19:05:01 | |
Joo eli tässä tapauksessa fraseerauksella meinataan sitä , että ne nuottiin kirjoitetut 8-osat soitetaan kolmijakoisina, eli sillä suffle meiningillä. Ja se snare... Jos on tarkoitus soittaa ne riden suffle-osuuden iskut snarellakin, tulee ne toki samoille iskuille. Nyt rupesin miettimään, ettet vaan hae jotain ikään kuin peruskomppia, jossa tulisi aina ne snare iskut niihin kohtiin. Kun jazzissa peruskomppina voitanee korkeintaan pitää sitä riden kulkua yhdessä jalkahaikan kanssa, joka siis tulee kakkoselle ja neloselle. Snare tosiaan maustaa ja seuraa melodiaa ym, mutta ei noudata mitään yleispätevää sääntöä, kuten rock-musiikissa, jossa snare useinmiten tulee kakkoselle ja neloselle. Nii vedättämisellä meinasin, että kun rupes jo tuntumaan tämä ketju humoristisuudessaan siltä, että mitäpä jos asia olikin jo pitkän aikaa selvä, mutta vitsi mielessä jatkettiin. Mutta ei näin varmaan ole; se on vaan kun ei ihan tiedä ymmärtääkö toinen mitä itse yrittää sanoa, ja toisaalta ymmärtääkö itse mitä toinen yrittää sanoa. | |
![]() 19.02.2005 19:07:48 (muokattu 19.02.2005 19:08:42) | |
Mikä on fraseeraus? Siis kyllä siinä sitä sanotaan miten se menee ja rumpukoulussa kyllä treenattiin että miten se perusrytmi menee mutta nyt sitten oon unohtanut miten se virveli menee ja toivottavasti olen nyt kumminkin jo sen ymmärtänyt. Vastatkaa nyt vielä kyllä tai ei tuleeko se virveli siis shuffle tyylillä riden kanssa kun siinä ridessäkin on se shuffle kohta. Mutta toivon ymmärtäneeni asian. No, en tiedä onko fraseeraus sopiva sana kuvaamaan tarkoittamaani asiaa. Mutta siis tietenkin se shuffle koskee kaikkia kahdeksasosia siinä nuotissa, eikä pelkästään rideä. | |
![]() 19.02.2005 19:13:06 | |
Mä luulen, että näillä aineistoilla pitäis asia auetta. Mie lähen nyt fraseeraamaan keskikaljaa. | |
![]() 19.02.2005 19:18:51 | |
Ja se snare... Jos on tarkoitus soittaa ne riden suffle-osuuden iskut snarellakin, tulee ne toki samoille iskuille. Nyt rupesin miettimään, ettet vaan hae jotain ikään kuin peruskomppia, jossa tulisi aina ne snare iskut niihin kohtiin. En hae yritin vain soittaa sitä mitä mun jazz lappuihin oli merkitty. Kun jazzissa peruskomppina voitanee korkeintaan pitää sitä riden kulkua yhdessä jalkahaikan kanssa, joka siis tulee kakkoselle ja neloselle. Snare tosiaan maustaa ja seuraa melodiaa ym, mutta ei noudata mitään yleispätevää sääntöä, kuten rock-musiikissa, jossa snare useinmiten tulee kakkoselle ja neloselle. Jop tämän ymmärsin ja olen tiennyt ennemmin. Niin ja kyllä nyt alkaa olla homma selvä että eikait sitte kun jazzia soittelemaan. Kiitoksia kaikille vastanneille. PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
![]() 19.02.2005 23:33:41 | |
Haluaisin vielä painottaa jazzrummutuksen kuuntelemisen merkitystä. Meille on jo suotu Rileyn Art of Bop Drumming ja Chapinin Advanced Techiques for Modern Drummer, joissa on erinomaisia harjoituksia, mutta musiikillinen totuus löytyy vain levyiltä. Rileyn kirjassa on erinomainen levyluettelo kirjan loppupuolella, jossa on vielä kerrottu levykohtaisesti mitä levyistä kuunnella. Aluksi itselleni oli shokki alkaa kuuntelemaan akustista jazzia, mutta niinkuin oliiveihin, niinhin tottuu. Tänä päivänä tutkin akateemisesti Max Roachin solismia ja Philly Joe Jonesin komppausta, joka on mielestäni kautta aikojen paras mainstream jazz komppaaja rummuilla. Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, Miles Davisin levy Milestones täytyisi löytyä jokaisen rumpalin levyhyllystä, koska siellä tapahtuu ällistyttäviä improvisoituja asioita selkeissä raameissa. Jazztyylin perustekniikan opiskelun ohella on välttämätöntä opetella vaikka väkisin kuuntelemaan heti analyyttisesti jazzrummutusta, jotta asiat siirtyisivät osaamisvarastoon. Suomalaista rumpukulttuuria vaivaa yleensä juurettomuus, koska täällä ei ole helppoa tajuta että jazzimprovisoinnissakin ja -komppauksessa on kysymys monisatavuotisesta perinteestä, eikä niinkään egoistisesta "mitä minä itse haluan" -asenteesta. | |
![]() 20.02.2005 02:53:59 | |
No niin, keskikaljat on fraseerattu, ja Euroviisut kärsitty. Haluaisin vielä lisätä, että vaikka itse lähestyin kysymystä pelkästään notationaaliselta, kylmän matemaattiselta, kannalta, yhdyn ehdottomasti Jazzmiehen viisauteen siinä, että tärkeinpänä nousee esiin itse musiikkityylin ymmärtäminen. Joka siis jazzin saralla itseltäni pitkälti puuttuu. Harjoitukset on harjoituksia, mutta niiden soveltaminen käytäntöön vaati jo paljon enemmän. Nuotinnuksellisesti on homma hallussa ja siltä pohjin autan aina mielelläni. Täytyis kyllä ittekin vissiin vähän kuunnella noita mainittuja levyjä, jos vaikka innostuis. Tai jos edes vaihtais autoradiossa Iskelmä-kanavan Grooveen. | |
![]() 20.02.2005 11:06:47 | |
Joo kävin eilen kans lainaamas niitä levyjä kirjastosta. Tai siis otin nämä vaan aivan sattumalta kun löytyi siitä 1940-1960 luvun jazzia niin otin pari levyä. Niitä nyt on tullut kuunneltua, mutta melko pienelle on rummut miksattu tai jotain kun ei niitä paljoa kuule. Mutta kyllä täältä perusrytnu löytyy. Niin joo laput on lappuja mutta pakko kait se treenaaminen on jostain lähteä liikkeelle. Kyllähän peruskompppikin soitetaan eka lapusta ja sitte vasta ruvetaan soveltamaan. Pitää ensin saada ne perusteet kuntoon lapuista ja nyt mä ymmärsin eilisen avulla miten jazz menee. :D PAISTE CYMBALS REMO HEADS | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)