LeksaMora 18.02.2005 15:22:16 | |
---|
Bassossani nauhojen päät ovat aavistuksen otelaudan reunan yli ja kohtalaisen terävät. Soittosessioiden jälkeen sormissa onkin pieniä naarmuja ja joskus jopa haavoja. Mites ongelman voisi hoitaa? Kannattaisiko viedä huoltoon hiottavaksi vai auttaisiko öljy? Paljon huolto maksaisi tai mitä öljyä suosittelisitte? Itellä ei ole pokkaa alkaa hiomaan vaikka viila pysyisikin kädessä, joten sen vaihtoehdon suljen suoraan pois. |
Itse joskus sellaisesta akustisen rotiskosta hioskelin niitä päitä, kun raapivat kanssa kädestä nahan pois. Ei tarvinnut paljoakaan pyöristää, niin raapiminen väheni siedettävälle tasolle, vaikka päät jäivätkin vielä tuntuvasti esiin. Ja tulipa sitä sählätessä viilailtua vähän otelautaakin. Kai tämä oli vaan aiheeseen liittyvää. Mä haluun sua - sulta ei kysytä. Totuus. |
Juzzu 18.02.2005 15:35:38 (muokattu 18.02.2005 15:36:51) | |
---|
Mites ongelman voisi hoitaa? Kannattaisiko viedä huoltoon hiottavaksi vai auttaisiko öljy? Paljon huolto maksaisi tai mitä öljyä suosittelisitte? Itellä ei ole pokkaa alkaa hiomaan vaikka viila pysyisikin kädessä, joten sen vaihtoehdon suljen suoraan pois. Älä öljyä. Ei se metallia vie pois. Ei se niin paha homma ole itsekään tehdä, joko nauha kerrallaan varovasti pikku viilalla, tai sitten isolla suoralla 1-rivisellä otelaudan reunaa pituussuunnassa. Muista n. 30 asteen kulma. Pelkkä hiomapaperikin jo auttaa. Kokeiles ihan varovasti. Ja muutenkin voi sitten näyttää nauhojen päille paperia viilauksen jälkeen. Toki kannattaa sitten viedä hoitoon jos et itse uskalla. Ei kai tuosta voi hirveästi laskuttaakaan kun ei ole kummoinen homma tuo. Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen |
vrajala 19.02.2005 00:24:42 (muokattu 20.02.2005 00:54:57) | |
---|
Mikäli otelaudan reunat on lakattu ja siinä ei ole reunalistoja, tulee tuosta hiomisesta väkisinkin näkyviä jälkiä. Jos otelauta on ruusuu- tai ebenpuuta (tai jotain muuta etelän ihmepuuta), ei se tarvitse sitä lakkaa suojakseen. Näin ollen voit vetää pari kolme kerrosta teippiä otelaudan alareunaa mukaillen suojaamaan kaulaa hiomatyökalun lipsahduksilta. Suojaamisen jälkeen mä hioisin ensin nauhojen päät reunan tasalle joko viilalla tai pitemmällä hiomatuella ja -paperilla. Sitten, kuten Juzzu mainitsikin, kannattaa hioa otelaudan päälle tulevien nauhanosien (crown) päät n. 30° kulmaan. Nämä molemmat kannattaa mun mielestäni tehdä otelaudan pituussuunnassa työstäen, ikäänkuin kaikki nauhat kerrallaan. Tämän jälkeen pituussuuntaisen hiomisen jättämät terävät reunat joutuu vielä poistamaan nauha kerrallaan. Tohon käy ihan hyvin pieni puusoiron kappale ja esim. nelisatanen hiomapaperi. Hienoa viilaa voi myös käyttää. Ennen tätä kannattaa kuitenkin suojata otelauta nauhan pään ympäriltä teipillä. Ja kun teet hommaa, muista tarkkailla teipin kulumista. Teipin sijaan voi käyttää vaikka ohutta alumiini- tms. peltiä (esim. kaljatölkin pala). Sähkärinteippikin riittää, jos yrittää olla viilaamatta sitä. Ja ennen hiontaa kannattaa valuttaa tippa pikaliimaa nauhojen päistä sinne nauhauraan. Tämä sitoo nauhan pään paremmin paikalleen myöhempiä kosteusvaihteluja ajatellen. Ennen hiontaa siksi, että hiominen poistaa liimanjäljet melko mukavasti. Mikäli kuitenkin olet epävarma, niin vie ammattilaiselle. Tuskin paria kymppiä enempää laskuttaa tuosta, ainakin jos vertaa täydellisten nauharemonttien hintoihin. EDIT: Ei nuhaura vaan nauhaura Ota näistä sitten selvää |
poppamies 19.02.2005 07:17:23 | |
---|
Mikäli otelaudan reunat on lakattu ja siinä ei ole reunalistoja, tulee tuosta hiomisesta väkisinkin näkyviä jälkiä... Kun vetää pitkällä hienolla viilalla pitkin otelaudan reunaa on aika helppo lopettaa juuri kun viila käy lakkaan. Mahdolliset jäljet lakkapinnasskin saa helposti hiottua ja kiillotettua pois. "G-strings are for strippers" |
LeksaMora 22.02.2005 13:28:55 | |
---|
Olen ymmärtänyt, että näin talvisin puu kuivuessaan hieman kutistuu ja tämän takia nauhojen päät nousevat esiin. Öljyämisenhän tulisi kosteuttaa puuta, jotta kaula paksuntuisi ja nauhat jäisivät sisään. Olenko aivan hakoteillä? Jos en niin millä aineella kannattaisi kaulaa rasvailla? Soittimen otelauta on ruusupuuta. Kitaraa pitää soittaa, koska kitara tykkää siitä. |