Aihe: kitaralle ominaisia piirteitä?
1
leevi
14.03.2003 13:25:12 (muokattu 14.03.2003 13:27:49)
terse, tää o eka posti mitä tänne tuuppaan.

oon soittanu aktiivisesti, eli 2h+ per päivä, nyt vasta muutamia kuukausia ja ikääkin alkaa olla parinkymmenen paremmalla puolella, eli mitään tilukuningasta en yritä itsestäni kehittää. mut soittaminen, biisinteko, teoria jne. on alkanu kiinnostaa viimeaikoina aika helvetisti.

alotin ihan teorialla, tutustumalla diatoonisiin duuri ja molli skaaloihin, etenemällä moodeihin (jooninen jne.) + muihin skaaloihin, harmoninen ja melodinen, pentat, korotettu ja vähennetty. samalla kun oon yrittäny ajatella kitaran kaulan rakennetta, harmoniaa, melodiaa ja rytmiä, sointuskaaloja, triadeja, käännöksiä, "key-centreä", modulaatiota.. eli siis oon yrittäny ihan systemaattisesti rakentaa pohjaa koko soitannolleni, mut nyt pitäs sit alkaa soittamaan..

aika pitkä johdanto kysymykseen, sori :I

mitä kitaralle ominaisia piirteitä on olemassa, miten niitä harjoitella? jos jaksatte niin tuputtakaa mukaan jotain tabuja joita popsimalla pääsis eteenpäin. siis jotain, nauhataputuksia, venytystä, oktaavi tuplausta, liukuja - kaiken näkösiä eri musiikkityylien kliseitä jne.

ehkä jotain innovaattoreita, jotka ne on tuonut esille tai biisejä joissa ne esiintyy ensimmäistä kertaa?
leevi
14.03.2003 14:17:29
nonniin, etsivä löytää:

Miten opin tiluttaan 10:ssä päivässä pikakurssi aloittelijoille (in 10 short steps):

1. Opettele perussoinnut:
C,Cm,Cdim,Caug,C6,Cm6,Cmaj7,Cm7,C7,C9,C11,C13,Cadd2,Csus4,Cm7-5,C7sus4,C6add9,C/G,C/E,C/F jne. Kaikki sävellajit mukaan.

2.Noista perussoinnuista on helppo lähteä muodostamaan perusarpeggiot. Siitä sitten kaikki mahdolliset käännökset mukaan.Myös kaikki muut 11 Sävellajia arpeggiot käännöksineen. opettele vaikka lopuksi soittamaan ne kädet ristissä ja myös otelaudan yläpuolelta.

3.Ja sen jälkeen opettele kätsysti noita puolikromaattisia juttuja ja muita kivoja arpeggioita.

Eli perusarpeggiot oppii tosi nopeesti kuten ohesta näkyy.

Siirry itse nopeusharjoitteluun:

4 Opettelet vielä plektra käden tekniikkaa ja nopeutta niin että menee sujuvasti ja puhtaasti semmoista 16 osia jonnekin 200-240Bbm. Tämä on tyydyttävä nopeus näin aluksi.

5.Opettele kaikki ainakin tärkeimmät kirkkosävellajit / moodit.

6. Opettele tapping, aloita yhden sormen tappingilla ja päädy
8-sormen tapping likkeihin.

7. Opettele kaikki klassiset tilu lickit yngieltä,satrianilta,van halenilta,vailta,petruccilta.

8.Opettele soittamaan leadeja niin ettet sahaa skaalaa edestakaisin. Voit myös opetella improvisoimaan. 8:s päivä on hyvä siihen.

9.Opettele legato,hammer on, slidet, pinch harmonicsit, dive bombit ym

10. Opettele 10 klassisinta perustilubiisiä mitä kitaralla on tehty. Aloita helposta 80 luvun jutusta nimeltä "Eruption". Nauhoita vaikka c-kasetille ja voit hämmästyttää ystäviäsi huijaamalla että van halen soi muka taustalla.
Voit lopuksi sanoa ylpeästi että soitit sen itse narulle.

Eikös olekin helppoa tuo tilutuksen oppiminen? :)

....

seuraava kysymys, vastaavatko arpeggiot triadeja? vai voiko arpeggio olla esim 4, 5, 6 sävelinen?
lxi
14.03.2003 15:23:36
seuraava kysymys, vastaavatko arpeggiot triadeja? vai voiko arpeggio olla esim 4, 5, 6 sävelinen?

Arpeggio on mikä tahansa sointu purettuna, eli yleisesti 3-7 säveltä.
Vastaus kysymykseesi löytyy osoitteesta http://www.google.com.
Jäärä
14.03.2003 15:50:46
4 Opettelet vielä plektra käden tekniikkaa ja nopeutta niin että menee sujuvasti ja puhtaasti semmoista 16 osia jonnekin 200-240Bbm. Tämä on tyydyttävä nopeus näin aluksi.

Jos saa ummikkona kitaran käteen, niin kyllähän neljäntenä treenipäivänä pitäis jo mennä 16-osia yli 300 bpm. Tästä ei kannata tinkiä.

:o)
Kysy mitä vaan, vastaan mitä vaan.
leevi
14.03.2003 18:39:11 (muokattu 14.03.2003 18:44:33)
tattista nahkis.

JR: tossa oli yllättävän paljon faktaa läpäksi, eli anna tulla vaan :)

ja toi 300bpm.. pystyn hikiseen kuvittelemaan miltä toi saattais kuulostaa; 500 parittelevaa jänistä niityllä sun ympärillä keskellä yötä
sahava
14.03.2003 18:47:32
nonniin, etsivä löytää:

Miten opin tiluttaan 10:ssä päivässä pikakurssi aloittelijoille (in 10 short steps):

1. Opettele perussoinnut:
C,Cm,Cdim,Caug,C6,Cm6,Cmaj7,Cm7,C7,C9,C11,C13,Cadd2,Csus4,Cm7-5,C7sus4,C6add9,C/G,C/E,C/F jne. Kaikki sävellajit mukaan.

2.Noista perussoinnuista on helppo lähteä muodostamaan perusarpeggiot. Siitä sitten kaikki mahdolliset käännökset mukaan.Myös kaikki muut 11 Sävellajia arpeggiot käännöksineen. opettele vaikka lopuksi soittamaan ne kädet ristissä ja myös otelaudan yläpuolelta.

3.Ja sen jälkeen opettele kätsysti noita puolikromaattisia juttuja ja muita kivoja arpeggioita.

Eli perusarpeggiot oppii tosi nopeesti kuten ohesta näkyy.

Siirry itse nopeusharjoitteluun:

5.Opettele kaikki ainakin tärkeimmät kirkkosävellajit / moodit.

6. Opettele tapping, aloita yhden sormen tappingilla ja päädy
8-sormen tapping likkeihin.

7. Opettele kaikki klassiset tilu lickit yngieltä,satrianilta,van halenilta,vailta,petruccilta.

8.Opettele soittamaan leadeja niin ettet sahaa skaalaa edestakaisin. Voit myös opetella improvisoimaan. 8:s päivä on hyvä siihen.

9.Opettele legato,hammer on, slidet, pinch harmonicsit, dive bombit ym

10. Opettele 10 klassisinta perustilubiisiä mitä kitaralla on tehty. Aloita helposta 80 luvun jutusta nimeltä "Eruption". Nauhoita vaikka c-kasetille ja voit hämmästyttää ystäviäsi huijaamalla että van halen soi muka taustalla.
Voit lopuksi sanoa ylpeästi että soitit sen itse narulle.

Eikös olekin helppoa tuo tilutuksen oppiminen? :)

....

Sori pitkästä lainauksesta, mutta pidetään se referenssinä.

Tuossa on aika mötikkä aloittelijalle, koko tuon jutun harjoitteleminen vaatii tunteja päivässä ja vuosia hallintaan.

Älä myöskään niele kaikkea teoriaa mitä löydät, opettele lyhyissä spurteissa. Hanki käteesi vaikka Musiikkitieto I, II ja III kirjoja ja tee niiden tehtäviä. Ne opettavat perusteet rytmiikasta, harmoniasta, sävelkuluista, sointumuodostuksesta, säveltapailusta, asteikoista, sävellajeista ym. Suosittelen!

Ja paras tapa tutustua erilaisiin tekniikoihin ja vaivattomasti on aloittaa bluesilla. Opettele 12-tahtinen blues, (löydät varmasti kaikkialta siihen viittaavia harjoituksia) ja sovella sen päälle asteikoita. Aloita perussoinnuilla, opettele niiden käännökset ympäri kaulaa. Asteikoissa aloita pentatoonisella, duuri- ja molliasteikoilla ja opettele nekin kaikissa asemissa.

Ei kannata haukata liian isoa palaa ennen kuin ei ole suu vielä tarpeeksi suuri. Ota rauhallisesti ja mikä tärkeintä, hanki lempikitaristiesi levyjä ja kuuntele miten HE tekevät asiat. Parempia opettajia et löydä.

Easy does it,

terve, Simo
Shake it and break it
leevi
14.03.2003 19:13:40 (muokattu 14.03.2003 21:03:48)
tattista ja terve simo.

hyvä neuvo toi 12-tahti blues. oon miettiny miten tota skaaloihin sisältyvää valtavaa tietomäärää olis hyvä lähteä purkamaan ja siinähän se. mukavan hidas tempo, rytmi suoraviivasta ja lugnin letkeetä.

...mutta niitä esikuvia ja "licksejä" :)
CFH
15.03.2003 09:14:34
http://www.cyberfret.com/licks-tricks/index.php

kuuluisien kitaristien lickejä ja videopätkät jokaisesta
kivi
15.03.2003 10:24:57
mitä kitaralle ominaisia piirteitä on olemassa, miten niitä harjoitella?

Mun mielestäni kitaralle ominaisimmat piirteet on, että sama nuotti löytyy (alinta ja ylintä kvarttia lukuunottamatta) useammasta kohdasta kaulaa, ja että transponointi on huomattavan loogista varsinkin barré-sointuja käyttäen.

Tää johdattaa soittamaan ennemmin "asemia" kuin varsinaisesti nuotteja. Eli kitaralla ei oikeastaan tuu juuri tehtyä sellaista yhden sormen tapailua, kuin lapset hakemassa pianosta Ukko Nooaa, vaan yleensä melodioissakin lähdetään hakemaan kappaleen sävellajin perussointua, ja siitä sitten lähdetään. Eli saatetaan sormittaa koko sointu, vaikka siitä soitettaisiin vain yksi nuotti.

Vielä yksi kitaralle ominainen piirre on vapaiden kielten ja huiluäänien käyttäminen osana barré-soittoakin, mutta se on "toinen purkillinen matoja" kuten sanotaan. Tämän verran nyt tässä aluksi.

Kunnioitan hemmetin paljon enemmän soittajaa, joka soittaa yksinkertaisen lastenlaulun tai vaikka yhden nuotin svengaavasti ja tunteella, kuin kaikkia niitä jotka ovat opetelleet tämän maailman toccatat ja fuugat valonnopeudella. Niin ollen minun kirjoissani on mahdollista kehittyä hyväksi tai paremmaksi vielä vanhainkoti-iässäkin.

Eli eikun treenaamaan:-)
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
kimurantti1
16.03.2003 20:48:58

hanki lempikitaristiesi levyjä ja kuuntele miten HE tekevät asiat. Parempia opettajia et löydä.

Tässä oli asiallinen kommentti, lisäisin kuitenkin tuohon vielä, että kuuntele ERILAISIA kitaristeja, itse´lleni on tultu sanomaan, että olen saanu yliannostuksen symphony x:n michael romeota...
Kimurantti on homojen kunkku!
kimurantti1
16.03.2003 20:52:33

Mun mielestäni kitaralle ominaisimmat piirteet on, että sama nuotti löytyy (alinta ja ylintä kvarttia lukuunottamatta) useammasta kohdasta kaulaa, ja että transponointi on huomattavan loogista varsinkin barré-sointuja käyttäen.

Tää johdattaa soittamaan ennemmin "asemia" kuin varsinaisesti nuotteja. Eli kitaralla ei oikeastaan tuu juuri tehtyä sellaista yhden sormen tapailua, kuin lapset hakemassa pianosta Ukko Nooaa, vaan yleensä melodioissakin lähdetään hakemaan kappaleen sävellajin perussointua, ja siitä sitten lähdetään. Eli saatetaan sormittaa koko sointu, vaikka siitä soitettaisiin vain yksi nuotti.

Vielä yksi kitaralle ominainen piirre on vapaiden kielten ja huiluäänien käyttäminen osana barré-soittoakin, mutta se on "toinen purkillinen matoja" kuten sanotaan. Tämän verran nyt tässä aluksi.

Kunnioitan hemmetin paljon enemmän soittajaa, joka soittaa yksinkertaisen lastenlaulun tai vaikka yhden nuotin svengaavasti ja tunteella, kuin kaikkia niitä jotka ovat opetelleet tämän maailman toccatat ja fuugat valonnopeudella. Niin ollen minun kirjoissani on mahdollista kehittyä hyväksi tai paremmaksi vielä vanhainkoti-iässäkin.

Eli eikun treenaamaan:-)

Heh...totta, mutta nuorena omaksuu paremmin asiat...vitsi,vitsi.
Óletko kuullut Steve Vain soittoa...siinä on meinaan tyyppi joka on perehtynyt täydellisesti kaikkiin kitaran soiton kolmeen eri osa-alueesseen: tekniikkaan, teoriaan ja tunteeseen=)
Kimurantti on homojen kunkku!
sahava
16.03.2003 21:04:33

Heh...totta, mutta nuorena omaksuu paremmin asiat...vitsi,vitsi.
Óletko kuullut Steve Vain soittoa...siinä on meinaan tyyppi joka on perehtynyt täydellisesti kaikkiin kitaran soiton kolmeen eri osa-alueesseen: tekniikkaan, teoriaan ja tunteeseen=)

Hassua, jos se olisi täydellisesti perehtynyt kaikkeen tohon niin odottaisin että se kuulostaisi edes VÄHÄN kiinnostavammalta kuin mitä olen kuullut. Tylsää musiikkia ja tylsiä riffejä.

*makuasia*

Mutta B.B. King. Etenkin nuorena ja laihana, siinä vasta kova kaveri. :p

Terve, Simo
Shake it and break it
viltsu77
17.03.2003 05:19:50
Voi helvetti .. noin paljon ku oisin ees tiennyt mitään kitaran soitosta ku sain ekaa kertaa kepin käteen, ni ois taju menny. Puhumattakaan siitä et noi pitäs opetella???

En oo mikää kitaravirtuuosi neuvomaan, mut hidasta nyt vähän tahtia ton homman kanssa, ni saatat jotain oppiakkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)