Aihe: Musikaalisuus katoamassa rumpaleilta
1 2 3
ÄM
17.02.2005 22:57:37

Taitais jäädä aika autioks sitten se toinen palsta.

No ei vaan, voishan se olla, että erillään ollessaa se inspiroisi kirjoittamaan vähän itse asiastakin. Nyt ne vähätkin musikaalisuuteen ym. liittyvät tosiaan hukkuu tonne kama-aiheiden sekaan.
Groovi
17.02.2005 23:03:02 (muokattu 17.02.2005 23:04:03)
Ehkä se kertoo tämän palstan ikäjakaumasta myös. Paljon aiheita läpikäydessä huomaa jo vastaajien kommenteista ettei ne ihan perusasiatkaan tunnu olevan hanskassa, ja mennään ns. perse edellä puuhun.

Fillit ja kamat on varmasti monelle se yksi inspiraation lähde, joka auttaa jopa raahautumaan treenikämpälle tai sitten vertaillaan niitä kavereiden kanssa. Kieltämättä yllättävän harvoin itse soittaminen on se juttu täällä.

Itse pyrin aina palaamaan treeneissäkin roots-osastolle, ja muistaa ne rumpalin kulmakivet. Se on aika erikoista että niissä on aina opittavaa, vaikka ne on tullut opeteltua vaikka kuinka moneen kertaan.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
Triskal
17.02.2005 23:04:11 (muokattu 17.02.2005 23:07:42)

Noh, minähän olen täysi amatööri ja aika pentukin vielä, eikä minulla ole sitä kokemuksen tuomaa syvää rintaääntä, niinkuin sinulla, saatika sitten yleensä minkäänlaista tyylitajua, sounditietoisuutta, tai klikkiinsoittotaitoa. Kautta Pergél Bal-Sebubin, en edes osaa soittaa muuta kuin blast beatia 350 bpm.

EDIT: Eäh, oli vähän rumasti sanottu. Minusta kuitenkin on vähän tyhmää, että aloitetaan aihe siitä, että kukaan ei aloita semmoista ja semmoista aihetta, kun elämän tosiasia on kumminkin se, että kaikki pitää tehdä aina itse. Et, Jazzmies, muuten kommentoinut pari päivää sitten aloittamaani aihetta rässirumpaloinnista. Ei ehkä sinun alaasi, mutta siinä olisi ollut toivomasi mukainen aihe.
kattila
17.02.2005 23:09:53

Välineharrastushan tämä on.
Dust to dust
Groovi
17.02.2005 23:14:59
Välineharrastushan tämä on.

...ehkä osittain. Fakta kun on kuitenkin se, että hyvä rumpali saa kuuntelijan sydämmen hakkaamaan samaan rytmiin vaikka soittamalla tupperwarea, mutta haparoiva rumpali ei soundaa hyvältä vaikka välineet ois mitkä.
Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et.
Dr. Funkenstein
17.02.2005 23:26:52
Paskat mikään välineharrastus. Mitä teet ferrarilla jos et osaa ajaa?
Triskal
17.02.2005 23:35:31 (muokattu 17.02.2005 23:39:12)

...ehkä osittain. Fakta kun on kuitenkin se, että hyvä rumpali saa kuuntelijan sydämmen hakkaamaan samaan rytmiin vaikka soittamalla tupperwarea, mutta haparoiva rumpali ei soundaa hyvältä vaikka välineet ois mitkä.

Tupperware soundaa hyvältä, samoin kuin Pringles-purkki. Minulla on kokemusta Pringles-purkin soittamisesta. Siitä saa lukuisia erilaisia soundeja irti, kannen kanssa, ilman, nurinpäin kannen kanssa ja ilman, sekä nurinpäin kansi pohjassa kiinni, lappeellaan ja kun vielä ottaa huomioon eri lyöntitekniikat, eli kuppikämmen, sormet erillään ja sormet yhdessä, noin muutama mainitakseni, saa esille vaikka millaisia soundeja. Harmi vain, että Pringles-purkki kestää vähän huonosti jalkojen välissä djembe-tyyliin soittoa. Putoaa koko ajan. Väittääkö joku vielä minua epämusikaaliseksi?
drum-monkey
17.02.2005 23:40:41
Ehkä soitosta keskustellaan opettajan/opettajien kanssa, ja täällä on helpompi pullistella miljoonalla rummulla ja symbaalilla. Itse ainakin koen, että soittoon/tekniikkaan/tyyleihin liittyvät aiheet on helpompi omaksua opettajalta livenä kuin lukemalla netistä.
Välineurheilupuoli hoituu täällä, kun saa paljon eri mielipiteitä eri merkeistä, malleista tms.
Lisäksi opettelen itse suht paljon kirjoista ja niissähän ne ohjeet on. Enkä siis väheksy soitosta puhumista täällä, kyllähän siinäkin mielipiteet eriävät ja saa perspektiiviä kun ei usko kaikkea mitä oma opettaja toitottaa.
Mutta kannatan palstojen jakamista, niin olisi helpompi löytää aiheet mihin ottaa kantaa!
Musiikki pelasti minut urheilulta.
Magetsu
18.02.2005 00:01:14
Mjoo, näinhän tuo kutakuinkin menee...
Olisi kyllä antoisaa puhua enemmän esim. tekniikka-/ergonomia-asioista enemmän, mutta näin kirjaimin selvitettynä se tahtoo olla pirun vaikeaa...
Palstojen jakaminen vois olla hyvä juttu.
Späng ' Läng
drum-monkey
18.02.2005 00:18:32 (muokattu 18.02.2005 00:18:59)
Otsikkoa vähän laajentaen...
Olen huomannut, että ihmisillä osaa olla järkyttävän huono rytmitaju, varsinkin, kun on lukion vanhojentanssikurssilla käynyt, niin jopa "tanssinopettajat" tajuavat niin vähän mistään, että siellä ollaan ihan pulassa, ja on täytynyt käydä selvittämässä niille jotain juttuja (ei sillä, että itsse kovin täydellinen olisin)
Ja kun oli yhdessäkin juottolassa pakistanilainen nainen soittamassa jotain sikäläistä rumpua, ja laulamassa, niin ihmiset taputtivat tahtia, ja tuli ihme polyrytmiikoita kun ei tasanen neljään laskeminen sujunut selkeän rytmin päälle. Eikä kukaan ollut niin tunnelissa että sillä olisi osuutta asiaan
Musiikki pelasti minut urheilulta.
mr_b
18.02.2005 02:06:42

Tupperware soundaa hyvältä, samoin kuin Pringles-purkki.

Puolentoista litran limsapullo on myös käsittämättömän monipuolinen rytmi-instrumentti.

Myönnän, minä (täysin amatööri) olen myös joskus kokenut hiukan luotaantyöntäväksi kamakeskusteluiden hallitsevan aseman palstalla. Ei silti etteikö rumpukamoja olisi kiva hypistellä ja luetteloita selailla, mutta onhan se oleellisempaa miten ja koska lyö kuin mihin. Ja tärkeintä on että biisi on hyvä. Ehkä kamakeskustelun pahin puoli on siinä että se antaa uudemmille rumpaleille hieman kieroontuneen kuvan rummuttamisesta. Tosin oletan että samanlaista efektilautapedaalimallintavavahvari-keskustelua on kitarapalstan kamapuoli täynnä. Mutta kitaristejahan on niin paljon enemmän :-(

Toisaalta on aihepiirejä mitkä minua kiinnostavat hyvinkin paljon: rumpujen soiton tietynlainen filosofia, miten ja kuinka ja miten paljon kannattaa soittaa ja miten kehittää mielikuvitustaan, miten tehdä tavallisestakin biisistä jotain hienoa. Nämä vain ovat vaikeita nettikeskusteluaiheita ammattilaisillekin, saati sitten minulle joka vieläpä keskustelisi rumpujen soitosta mielummin 22-Pistepirkkojen Espen tai Tom Waitsin (huu!) kanssa kuin esim. jonkin Portnoyn tai Colaiutitan. Kukin tavallaan.
We have ways of making you think.
Niq
18.02.2005 09:10:26 (muokattu 18.02.2005 09:11:10)

Minuakin kyllä vähän sylettää tämä kaman palvonta tällä palstalla, kuten ehkä joistakin kirjoituksistani on saattanut huomata. ;)

Itse olen lähtenyt tähän rummunsoittopuuhaan sen takia kun rumpuja on niin mukava soittaa. Vaatimattomat kamani olen hommannut itselleni kovalla työllä enkä näe mitään syytä tällä hetkellä esim. uuden rumpusetin hommaamiseen.

Sitten kun saan soittoni kuulostamaan hyvältä centuryillä, voi alkaa harkita parempia pönttöjä.

Ehkä. :)

Johtunee varmaan kokemuksistani kitaransoittopuolella tämä asenteeni, sillä puolella on tullut monet kerrat todistettua kun kokeneempi soittaja heittää samoilla vehkeillä hienon kuuloista settiä, kun oma soitto taas kuulostaa ihan hirveältä.

Paras keino parantaa soundia on täysin ilmainen. Reenaaminen kun ei maksa mitään. Tai no ehkä kapuloiden verran. Sohvatyyny tai vastaava nyt löytyy joka kodista. ;)
"Jos päätä hakkaa seinään tarpeeksi kauan, se menee siitä läpi" -Chemo
hollmi-5
18.02.2005 09:44:53 (muokattu 18.02.2005 10:12:02)
Ihan hyviä pointteja. Ei se kuitenkaan niin ole, että kama orientoitunut ei osaa soittaa tai päinvastoin. Kamoista on mukava keskutella. Niin myös soittamisesta.Kuitenkin FAQ meiningeissä tuppaa tuo nopeus olevan ykkösaihe. Niin nytkin meneillään olevassa keskustelussa.

Musikaalisuus on persoonallisuuden osa-alue. Jokainen mieltää sen omalla tavallaan. Musiikkia kannattaa kuunnella paljon ja sitä kautta hahmottaa rumpalin roolia.
Mika Hollström
miän vain
18.02.2005 10:00:56

Soittamisesta on sata kertaa vaikeampi kirjoittaa kuin ruuvaamisesta. Miten niitä juttuja oikein selittää, kun ei pääse näyttämään, eikä ole yhteistä kieltä? Soitat enemmän sillei bumtsibumtsikruts Rrrrr tA, ekstiä?

Sitten on sekin, että kiinnostaisihan niitä lukea, mutta eipä mulla taida olla niihin paljon annettavaa.
When we paint the town we always use primer
--
Monochromatic - bändi
--
semisuper.tk - rumpusivut
Mikko/DE
18.02.2005 10:03:32

Mun mielestä kamoista keskustelu on sinänsä oikeutettua, että ei minua juuri kiinnosta komppauksesta, kompeista tai tekniikasta puhua. Sitä joko osaa tai ei, opettaa toki voi, mutta useimmiten se on ajan haaskausta.

Kamat sen sijaan on alue, josta voi puhua sitä mukaa kun uusia tuotteita tulee markkinoille, eli koko ajan. Ja niissä kuka tahansa voi olla guru, ei tarvi pysyä taimissa...
Remo
18.02.2005 10:06:05
Jos täällä jotain puhui soittamisesta tai pyytäis neuvoa johonkin niin kumminkin joku omasta mielestä pätevä tulis haukkumaan kumminkin lyttään.

Mutta hyvä ideahan tämä on että pitäis puhua soittamisesta, mutta tarkoittaako tuo nyt että siihen kuuluis myös kysymykset miten kompit menee ja näin poispäin. :S
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
Mikko/DE
18.02.2005 10:38:43 (muokattu 18.02.2005 10:38:51)

Tuskinpa kukaan uskaltaa alkaa haukkua kysyjää oli kysymys mikä tahansa, saisi vaan paskan maineen.
Remo
18.02.2005 10:48:55
Joskus vaan tuntuu siltä että täällä osa on omasta mielestä liian käteviä.
PAISTE CYMBALS REMO HEADS
Triskal
18.02.2005 12:14:02

Nopeus ja 350 bpm blast beat on semmoisia asioita, mitä jokainen vihreä rumpali haluaa osata, eikä sitä kitketä pois kitisemällä. Tuommoiset epäolennaiset asiat karsiutuvat kyllä pois iän, kokemuksen ja oman tyylin löytämisen myötä. Miten ihminen muka oppii laulamaan, jos sen käskee pentuna olemaan hiljaa koko ajan?

Minusta on ihan tervettä keskustella vaikkapa nopeudesta, koska kaikki kehitys on hyvästä. Kun itse aloittelin, ei minua kiinnostanut less is more tai muu vastaava paska kun halusin olla rokkitähti. Ei vihreiltä aloittelijarumpaleilta voi vielä odottaa samanlaista kypsyyttä kuin vanhemmilta muusikoilta, eikä minusta edes tarvitse. Suhteellisen nuorta ja vihreää porukkaa täällä nimittäin on.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)