Aihe: Joku torvi? 1 | |
---|---|
![]() 11.03.2003 02:02:07 | |
Nyt ois sellainen tilanne että kun koululta vois saada opetusta ja pitäs ens syksyn valinnat tehdä tässä kohtapuolin, niin ajattelin että jos vapaasäestyksen kera ottaisin jokun torven. Olisiko jotain ehdotuksia mitä puhallinta kannattaisi lähtä yrittämään? Trumpettia minä oon joskus pienenä soittanut ja saksofoniakin jonkunverran. Pitäisi vai oma soitin ostaa nyt ja se ei kovin kallis voisi olla. Ja kun on kerrostaloon muuttaminen edessä niin soittimesta ei nyt niin helvetisti tarvis ääntä lähtä. Trumpetti on melko kovaääninen (vaikkakin se ois kyllä hyvä siinä mielessä että seon halpa ja on tullut sitä ennen soitettua). Ehotelkaa jotain. 8) Haluais soittaa ehkä jazzia tai jotain. | |
![]() 11.03.2003 17:56:57 | |
Käyrätorvi ja englannintorvi on mun mielestäni kivoja, samoin piccolotrumpetti, jos se on sen nimi (sellainen pieni). Niissä on mun mielestäni mukavan ripeä ja reipas ääni, josta on kaikenlainen vetelehtiminen kaukana:-) Jos taas et ole kovin 'solistisesti suuntautunut' niin tuuba on hieno valinta. Mikäs on se puupuhallinvastine, oli vissiin jollain tanssiorkesterillakin ennen sotia? Bassofoni? Muistanko väärin? "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 11.03.2003 18:57:39 | |
Miten olisi Baritonitorvi. | |
![]() 13.03.2003 18:38:41 | |
Käyrätorvi ja englannintorvi on mun mielestäni kivoja, samoin piccolotrumpetti, jos se on sen nimi (sellainen pieni). Niissä on mun mielestäni mukavan ripeä ja reipas ääni, josta on kaikenlainen vetelehtiminen kaukana:-) Jos taas et ole kovin 'solistisesti suuntautunut' niin tuuba on hieno valinta. Mikäs on se puupuhallinvastine, oli vissiin jollain tanssiorkesterillakin ennen sotia? Bassofoni? Muistanko väärin? Joku trumpetti vois olla hauska lelu, mutta oiskohan tuo liian meluisa väline kerrostaloon? No kyllä sinne pianonkin toisaalta raahaan. Noi tuubat on sitten aivan helvetin kalliita. Useamman tuhatta euroa. Trumpettia vois kyllä harkita. | |
![]() 14.03.2003 09:39:53 | |
Käyrätorvi ja englannintorvi on mun mielestäni kivoja, samoin piccolotrumpetti, jos se on sen nimi (sellainen pieni). Niissä on mun mielestäni mukavan ripeä ja reipas ääni, josta on kaikenlainen vetelehtiminen kaukana:-) ...ja ovat kaikki muuten pirullisen vaikeita soittimia (joskin kyllä todella hienosoundisia hyvin soitettuina). Käyrätorvea lukuunottamatta näihin soittimiin yleensä mennäänkin jonkin toisen instrumentin (englannintorveen oboen ja pikkoloon tavallisen trumpetin) kautta. Trumpetti on kohtuullisen helppo soitin päästä alkuun, samoin saksofoni. Entäs poikkihuilu sitten? Se olisi ainakin - halpa - verrattain hiljainen ja - helppo roudata. Itsekin olen sellaisen hankkimista suunnitellut. Kun vain olisi aikaa treenata näitä nykyisiäkin soittimia... | |
![]() 14.03.2003 20:11:39 | |
...ja ovat kaikki muuten pirullisen vaikeita soittimia (joskin kyllä todella hienosoundisia hyvin soitettuina). Käyrätorvea lukuunottamatta näihin soittimiin yleensä mennäänkin jonkin toisen instrumentin (englannintorveen oboen ja pikkoloon tavallisen trumpetin) kautta. Trumpetti on kohtuullisen helppo soitin päästä alkuun, samoin saksofoni. Entäs poikkihuilu sitten? Se olisi ainakin - halpa - verrattain hiljainen ja - helppo roudata. Itsekin olen sellaisen hankkimista suunnitellut. Kun vain olisi aikaa treenata näitä nykyisiäkin soittimia... Poikkihuilu.hm. Seon kyllä jazzissa mukavan kuulonen vempele. Ois tosi kova opettaja sille kyllä koululla. Tosijazzmies. 8) pitääpä laittaa harkintaan. | |
![]() 17.03.2003 23:23:53 | |
Trumpetti on melko kovaääninen Ootko koskaan kuullu sordiinosta? ja elektroninen sordiino (kallis vempele) puottaa äänen todella todella minimiin, mutta normaali sorkkari on myös naapureitten suoja. tosin enemmänhän se ilmaa vie mutta eipä tuota ole säännöstelty ilmaa ennenkään maailmassa... PORKKANA! | |
![]() 18.03.2003 11:55:48 | |
Mitenkäs sellainen taskutrumpetti? Sadan euron sähkökitarani on ihan hyvä. | |
![]() 19.03.2003 12:43:55 | |
Trumpetti on melko kovaääninen Ootko koskaan kuullu sordiinosta? ja elektroninen sordiino (kallis vempele) puottaa äänen todella todella minimiin, mutta normaali sorkkari on myös naapureitten suoja. tosin enemmänhän se ilmaa vie mutta eipä tuota ole säännöstelty ilmaa ennenkään maailmassa... Sordiino kyllä vaimentaa ääntä, mutta se antaa myös täysin erilaisen vastuksen kuin avoimella torvella soitto. Pelkästään sordiinon kanssa harjoittelemalla tuhoaa kyllä soundin ja intonaation todella äkkiä, joten jos ei ole mahdollista harjoitella missään täydellä äänellä, kannattaa harkita, josko trumpetti on sittenkään oikea vaihtoehto. Sordiino on kyllä sinänsä hyvä apuväline, mutta pelkästään sen varran ei kannata nojautua. Taskutumpetti taas on vinkeän näköinen käkätin, ja onpa joku Don Cherry tehnyt sen kanssa ihan relevanttiakin musiikkia. Surullinen totuus on kuitenkin, että useimmat myytävänä olevista taskutrumpeteista ovat lähinnä leluja: niissä on tuhnu ääni, huonot venttiilit ja surkea intonaatio. Niinpä ne soveltuvatkin lähinnä kosteiden mökkireissujen instrumenteiksi. Sektiosoittoon ne eivät sovellu oikein mitenkään, mutta kyllähän niillä jotain jatsia tuhnuttelee. Eli tulipa sitten hankintaan tai opetteluun mikä puhallinsoitin hyvänsä, olisi tärkeää, että soitin olisi mahdollisimman hyvälaatuinen ja että sillä voisi soittaa edes joskus ihan täpöllä. Turha hissuttelu pilaa pitemmän päälle ansatsin, tai aloittelijan tapauksessa estää sitä kunnolla muodostumasta. | |
![]() 19.03.2003 13:11:52 | |
Miten trumpetti muuten soitetaan. Siinähän on vaan ne kolme namiskaa, niin miten siitä enemmän eri säveliä? Sadan euron sähkökitarani on ihan hyvä. | |
![]() 19.03.2003 14:59:55 | |
Miten trumpetti muuten soitetaan. Siinähän on vaan ne kolme namiskaa, niin miten siitä enemmän eri säveliä? Trumpettiinhan puhalletaan huulia "päristelemällä". Huulien tiukkuutta säätelemällä saadaan torvesta eri korkuisia säveliä samallakin sormituksella, eli niin sanotut luonnonsävelet. Esim kaikki namiskat ylhäällä saadaan soitettua pieni Bb, 1-viivaiset F ja Bb, 2-viivaiset D, F, Ab ja Bb, 3-viivaiset C, D, E, F ja niin edelleen, soittajasta riippuen ihan taivaisiin asti. Namiskoilla eli venttiileillä sitten tehdään "hienosäätö". Joka namiskan painalluksella tulee ilman kuljettavaksi lisää putkenmutkia, jolloin ääni madaltuu. Ja kun kolmella eri namiskalla saadaan aikaan seitsemän eri putkikombinaatiota, joilla kullakin ääni laskee yhden puolisävelaskeleen, saadaan luonnonsävelten välit oivasti täytettyä. Kun mennään tarpeeksi ylös, luonnonsävelten välit tihenevät niin, että jokaiselle äänelle on useita eri sormituskombinaatioita. Eli huulilla perus- ja venttiileillä hienosäätö. | |
![]() 21.03.2003 11:57:40 | |
Trumpettiinhan puhalletaan huulia "päristelemällä". Huulien tiukkuutta säätelemällä saadaan torvesta eri korkuisia säveliä samallakin sormituksella, eli niin sanotut luonnonsävelet. Siis samalla tavalla kuin huilusta saa lisää oktaaveja puhkumalla kovempaa, vai? Sadan euron sähkökitarani on ihan hyvä. | |
![]() 21.03.2003 17:53:03 | |
Voisko joku laittaa jotain lättyjä missä ois huilua käytelty jazzissa. Chick Corean Light as a feather on jo. Mainio se. | |
![]() 30.03.2003 01:07:16 | |
Kyllähän mistä tahansa puhallinsoittimesta lähtee haluttaessa vaikka kuinka kova ääni.... Rupaat vaan vetään sillä, mikä tuntuu kiinnostavalta - kaikki soittimet on yhtä vaikeita ja vaatii kovan duunin, jotta homma futaa. Kannattaa muuten mahdollisimman alkuvaiheessa hakeutua hatkeksi tai pariksi jonkun kunnon gurun prepattavaksi, että saa asiat hetkohta oikeisiin uomiinsa. Puhallinsoitin on muuten terminä täysin hanurista - hengityksestä siinä on kysymys, eikä puhaltamisesta. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)