Progressor 14.02.2005 19:07:28 | |
---|
Eräs tuttu tarjosi minulle china-peltiä ilmaiseksi, ja minä, että mikäs siinä. Nyt omistan siis Paisteen 2002-sarjan 18-tuumaisen kiinalaisen. En ole koskaan soittanut chinaa, joten kaipaisin vähän neuvoja lähinnä lyöntitekniikan osalta. Mihin kohtaan peltiä kannattaa lyödä ja miten? Ja miksi chinaa pidetään yleensä telineessä ylösalaisin? Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. |
Speedy 14.02.2005 19:28:37 | |
---|
Ihan samalla tavalla kuin muitakin peltejä.. Jos crashaat niin lyöt samalla tavalla kuin crashiin, ja jos komppaat niin samalla tavalla kuin rideen..;) Chinaahan voi käyttää monessa paikassa, mutta ehkä ei kannata joka väliin tunkea.. tyylillä..;) Riippuu aikapaljon myös koosta miten kannattaa käyttää, tai no.. sekin riippuu mistä tykkää.. Se mitenpäin sitä pitää, niin sekin on ihan up_tu_juu.. Mutta jos ajatellaan että reunat olis niinkuin crashissa, niin silloinhan sen joutuu kääntämään "ylösalaisin" koska ne reunat on käännetty, niinkuin tiedät..=I Niin tällöin kapulan tulo kulman saa ikään kuin samaksi.. Mutta kannattaa kuunnella musiikkia ja miten siellä rumpalit käyttää chinaa, siitähän kaikkein parhaiten oppii..;) "All I think about is time and groove" J. Porcaro (Aalto - Prosessi ep ilmestynyt, saa tilata hintaan 2,50€ plus postikulut) |
bATE bASARI 14.02.2005 19:32:15 | |
---|
Ja miksi chinaa pidetään yleensä telineessä ylösalaisin? Yksi syy on varmaankin se ettei china syö niin paljon kapulaa. |
Progressor 14.02.2005 20:10:22 | |
---|
Joo. Vähän tuollaista arvelinkin, mutta ajattelin silti kysyä siltä varalta, että tulisi jotakin uutta tietoa. "Musiikillisesta" puolesta sen verran, että tiedän kyllä suurin piirtein, miten tulen chinaa käyttämään. Enimmäkseen satunnaisia aksentteja, joskus lyhyitä komppauksia ja riden kanssa vuorottelua. Progelevyjä on kyllä tullut kuunneltua ;-) Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. |
Simbe 14.02.2005 20:30:42 (muokattu 14.02.2005 21:30:28) | |
---|
Eräs tuttu tarjosi minulle china-peltiä ilmaiseksi, ja minä, että mikäs siinä. Nyt omistan siis Paisteen 2002-sarjan 18-tuumaisen kiinalaisen. En ole koskaan soittanut chinaa, joten kaipaisin vähän neuvoja lähinnä lyöntitekniikan osalta. Mihin kohtaan peltiä kannattaa lyödä ja miten? Ja miksi chinaa pidetään yleensä telineessä ylösalaisin? Siksi kun Billy Cobhamkin piti. Helpompi soittaa ridemaisesti, jos se lippa osoittaa ylöspäin. Tällöin kupukin (jos siinä sellainen järkevän muotoinen on) on soitettavissa. Mulle joskus valoitettiin, että China kestää huonoiten juuri siihen pyöreään kohtaan lyömistä, mikä tuntuisi luonnollisimmalta paikalta lyödä silloin kun se on väärinpäin. En tiedä sitten, kaksi chinaa on käytössä: 20" ja 22" Avedikset, enkä kumpaakaan rikki ole saanut. Hiukan olen kyllä varonut sitä uran pohjaa. Lipan kärkeen kyllä täräyttelen voimallakin, kun china on oikein päin. Infoa aiheesta tarjosi minulle aikoinaan Soitin Laineen Krisu. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. |
miän vain 14.02.2005 21:13:44 | |
---|
Pidän oikeinpäin, koska se näyttää paremmalta. Tai siis, sillä tavalla sitä on helpompi soittaa myös ridenä. Ja tuo minun yksilöni lisäksi kuulostaa huomattavasti paremmalta noin päin. Nurinpäin käännettynä pellin oma paino tappaa siitä sustainin ja lisää atakkia liiaksi. Kolahtaa. Kumma yksilö kyllä, tähän mennessä ainoa, jonka soundissa olen huomannut edes jonkinlaista eroa eri päin. Kyseessä on siis 19 ja vähän päälle -tuumainen made in wuhan. Kallistuksen kanssa kun vähän pelailee, se ei syö kapulaa - ja mikä tärkeämpää, kapula ei syö peltiä. |
Simbe 14.02.2005 21:34:09 (muokattu 14.02.2005 21:35:15) | |
---|
Nurinpäin käännettynä pellin oma paino tappaa siitä sustainin ja lisää atakkia liiaksi. Saman huomasin itsekin. Tein kompromissin ja ripustin sen 20"pystysuoraan! 22" on sitten oikeinpäin, koska siinä on käyttökelpoisempi kapulasoundi ride komppeihin. Joskus pinosin noista hi-hattejakin erilaisin yhdistelmin. Paras oli ohut n. 18" crash yläpeltinä ja china alhaalla väärinpän. Kivoja "pitch bend" efektejä sai siitä kaiusta minkä se peltien sisällä oleva tila tuotti. Rock 'n roll 'n blues 'n jazz, kiss my ass. Kiss my ass. |
Youni 16.02.2005 20:54:02 | |
---|
Pidän oikeinpäin, koska se näyttää paremmalta. Tai siis, sillä tavalla sitä on helpompi soittaa myös ridenä. Ja tuo minun yksilöni lisäksi kuulostaa huomattavasti paremmalta noin päin. Nurinpäin käännettynä pellin oma paino tappaa siitä sustainin ja lisää atakkia liiaksi. Kolahtaa. Kumma yksilö kyllä, tähän mennessä ainoa, jonka soundissa olen huomannut edes jonkinlaista eroa eri päin. Kyseessä on siis 19 ja vähän päälle -tuumainen made in wuhan. Kallistuksen kanssa kun vähän pelailee, se ei syö kapulaa - ja mikä tärkeämpää, kapula ei syö peltiä. Herran jestas! En ole koskaan ajatellutkaan pitäväni omaa Wuhania noin päin. Nyt sitten kokeilin ja minunkin yksilöni kolina väheni huomattavasti kääntäessä. "Ridesoundi" kirkastui huomattavasti. Aika laitoksia nuo Wuhanit. Jännän äänen saa, kun lyö kuvun viereen kapulan varrella. Ps. Hyvä topikki! Tällaista tänään, huomenna jotain muuta.
[Kuva setistä profiilissa] |
Groovi 16.02.2005 21:59:17 | |
---|
ei chinan käytössä mun mielestä ole kuin yks tärkeä pointti: liiallinen käyttö saa aikaan inflaation. harvakseltaan soitettuna todella hyvä efekti. Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
hgr 17.02.2005 00:00:28 (muokattu 17.02.2005 00:01:07) | |
---|
ei chinan käytössä mun mielestä ole kuin yks tärkeä pointti: liiallinen käyttö saa aikaan inflaation. harvakseltaan soitettuna todella hyvä efekti. Miksi tämä ajattelutapa on pinttynyt ihmisiin niin vahvasti? Eli miksi rideä saa käyttää niin paljon kuin huvittaa, mutta kiinan ja splässin käyttö on kiellettyä. Tämä kiinnostaa, sillä itse käytän chinaa myös komppipeltinä enkä vain efektinä. |
Groovi 17.02.2005 00:24:19 | |
---|
Miksi tämä ajattelutapa on pinttynyt ihmisiin niin vahvasti? Eli miksi rideä saa käyttää niin paljon kuin huvittaa, mutta kiinan ja splässin käyttö on kiellettyä. Tämä kiinnostaa, sillä itse käytän chinaa myös komppipeltinä enkä vain efektinä. ehkä olen pinttynyt rumpali jolle vielä time, groovi ja tontinhoito on sanoja jotka merkitsee jotain. nyky rumpaleille ei ole millään mitään väliä. Ilmankos ne niin perseeltä kuulostaakin, kun soitetaan mitä vaan milloin vaan ja ihmetellään että "miks ei muka voi?"... ja ollaan suuria staroja. Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
tthei 17.02.2005 00:35:38 | |
---|
Miksi tämä ajattelutapa on pinttynyt ihmisiin niin vahvasti? Eli miksi rideä saa käyttää niin paljon kuin huvittaa, mutta kiinan ja splässin käyttö on kiellettyä. Tämä kiinnostaa, sillä itse käytän chinaa myös komppipeltinä enkä vain efektinä. Koska ride on se peruspelti (haikkojen ohella) joka kannattelee sitä soittoa. Et sä voi crashiäkään joka tahdin alkuun lykätä tai alkaa kuulostamaan tyhmältä. Kyllä chinaankin voi kompata mutta ei jatkuvasti, sillä se alkaa menettämään hohtonsa efektinä. Vähän sama asia kun lykkäis samaa filliä joka väliin. Open your eyes. Open your mind. Close your hand and make a fist
--------------------------
www.innervision-fin.tk |
Koska ride on se peruspelti (haikkojen ohella) joka kannattelee sitä soittoa. Et sä voi crashiäkään joka tahdin alkuun lykätä tai alkaa kuulostamaan tyhmältä. Kyllä chinaankin voi kompata mutta ei jatkuvasti, sillä se alkaa menettämään hohtonsa efektinä. Vähän sama asia kun lykkäis samaa filliä joka väliin. aivan. jos ajat autolla kokoajan kaasu pohjassa, niin miten voit enään suoralla ajaa kovempaa? painamalla jo pohjassa olevan kaasun....pohjaan?? Koskaan et osaa kaikkea. Jos opit uutta, unohdat vanhat. Ja kukaan ei ole paras, aina joku osaa jotain mitä sä et. |
Triskal 17.02.2005 00:54:53 | |
---|
Minulla on 18" Meinlin Classic China. Siinä on reilusti sustainina kun sen antaa heilua vapaana telineessä. Siihen voi soittaa jopa rolleja. :D |
hgr 17.02.2005 03:22:59 | |
---|
ehkä olen pinttynyt rumpali jolle vielä time, groovi ja tontinhoito on sanoja jotka merkitsee jotain. nyky rumpaleille ei ole millään mitään väliä. Ilmankos ne niin perseeltä kuulostaakin, kun soitetaan mitä vaan milloin vaan ja ihmetellään että "miks ei muka voi?"... ja ollaan suuria staroja. Selvä pyy. Ainoastaan yksi asia jäi vaivaamaan: miten tämä liittyy edelliseen viestiini, jonka vastaukseksi olit sen osoittanut? |
hgr 17.02.2005 03:33:24 | |
---|
Koska ride on se peruspelti (haikkojen ohella) joka kannattelee sitä soittoa. Et sä voi crashiäkään joka tahdin alkuun lykätä tai alkaa kuulostamaan tyhmältä. Kyllä chinaankin voi kompata mutta ei jatkuvasti, sillä se alkaa menettämään hohtonsa efektinä. Vähän sama asia kun lykkäis samaa filliä joka väliin. Kyllä ridekin menettää hohtonsa, jos siihen soittaa koko ajan. Kysymys olikin, miksei china voi olla riden kanssa tasa-arvoinen komppipelti. Hyvin vähän itsekään todellisuudessa komppaan chinaan. Tämä oli täysin teoreettinen kysymys, eikä mikään chinaan-komppaamis-ylistys-kirjoitus jollaisena nimeltämainitsemattomat henkilöt tuntuivat sen ottavan ja vetivät herneet nenukkiin. P.S. komppaan myös crashiin aika ajoin. |
Progressor 17.02.2005 11:05:50 | |
---|
Miksi tämä ajattelutapa on pinttynyt ihmisiin niin vahvasti? Eli miksi rideä saa käyttää niin paljon kuin huvittaa, mutta kiinan ja splässin käyttö on kiellettyä. Tämä kiinnostaa, sillä itse käytän chinaa myös komppipeltinä enkä vain efektinä. Minä en hirveästi pidä crashiin tai chinaan komppaamisesta, koska siitä tulee sellainen "leveä" äänimatto, joka minusta peittää liiaksi muun musiikin alleen ja Leevi Leppäsen sanoin sammuttaa sykkeen. Sama pätee tasaiseen tuplabasarimätkeeseen. Nämä toimivat toki hyvällä maulla ja maltillisesti käytettyinä monessakin paikassa, mutta minusta kyseisten tyylikeinojen käytössä pitäisi yleisesti ottaen olla aika varovainen. Musiikkityylillä on tietysti oma vaikutuksensa, mutta silti. Mieltymyksiä on tosin monia, ja tämä on vain minun näkemykseni asiasta. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. |
NiQo 17.02.2005 11:33:31 | |
---|
Eräs tuttu tarjosi minulle china-peltiä ilmaiseksi, ja minä, että mikäs siinä. Nyt omistan siis Paisteen 2002-sarjan 18-tuumaisen kiinalaisen. En ole koskaan soittanut chinaa, joten kaipaisin vähän neuvoja lähinnä lyöntitekniikan osalta. Mihin kohtaan peltiä kannattaa lyödä ja miten? Ja miksi chinaa pidetään yleensä telineessä ylösalaisin? Jos minä omistaisin mokoman, käyttäisin sitä höysteenä filleissä, ja trioli komppaukseen 4-osa kompissa. myös ennen crash iskua china kuulostaa hyvältä. |
Steve Gadd9 17.02.2005 11:41:13 | |
---|
Mun china on vähän haljennu, mutta joihinkin tilanteeseen toimii juuri parhaiten soittaa "rikkinäisillä" pelleillä niin ei tule liian kovaa. |
Muovinen 17.02.2005 17:48:33 | |
---|
Täällähän on hurja meno ;) Itselleni china on aika tärkeä pelti vaikka en siihen kyllä komppaa juuri yhtään. Iso ja pehmeä china kuulostaa hienolta crashin kanssa, antaa siihen sellaisen pikantin säväyksen karheutta, kun taas pienempiä voi nakella aksentoimaan melkeinpä mitä vaan komppia. En kuitenkaan menisi hutkimaan chinaa jatkuvasti sillä se on soundina niin voimakas. Kyllä perinteinen ride-haitsu-osasto on ainakin minulle vielä se kompin perusta. Jossain industrial mättökompissa, jossa on esim. säröbasso kaverina, voi olla kuitenkin erittäin antoisaa kompata chinaan...Lopultahan se oma korva sanoo mikä kuulostaa hyvältä, niinkuin kaikessa. "Its´s like I´d been in a coma and I´m just waking up" -Lester Burnham |