Aihe: Köyhän rakentajan työkalut
1
LaXu
16.02.2005 20:11:05
Tässä nauhoja vaihtaessa ja kitaroita säätäessä on tullut kehiteltyä vähän kaikenlaista työkalua, kun ei ole ollut halua (tai varaa) ostaa kalliita erikoistyökaluja. Ajattelin sitten, että niistähän olisi hyvä tehdä jonkinlainen kokoelma, jos vaikka joku saisi tarpeellisen työkalun aikaiseksi vanhoista kellarin romuista tms. Onhan kunnon työkalut aina hyvä olla, mutta aina ei budjetti kestä tai työkalun joutuu tilaamaan ulkomailta.

Satulaviilojen puutteessa olen käyttänyt hiekkapaperia, vanhoja punottuja kitarankieliä ja tuuma-mittaisista rakotulkeista tehtyjä nauhaviiloja. Rakotulkkeihin viilasin isolla kolmioviilalla terät, niillä olla on hyvä tehdä satula-aihioon kolot. Kitarankielillä voi sitten pyöristää, leventää ja syventää koloja. Hienoa hiomapaperia voi myös samaan hommaan käyttää.

Nauhoja vaihtaessa rakensin pari köyhän miehen nauhapuristinta. Puupalikkaan viilasin otelaudan radiuksen muotoisen uran ja sen jälkeen pistin siihen pikaliimalla kiinni vanhasta tietokoneen cd/disketti/kovalevykehikosta leikatun pellinpalan, jonka vasaralla muotoilin sopivaksi. Puupalikka kun itsessään on liian pehmeä, että sillä saisi nauhoja puristettua paikalleen siististi, mutta tuo pellinpala hoitaa homman. Ruuvipuristinta käytin nauhojen puristamiseen paikalleen, mutta luulisin, että tuo puupalikka-peltipala yhdistelmä toimisi myöskin ihan jollain järeämmälläkin puristimella.

Mitäs "patenttivirityksiä" teiltä muilta löytyy?
jarmos
16.02.2005 20:40:51
Mitäs "patenttivirityksiä" teiltä muilta löytyy?

Mä olen tehnyt parikin työkalua, jotka toimii tosi hyvin, en tiedä mitä olisivat maksaneet kaupasta ostettaessa varmaan monta kertaa enemmän kuin mitä nyt.

http://jarmos.kaverit.org/tyokalu.html
Huomispäivän murehtiminen ei poista huomisen murhetta, mutta se poistaa ilon tästä päivästä.
poppamies
16.02.2005 22:24:31

Tein kolme kappaletta tällaisia ennen kuin aloitin ensimmäistäkään kitaraa.
Kuvasta varmasti selviää periaate. Puinen epäkesko joka hoitaa puristuavoiman.

http://www.stewmac.com/shop/Tools/C … /1/Cam_Clamps/Pictures.html#details
"G-strings are for strippers"
vrajala
17.02.2005 14:25:31 (muokattu 17.02.2005 16:43:52)
Onhan noita kyhäilty. Suurin osa on erilaisia jigejä jyrsinkäyttöön. Mä laitan tähän vain sellaisia joita en ole muualla nähnyt. Ja kai 40 euron jyrsinkin katsotaan köyhän miehen työkaluksi?

Kannenliimauspuristimet tein parista 30x50x400 RHS:n palasta. Porasin reiät päihin, joista siipimuttereilla varustetut M12 kierretangot läpi. Noiden ja parin kakkosnelosenpätkän kanssa saa puristettua kitarankannen keskeltäkin kunnolla kiinni. EDIT: Tämähän onnistuu noilla syväleukaisilla CamClampeilläkin, mutta tuo meikäläisen versio oli helpompi tehdä ja kestää jopa mun käyttämäni puristusvoimat. Rumathan ne on.

Kulmassa olevien lapojen ohentamista varten tein pari profiililtaan L:n mallista "kiskoa" (kakkoskakkosesta). Kun nämä teippaa lavan kylkiin niin, että lapa ikäänkuin makaa L:n pohjalla, saa lavan tasoitettua jyrsimellä melko nopeasti ja siististi. Huomattavasti vannesaha-hionta menetelmää mukavampi tapa.

Reunapyöristysten jyrsintää varten tein 6 mm vesivanerista apulevyn, johon jyrsimen saa kiinnitettyä. Levy on käytössä jyrsimen ja jyrsittävän kappaleen välissä ja se tulee yhdeltä reunalta reilusti (n. 20 cm) jyrsimen pohjan yli. Kun tuon yli menevän osan pitää kädellä tukien rungon päällä, ei jyrsin "nulju" reunalla juurikaan, jolloin vältytään aika hyvin kaikilta OHO-ilmiöiltä. Mukava apu varsinkin hankalien kohtien (esim. sarvet) pyöristelyssä.

Onhan noita muitakin, kuten pylväsporakoneen apupöytä reunojen hiontaan (n.700x600, reikä hiomarullaa varten, pikakiinnitys), alajyrsinpöytä (melko kehno) sekä siihen suunnitteilla oleva Pin router -tyyppinen lisäosa. Mä lisäilen jahka tulee mieleen.
Ota näistä sitten selvää
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)